• Skip to content
  • Skip to navigation
Contacteer ons
  • English
  • français
  • The Field
  • Evenementen
  • Over ons
  • Onze mensen
  • Contacteer ons
  • Nederlands (België)
  • English
  • français
Global Reach
  • Global Reach
  • Afrika
  • Amerika
  • Pacifisch Azië
  • Europa
  • Midden-Oosten
    Diensten
    • Subsidie-advies
    Fusie & overname
    Waar houdt u best rekening mee als u uw bedrijf gaat verkopen of als u een ander bedrijf koopt?
    Naar overzicht
    • Waarderingen
      Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
    • Due diligence onderzoek
      Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
    • Onafhankelijk advies bij overnames
      Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
    • Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
      De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
    • Juridische begeleiding
      Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
    Related insights:
    Waarderen van bedrijven met verschillende soorten aandelen
    Transaction Advisory Waarderen van bedrijven met verschillende soorten aandelen
    Sinds de invoering van het nieuw wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV) is het voor vennootschappen mogelijk om verschillende soorten aandelen of andere effecten uit te geven, zoals aandelen met meervoudig stemrecht of verschillende vermogensrechten. Dit kadert in de intentie van de wetgever om meer flexibiliteit in te bouwen wat betreft een mogelijk verschillende vergoeding van aandeelhouders en het behouden van de controle over de vennootschap, bijvoorbeeld in het kader van een familiale opvolgingsproblematiek. Het is voor de vennootschap eenvoudiger geworden om extern vermogen aan te trekken en passend te vergoeden. Ook de positie van sleutelfiguren binnen de vennootschap kan worden versterkt door het met de effecten verbonden stemrecht te moduleren.
    Peter Vermeiren
    Peter Vermeiren
    | 14 jun 2020
    Internationaal ondernemen
    Wanneer uw onderneming enig succes heeft in eigen land, is een mogelijke volgende stap om te kijken naar internationaal ondernemerschap.
    Naar overzicht
    • Transfer pricing
      Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
    • Global mobility services
      Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
    • International tax & VAT
      Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
    • IFRS-rapportering
      IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
    Audit & Assurance
    Onze professionele auditors bieden u diensten met impactvolle toegevoegde waarde.
    Naar overzicht
    • Financial statement audit
      Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
    • Agreed upon procedures
      Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
    • IFRS-rapportering
      De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
    • Wettelijke opdrachten
      Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
    Advisory
    Fusies, herstructureringen, bedrijfsprocessen en risicobeheersing: zo helpen wij u.
    Naar overzicht
    • Transaction advisory services
      Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
    • Restructuring
      Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
    • Interne audit
      Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
    • Risicobeheer en compliancebeheer
      Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
    • Data-analyse & process mining
      Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
    • Procesoptimalisatie en interne controles
      Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
    • ESG-consulting
      Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete oplossingen op maat en veranker ESG in je bedrijfsvoering. Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
    • Cyber risk services
      Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging en support tot oplossingen op maat.
    • Fraude en integriteit
      Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
    • Klokkenluiderswetgeving
      Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt je van a tot z met de klokkenluiderswetgeving.
    Tax
    Blijf op de hoogte van de fiscale en juridische regelgeving.
    Naar overzicht
    • Vennootschapsbelasting
      Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
    • Btw
      Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
    • International tax & VAT
      Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
    • Compensation & Benefits
      Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
    • Transfer pricing
      Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
    • Global mobility services
      Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
    • Private client services
      Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
    Legal
    Een groeiende onderneming wordt met juridische zaken geconfronteerd. Wij helpen u te informeren over de juridische gevolgen en welke keuzes u kunt maken.
    Naar overzicht
    • Juridische ondersteuning en contracten
      Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
    • Vennootschapsrecht & overnames
      Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
    • Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
      Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
    • ICT-recht & GDPR
      Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
    • Legal Counsel as a Service
      Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
    • Commercial Toolbox Check
      Door een goed georganiseerde en up-to-date commerciële toolbox bij te houden, zorgt u ervoor dat uw onderneming vlot functioneert, blijft voldoen aan de laatste wettelijke vereisten en voorbereid is op eventuele commerciële uitdagingen.
    Accountancy & Reporting
    Geactualiseerde inzichten en financiële rapportering: het kompas van jouw onderneming.
    Naar overzicht
    • Accounting & reporting
      Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
    • CFO-as-a-Service
      Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
    • Outsourcing
      Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
    • Consolidatie
      U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
    • Global Compliance and Reporting Solutions
      Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
    Subsidie-advies
    Als ondernemer ben je elke dag bezig met de core business van je bedrijf. Daardoor heb je vaak geen tijd om na te gaan welke subsidie- en steunmaatregelen voor...
    Naar overzicht
    Carrière
    Carrière
    • Young graduates
    • Ervaren professionals
    • Ervaren managers
    Carrière
    Of je nu young graduate, professional met ervaring of ervaren manager bent, bij Grant Thornton zetten we in op jouw groei, met respect voor je...
