-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De Richtlijn Netwerk- en Informatiebeveiliging 2 (NIS2) en de overeenkomstige Belgische wet van 26 april 2024 tot vaststelling van een kader voor de cyberbeveiliging van netwerken en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid zullen het cyberbeveiligingslandschap voor bedrijven in België, de Europese Unie en elk bedrijf dat hier zaken wil doen, hervormen. Met de compliance-deadline van 18 oktober 2024 worstelen veel bedrijven nog steeds met het begrijpen van de omvang, de impact, de respectievelijke vereisten en het nemen van de nodige stappen om hieraan, direct of indirect te voldoen. Dit artikel schetst de belangrijkste aspecten van NIS2, wat u en uw organisatie moeten doen en hoe u de inspanningen op korte termijn kunt maximaliseren.
Wat is NIS2 en waarom is het van cruciaal belang voor Belgische bedrijven?
De NIS2-richtlijn is gericht op het verbeteren van de reactie van organisaties op cyberaanvallen, het versterken van de samenwerking en uitwisseling van informatie. Het toepassingsgebied is dus breder dan voorheen en omvat een breed scala aan industrieën. Niet enkel zij die actief zijn in sectoren met een "hoge gevoeligheid", zoals energie, vervoer, financiën, gezondheidszorg, maar ook die in andere sectoren zoals digitale aanbieders, postdiensten, afvalbeheer en andere essentiële diensten voor onze samenleving. De richtlijn voorziet in cruciale maatregelen voor het beheer van cyberbeveiligings-gerelateerde risico's en rapportageverplichtingen voor significante incidenten.
Belangrijkste cyberbeveiligingsvereisten in het kader van NIS2
Om naleving te bereiken, moet u aan een aantal cruciale vereisten voldoen:
- Risicobeheer: Implementatie van robuuste maatregelen om enerzijds cyberbeveiligingsrisico’s te herkennen, en anderzijds beheren doormiddel van incidentresponsplannen, kwetsbaarheidsbeheer en regelmatige risicobeoordelingen.
- Incidentrapportage: Melden van significante incidenten binnen 24 uur na detectie aan het Center for Cyber Security (CCB), met een gedetailleerd vervolgrapport binnen 72 uur. Het is hierbij tevens belangrijk om uw organisatie al te registreren als u aan NIS2 moet voldoen.
- Beveiliging van de toeleveringsketen: Zorg voor de (controle op de) beveiliging van de hele toeleveringsketen van uw organisatie, inclusief externe dienstverleners en partners.
- Governance en verantwoording: Definieer duidelijke governancestructuren, wijs verantwoordelijke personen aan voor cyberbeveiliging en zorg voor regelmatige training van het personeel. Bovendien moet uw raad van bestuur en management worden getraind in cyberbeveiliging om hun verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden op zich te nemen, zoals vereist door de NIS2-wetgeving. Voor het nemen van managementbeslissingen over cybersecuritystrategieën en -maatregelen op directieniveau is basiskennis van risicomanagement en cybersecurity onmisbaar.
- Samenwerking en informatie-uitwisseling: Neem actief deel aan netwerken voor informatie-uitwisseling en werk samen met diverse autoriteiten op het gebied van cyberbeveiliging.
De NIS2-richtlijn bevat daarnaast de volgende aanbevelingen met betrekking tot de maatregelen om cybersecurityrisico's te beheersen:
5 stappen om uw cyberbeveiliging te verbeteren voor NIS2-naleving
Het bereiken van NIS2-compliance kan een uitdaging lijken, maar door te concentreren op belangrijke gebieden kan uw bedrijf voldoen aan de regelgeving en tegelijkertijd de algehele veerkracht vergroten. Het prioriteren van investeringen zorgt voor naleving zonder uw budget te overschrijden.
Beoordeel uw huidige cyberbeveiligingshouding
Om te begrijpen waar uw organisatie vandaag staat en om de volgende stappen adequaat te plannen, is het belangrijk om in eerste instantie zowel de meest kritieke kwetsbaarheden te identificeren, als gebieden aan te kaarten waar de bestaande maatregelen tekortschieten.
- Ken uw organisatie en begrijp alle processen, diensten en kritieke activa als eerste stap voor een effectief beheer van cyberbeveiliging. Wanneer u een duidelijk beeld heeft van uw 'kroonjuwelen', kunt u nauwkeurige maatregelen en acties uitvoeren die zich richten op die gebieden die u het meest zouden impacteren in geval van een incident of inbreuk.
- Voer een gap-analyse uit: Voer een evaluatie uit van uw NIS2-gaps om verbeterpunten en risico's te identificeren. Een gap-analyse is cruciaal om inzicht te krijgen in de huidige staat van de cyberbeveiliging van het bedrijf ten opzichte van de NIS2-vereisten. In dit proces worden gebieden vastgelegd waar het bestaande beleid en de bestaande praktijken tekortschieten en waar verbeteringen nodig zijn. Vergelijk de vastgestelde lacunes met de belangrijkste aanbevelingen en goede praktijken, met de nadruk op de meest kritieke gebieden.
- Zorg voor een strategisch (investerings)plan: Focus op investeringen die een daadwerkelijke toegevoegde waarde opleveren ten opzichte van de eisen die in de wet zijn vastgelegd, en garandeer zo een alomvattend beheer van cyberrisico's.
Verbeter de mogelijkheden voor incidentrespons
Het bekende gezegde 'het is niet of, maar wanneer' is ook van toepassing op cybersecurity en mogelijke incidenten of inbreuken. Als organisatie moet u voorbereid zijn om cybersecurity-incidenten snel te detecteren, te rapporteren en erop te reageren. Dit betekent:
-
- Het opzetten van een incidentresponsteam (indien nog niet aanwezig).
