-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
In juli verklaarde David Grusch, een voormalig inlichtingenofficier van de Amerikaanse luchtmacht, als klokkenluider dat buitenaardse vliegtuigen al decennialang door de regering verborgen worden gehouden. Net zoals ufo's variëren in vorm en kleur, zo zijn er ook binnen uw organisatie onbekende elementen die aandacht verdienen. Dus laten we het nu hebben over de 'ufo's' die dit jaar binnen uw eigen organisatie kunnen opduiken.
Door de nieuwe Wet Klokkenluiders die sinds dit jaar actief is, kan elke persoon binnen uw bedrijf – of het nu gaat om werknemers, zelfstandigen, aannemers, of andere – een inbreuk vaststellen en deze melden. De twee basisprincipes van deze wet zijn dat de klokkenluider op een veilige en anonieme manier zijn melding van een inbreuk moet kunnen doen en dat hij daarnaast kan genieten van een verregaand beschermingsstatuut tegen represailles.
Wat kan een klokkenluider melden, en hoe kan hij dat doen?
Als snel dringen zich enkele vragen op: Wat kan er gemeld worden door een klokkenluider? En hoe kan er gemeld worden?
Op de vraag ‘wat’ gemeld kan worden door de klokkenluider, heeft de wetgever gekozen voor een thematische aanpak: zo zal iedere inbreuk op de regels in verband met een aantal beleidsdomeinen kunnen gemeld worden. De lijst van deze domeinen in de Klokkenluiderswet is indrukwekkend en gaat onder andere over inbreuken op gebieden van volksgezondheid, productveiligheid, voorkoming van witwassen van geld, de bestrijding van belastingfraude en sociale fraudebestrijding.
Wat betreft de ‘hoe’ zijn er aandachtspunten die dit jaar goed op de radar moeten staan bij iedere organisatie. Anoniem melden kan op drie manieren: intern, extern of publiek.
Als eerste mogelijkheid kan een melding gemaakt worden binnen uw eigen organisatie, bij een zogenaamde ‘meldingsbeheerder’, ook wel 'Whistleblowing Officer' genoemd. Dit is het meest aangewezen scenario: de organisatie komt onmiddellijk te weten welke vermeende inbreuk zich voordoet en kan hier een intern onderzoek rond doen. Bovendien kent de Whistleblowing Officer de cultuur van de organisatie het best. Binnen deze context kan het gaan om een personeelslid van de organisatie, onafhankelijk genoeg om op een vertrouwelijke wijze om te gaan met deze meldingen en de onderzoeken die hier het gevolg van kunnen zijn. Met andere woorden is een CEO als Whistleblowing Officer dus geen goede piste. Ook is het een optie om deze functie uit te besteden aan derden, zoals een consultant met de juiste kennis en nodige onafhankelijkheid, en kan dit kostenbesparend werken.
De tweede mogelijkheid is melden bij een ‘bevoegde overheid’. Hiervoor is een lange lijst van actoren vastgesteld die de meldingen van de klokkenluider mogen ontvangen en ook onderzoeken, zoals de FOD Financiën, de FOD Economie, de Belgische Mededingingsautoriteit, de Gegevensbeschermingsautoriteit en de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten.
De derde optie is ‘publieke melding’ doen. Dit wil zeggen dat de melding van de inbreuk via de pers of de sociale media gaat. Deze optie brengt bijkomende voorwaarden met zich mee om ook te genieten van het beschermingsstatuut aangezien in deze context er extra risico’s aan verbonden zijn. Zo zal de klokkenluider niet altijd goed kunnen inschatten of de inbreuk zich al dan niet heeft voorgedaan, waardoor een misplaatst publiek proces voor de organisatie in gang wordt gezet, zonder over alle elementen te beschikken. De betrokken organisatie en de overheid hebben dan meestal niet meer de kans om een sereen onderzoek te voeren, waardoor reputatieschade en andere gevolgen niet altijd te vermijden zijn.
Maar wat gebeurt er wanneer er een melding gemaakt wordt? En welke gevolgen brengt dit met zich mee?
Eerst en vooral wordt er een onderzoek gestart bij een interne melding. De inhoud van dit onderzoek kan bestaan uit een kort nazicht van een aantal gegevens, denk bijvoorbeeld aan een melding over het niet naleven van de overurenregeling. Dergelijke items kan u als organisatie natuurlijk het meest efficiënt zelf onderzoeken. Andere meldingen, zoals een frauderende medewerker, kunnen onderzocht worden door forensische auditoren. Deze keuze ligt uiteraard bij de organisatie zelf, die beslist hoe ze haar mensen en middelen het meest efficiënt kan inzetten.
Wanneer een melding extern gebeurde, zal het onderzoek door ‘bevoegde autoriteiten’ worden uitgevoerd. Als organisatie hebt u op dat moment weinig invloed op de manier waarop de overheid dit onderzoek zal uitvoeren. De snelheid en impact van het onderzoek op uw onderneming hangen met andere woorden samen met de wijze waarop de melding gebeurde.