    Naar overzicht
    Hoe we jouw ambities waarmaken
    Hoe we jouw ambities waarmaken
    Naar overzicht
    • Waarden en cultuur
      Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
    • Flexibiliteit en work-lifebalance
      Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
    • Klantenportefeuille
      Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
    • Internationaal netwerk
      Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
    • Inclusieve werkcultuur
      Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
    Young graduates
    Pas afgestudeerd? Als junior in tax, audit en accountancy krijg je volop de ruimte om je te ontwikkelen. Op jouw ritme en met respect voor je work-lifebalance.
    Naar overzicht
    Ervaren professionals
    Professional met ervaring en klaar voor een nieuwe stap in je loopbaan? Met een carrièreplan op maat groei je op jouw ritme en in lijn met je wensen en...
    Naar overzicht
    Ervaren managers
    Veel expertise in audit, accountancy, tax & legal of advisory? Maak deel uit van ons groeiproject en verbind je naam aan een adviesbureau van wereldniveau.
    Naar overzicht
    Portal
    • Equinox Client Portal
    • Client Web-accounting
    • MyInsights Digitised Accounting
    • Remote support
    • Client feedback
    • Voordeel Alle Aard Bedrijfswagen
    Equinox Client Portal
    Equinox Client Portal
    Naar overzicht
    Client Web-accounting
    Client Web-accounting
    Naar overzicht
    MyInsights Digitised Accounting
    MyInsights Digitised Accounting
    Naar overzicht
    Remote support
    Support Grant Thornton
    Naar overzicht
    Client feedback
    Client feedback
    Naar overzicht
    Voordeel Alle Aard Bedrijfswagen
    Voordeel Alle Aard Bedrijfswagen
    Naar overzicht
    • Contacteer ons
    • Nederlands (België)
    • English
    • français
    1. HOME
    2. site map
    article banner

    Site Map

    • The Field
      • GrowthiQ
        • What Candy Crush can teach you about diversity
        • Why failure can be good for your business
        • How to plan for the future
        • Age is no barrier
        • Springboard to East Africa
        • Why every company needs a purpose
        • The new customer mind-set
        • Keeping it in the family
        • The Indian opportunity
        • IFRS: a route to growth
        • Automation benefits and challenges
        • The CEO transition
        • Crowdfunding
        • Growing beyond borders
        • Global tax reform
        • Natural capital
        • Global sharing
        • Economic outlook 2015
      • Blogs
        • UK referendum on EU membership: Four big issues
        • Could African mining spark another super cycle?
        • Tourism overcoming adversity
        • Black Friday offers golden opportunity
        • Cleantech under the spotlight in build-up to Paris talks
        • Volatility: opportunity or challenge?
        • Megacities
        • Technology R+D
        • REC & FDI
        • Outsourcing: Beyond technical expertise
        • Blog - Q1 2015 economic update
        • Digital: the next frontier for hotels
        • Get close to the professors
        • The future of trade
        • Tackling tax evasion: thoughts from the IMF
        • Ageing populations: thoughts from the IMF
        • IMF Spring Conference
        • Mid-market importance
        • Diversity in business
        • Food and Beverage exports in Europe
        • Price of oil doesn't change its impact on planet
        • Blog My thoughts from mining Indaba
        • Mining sector shake-up presents the perfect M&A storm
        • A year of risk and reward
        • Food and beverage grows globally
        • Efficiency breeds success
        • Stagnation in Germany threatens economic outlook
        • LatAm's new challengers
        • Act now, or forever be left behind
        • BEPS making tax sexy
        • Develop your services. Then shout about it.
        • Think beyond the acquisition
        • Better social media strategies for charities
        • Creative, instinctive leadership in business
        • Energy and emerging market concerns dampen hospitality and tourism outlook
        • Global business optimism boosted by export hopes
        • Can Ukraine stand-off boost European renewables?
        • First optimism, then investment
        • Why has Europe shaken up its accountancy market?
        • Why isn’t female political leadership translating to the boardroom?
        • Why still so few women in senior management?
        • Financing scrutiny pushes hoteliers to next level
        • What type of leader are you?
        • Tech businesses forecasting strong a 2014
        • Rising energy costs put pressure on demand for renewables
        • New year, new global growth dynamics
        • Doing more with less. But at what cost?
        • Mature markets stage optimism fight back
        • Anatomy of a modern day fundraise
        • Producers ramping up investment and exports
        • Australia, Chile and China top business growth environment index
        • Auditor rotation gathering steam
        • Hospitality & tourism industry set for further growth
        • Transfer pricing practices in the dock
        • Cleantech businesses maintain positive outlook
        • Business optimism split in superpowers
        • Tax planning stuck in moral maze
        • Charity boards must get to grips with social media
        • With social media, the greatest risk is doing nothing
        • Why strategy and measuring social media are co-dependent
        • Charities must bridge the education gap in social media
        • The irony of skills shortages
        • Diversity in decision-making
        • Light at the end of the tunnel?
        • The future of corporate reporting
        • Who are Brazilians backing to win the World Cup?
        • Why businesses should consider outsourcing
        • Three threats to real estate and construction growth
        • Maintain renewable incentives and enhance energy efficiency
        • What can we learn from dynamic business culture?
