banner image
Persberichten

Driekwart van de middelgrote bedrijven heeft geen inflatie-actieplan

Veel inflatie-indicatoren staan vandaag op rood, maar weinig bedrijven gaan over tot actie. Dat betekent concreet dat ze geen adequate maatregelen nemen om hun bedrijf te beschermen tegen de stijgende inflatie. Dat concludeert Grant Thornton uit hun meest recente International Business Report, een wereldwijde bevraging die ze nu al bijna 20 jaar bij management executives afnemen.

Prijsverhogingen als enige antwoord

Voor veel bedrijfsleiders zijn de huidige inflatiecijfers ongezien. Loonkosten stijgen met gemiddeld 10%, maar de prijsstijgingen qua grondstoffen, transportkosten en energie zijn vaak nog aanzienlijker. De algemene consensus onder economen is dat het huidige inflatieniveau nog een tijd zal aanslepen. Dit alles gaat hand in hand met stijgende interestvoeten.

Uit onze studie blijkt dat het verhogen van de verkoopprijzen al te vaak de enige concrete actie is die bedrijfsleiders vandaag nemen, aldus Mark Ernots, Head of Advisory bij Grant Thornton Belgium. Het onderzoek toont aan dat 52% van de bedrijven zijn prijzen ondertussen heeft verhoogd in lijn met de inflatie, terwijl een verrassende 35% de prijzen zelfs tot boven het inflatieniveau heeft verhoogd.

Nood aan een geïntegreerd inflatie-actieplan

Enkel het verhogen van de prijzen zal niet volstaan, bedrijfsleiders moeten een breed gamma aan acties nemen. Dit gaat van het in kaart brengen van klant- en leveranciersafhankelijkheid, het optimaliseren van supply chain-oplossingen, het focussen op producten en diensten met de hoogste toegevoegde waarde tot het flexibel en optimaal inzetten van middelen. Het hele business model moet kritisch tegen het licht gehouden worden.

‘Wat zorgwekkend is, is het lage percentage bedrijven dat de nodige maatregelen neemt om de impact van inflatie onder controle te krijgen’, merkt Mark Ernots op. ‘Zelfs de meest voor de hand liggende acties worden slechts door ongeveer een derde van de bedrijven genomen. Dit aantal is veel te laag.'

Bedrijfsleiders moeten dringend actie ondernemen. Ze kunnen zich niet eenvoudigweg uit dit probleem “prijzen”. Om te overleven moeten bedrijven daarom doen waar ze goed in zijn: zich snel aanpassen.

‘Om hen te helpen, hebben we op basis van onze multidisciplinaire ervaring en marktkennis binnen het netwerk van Grant Thornton een eenvoudig toepasbaar actieplan uitgewerkt. Dit plan omvat zeven acties die volgens ons alle middelgrote bedrijven nu zouden moeten nemen - of in ieder geval overwegen te nemen - om de toekomstige risico’s het hoofd te bieden’, aldus nog Mark Ernots.

  • Actie 1 - Identificeer de meest inflatiegevoelige onderdelen van uw bedrijf
  • Actie 2 - Anticipeer om externe kostenstijgingen te beperken
  • Actie 3 - Analyseer of bepaalde vaste kosten posten op een meer flexibele manier ingevuld kunnen worden
  • Actie 4 - Breng de werkelijke kost van productie of dienstverlening in kaart en focus op de best presterende activiteiten
  • Actie 5 - Pas uw prijsstrategie aan zodat marges gevrijwaard blijven
  • Actie 6 - Onderneem actie om de kapitaalstructuur te verbeteren
  • Actie 7 - Neem stappen om de interne efficiëntie en kosten te verbeteren en/of verspilling tegen te gaan
kopieer tekst artikel