-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Cyber-attacks are set to grow in their number and nature; those companies that embed security measures into their culture will be most successful at fending them off
Type ‘cyber-crime’ into any search engine and you’ll get an array of pictures of shady-looking young men in hoodies, hunched over laptops in dark corners. Today, that stereotype couldn’t be further from the truth.
Cyber-attackers, who once acted in isolation, have evolved into organised, skillful, extremely agile profit-driven businesses that usually operate internationally to make it harder for national crime agencies to track them down. Increasingly, they use underground supply chains to develop, distribute and deploy customised malware to carry out attacks. New Grant Thornton research suggests the direct impact of cyber-crime is now costing companies more than $300 billion a year globally.
Financial gain is the main motive behind cyber-crime, but hackers are also launching attacks for a number of other reasons. Extra-marital affair website Ashley Madison was recently targeted by ‘hacktivists’ who disclosed clients' personal data, claiming their actions were driven by a moral imperative, while the systems of manufacturer Dyson have had their intellectual property stolen without any recourse from official authorities in the country where the theft occurred. A number of governments have even been accused of sponsoring attacks that target corporate intellectual property and industrial secrets as they seek to gain a competitive advantage in a globalised economy. Some companies fall victim to criminal organisations that are trying to launder stolen funds, while other attackers are simply on a ‘fishing’ expedition to see if anything of value or interest is out there. Dig for deeper motivating factors and a growing degree of political, economic, social and job polarisation across the world will rear its head.
Whatever the motive, cyber-crime is expected to grow, both in number and the level of sophistication, as the push towards globalisation, the blurring of business and country borders and the integration of technology systems converge to increase the risk of attacks.
Slow to respond
Governments’ response to cyber-crime has, on the whole, been slow and inadequate. Many Asian countries still don’t require mandatory reporting of data breaches, which could be why companies in the region are targeted around a third more than the global average – a figure reported by US security network company FireEye Inc. New Zealand is another country that doesn’t compel its companies to report cyber-attacks, although that may change as the government seeks to gain a greater slice of global business. In Ireland, the repercussions for cyber-criminals are limited. The local courts have convicted less than 10 people, with sentences totaling less than 10 years behind bars.
However, other countries are getting their act together. Launched in 2014, the UK’s National Cyber Security Programme sets out five technical controls that will protect firms against the majority of cyber-threats. Several household names have already gained Cyber Essentials accreditation by adopting these controls, including Vodafone, Barclays and GlaxoSmithKline. The US continues to indict and move forward with extradition of perpetrators of cyber crime around the world. The FBI is working proactively around the world to identify the cyber crime actors and track them down.
Singapore’s government is putting regulations in place to ensure that the city-state becomes a safer place in which to do business, while South Africa recently passed a Protection of Personal Information Act. Clauses dealing with the set-up of an Office of the Regulator are already in effect; remaining clauses will come into force once the regulator is fully functioning, which is expected to happen in 2017. The Cybercrimes and Cybersecurity Bill is also going through the South African parliament.
Clearly, governments and regulators need to play a much bigger part in identifying cyber-attacks as a business risk, as well as educating their people of the dangers. Government agencies need to improve their collaboration with each other, while rules across different jurisdictions need to be harmonised. That said, governments and regulators don’t have the resources or skills needed to fight cyber-criminals on their own – the private sector needs to play its part, too.
Failing to act
Failing to shore up your cyber-defences can, at best, be costly and, at worst, threaten the very survival of a company. The direct financial hit that a business takes doesn’t account for the long-term reputational damage and loss of trust that it suffers when its systems are breached. Operational damage can last for months; when US entertainment giant Sony was hacked in 2014, it couldn’t deliver audited financial statements at the beginning of 2015 because its systems were still down.
Lloyds of London insurer Aegis London, which underwrites cyber-insurance for a global client base, says attacks are becoming increasingly destructive and fully expects a business to fail in 2015 due to the financial consequences of a cyber-attack. Research by global reinsurer PartnerRe and Advisen, an insurance intelligence firm, found that between 2006 and 2013 there was a five-fold increase in cyber-insurance purchases. Current estimates suggest the global cyber-insurance market is worth more than $1 billion.
Despite these risks, our research found that a surprising 52% of firms are putting themselves in the firing line, with no comprehensive strategy in place to prevent cyber-crime. Lack of experience and awareness of the importance of cyber-security at board and senior management level is the main reason why it goes unaddressed, and companies often think they aren’t vulnerable to attack because they have “nothing worth stealing”.
In this tough economic climate, other priorities can also take over. The South African Institute of Risk Management puts cyber-crime at number six in its list of the top 10 risks facing South African companies by likelihood, but cyber-security should be in every organisation’s top five, if not top three, business risks. Unfortunately, too many organisations don’t appreciate this and are ill-prepared. Many fail to include cyber-risk in their enterprise risk management programmes; something that should be done as a matter of best practice.
Companies are more vulnerable to cyber-attacks than they might think; particularly those with large digital footprints that spread across their supply chains, including their outsourcing providers. Cyber-criminals are constantly looking for weaknesses in a company’s defences, such as an absence of mechanisms to monitor the robustness of an organisation’s IT infrastructure – the equivalent of having no security guards on your perimeter, if you like.
Defending yourself
There is no one-size-fits-all approach to cyber-security, but the strategies that work are built around three pillars: people, processes and technology. Organisations that get this right educate their people to be their first line of defence, building a culture of security awareness; they implement the right security processes; and they use technology to enforce those processes, where necessary.
What does that mean in practice? Cyber-security strategies are tailored to fit an organisation, taking account of regulatory demands within the given jurisdiction and focusing on what needs to be protected most rather than offering blanket coverage. Identifying priorities for protection starts with a risk assessment and gap analysis. Continual reassessment is important to ensure that the right areas of an organisation are always protected. Performance of the strategy needs to be consistently monitored for effectiveness, too.
The board, the CEO and heads of business need to take overall responsibility for the success of the strategy, rather than leaving it to the IT department, but everyone across the organisation should be aware of and understand the role that they have to play in making their firm cyber-secure. That’s achieved by cascading agreed policies down to all employees through awareness-raising and training programmes that help to make the cyber-threat relevant to each and every individual. This top-down communication should always be genuine; not a tick-box exercise.
Effective policies and strategies embed cyber-security within the business success metrics of an organisation. That contributes towards a culture in which everyone takes the issue seriously at all times and shares ownership. At that point, when cyber-security is not seen as a one-off project but part of ‘business as usual’, companies might be able to rest a little easier about the circling cyber-threats.