        • In search of the microclimates of opportunity
        • Are two Latin Americas emerging?
        • How to succeed in China? Go west to the ‘second-tier’ cities
        • Sweden is open for business
        • Israel: at the forefront of global innovation
        • Philippines the biggest climber in business growth environment rankingsq
        • Real estate and construction sector outlook improves
        • Developing business growth in China
        • Chile is the world's second most dynamic economy
        • How to do business in China, according to Chinese chairmen
        • Fighting back against construction fraud
        • Australia tops dynamism index
        • The surprising international intentions of Italian businesses
        • Thinking outside the Big Blue box: audit competition
        • Construction & real estate sector buoyant in Q2
        • Doing business in China
        • Doing business in Peru
        • Jobs shortage hits productivity
        • Split at the heart of Europe
        • Doing business in Poland
        • Doing business in Mexico
        • From BRIC to MINT
        • Doing business in India
        • Blog - The rise of the cross-border transaction
        • Doing business in Brazil
        • Doing business in South Africa
        • China: what next for the workshop of the world?
        • From Grexit to Brixit?
        • Doing business in Russia
        • New leadership in China and the US
        • Faster growth or greater security?
        • Stuck in the doldrums
        • Doing Business
        • Doing Business in China
        • Transatlantic boost for cleantech
        • BRIC economies on different paths
        • The virtuous GDP-growth cycle
        • Collaborate. Innovate. Grow.
        • Is your business taking CSR seriously?
      • Articles and publications
        • Global private equity report
        • The rise of the cross-border transaction
        • Getting to grips with the BEPS Action Plan
        • Balancing risks and rewards in transfer pricing
        • Transfer pricing ebook
        • Expatriate tax ebook
        • Conflict resolution in transfer pricing
        • Global tax newsletter, issue 10
        • Global tax newsletter, issue 9
        • Transfer pricing news, edition 4
        • Transfer pricing news, edition 3
        • Expatriate tax newsletter, edition 8
        • Expatriate tax newsletter, edition 7
        • Valuing intangibles under IFRS3
        • Applying IAS 36 in practice
        • Navigating changes to IFRS for CFOs
        • IFRS Top 20 tracker
        • Consolidated financial statements
        • IFRS 15: revenue from customer contracts
        • IFRS 9 hedge accounting
        • Global Dynamism Index (GDI) 2013
        • Global Dynamism Index (GDI) 2012
        • Corporate social responsibility
        • Btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen: verhoging van de drempel tot € 25.000
        • 6% btw-tarief voor renovatie enkel voor oudere privéwoningen
        • KMO Portefeuille anno 2016: wat is er nieuw, wat verandert er.
        • Verplichte btw-registratie voor bestuurders-rechtspersonen:wat kan u nog doen?
        • Op de renovatie van schoolgebouwen is slechts 6% BTW verschuldigd
        • Kaaimantaks niet van toepassing op entiteiten met daadwerkelijke economische activiteit
        • Future of Europe 2012
        • Future of Europe 2014
        • Outsourcing: driving efficiency and growth
        • Dynamic businesses at forefront of M&A
        • Real estate and construction in 2014
        • Women in business: classroom to boardroom
        • Modern trends in business leadership
        • The global economy in 2014
        • Economy focus 2014: France
        • Economy focus 2014: France (French)
        • Economy focus 2014: Poland
        • Economy focus 2014: Poland (Polish)
        • Economy focus 2014: UAE
        • Women in business 2012
        • The global economy in 2013
        • Mergers and acquisition: Building momentums 2012
        • The global economy in 2012: a rocky road to recovery
        • Future of Europe 2013
        • Mergers and acquisitions: The rise of the cross-border transaction 2013
        • Prijs van aandelen in een bedrijfsovername
        • Sustainability emerging markets
        • Public Financial management reform in a period of global adjustment
        • Quebec focus 2014
        • Impact van cash bij het bepalen van de prijs van de aandelen in een overname?
        • G7 fightback
        • Gathering momentum: The resurgence of M&A
        • Global tax newsletter, issue 11
        • Global PE Report 2014/15
        • Talent shortages
        • Building a sustainable future
        • Assessing the impact of FATCA
        • Impact schulden bij het bepalen van de aandelenprijs?
