-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Door middel van twee adviezen die in de loop van 2022 zijn gepubliceerd, heeft de Commissie voor Boekhoudkundige Normen de openbaarmakingsverplichtingen verduidelijkt waaraan vennootschappen zijn onderworpen vanaf het moment dat zij onder een ontbindings- of vereffeningsregeling vallen. Hieronder vatten wij de belangrijkste aspecten samen.
Ontbinding en vereffening: twee normaal gesproken opeenvolgende fasen
Het Wetboek van vennootschappen en verenigingen voorziet in drie manieren waarop ontbinding kan plaatsvinden:
- ofwel vrijwillig, dat wil zeggen na een besluit van de algemene vergadering van aandeelhouders dat op elk moment kan worden genomen
- ofwel van rechtswege, dat wil zeggen als gevolg van een door de wet omschreven feit of gebeurtenis
- ofwel door een gerechtelijke beslissing.
In dit artikel focussen we op de eerste situatie van vrijwillige ontbinding en de formaliteiten die daaruit voortvloeien.
Nadat het bestuursorgaan van de vennootschap de vrijwillige ontbinding heeft overwogen, moeten verschillende stappen worden ondernomen voordat de vergadering tot ontbinding besluit:
- toelichting van het voorstel tot vrijwillige ontbinding door het bestuursorgaan in een specifiek verslag dat vermeld wordt in de agenda van de algemene vergadering die zich over de ontbinding moet uitspreken
- voorbereiding van een staat van activa en passiva die niet meer dan drie maanden voorafgaand aan de algemene vergadering die over het voorstel tot ontbinding moet besluiten, is vastgesteld
- overmaking van deze financiële staat aan de commissaris of, bij zijn ontstentenis, een bedrijfsrevisor of een externe accountant die door het bestuursorgaan wordt aangewezen om deze staat te controleren, en in het bijzonder door middel van een specifiek verslag aan te geven of het een getrouw beeld geeft van de toestand van de vennootschap
- oproeping van de algemene vergadering met overmaking van een kopie van de hierboven vermelde verslagen en van de staat van activa en passiva van de vennootschap.
In geval van ontbinding van een besloten vennootschap, een coöperatieve vennootschap, een naamloze vennootschap, een Europese vennootschap of een Europese coöperatieve vennootschap moet de algemene vergadering zich dan voor een notaris uitspreken op basis van het quorum dat van toepassing is in geval van statutenwijziging. De notaris gaat ook na of de bovengenoemde formaliteiten zijn vervuld, zowel wat betreft het bestaan als de externe wettigheid ervan.
Nadat de vennootschap is ontbonden door een gunstige stemming van de aandeelhouders, blijft ze bestaan met het oog op de vereffening, tot de vereffening kan worden voltooid. De vereffeningsfase volgt dus onmiddellijk op de voorbereidende fase van de ontbinding en het daadwerkelijk genomen besluit tot ontbinding.
Voor de uitvoering van deze vereffeningsfase wordt een vereffenaar of een college van vereffenaars aangesteld door de algemene vergadering die tot de ontbinding van de vennootschap heeft besloten.
De vereffenaar moet regelmatig verslag uitbrengen over de voortgang van de vereffening waarvoor hij verantwoordelijk is en moet voor elk boekjaar waarvoor hij verantwoordelijk is de jaarrekening van de vennootschap ter goedkeuring voorleggen aan de algemene vergadering, met vermelding van de redenen waarom de vereffening niet kon worden voltooid.
Op te merken valt dat er niet aan de algemene vergadering wordt gevraagd om de jaarrekening die op die manier tijdens de vereffeningsfase door de vereffenaar is opgesteld, goed te keuren of af te keuren. Die goedkeuring is pas vereist voor de laatste rekeningen die na afloop van de vereffening worden opgesteld.
Ontbinding en vereffening: gelijktijdig mogelijk
Onder strikte voorwaarden is het mogelijk de vennootschap te ontbinden en te vereffenen in één enkele akte voor een notaris (voor de meeste vennootschappen), waarbij geen vereffenaar hoeft te worden aangesteld. De definitieve vereffening van de vennootschap wordt dan onmiddellijk afgesloten.
