whatsupp

WhatsUpp: hoe beïnvloedt ESG de waarde van mijn bedrijf?

Steven Pazen
Door:
Steven Pazen
insight featured image
Je ESG-aanpak heeft een steeds grotere impact op je bedrijfswaarde. Dat geldt al langer voor grote ondernemingen, maar ook voor kmo’s groeit het belang. Wat zijn de gevolgen op korte en lange termijn voor jouw onderneming? En hoe zorg je dat die consequenties eerder positief dan negatief zijn?
In ‘WhatsUpp’ beantwoordt onze expert ter zake een specifieke klantenvraag of krijg je te horen wat een nieuwe wet of regel precies betekent voor jouw bedrijf.

 

ESG, wat wil dat nu weer precies zeggen?

ESG is de afkorting van de Engelse termen environmental, social en governance. Samen omvatten de drie elementen alle inspanningen die je als bedrijf levert rond duurzaamheid in de brede zin van het woord:

  • Environmental: de aandacht die je onderneming schenkt aan het milieu. Dat gaat dan bijvoorbeeld om de beperking van je CO2-uitstoot en afvalproductie.
  • Social: hoe je als bedrijf omgaat met je medewerkers en de bredere maatschappij waarin je actief bent. Denk aan thema’s als veiligheid en inclusie.
  • Governance: de processen die je hanteert om zo efficiënt mogelijk te werken, in lijn met de regelgeving. Of je als onderneming het principe van de goede huisvader volgt, zeg maar.

Waarom is ESG zo belangrijk voor mijn bedrijf?

De manier waarop je omgaat met ESG heeft vandaag een stevige impact op het imago en de waarde van je onderneming. Doe je dat niet goed, dan kan je op korte termijn veel schade oplopen. Zo ging biermerk Bud Light de mist in door in de conservatieve VS een transvrouw in te zetten voor een marketingcampagne. Ondanks de goede bedoelingen verloor moederbedrijf AB InBev tijdelijk 22 miljard euro aan beurswaarde.

Kom je wel naar buiten met een doordachte ESG-aanpak, dan komt dat de waarde van je bedrijf meer dan waarschijnlijk ten goede op de lange termijn. McKinsey & Company ziet 5 manieren waarop je als bedrijf voordeel haalt uit een focus op ESG:

  1. Algemene groei: (potentiële) klanten en andere stakeholders zullen je attractiever vinden en sneller met je in zee gaan. Cruciaal voor de groei van je onderneming.
  2. Lagere kosten: door je operationele kostenstructuur kritisch te beoordelen vanuit ESG-perspectief bespaar je mogelijk heel wat geld én creëer je kansen op het vlak van sourcing.
  3. Overheidssteun: slimme ESG-keuzes wekken vertrouwen bij de overheid. Die zal je bedrijf minder vaak controleren en je sneller (financiële) steun verlenen – in de vorm van subsidies, bijvoorbeeld. Veel sectoren zijn erg afhankelijk van overheidssteun en kunnen ESG daarom absoluut niet links laten liggen.
  4. Verhoogde productiviteit: je zal eenvoudiger talent aantrekken en behouden. Die medewerkers zullen bovendien extra gemotiveerd en productief zijn omdat je hen respecteert.
  5. Slimmere investeringen: inzicht in ESG stuurt je richting duurzame investeringen.  Een ESG-bril helpt je beter te beoordelen of bepaalde investeringsuitgaven nog wel interessant zijn in een snel evoluerende bedrijfswereld met een sterk veranderend consumptiegedrag.

Wat is precies de impact van ESG op mijn bedrijfswaarde?

De waarde van een onderneming kan je via verschillende methodes berekenen. De vaakst gebruikte is de verdisconteerde cashflow-methode (in het Engels discounted cashflow of DCF), waarmee je de verwachte inkomsten van een bedrijf in kaart brengt. De berekening is complex, maar in principe vrij accuraat omdat ze vooral gebaseerd is op kwantitatieve en objectieve criteria, zoals je cashflow en je vermoedelijke groeipercentage.

Maar met ESG kwam er recent een kwalitatieve, subjectieve en onzekere factor bij in die berekening. Je medewerkers, je klanten, je leveranciers, de overheid, de publieke opinie … Allemaal hebben ze vandaag een mening over ESG, en die beïnvloedt je bedrijfswaarde. In welke mate exact? Dat kan je moeilijk berekenen. Tot je iets meemaakt zoals Bud Light.

Hoe vermijd ik dat ESG mijn bedrijfswaarde negatief beïnvloedt?

Grote ondernemingen hebben een voorsprong doordat ze al een tijd verplicht worden om te rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen. Maar ook kmo’s kunnen niet meer achterblijven en moeten aantonen dat ze ESG hoog in het vaandel dragen.

Terwijl vroeger vooral de E – het milieu – met argusogen bekeken werd, is het belang van de S en de G in ESG de voorbije jaren toegenomen. Volledig overschakelen naar elektrische wagens, bijvoorbeeld, zal je bedrijfswaarde niet zwaar meer beïnvloeden. De juiste aanpak op sociaal en governance-vlak is des te crucialer voor je toekomstige waarde.

 

Hulp nodig bij je duurzaamheids- en ESG-beleid?

Van een uitgekiende strategie tot waterdichte rapportering: wij begeleiden je in je duurzaamheidstraject, met de ESG-criteria als leidraad.

Bekijk hier onze aanpak rond duurzaamheid en ESG

The Field-nieuwsbrief: je maandelijkse businessupdate

Opt-in checkbox