        • Global economy in 2015
        • Women in business 2015
        • Hotels 2020: Welcoming tomorrow's guests
        • A new global standard on revenue – life sciences
        • A new global standard on revenue – software & cloud services
        • A new global standard on revenue – Manufacturing industry
        • A new global standard on revenue – retail industry
        • A new global standard on revenue – real estate
        • A new global standard on revenue – construction
        • A global guide to business relocation
        • M&A 2015
        • M&A 2015
        • European Commission unveil plans to combat corporate tax avoidance
        • IFRS News special edition on IFRS 9
        • Cash flow statements – avoiding the pitfall
        • Deferred tax – avoiding the pitfalls
        • Interim consolidated financial statements
        • Q1 2015 economic update
        • Grexit and Brexit
        • BEPS - Country by Country Reporting
        • The future of Europe 2015
        • The future of Europe 2016
        • Focus on Latin America
        • Corporate FOMO
        • Automation
        • The European Commission's action plan on corporate taxation
        • Europe looks beyond Greece
        • Corporate Governance 2015
        • Revenue recognition
        • Making relocation work for your business
        • BEPS 2015
        • The IFRS for SMEs
        • Example Financial Statements 2015
        • Uncovering opportunities for overseas investment
        • Where to grow your business
        • Diverse boards in India, UK and US outperform male-only peers by US$655bn
        • BEPS October 2015
        • Trade agreements
        • Downton_Abbey_Diversity
        • Technology playbook - operations and teams
        • Tech playbook - raising capital
        • Tech playbook - tax in a digital world
        • Tech playbook - compliance
        • Tech playbook - going international
        • IFRS Viewpoint Issue 2
        • Building tomorrow's $bn businesses
        • IBR2015 Q3 Economic update
        • Navigating BEPS
        • Future of APAC
        • Get ready for IFRS 9
        • How to be cyber-secure
        • Strategic dilemmas in insurance
        • Innovation in Public Financial Management
        • Asia Pacific feels the impact of BEPS
        • Indirect tax considerations for the digital economy
        • Navigating the Changes to IFRS for CFOs
        • Europe resolute for New Year as US optimism wobbles
        • IFRS News Special Edition on IFRS 16
        • Navigating BEPS: implications and actions
        • Get ready for IFRS 9 - issue 2
        • Women in business 2016
        • The power of personalisation
        • Rethinking tax: The shift to indirect tax
        • International indirect tax guide 2016
        • The future of audit
        • Let’s be clear, indirect tax is a business issue
        • IFRS News Q4 2016
        • IFRS News - Special edition on revenue
        • Under control - applying IFRS 10
        • Women in business: new perspectives on risk and reward
        • Business confidence grows, but threats still loom
        • "Gratis diensten" leiden niet altijd tot de verwerping van de btw-aftrek
        • IFRS News Q2 2017
        • Zomerakkoord
        • Verhuur onroerend goed met btw in België
        • IFRS News Q3 2017
        • Newsflash
        • IFRS News - Q1 2018
        • IFRS News - Q4 2018
        • IFRS News - Q3 2018
        • IFRS News - Q2 2018
        • Potential accounting consequences of the US tax reform
        • Impact immateriële activa bij overname
        • Afrekeningsmechanismes bij afronden bedrijfsovername
        • Risicoanalyse klaar! Wat nu?
        • Onroerende voorheffing - onontgonnen optimalisatiemogelijkheden
        • Belastingverhoging bij onvoldoende bezoldiging
        • Aftrek voor innovatie-inkomsten boekhoudkundig verwerkt
        • Vooruitbetaalde kosten en voorzieningen - mogelijkheden ingeperkt
        • Belastingvoordelen beperkt in functie van duur van belastbaar tijdperk
        • Btw en internationaal goederenvervoer: enkele wijzigingen
        • Nieuwe voorstellen van Europa inzake btw
        • Cashbetalingen: regels (opnieuw) gewijzigd
        • Insolventierecht vernieuwd
        • Kmo's beter geïnformeerd bij het aangaan van financieringen
        • Women in business 2018
        • Nieuw erfrecht vanaf 1 september 2018!
        • Uitbreiding btw-heffing op professionele onroerende verhuur
        • De saga van de minimumbezoldiging - "to pay or not to pay"
        • Rente op rekening-courant zaakvoerder - verduidelijking begrippen
        • Nieuwe 'menukaart' met btw-tarieven voor verschaffen van spijzen en dranken
        • Gewijzigde opzeggingstermijnen bij een anciënniteit < 6 maanden
        • Hervorming ondernemingsrecht: belangrijkste nieuwigheden
        • De accountant, uw vertrouwenspersoon
        • Belastingwijzer 2018
        • Belastingwijzer 2019
        • Bent u klaar voor GDPR? Raadpleeg de checklist voor economische beroepen
        • De impact van (fiscale) wetgeving op overnamestructuren
        • ISO 270001: praktisch mogelijk voor elke organisatie!
        • Nieuw erfrecht: het moment om uw vermogen te bekijken?
        • Expat-regimes toe aan herbronning?
        • Milder boetebeleid inzake btw: een mogelijke opportuniteit?
        • Btw-hervorming inzake onroerende verhuur vanaf 1 oktober 2018 (of toch later?)
        • De nieuwe verplichtingen voor de maatschap
        • Fysieke personen achter vennootschappen: te melden aan het UBO-register!
        • De nieuwe Pandwet: minder formalisme, meer zekerheid
        • De RSZ verruimt het begrip 'ten laste van de werkgever'
        • De zin en onzin van een Business Continuity Plan
        • De saga van de minimumbezoldiging: een stand van zaken
        • Uw factuur: in welke taal?
        • Op dienstreis naar het buitenland - Forfaitaire kostenvergoeding mogelijk
        • Welk voordeel heeft een zorgvolmacht voor u?
