Transactions

Wat is de waarde van mijn onderneming?

Steven Pazen
Door:
insight featured image
Wat is de waarde van mijn onderneming? Het is een vraag die vele ondernemers zich stellen. Het verkrijgen van een duidelijk inzicht in de waarde van uw onderneming is essentieel voor het nemen van strategische beslissingen. Deze beslissingen zijn bepalend voor de toekomstige ontwikkeling van uw vermogen. Het is belangrijk op te merken dat waarde de resultante is van een berekening en varieert afhankelijk van de waarderingsmethode. De prijs die iemand bereid is te betalen kan afwijken van de waarde en is doorgaans het resultaat van onderhandelingen.
Onderwerpen

Hoe bepaal je de waarde?

De ondernemingswaarde wordt niet louter bepaald door de historische balans, resultatenrekening en cashflow. Neem bijvoorbeeld een start-up zonder winst en met een beperkte omzet. Deze wordt lang niet alleen beoordeeld volgens historische financiële metrics om tot een waarde te komen.

Factoren die de waarde van uw onderneming beïnvloeden

De ervaring van het management, het governance model, de robuustheid van het businessmodel en het potentieel op de markt zijn een paar belangrijke factoren die een belangrijke impact op waarde hebben. Bovendien is het risicoprofiel van diezelfde start-up van een totaal andere orde dan dat van een meer mature onderneming. Om deze diverse factoren in kaart te brengen dient de juiste waarderingsmethode(n) te worden toegepast. 

Waarderingsmethode 1: rendementswaarde/inkomensbenadering

In het geval van de start-up zou de inkomensbenadering, en met name de discounted cash flow (DCF) methode een toepasbare waarderingsmethode zijn. De DCF-methode is één van de meest gebruikte waarderingstechnieken. Deze methode omvat het projecteren van de toekomstige kasstromen van een onderneming en het verdisconteren hiervan met behulp van een verdisconteringsvoet die het risicoprofiel van het onderneming weerspiegelt.

De DCF-methode wordt algemeen erkend en is onder meer nuttig voor groeibedrijven, bedrijven met te budgetteren kasstromen en ondernemingen met aanzienlijke toekomstige investeringen. Het biedt een toekomstgerichte perspectief met de nadruk op de toekomstige kasstromen en de tijdswaarde van geld.

Waarderingsmethode 2: marktbenadering

Wanneer historische cijfers een betrouwbaar beeld van het potentieel van de onderneming geven, wordt vaak de marktbenadering gehanteerd. Deze benadering bepaalt de waarde van een onderneming door deze te vergelijken met soortgelijke bedrijven waarvan de aandelen of activiteiten werden gerealiseerd. Deze methode gebruikt multiples afgeleid van vergelijkbare transacties in dezelfde sector. De meest gebruikte parameter is de Enterprise Value to EBITDA multiple (EV/EBITDA). De marktbenadering is eenvoudig te verstaan en weerspiegelt de huidige marktomstandigheden en risicoprofiel. Het vinden van transactiedata van vergelijkbare bedrijven kan echter een uitdaging zijn.

Waarderingsmethode 3: Intrinsiek/substantiële waarde

Een derde mogelijkheid betreft de intrinsieke waarderingsmethode. Deze methode omvat het aanpassen van de boekwaarde van activa en passiva naar hun marktwaarde en is vooral relevant voor bedrijven met aanzienlijke activa (bv. vastgoed, omvangrijke deelnemingen,…) waarvan de marktwaarde van activa meer bedraagt dan hun boekwaarde. Intrinsiek houdt deze methode is statisch en houdt bijgevolg geen rekening met de toekomstige groei van de onderneming. Afhankelijk van de activiteiten kan wel een berekening van goodwill geïntegreerd worden.   

Veelvoorkomende uitdagingen bij bedrijfswaardering

Waardering is geen exacte wetenschap; het is een kunst die vakmanschap en inzicht vereist. Waardering is geen one-size-fits-all proces. De context van de waardering speelt een cruciale rol bij het bepalen van de juiste methode. Bovendien is het begrijpen van het verhaal achter de cijfers essentieel. 

Numbers without stories are just spreadsheets, not valuations. Stories without numbers are fairy tails.” – A. Damodaran

Het waarderingsproces brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Veelvoorkomende valkuilen zijn o.a. onnauwkeurige financiële projecties, beperkt inzicht in toekomstige investeringsbehoeften, gebrek aan vergelijkbare transacties en de subjectieve aard van bepaalde aannames. Bijvoorbeeld, de DCF-methode vereist nauwkeurige toekomstige kasstroomprojecties. Anderzijds is de marktbenadering afhankelijk van het vinden van een vergelijkbare transacties. 

Hoe Grant Thornton u kan helpen bij bedrijfswaardering

Bij Grant Thornton combineren we onze diepgaande branchekennis met robuuste waarderingsmethodologieën om nauwkeurige en inzichtelijke waarderingen te bieden. Of u nu een verkoop of fusie overweegt, of gewoon de waarde van uw bedrijf wilt begrijpen, ons toegewijd team van waarderingsexperts staat klaar om u te helpen bij de complexiteit van bedrijfswaardering.