Wat is jouw 'commerciële toolbox’?

Een commerciële toolbox is de verzameling van essentiële documenten en templates die ondernemingen gebruiken om hun commerciële relaties en transacties vorm te geven. Dit omvat algemene verkoopvoorwaarden, serviceovereenkomsten, modelcontracten met klanten, cookiepolicy en andere juridische documenten. Door een goed georganiseerde en up-to-date commerciële toolbox bij te houden, zorgt u ervoor dat uw onderneming vlot functioneert, blijft voldoen aan de laatste wettelijke vereisten en voorbereid is op eventuele commerciële uitdagingen.

Waarom een Commercial Toolbox Check uitvoeren?

Als u een onderneming runt in België, heeft u misschien gemerkt dat het juridische landschap de afgelopen jaren aanzienlijk is veranderd. Er zijn verschillende nieuwe wetten uitgevaardigd of op het punt in werking te treden, die van invloed zijn op verschillende aspecten van uw commerciële relaties en transacties. De GDPR, het nieuw verbintenissenrecht, een nieuw vennootschapsrecht, bijkomende consumentenbescherming, de ingrijpende wetswijzigingen in het aansprakelijkheidsrecht en e-commerce, ...

Deze veranderingen kunnen kansen, maar ook uitdagingen en risico's creëren voor uw onderneming.

Met zoveel wijzigingen en toegenomen compliance-vereisten is het begrijpelijk dat u misschien niet de tijd of middelen heeft gehad om uw commerciële toolbox regelmatig te herzien en bij te werken. De kans is groot dat er iets door de mazen van het net is geglipt, waardoor u bent blootgesteld aan mogelijke geschillen, boetes of aansprakelijkheden. Daarom is het belangrijk om uw commerciële toolbox regelmatig te controleren en ervoor te zorgen dat deze compliant, consistent en afgestemd is op uw strategie.

Wat is een Commercial Toolbox Check?

Onze Commercial Toolbox Check is een doortastende review van uw commercieel-juridische toolbox, waarbij de essentiële documenten worden gescreend die u gebruikt in uw zakelijke relaties en transacties.

Ons product biedt u een duidelijk en praktisch overzicht van de risico's en opportuniteiten die voortvloeien uit deze documenten en helpt u deze te optimaliseren om aan uw zakelijke behoeften en doelstellingen te voldoen.

Hoe werkt een Commercial Toolbox Check?

We zullen uw commerciële toolbox reviewen om de belangrijkste clausules, voorwaarden en bepalingen te identificeren die van invloed zijn op uw zakelijke belangen. We genereren een beknopt rapport dat de uit deze documenten voortvloeiende risico's en opportuniteiten belicht en samenvat, en dat u praktische suggesties en aanbevelingen geeft over hoe u deze kunt optimaliseren.

We plannen een gesprek met u in om de resultaten van het rapport te bespreken en eventuele vragen te beantwoorden. Ook leggen we uit hoe we u kunnen helpen bij het doorvoeren van de wijzigingen die u wilt implementeren, waarna we u een duidelijke en transparante offerte kunnen geven voor onze verdere dienstverlening in dit kader.

U bepaalt zelf of u door wilt gaan met (welk deel van) de update. Als u dat doet, stellen we een ontwerp op van uw commerciële toolbox op die uw voorkeuren en doelen weerspiegelt, en sturen we deze ter goedkeuring naar u toe. Als u besluit geen verdere actie te ondernemen, kunt u het rapport bewaren en als referentie gebruiken voor uw toekomstige zakelijke onderhandelingen.

Wat kost een Commerciële Toolbox Check?

Onze prijszetting voor de beoordeling van uw commerciële toolbox is eenvoudig en transparant. Wij rekenen een forfait van 2.250 euro (excl. btw) voor een toolbox van maximaal 30 juridisch relevante pagina's. Dit betekent dat we alleen de pagina's tellen die substantiële juridische clausules of voorwaarden bevatten, en niet de pagina's die alleen koppen, handtekeningen, irrelevante bijlagen of andere niet-essentiële informatie bevatten. Als uw toolbox deze limiet overschrijdt, zullen we u informeren voordat we met de review beginnen en een redelijke extra vergoeding met u overeenkomen. Dit is inclusief een verduidelijkend gesprek van maximaal anderhalf uur met een van onze juridische adviseurs en een beknopt rapport met onze bevindingen/suggesties.

Hoe starten we een Commerciële Toolbox Check?

Wilt u uw commerciële toolbox updaten, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw Grant Thornton adviseur en vraag een Commercial Toolbox Check aan. Een lid van ons legal team neemt daarna contact met u op om de zaken in gang te zetten!

Contacteer me gerust als je vragen hebt of als je wilt dat een lid van ons legal team contact met je opneemt. Alvast bedankt!

Tim Dausy
Legal Advisor | Director Tax & Legal
Tim Dausy