        • Is uw onderneming al Brexit-proof?
        • ICT-voordelen: forfaitaire raming verder toegelicht
        • Nieuwigheden inzake bestuur onder het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
        • Intrastat-aangifte voor verzendingen: Nieuwe vermeldingen in 2019
        • UBO-register: uitstel tot 30 september!
        • Women in business report: building a blueprint for action
        • GDPR: een stand van zaken na meer dan acht maanden inwerkingtreding
        • Terbeschikkingstelling woning - eindelijk duidelijkheid over belastbaar voordeel
        • Werknemers belonen met aandelen - nieuwe verplichtingen bij toekenning door buitenlandse moeder
        • Een kapitaalvermindering zonder verrassingen - anno 2019
        • Btw op vouchers toegelicht
        • Optionele btw-heffing op professionele verhuur: welke gebouwen en hoe historische btw recupereren?
        • No deal Brexit: EORI-nummer nodig
        • Nieuwigheden inzake winstuitkering in besloten vennootschappen
        • Uw bedrijfsgeheimen voortaan beter beschermd
        • Terbeschikkingstelling gratis woonst: vraag uw geld terug!
        • UBO-register - update
        • Schepen voor de volle vaart op zee - nieuwe definitie en toepassingsvoorwaarden
        • MyInsights, uw digitale toekomst
        • Impact vrijgestelde buitenlandse inkomsten op belastingverminderingen
        • Mobiliteitsbudget - milieuvriendelijke vervoersalternatieven
        • Btw op werken uitgevoerd door de huurder aan een gehuurd gebouw
        • Btw-tarief toepasselijk op menu's
        • Sale en lease-back: zonder btw, maar ook zonder herziening van btw
        • Nieuwe regeling inzake btw en verhuur: FAQ verduidelijkt
        • De nieuwe VZW-regels in 12 bullets
        • Nieuw vennootschapsrecht: opportuniteiten voor de familiale vermogensplanning
        • Voorbereiding van uw sociale verkiezingen in 2020
        • CEO-fraude - Ook u kan het doelwit zijn!
        • Kwaliteitsnorm voor waardebepalingen
        • De 'nieuwe' vrijstelling voor sociaal passief - een opportuniteit voor uw onderneming?
        • De kapitaalloze vennootschap door een fiscale bril
        • Aftrekbaarheid managementvergoedingen: een gewaarschuwd man(ager) is er twee waard (bis)
        • Europa en de modernisering van btw: update voorstellen en 4 'quick fixes'
        • Nieuw vennootschapsrecht: voortaan makkelijker om alleen een vennootschap op te richten/aan te houden
        • Voorbereiding van uw sociale verkiezingen 2020: occulte ontslagbescherming 'kandidaten'
        • e-Stox - het elektronisch aandelenregister van uw vennootschap
        • Mag ik als onderneming een vereenvoudigde boekhouding voeren?
        • Tijdelijke gunsttarieven voor het 'mobiliseren' van vrijgestelde reserves
        • Nieuwe regels in verband met oneerlijke marktpraktijken
        • De KBO: het belang van een correcte en volledige inschrijving
        • De RSZ-inspecteur krijgt nieuwe bevoegdheden
        • Nieuw WVV en de voorstellingswijze van het eigen vermogen van een BV
        • Gepast reageren op COVID-19: 7 stappen om cashflow bij financiële tegenwind te beheersen
        • Overzicht steunmaatregelen ten gevolge van Covid-19
        • Cashflow prognose: neem bedrijfskritische beslissingen op basis van een robuust en betrouwbaar cashflow model
        • Algemene vergadering in tijden van Covid-19
        • Erven en schenken in quarantaine-tijden: wat is de impact van COVID-19?
        • A tax shelter investment: a solution in times of corona?
        • How does Covid-19 challenge your transfer pricing policy?
        • Reporting the impact of COVID-19
        • Versoepeld regime voor het organiseren van vergaderingen in coronatijden
        • Manage today, prepare for tomorrow
        • Inwerkingtreding Belgische garantieregeling
        • Acute liquiditeitsissues door Covid-19
        • Financiële buffer op 3 jaar tegen impact van Coronacrisis
        • Covid-19 - Nieuwe fiscale maatregelen in aantocht
        • Nieuwe fiscale maatregelen in aantocht - een update
        • Nieuwe fiscale maatregelen in aantocht - een nieuwe update
        • Notariële akte van op afstand?
        • Covid-19 - Tax and social security implications on cross-border employment
        • Future trend: home working
        • Waarderen van bedrijven met verschillende soorten aandelen
        • What can go wrong?
        • Liquidatiereserve – Gunsttarief eindelijk van toepassing
        • Fiscale consolidatie of de overdracht van verliezen tussen verbonden vennootschappen
        • Kosten klantenevenement - terug naar af
        • Besparing van erfbelasting via generation skipping: waag jij de sprong?
        • Onevenwichtige bepalingen in B2B-overeenkomsten en algemene voorwaarden ...
        • Detachering naar Nederland? Vergeet de meldingsplicht niet!
