-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.

-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging en support tot oplossingen op maat.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete oplossingen op maat en veranker ESG in je bedrijfsvoering. Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Klokkenluiderswetgeving
Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt je van a tot z met de klokkenluiderswetgeving.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Commercial Toolbox Check
Commercial Toolbox Check
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.

Op 26 februari 2025 publiceerde de Europese Commissie (EC) een persbericht en een nieuw pakket voorstellen (de Omnibus) om enkele belangrijke pijlers van de Europese Green Deal te wijzigen.
Dit zijn de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDD) en de Taxonomy Regulations. Daarnaast worden in de Omnibus wijzigingen voorgesteld in andere aspecten van de regelgeving van de Europese Unie (EU). Deze voorstellen worden nu over ongeveer vier weken ter goedkeuring voorgelegd aan het Europees Parlement.
De Omnibus
Het algemene doel van de Omnibus is het verminderen van de rapportagelast, met name voor kleinere en middelgrote entiteiten, en het verhogen van de efficiëntie in duurzaamheidsrapportage. Dit komt door de druk om een groeiomgeving in de EU te bevorderen.
Als de Omnibus wordt aangenomen zoals voorgesteld, zal dit een aanzienlijke invloed hebben op meerdere gebieden van de EU-regelgeving.
CSRD
De Omnibus brengt aanzienlijke wijzigingen aan in verschillende belangrijke gebieden van de richtlijn. De belangrijkste wijzigingen zijn
- Vermindering van het toepassingsgebied: De RBD is momenteel van toepassing op alle grote ondernemingen (entiteiten die voldoen aan twee van de volgende drie drempels: €50 miljoen netto-omzet, €25 miljoen balanstotaal, 250 werknemers), evenals op kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) met effecten die genoteerd zijn op een gereglementeerde markt in de EU.
In de Omnibus wordt voorgesteld om het toepassingsgebied te beperken tot alleen grote ondernemingen met meer dan 1 000 werknemers (entiteiten met 1.000 of meer werknemers en een netto-omzet van €50 miljoen of een balanstotaal van meer dan €25 miljoen). Dit betekent dat entiteiten met minder dan 1.000 werknemers niet langer onder het toepassingsgebied vallen, maar ervoor kunnen kiezen om vrijwillig te rapporteren op basis van de vrijwillige standaarden voor het MKB (VSME). De EC schat dat dit het aantal entiteiten in het toepassingsgebied met ongeveer 80% zal verminderen. - Waardeketenplafond: Entiteiten die niet langer onder het toepassingsgebied van de herziene vereisten vallen, zullen de mogelijkheid hebben om de informatie die bij hen kan worden opgevraagd door entiteiten die wel onder het toepassingsgebied vallen, te beperken. Dit zal beperkt worden tot de informatie die vereist wordt door de VSME, die minder uitgebreid is dan de volledige vereisten van de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Deze wijziging zal ervoor zorgen dat de duurzaamheidsrapportagevereisten voor grote entiteiten geen last vormen voor kleinere entiteiten in hun waardeketens.
- Uitstel van rapportageverplichtingen: In de Omnibus wordt voorgesteld om de rapportageverplichtingen voor entiteiten die momenteel onder het toepassingsgebied van de richtlijn beleggingsdiensten vallen en die vanaf 2026 of 2027 verslag moeten uitbrengen (Waves 2 en 3), met twee jaar uit te stellen.
- Beperkingen op aanvullende vereisten: In de Omnibus wordt voorgesteld de mogelijkheid voor de Europese Commissie om sectorspecifieke standaarden vast te stellen te schrappen en de mogelijkheid te schrappen dat de EC een redelijke mate van zekerheid eist in plaats van een beperkte mate van zekerheid.
EU-taxonomie
De voorgestelde Omnibus zal ook de Taxonomieverordening van de EU wijzigen. De belangrijkste wijzigingen zijn
- Beperking van het toepassingsgebied: De huidige reikwijdte van de EU Taxonomy rapportageverplichtingen is consistent met de CSRD zoals aangenomen. In de Omnibus wordt voorgesteld om de rapportageverplichtingen voor de EU Taxonomy te beperken tot de grootste entiteiten (> 1000 werknemers en < 450 miljoen EUR omzet, in overeenstemming met het toepassingsgebied van de CSDD), met een vrijwillige rapportageoptie voor entiteiten die onder de herziene CSRD-vereisten vallen.
- Gedeeltelijke aanpassing van de taxonomie: In de Omnibus wordt voorgesteld een nieuwe optie te creëren voor de rapportage over activiteiten die gedeeltelijk zijn afgestemd op de EU-taxonomie. Dit is bedoeld om een omgeving te creëren die een geleidelijke overgang naar het gebruik van de EU Taxonomie in de loop van de tijd bevordert.
- Materialiteit: De Omnibus stelt voor om een financiële materialiteitsdrempel in te voeren voor de rapportage over de EU Taxonomie (bijvoorbeeld activiteiten die niet meer dan 10% van de totale omzet, kapitaaluitgaven of totale activa bedragen).
- Formats voor informatieverschaffing: De Omnibus stelt voor om het aantal vereiste rapportagesjablonen te verminderen en het aantal gegevenspunten dat vereist is voor de sjablonen die van kracht blijven, te verlagen.
-
Geen significante schade (DNSH) criteria: De Omnibus stelt voor om bepaalde complexe DNSH-criteria voor verontreinigingspreventie en -bestrijding te vereenvoudigen met het doel om uiteindelijk alle DNSH-criteria te vereenvoudigen.