Het tweede gevolg van een melding is dat een beschermingsstatuut wordt geactiveerd voor de klokkenluider. Deze zal beschermd worden tegen mogelijke negatieve maatregelen die tegen hem genomen worden. Zo zal de organisatie naar aanleiding van de melding niet mogen overgaan tot ontslag, verandering van werktijden, onthouden van opleiding, negatieve prestatiebeoordeling en zo verder. De organisatie zal met andere woorden grondig moeten aantonen dat een nadelige maatregel ten aanzien van de klokkenluider geen verband houdt met de melding.
Dus wat moet u als ondernemer concreet doen?
Het internet biedt niet altijd een eenduidig antwoord. Daarom geven we u een overzicht van wat u als ondernemer moet weten. Er moet immers een onderscheid gemaakt worden tussen de verplichtingen van het bedrijf en de rechten van de klokkenluider.
Wat betreft de verplichting om een meldkanaal op te zetten binnen uw organisatie, vanaf 17 december 2023 is dit van toepassing voor bedrijven die 50 werknemers of meer in dienst hebben.
Daarnaast mag de klokkenluider steeds een melding doen, ook al heeft het bedrijf minder dan 50 werknemers in dienst. Indien dit bedrijf er dan voor kiest om geen meldkanaal op te zetten, zal de klokkenluider geen andere keuze hebben dan het melden bij de overheid of over te gaan tot een publieke melding. Afhankelijk van de beleidskeuze van de organisatie, kan het dus zijn dat er zeer valabele redenen zijn om een meldkanaal op te zetten in een kleine organisatie.
Daarom adviseren we aan organisaties om systematisch te werk te gaan en een aantal stappen te doorlopen:
Stap 1: Wat is de stand van zaken van uw onderneming?
Afhankelijk van de wortels van een onderneming zijn er verschillende visies voor een meldingssysteem. Ga na wat de situatie is in uw organisatie.
Stap 2: Wat wenst u uit het meldingskanaal te halen?
Wil u gaan voor minimale compliance of wenst u het als hefboom te gebruiken die voor een shift in uw organisatiecultuur zorgt?
Stap 3: Wie kan melden en wat kan er gemeld worden?
Het bedrijf kan het meldingskanaal openzetten voor enkel de werknemers maar zou eventueel ook verder kunnen gaan. In dat geval kan het bedrijf ervoor kiezen om meldingen te ontvangen van bijvoorbeeld leveranciers. Ook zal de knoop moeten doorgehakt worden of het opportuun is om naast de wettelijke beleidsdomeinen ook meldingen te ontvangen over inbreuken op bijvoorbeeld de gedragscode van de onderneming.
Stap 4: Betrek uw werknemers in dit proces.
Het is niet enkel een teken van vertrouwen maar eveneens een wettelijke verplichting.
Stap 5: Stel een duidelijke Whistleblowing-policy en -procedure op.
Zorg dat deze gevalideerd wordt door de organisatie.
Stap 6: Wie wordt de Whistleblowing officer van uw organisatie?
Een efficiënte en kostenbewuste Whistleblowing officer is uiteraard van groot belang. Gaat u de meldingen zelf beheren, laat u zich bijstaan door een externe dienstverlener of beslist u om het volledige proces uit te besteden? Het antwoord zal afhangen van de ambities en cultuur van de organisatie.
Stap 7: Sta in voor de gevolgen.
Zorg ervoor dat u een plan van aanpak hebt voor de verschillende soorten meldingen die u kan ontvangen. Gaat u alle onderzoeken intern laten behandelen of wil u een extern onderzoeksteam op de bank voor het geval ze nodig zijn?
Stap 8: Communiceer, communiceer, communiceer.
Het is immers heel belangrijk dat uw werknemers (of anderen in scope) begrijpen wat er wel en niet onder het Klokkenluidersbeleid valt.
Stap 9: Evalueer het proces.
Zorg voor een heldere periodieke rapportering en evaluatie van uw meldkanaal.
Misschien bent u als Vlaamse ondernemer eerder pragmatisch en afwachtend. Dat is begrijpelijk, maar wij waarschuwen u dat dit een potentieel risico vormt. Natuurlijk kunnen we wijzen op de ernstige gevolgen van inbreuken op de Klokkenluiderswet, maar het echte gevaar schuilt in reputatieschade – een les die vele CEO's in België dit jaar hebben geleerd.
Het ontbreken van een duidelijk beleid en procedures betekent dat medewerkers hun ‘ufo's’ elders kunnen melden, waaronder de externe meldkanalen. Deze instanties staan klaar om private meldingen te ontvangen en te onderzoeken. Met andere woorden, wat binnen uw organisatie zou kunnen blijven, wordt bij gebrek aan een intern meldkanaal een zaak voor de overheid, die de inbreuk binnen 3 tot 6 maanden zal onderzoeken.
Wij zien dit niet alleen als een nalevingskwestie, maar als een unieke kans om uw bedrijf te transformeren. Bedrijven die deze verplichting omarmen, bewijzen hun toewijding aan integriteit en verantwoordelijkheid. Misstanden worden sneller aangepakt, wat leidt tot een positieve bedrijfscultuur en groei.
Maarten Van Knippenberg |
Of u nu streeft naar een gestroomlijnd systeem gericht op kostenefficiëntie, of uw bedrijf wil laten doordrenken met integriteit en verantwoordelijkheid, neem vandaag nog contact op met onze experts en pak samen de verborgen UFO's binnen uw organisatie aan. Lees hier meer over onze dienstverlening.
|