        • Nieuwe jaarrekeningmodellen voor neerlegging bij de NBB
        • Einde van de (schenk)belastingvrije roerende schenking?
        • Einde van de (schenk)belastingvrije roerende schenking? - UPDATE
        • Hoe verandert Covid-19 due diligence bij fusies en overnames?
        • GDPR-tijdperk – tienstappenplan inzake data privacy
        • Afronden van in speciën ontvangen betalingen: verplicht sinds 1 december 2019!
        • Het momentum van de btw in tijden van corona
        • Het nieuw Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen biedt goede maatwerktools om sleutelmedewerkers te laten participeren
        • Nieuwe Incoterms® 2020
        • Reparatiewet - Wat wijzigt?
        • Brexit en het einde van het vrij verkeer van personen
        • Afbraak en heropbouw van woningen: uitbreiding regeling voor verlaagd btw-tarief
        • EBITDA-regel
        • Covid-19: thuiswerk forfaitair vergoed
        • Vooruitbetaalde kosten en voorzieningen voor risico’s en kosten – ‘matchingprincipe’
        • Boekhoudkundige verplichtingen voor de vzw’s en ivzw’s
        • Covid-19 maatregelen in sociale zaken - Is er ook een negatieve impact op uw rechten als werknemer?
        • Corona: wat met Brexit-plannen en wat met btw?
        • Covid-19: Optimaliseer de btw-aftrek op autokosten voor 2020
        • Effectentaks 2.0: taks op het verantwoord sparen
        • Telewerken ten tijde van Covid-19: nieuwe CAO nr. 149 legt de regels vast
        • Brexit - Handels- en Samenwerkingsovereenkomst tussen EU en VK
        • Zakelijke rechten in beweging
        • Covid-19 - Uitbreiding ondersteuningsmaatregelen btw
        • De wederopbouwreserve - Steun om er na de pandemie weer bovenop te komen
        • Coöperatieve vennootschappen: praktische regelingen voor de omzetting van kapitaal in inbreng
        • ‘Reverse Skandia’: btw op de diensten die de maatschappelijke zetel aan haar filiaal verstrekt – Het arrest-Danske Bank
        • UBO-register: bijkomende documentatieplicht
        • Ondernemingen in moeilijkheden – Versoepelingen aan procedure gerechtelijke reorganisatie
        • Vermindering onroerende voorheffing ingevolge verplichte sluiting door coronacrisis
        • Covid-19 - Forfaitaire thuiswerkvergoeding (update)
        • Nieuw belastingregime voor onroerende goederen gelegen in het buitenland
        • Forfaitaire thuiswerkvergoeding (update)
        • UBO-register (update)
        • Recht op betaald klein verlet voor vaccinatie tegen coronavirus
        • Het nieuwe bewijsrecht en de bewijswaarde van de boekhouding
        • Covid-19 - Uitbreiding ondersteuningsmaatregelen btw (update)
        • Tijdelijke werkloosheid door coronacrisis – Verlenging vereenvoudigde procedure tot 30.09.2021 - een update
        • Aandelenopties – opties bij risico op verlies
        • De gewijzigde erf- en schenkbelasting: inwerkingtreding 1 juli 2021
        • Wat als je UBO niet meewerkt?
        • Correcte vertegenwoordiging van vennootschappen
        • Btw-conforme factuur: aandachtspunten op een rij
        • Heeft de rechtsgeldigheid van een factuur impact op het recht op aftrek van btw?
        • Efficiënte cyberweerbaarheid: combineer technologie met ‘soft controls’
        • De kilometervergoeding opgefrist
        • Afstand van schuldvordering bij een procedure tot gerechtelijke reorganisatie boekhoudkundig behandeld
        • Wist je dat er nog steeds significante verschillen zijn tussen een NV en een BV?
        • Special tax regime for inpatriates and inpatriate researchers
        • Het nieuwe Belgische belastingstelsel voor ingekomen belastingplichtigen en ingekomen onderzoekers
        • Fiscale controle vanop afstand: een Paard van Troje
        • Liquidatiereserve en Tax Shelter-investering: een mogelijke combinatie?
        • Goederenrecht gemoderniseerd
        • UPDATE GDPR en Brexit: wat met datatransfers naar het Verenigd Koninkrijk vanaf nu?
        • Wijziging btw-vrijstelling internationaal transport vanaf 1 april 2022
        • Wederopbouwreserve: praktische boekingsmethode en aandachtspunten
        • “De GDPR is niet op ons van toepassing want wij werken enkel B2B": feit of fictie?
        • De boekhoudkundige verwerking van winstpremies, inschrijvingsrechten en aandelenopties
        • Naar een groener bedrijfswagenpark
        • Nieuwe circulaire kadert toepassing btw voor laadstations en levering van elektriciteit voor hybride en elektrische voertuigen
        • Hervorming van de doelgroepvermindering eerste aanwerving
        • Forfaitaire onkostenvergoedingen voor expats: de fiscus en de RSZ zitten op één lijn
        • Wijziging medische btw-vrijstelling
        • Tijdelijke verlaging btw-tarief elektriciteit
        • Afschaffing van het btw-attest toepassing 6% renovatiewerken
        • Optimaliseren kan altijd!