-
Aanpassingen van ratio's: De Omnibus stelt voor om bepaalde ratio's voor financiële instellingen aan te passen, waaronder de berekening van de Green Asset Ratio (GAR). Deze aanpassingen zijn bedoeld om de berekeningen die momenteel vereist zijn te vereenvoudigen.
CSDD
De Omnibus stelt ook voor om verschillende belangrijke gebieden met betrekking tot de CSDD te wijzigen. De belangrijkste wijzigingen zijn:
- Uitstel van de toepassing van de vereisten: In de Omnibus wordt voorgesteld om de overgangstermijn (tot 26 juli 2027) en de eerste fase van de toepassing van de vereisten (tot 26 juli 2028) uit te stellen.
- Vereenvoudiging van de vereisten: In de Omnibus wordt voorgesteld de CSDD-vereisten te vereenvoudigen door de systematische zorgvuldigheidseisen te richten op directe zakelijke partners, met alleen vereisten voor indirecte partners wanneer aannemelijke informatie suggereert dat er nadelige gevolgen kunnen optreden. Bovendien wordt in de Omnibus voorgesteld om het interval tussen regelmatige periodieke beoordelingen te verlengen van twee tot vijf jaar, met een ad-hocvereiste om de beoordelingen bij te werken als er een reden is om aan te nemen dat ze niet langer adequaat zijn.
- Het trickle-down effect beperken: Net als de wijzigingen in de CSRD stelt de Omnibus voor om de rapportagelast voor kleine en middelgrote entiteiten (d.w.z. entiteiten met minder dan 500 werknemers) in de waardeketens van grotere entiteiten te verminderen door de hoeveelheid informatie die door grotere entiteiten kan worden gevraagd te beperken tot de informatie die in de CSRD VSME is gespecificeerd.
- Overige: Daarnaast wordt in de Omnibus voorgesteld om de harmonisatie van de due diligence-vereisten te vergroten, de vereisten inzake de vaststelling van transitieplannen voor klimaatmitigatie in overeenstemming te brengen met de RBD, en de geharmoniseerde EU-voorwaarden voor wettelijke aansprakelijkheid te schrappen en de opname van financiële diensten in het toepassingsgebied van de GVDB te herzien.
Wat is de volgende stap? Wat is zeker in deze onzekere tijden?
In de afgelopen periode waarin organisaties hebben gewerkt aan het implementeren van duurzaamheidsrichtlijnen, hebben we een aantal belangrijke lessen geleerd. We moeten deze lessen blijven benutten om duurzaamheid en transparantie op de agenda te houden.
Onze aanbevelingen
- Geef prioriteit aan een dubbele materialiteitsanalyse (DMA). Veel bedrijven hebben al een DMA uitgevoerd. Deze analyse is ook opgenomen in het Omnibus-voorstel, wat logisch is. Goede duurzaamheidsinformatie voor strategische planning, rapportage en sturing richt zich op de belangrijkste duurzaamheidsgerelateerde risico's en kansen die van buitenaf op de organisatie afkomen en op de duurzaamheidsonderwerpen waarmee de organisatie de grootste impact heeft op mens en milieu. Het dubbele materialiteitsprincipe helpt om focus te behouden en draagt bij aan veerkracht.
- Breng de waardeketen in kaart. Dit element blijft van kracht voor bedrijven, zelfs onder het nieuwe voorstel. Blijf in gesprek met belanghebbenden en ketenpartners. Dit levert altijd nuttige en relevante informatie op die bijdraagt aan beter risicobeheer en inzicht in nieuwe strategische kansen. Onder de CSDD wordt nog steeds van bedrijven verwacht dat ze hun keten monitoren, dit geldt ook voor indirecte zakenpartners, als er informatie is die wijst op mogelijke misstanden.
- Volg en meet ambities, doelen en acties. Hoe concreter bedrijven duurzaamheidsbeleid en meetbare doelen hebben opgesteld, hoe beter ze weten wat ze nog moeten doen. Tijd en middelen kunnen dan effectief worden ingezet, vooral wanneer verplichte rapportage minder aandacht krijgt.
-
Meten om te managen. Blijf relevante ESG-gegevens verzamelen en controleren. Zonder stuurinformatie gaan duurzaamheidsinitiatieven alle kanten op. Gegevens over belangrijke onderwerpen zoals energieverbruik, diversiteit en werknemersbetrokkenheid of kenmerken van hulpbronnen blijven belangrijk om in beeld te hebben. Waar liggen afhankelijkheden? Zonder gegevens is effectief beheer onmogelijk.
- Rapportage helpt intern en extern. Het is een manier om inzicht te geven in de voortgang en belanghebbenden te informeren over relevante bedrijfsinformatie, net als communicatie over financiële resultaten. Blijf u dus voorbereiden op de rapportage. Nu de eerste CSRD-verslagen zijn gepubliceerd, is de verwachting dat velen de CSRD zullen blijven zien als de gouden standaard.
Een toekomstbestendige duurzaamheidsstrategie ontwikkelen
Veel organisaties hebben samen met ons belangrijke stappen gezet om CSRD, CSDDD en EU Taxonomy te implementeren. Deze richtlijnen zijn bedoeld om de inspanningen op het gebied van duurzaamheid transparanter te maken en ons te helpen bij het ontwikkelen van onze eigen duurzaamheidsstrategie.
Naast naleving ondersteunen deze kaders maatschappelijk verantwoord ondernemen en veerkracht op de lange termijn - een visie waar wij volledig onderschrijven.
Begeleiding nodig?
Onze specialisten staan klaar om te helpen. Neem contact op om uw volgende stappen te bespreken