Opnieuw sterke financiële resultaten voor Grant Thornton

Antwerpen – Vandaag publiceert full-service bedrijfsadviseur Grant Thornton de wereldwijde financiële resultaten voor het boekjaar afgesloten op 30 september 2019.

De omzet steeg met 5,1% tot USD 5,72 miljard. Deze robuuste wereldwijde inkomstenstijging is het resultaat van een weloverwogen strategie, gericht op kwaliteit en cultuur, en leverde een duurzame groei op voor het netwerk. Hoewel het zakelijk optimisme in 2019 wereldwijd een dalende tendens kende, heeft de focus van Grant Thornton, die zijn klanten navigeert door een steeds onzekerdere wereld, opnieuw een recordresultaat opgeleverd voor het netwerk.

Enkele cijfers

Het aantal medewerkers steeg opnieuw met 6,3% waardoor Grant Thornton nu 56.028 medewerkers telt in meer dan 140 landen.

Alle service lines kenden een solide groei, met een bijzonder sterk resultaat van de Advisory-dienstverlening (+8,6%), die daarmee 36,1% van de inkomsten vertegenwoordigt. Ook het resultaat van de Tax-diensten steeg met 5,9% en bedraagt nu 21,8% van de omzet. Koploper blijft de dienstverlening in Audit & Assurance, met 39,4% van de omzet, opnieuw een stijging met 4,7%.

Amerika blijft de grootste markt van het netwerk, met een omzet van USD 2,6 miljard (+5,7%), gevolgd door Europa met USD 1,9 miljard omzet (+7,9%).

Een bijzonder sterke groei kwam uit het Midden-Oosten (+32,1%) en Azië-Pacific (+10,7%).

Deze resultaten zijn ook het gevolg van investeringen in 13 strategische groeimarkten. De bedrijven in deze landen groeiden met 12,8% - het dubbele van de wereldwijde groei - en vertegenwoordigen nu USD 1 miljard van de totale wereldwijde omzet. De groei in deze markten werd geleid door Brazilië (+26,3%), Duitsland (+24,3%), India (+21,2%), Japan (+14,4%) en China (+9.9%).

Ook fusies en overnames speelden hierin een belangrijke rol: maar liefst 25,8% van de groei (USD 90,42 miljoen) in 2019 is ervan afkomstig, wat meer is dan de voorgaande drie jaar. In totaal waren er 34 transacties, waarbij de fusie van de Duitse organisatie met Trinavis de grootste in waarde was.

Het netwerk verwelkomde ook vijf nieuwe ledenfirma's: in Guatemala, Ivoorkust, Jordanië, Panama en Paraguay.

Mooie resultaten

Peter Bodin, CEO Grant Thornton International Ltd, is tevreden: “Onze investering in strategische groeimarkten werpt haar vruchten af. Onze klanten blijven uitbreiden naar nieuwe gebieden, en de manier waarop ze zaken doen verandert voortdurend. Het is belangrijk om mee te evolueren. Daarnaast is het ook onze taak hen te begeleiden in de toenemende druk die uitgaat van consumenten, investeerders en regelgevers om bedrijfsmodellen te transformeren teneinde een duurzamere wereldeconomie op te bouwen”.

Grant Thornton België

Ria Verheyen, IBC Partner Grant Thornton Belgium, besluit: “Ook in België kenden we een groei van 8,5%. Deze sterke groeicijfers willen we ook de komende jaren verderzetten. Door voortdurend in de opleiding en persoonlijke coaching van onze mensen te investeren, zorgen we voor een uiterst aangename werkomgeving. Door onze persoonlijke aanpak, hoge partnerbetrokkenheid op klantenopdrachten en pragmatisch advies op maat van de klant garanderen we de continuïteit en groei van onze dienstverlening. De toegenomen risico’s waar onze klanten mee geconfronteerd worden, de snel evoluerende regelgeving en de veranderende marktomstandigheden vereisen een accurate begeleiding. De sterke resultaten van het netwerk motiveren ons om verder te bouwen aan een duurzame ‘next generation’ dienstenorganisatie die de klant en de medewerkers wapent tegen de uitdagingen van morgen.”

kopieer tekst artikel