        • Een welkome versoepeling van de ficheverplichting 281.50
        • COVID-19 UPDATE - Is er ook een negatieve impact op uw rechten als werknemer?
        • Wijziging procedure aanvraag beroepskaarten
        • Meldingskanaal en bescherming voor klokkenluiders
        • Betalingen aan belastingparadijzen, een helse bewijslast?
        • De fiscale aftrekbaarheid van intrestlasten ter financiering van een dividenduitkering weer onder vuur
        • Alarmbelprocedure: waakzaamheid geboden!
        • Bijkomende bescherming voor handelsagenten
        • Indiening btw-aangifte derde kwartaal 2022 en september 2022 uitgesteld
        • Terbeschikkingstelling woning – anno 2022
        • Lagere roerende voorheffing op dividenden – het VVPRbis-gunstregime
        • Btw-regels voor het verstrekken van gemeubeld logies vanaf 1 juli
        • Kosten eigen aan de werkgever – verstrengde meldingsplicht
        • Uitonverdeeldheidtreding met de eigen vennootschap: Grondwettelijk Hof hakt de knoop door…
        • Hoe jouw bedrijf ESG Compliant maken?
        • ESG-implementatie: de juiste mensen op de juiste plaats
        • ESG Countdown: Deep dive in Environmental materiality
        • ESG Countdown: Deep dive in Social materiality
        • Wist je dat je je zorgvolmacht en de statuten van jouw onderneming best samen onder de loep neemt?
        • Wist je dat je op korte termijn de statuten van je vennootschap moet aanpassen?
        • The new Belgian tax regime for inpatriates and inpatriate researchers
        • Wist je dat je maximaal in één hoedanigheid lid mag zijn van het bestuursorgaan?
        • Wist je dat er sinds kort een nieuwe terminologie geldt in het vennootschapsrecht en dat...
        • Staat duurzaamheid al hoog op je agenda?
        • Steunmaatregelen en energiecrisis (update)
        • Steunmaatregelen en energiecrisis
        • Bedrijfswagens en fiscaliteit – update
        • Het tax shelter-systeem (alweer) gewijzigd vanaf 1 augustus 2022
        • De nieuwe klokkenluidersregeling: de zoveelste verplichting of eerder een opportuniteit?
        • Opzegging van een arbeidsovereenkomst: zaterdag is binnenkort geen ‘werkdag’ meer
        • Handelstransacties: laat uw rechten gelden bij betalingsachterstand van uw klant!
        • ESG - risico of kans?
        • Audit
          • Aanpassing van de groottecriteria voor vennootschappen
      • Voordelen alle aard
      • Voordelen alle aard 2021 | Grant Thornton
      • Voordelen alle aard 2022 | Grant Thornton
      • Belastingwijzer 2016 - 2017
      • Klant in de kijker
        • Interview met Gie Verbunt, CEO IZEN
      • Uw vennootschap 2.0
      • Sustainability
      • Insights search
      • Global Mobility
    • Diensten
      • Fusie & overname
        • Waarderingen
        • Due diligence onderzoek
        • Onafhankelijk advies bij overnames
        • Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
        • Juridische begeleiding
      • Internationaal ondernemen
        • Transfer pricing
        • Global mobility services
        • International tax & VAT
        • IFRS-rapportering
      • Audit & Assurance
        • Financial statement audit
        • Agreed upon procedures
        • IFRS-rapportering
        • Wettelijke opdrachten
      • Advisory
        • Transaction advisory services
        • Restructuring
        • Interne audit
        • Risicobeheer en compliancebeheer
        • Data-analyse & process mining
        • Procesoptimalisatie en interne controles
        • ESG-consulting
        • Cyber risk services
          • NIS2-nulmeting
        • Fraude en integriteit
        • Klokkenluiderswetgeving
      • Tax
        • Vennootschapsbelasting
        • Btw
        • International tax & VAT
        • Compensation & Benefits
        • Transfer pricing
        • Global mobility services
        • Private client services
      • Legal
        • Juridische ondersteuning en contracten
        • Vennootschapsrecht & overnames
        • Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
        • ICT-recht & GDPR
        • Legal Counsel as a Service
        • Commercial Toolbox Check
      • Accountancy & Reporting
        • Accounting & reporting
        • CFO-as-a-Service
        • Outsourcing
        • Consolidatie
        • Global Compliance and Reporting Solutions
      • Subsidie-advies
        • Doorleiding
    • Evenementen
      • Webinar Whistleblowing in Trade: Legal & Compliance Insights from China and Belgium
      • E-invoicing Lunch session Brussels
      • E-invoicing Breakfast session Brussel
      • E-invoicing Breakfast session Brussel
      • E-invoicing Breakfast session Kempen
      • E-invoicing Lunch session Jumet
      • E-invoicing Breakfast session Gent
      • E-invoicing Breakfast session Doornik
      • E-invoicing Breakfast session Antwerpen
      • Vier met ons de officiële opening van ons kantoor in Luik!