- Monitoring van kritieke systemen.
- Simulaties en oefeningen om ervoor te zorgen dat teams voorbereid zijn op echte incidenten.
- Herzien van procedures voor het melden van incidenten om te voldoen aan de 24-uurs meldingsvereiste.
Beleid en governance bijwerken
Papierwerk heeft nog nooit een daadwerkelijk incident tegengehouden, maar het is van cruciaal belang om de basisregels en ‘non negotiables’ binnen uw organisatie te definiëren. U moet een kader en beleid hebben dat aansluit bij de vereisten van NIS2. Zorg ervoor dat u in eerste instantie een minimale structuur kunt opzetten en zorg voor de nodige verantwoording over cyberbeveiliging. Dit houdt in:
- Het toewijzen van een duidelijke verantwoordelijkheid voor cyberbeveiliging op uitvoerend niveau.
- Wijs een aanspreekpunt aan dat verantwoordelijk is voor cybersecurity, ook al gaat het om een bestaand personeelslid.
- Ontwikkel of moderniseer het basisbeveiligingsbeleid voor belangrijke gebieden zoals wachtwoordbeheer, toegangscontrole en reactie op incidenten
- Personeel regelmatig opleiden over best practices op het gebied van cyberbeveiliging.
- Het opzetten van een interne audit- of controlefunctie om cyberbeveiligingspraktijken te beoordelen.
Versterk de beveiliging van de toeleveringsketen
NIS2 legt een sterke nadruk op het beveiligen van de supply chain, daarom is het als organisatie belangrijk om aan die supply chain security eisen te voldoen. Daarvoor moet u ten minste de volgende acties ondernemen:
- Begrijp uw eigen positie in de grotere toeleveringsketen en bepaal uw verplichtingen naar en van externe belanghebbenden.
- Identificeer belangrijke externe dienstverleners en vraag om bewijs van hun cyberbeveiligingsmaatregelen (bijv. certificeringen, auditrapporten) om hun beveiligingshouding te beoordelen. Concentreer u eerst op uw leveranciers met een hoog risico. Gebruik een eenvoudige checklist om risico's van derden te beoordelen en leveranciers te prioriteren op basis van de gevoeligheid van de gegevens of diensten die zij aan u leveren.
- Neem cyberbeveiligingsvereisten op in leverancierscontracten en zorg ervoor dat u kunt voldoen aan eisen die u door partners of klanten worden opgelegd.
- Ontwikkel een proces voor het continu monitoren van risico's van derden, aangezien niet-naleving van contracten een directere impact zal hebben op de bedrijfsvoering dan eventuele NIS2-gerelateerde tekortkomingen ten aanzien van het CCB.
Maak gebruik van de beschikbare middelen en begeleiding
Het Belgische Centrum voor Cybersecurity (CCB) en het Agentschap van de Europese Unie voor cyberbeveiliging (ENISA) bieden richtlijnen, kaders en middelen zoals via de 'CyberFundamentals' om bedrijven te helpen voldoen aan NIS2. Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden of ingewikkelde modellen te gebruiken. Profiteer van deze materialen om uw nalevingsinspanningen te versnellen.
Focus op de lange termijn: het opbouwen van een duurzaam cyberbeveiligingsprogramma
Nu de NIS2-nalevingsdeadline snel nadert, moeten bedrijven snel handelen. Zoals eerder vermeld zijn belangrijke acties onder meer het uitvoeren van een gap-analyse, het verbeteren van de mogelijkheden voor incidentrespons, het beveiligen van uw toeleveringsketen en het bijwerken van governancestructuren. Door prioriteit te geven aan deze acties, kan uw organisatie haar cyberbeveiligingshouding aanzienlijk verbeteren en de gevolgen van niet-naleving voorkomen.
Door te focussen op essentiële acties op korte termijn, kan uw organisatie betekenisvolle vooruitgang boeken. Daarnaast zal een gefaseerde, langetermijnaanpak voor het opbouwen van een volwassen cyberbeveiligingsprogramma zorgen voor duurzame naleving en de veerkracht.
De rol van technologie bij NIS2-compliance
Betaalbare tools zoals open-source software, cloudgebaseerde monitoring en basisrisicobeheerplatforms kunnen taken zoals het scannen op kwetsbaarheden en het detecteren van incidenten automatiseren, waardoor handmatige inspanningen worden verminderd en de nalevingskosten worden verlaagd. Deze oplossingen moeten echter worden ondersteund door sterk beleid, processen en een goed opgeleid team.
Geen wondermiddelen voor naleving
Begrijp wel dat er geen 'silver bullet' of wonderoplossing is die jouw organisatie van de ene op de andere dag compliant maakt. NIS2 gaat over een attitude en houding die ervan uitgaat dat een organisatie doet wat ze moet en kan doen, zowel om incidenten te voorkomen, als om ze correct af te handelen als er zich toch een voordoet. Technologische oplossingen moeten worden aangevuld met sterke beleidslijnen, processen en opgeleid personeel, en rekening houden met het grotere geheel van uw omgeving.
Hoe Grant Thornton u kan helpen bij uw compliance en cybervolwassenheid
Het implementeren van de volledige reikwijdte van NIS2 kan overweldigend zijn. Bij Grant Thornton bieden we diensten op maat om organisaties van elke omvang te begeleiden bij de uitrol en naleving ervan.
Met ons uitgebreide EU-netwerk en ervaring uit de eerste hand helpen we bedrijven valkuilen te vermijden en ervoor te zorgen dat ze voldoen aan vereisten zoals het melden van incidenten en risicobeheer door derden.
Wij bieden flexibele oplossingen om aan uw specifieke behoeften te voldoen, zodat u aan de regelgeving kunt voldoen en deze kunt behouden, nu en na elke deadline.