Om op die manier te werk te kunnen gaan, is vereist dat:
- alle schulden ten aanzien van vennoten, aandeelhouders of derden die zijn vermeld in de staat van activa en passiva, zijn terugbetaald of de nodige gelden om die te voldoen zijn geconsigneerd
- de commissaris of, als er geen commissaris is, de bedrijfsrevisor of externe accountant die een verslag opmaakt, deze betaling of consignatie in de conclusies van zijn verslag bevestigt
- de algemene vergadering van vennoten of aandeelhouders zich in één akte uitspreekt over de ontbinding en de sluiting van de vereffening:
- met unanieme instemming van alle vennoten in een vennootschap onder firma of een commanditaire vennootschap
- met eenparigheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde aandeelhouders voor zover zij, in een besloten vennootschap of een coöperatieve vennootschap, ten minste de helft van het totaal aantal uitgegeven aandelen vertegenwoordigen of, in een naamloze vennootschap, ten minste de helft van het kapitaal vertegenwoordigen.
Op te merken valt dat de terugbetaling of consignatie niet is vereist voor de schulden aan vennoten, aandeelhouders of derden van wie de schuldvordering is opgenomen in de staat van activa en passiva, en die schriftelijk hebben bevestigd in te stemmen.
Weerslag van de ontbindingsbesluiten op de openbaarmaking van de jaarrekening
Op basis van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen leidt de ontbinding ook tot de afsluiting van het boekjaar.
Bijgevolg zijn voor het boekjaar waarin het besluit tot ontbinding wordt genomen, twee publicaties van jaarrekeningen vereist:
- een jaarrekening voor de periode vanaf de eerste dag van het boekjaar tot de datum van het besluit tot vereffening: deze jaarrekening moet worden goedgekeurd door de algemene vergadering en worden openbaar gemaakt bij de Nationale Bank van België (voor vennootschappen die onderworpen zijn aan de openbaarmakingsverplichting)
- de jaarrekening voor de periode vanaf de datum van het besluit tot vereffening tot de afsluitdatum van het boekjaar: deze jaarrekening hoeft niet te worden goedgekeurd door de algemene vergadering, maar wordt niettemin openbaar gemaakt in het belang van derden, zoals bepaald in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (voor vennootschappen die onderworpen zijn aan de openbaarmakingsverplichting).
Deze openbaarmakingen moeten plaatsvinden binnen dertig dagen na de datum van de algemene vergadering waarin de rekeningen zijn meegedeeld en eventueel goedgekeurd. De neerlegging moet in elk geval uiterlijk zeven maanden na de afsluiting van het maatschappelijk boekjaar plaatsvinden.
De complexiteit ligt uiteraard in de stappen die moeten worden ondernomen wanneer wordt gekozen voor een onmiddellijke afsluiting van de vereffening van de vennootschap of tijdens het laatste boekjaar waarin de afsluiting van de vereffening na een vereffeningsfase wordt uitgesproken.
Er moet immers voor worden gezorgd dat de algemene vergadering tijdig de laatste openbaar te maken jaarrekening kan goedkeuren waarover zij zich nog niet heeft kunnen uitspreken, voordat de akte wordt verleden waarin het zuivere einde van het bestaan van de vennootschap en dus van de vergadering wordt bevestigd. Dit moet dus uiterlijk op de dag van de laatste algemene vergadering gebeuren.
Op het eerste gezicht lijkt dit ingewikkeld, aangezien in theorie de jaarrekening die op de datum van de laatste algemene vergadering is vastgesteld, moet worden meegedeeld voordat die vergadering heeft plaatsgevonden. Dit geval is nog moeilijker wanneer deze documenten vooraf aan een externe commissaris moeten worden meegedeeld.
Naar de mening van de Commissie wordt dit het best praktisch zo georganiseerd door een standstill in acht te nemen tussen de datum waarop de jaarrekening vooraf moet worden meegedeeld en de datum van de laatste vereffeningsakte van de vennootschap die ook de datum van goedkeuring van de laatste rekeningen zal zijn. Met andere woorden, alle definitieve financiële transacties moeten vroegtijdig en weloverwogen worden afgewikkeld.
Neem contact op met uw adviseur bij Grant Thornton
U ziet het: de organisatie van de vrijwillige ontbinding van uw vennootschap impliceert veel deelnemers (externe accountant, bedrijfsrevisor, notaris, ...), maar ook nauwgezette formaliteiten volgens een strikt na te leven planning.
Grant Thornton beschikt over specialisten die klaar staan om u te begeleiden, zowel op juridisch vlak als voor het opstellen van de vereiste financiële staten.
Aarzel niet om contact op te nemen als u dergelijke stappen onderneemt.