      • Trade wars and the end of easy trade: how to adapt before your competitor does the same?
      • Trade wars and the end of easy trade: how to adapt before your competitor does the same?
      • Seminar: De ecologische transitie van KMO's
      • Tax shelter voor audiovisuele werken
      • Nieuwe wet inzake private opsporing
      • Openingsevent kantoor Kempen
    • Carrière
      • Hoe we jouw ambities waarmaken
        • Waarden en cultuur
        • Flexibiliteit en work-lifebalance
        • Klantenportefeuille
        • Internationaal netwerk
        • Inclusieve werkcultuur
          • How does Grant Thornton champion women in the workplace?
          • A conversation with Valérie
          • A conversation with Lorien
          • A conversation with Sigrid
          • A conversation with Nele Pichal
          • A conversation with Isabel Derison
      • Young graduates
      • Ervaren professionals
      • Ervaren managers
    • Over ons
      • Waarom Grant Thornton?
      • Wat onderscheidt ons?
      • Cultuur en waarden
      • Transparantieverslag
    • Onze mensen
      • Roeland Vereecken
      • Nicolas Dumonceau
      • Danny De Jonge
      • Dirk Van Den Broeck
      • Gunther Loits
      • Ria Verheyen
      • Elie Janssens
      • Steven Pazen
      • Valérie Rivière
      • Dirk Beunen
      • Bernard Tack
      • Marc Van den Bossche
      • Frederik De Graeve
      • Lode Agache
      • Karin Bastini
      • Christel Van De Peer
      • Mark Ernots
      • Peter Vermeiren
      • Isabel Derison
      • Chris Peeters
      • Bart Verstuyft
      • Kathleen Van Elsacker
      • Cindy Nys
      • Robert Mathy
      • Marc Bilsen
      • Jean-Christophe Lecroart
      • Aman Kuderbux
      • Marleen Mannekens
      • Lucrece Vanhee
      • Stefaan De Coninck
      • Donatienne Herve
      • Hilde Willemyns
      • Yves Thomas
      • Sarah De Ridder
      • Marleen Van den Broeck
      • Gregory Desmet
      • Elke Wouters
      • Sigrid Viselé
      • Leslie Van den Branden
      • Rolf Declerck
      • Nadia Clinckspoor
      • Emmanuel Mariage
      • Sébastien Gatellier
      • Arnaud Stevens
      • Samuel Leblanc
      • Jeroen Bouwsma
      • Anthony Jopart
      • Valérie Honnay
      • Pieter Damen
      • Tom De Greef
      • Magid Ben Tahar
      • Lorien Van den Bempt
      • Elke Verreet
      • Eva Meersman
      • Wim Gysemans
      • Tine Van Acker
      • Nina Hellemans
      • Sarah De Ville
      • Lina De Ridder
      • Kristof Wuyts
      • Nele Pichal
      • Joke Persoons
      • Jacob Mareen
      • Steve Van Uytsel
      • Stéphanie Nolf
      • Mathieu Lannoy
      • Tim Dausy
      • Michaël Schoonjans
      • Elien Horemans
      • Maarten Van Knippenberg
      • Birga Leenaerts
      • Philip Van Doren
      • Birga Leenaerts
      • Julien Vancaster
      • Thalia Stinissen
      • Philip Van Doren
      • Julien Vancaster
      • Thalia Stinissen
      • Brixius Kell
      • Catherine Pehlevanidis
      • Niels Breugelmans
      • Michaël Devriendt
    • Portal
      • Equinox Client Portal
      • Client Web-accounting
      • MyInsights Digitised Accounting
      • Remote support
      • Client feedback
      • Voordeel Alle Aard Bedrijfswagen

    CONNECT CONNECT

    • Contacteer ons
    • Geef ons uw feedback
    • Vind een expert

    ABOUT ABOUT

    • Persberichten
    • Over ons
    • Onze kantoren

    LEGAL LEGAL

    • Privacy statement
    • Cookiebeleid
    • Disclaimer
    • Identificatieplicht
    • Site map

    Our Core Services Our Core Services

    • Audit
    • Tax
    • Advisory

    Volg onsVolg ons

    © 2025 Grant Thornton Belgium BV - Alle rechten voorbehouden. “Grant Thornton” verwijst naar de merknaam waaronder de leden van Grant Thornton diensten verlenen aan hun cliënten op het vlak van assurance, tax en advisory en/of verwijst naar een of meerdere leden, naargelang de context. Grant Thornton Belgium is lid van Grant Thornton International Ltd (GTIL). GTIL en haar leden zijn geen wereldwijd partnerschap. GTIL en elk lid van GTIL vormt een aparte juridische entiteit. Alle diensten worden geleverd door de leden van GTIL. GTIL levert geen diensten aan cliënten. GTIL en haar leden zijn geen vertegenwoordigers van elkaar, hebben geen onderlinge verplichtingen en zijn niet verantwoordelijk voor elkaars handelingen of nalatigheden.