Niet zo lang geleden kwam technologie nog in aanmerking als een middel om te groeien. Vandaag blijkt technologie ook één van de grootste garanties op continuïteit. Ondernemingen die willen klaarstaan voor de toekomst, zetten technologie in voor beide doelen.

Technologie is ook een belangrijke buffer om de impact van een crisis te beperken. Ook de coronacrisis maakte dit opnieuw duidelijk. Zonder technologische middelen hadden werknemers immers onmogelijk hun werk kunnen blijven doen.

 

The video is playing. This video is playing in mini-player mode.

Maar er was meer, zegt Sarah de Ridder, Director Business Risk Services van Grant Thornton: “Technologie creëerde voor veel ondernemingen nieuwe kansen. Zo maakten velen onder hen razendsnel de overstap naar digitale platformen om hun diensten en producten te verkopen. De uitdaging ligt erin om zo goed mogelijk over te schakelen naar duurzame oplossingen.”

Internationaal onderzoek van Grant Thornton laat duidelijk het nut van die technologische hulpmiddelen zien. De crisis deed 45.6% van de bevraagde ondernemingen besluiten dat er meer op technologie moet worden ingezet. En maar liefst 78% plannen hun investeringen in technologische oplossingen te verhogen.

Evalueer je IT-systemen op hun capaciteit en veiligheid

“De snelle adoptie van technologie betekent ook dat de systemen constant geëvalueerd moeten worden. Wat werkt? Wat schiet tekort? Ook na een crisis is het een ideaal moment om een pitstop te houden, terug te koppelen en te optimaliseren”, zegt Sarah de Ridder. “Ondernemingen vragen zich best af of de technologieën duurzaam blijven indien ze op grote schaal worden uitgerold, en of ze een echte bijdrage leveren in het creëren van veilige en efficiënte operaties”.

Veel bedrijven stelden tijdens de coronaperiode vast dat hun technologische systemen ontoereikend waren. Opnieuw naar de onderliggende fundamenten kijken, en die aanpassen, is hoognodig. Een voorbeeld: veel ondernemingen moesten noodgedwongen op online vergaderen overschakelen. Dit kon al eens een uitdaging zijn, zowel thuis als op kantoor. Het is best mogelijk dat de internetverbindingen en bandbreedte onvoldoende waren.

Het kan ook nuttig zijn extra hardware aan te schaffen, zodat de vergaderingen in betere kwaliteit kunnen verlopen. Het zal werknemers motiveren: ze zullen voelen dat ze voortaan over de juiste tools beschikken om deze technologie blijvend te incorporeren.

De overstap naar technologie houdt natuurlijk ook veiligheidsrisico’s in. Meer essentiële informatie wordt nu online gedeeld en besproken. Performante veiligheidssystemen en –procedures worden daardoor des te belangrijker. Cyberweerbaarheid dient een begrip te worden in elke organisatie.

Probeer routinematige taken te automatiseren

Een belangrijk aandachtspunt tijdens de coronacrisis bleek het uitvoeren van routinetaken. Werknemers voelden een extra druk: zij moesten deze taken uitvoeren terwijl ze tegelijkertijd ook gezinsverplichtingen hadden. Toch bleven deze taken natuurlijk even belangrijk voor het goed functioneren van de onderneming. Het is een goed voorbeeld dat de meerwaarde laat zien van het automatiseren van bepaalde taken. Een fantastisch hulpmiddel zijn robotica en automatisering die de druk voor werknemers kunnen verlichten. Zo’n Robotic Process Automation (RPA) kan dezelfde taken op een blijvende manier kwalitatief garanderen. Het uitbesteden van de implementatie van zulke robotica kan dus een snelle en betaalbare manier zijn om productiviteit te garanderen, of na de terugkeer op kantoor extra productiviteit te genereren.

Zorg voor investeringen in de juiste technologie

Voor de coronacrisis moesten een aantal ondernemingen nog overtuigd worden van de noodzaak van technologie en digitalisering. Dat is echt verleden tijd. Digitale transformaties zijn niet langer een gewenste uitkomst, maar voortaan een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering.

Die tendens brengt uitdagingen met zich mee. Het is onmogelijk om in alle vormen van technologie te investeren. Je zal zorgvuldig moeten overwegen welke investeringen de meest essentiële ondersteuning bieden.

Sarah De Ridder: “Alle aspecten van technologische innovatie moeten goed afgewogen worden. Gelukkig zijn de juiste steun, het juiste advies en goede benchmarks beschikbaar. Het is raadzaam om elke investering goed te bediscussiëren, met interne en externe specialisten.”

Twijfel over technologie zal blijven bestaan, maar de aard van de twijfel is wel veranderd: waar ondernemingen vroeger twijfelden over technologie in het algemeen, wordt nu vooral getwijfeld over welke technologie.

Gebruik technologie die waardevolle data oplevert

Wanneer bepaalde technologie ook bruikbare data oplevert, kan het voor een onderneming veel meer indirecte waarde genereren. De analyse van die data kan worden gebruikt om weerbare systemen in te bouwen en scenario’s te plannen. Zorg ervoor dat je onderneming de juiste analyses, dashboards, rapporten en datastructuren ter beschikking heeft. Het zal helpen bij het nemen van de juiste beslissingen.

Volgens Sarah De Ridder zijn data altijd een belangrijk element om op de hoogte te blijven van je zakelijke omgeving. “Elk mogelijk scenario is gediend met goede data. Het geeft je een duidelijk beeld van wat er binnen en buiten je onderneming gebeurt. Iedereen kent de uitspraak: meten is weten”.

“Goede data geven richting aan beslissingen en helpen om nieuwe risico’s en opportuniteiten te onderscheiden. Je zal dankzij data je concurrenten beter leren kennen, maar ook beter weten wie je klanten zijn en wat ze precies van je verwachten.”

Blijf waakzaam voor cybersecurity risico’s

Het omarmen van technologie heeft één groot nadeel: ondernemingen worden nog kwetsbaarder voor cybercriminaliteit. Bovendien, nu werknemers ongeveer elk aspect van je onderneming online bespreken, verwerken, analyseren en oplossen, wordt de impact van cybercriminaliteit enkel maar groter.

“Ondernemingen moeten zich dus meer dan ooit verzekeren dat hun IT-systemen goed beveiligd zijn”, zegt Sarah De Ridder. “Specifieke plannen en processen kunnen dit oplossen: Wie is waarvoor verantwoordelijk? Welke infrastructuur wordt er gehanteerd? Heb ik de juiste back-ups? Wat zijn de noodprocedures? En hoe wordt nagegaan of alles nog steeds veilig verloopt?”

Ondernemingen kunnen best werk maken van “privacy by design”. Daarbij wordt in elke stap van de implementatie van een technologie nagedacht over de impact op je werknemers. Ook moet er een databeleid worden uitgerold, waarbij duidelijk wordt aangegeven wie toegang heeft tot welk deel van de ondernemingsdata. Zo kan men voorkomen dat één lek meteen betekent dat de hele interne keuken van een onderneming geïmpacteerd wordt. Zo’n beleid moet een onderneming ook verzekeren dat IT-leveranciers aan een aantal veiligheidsvoorwaarden voldoen.