-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV) legt de naleving van meerdere regels op om de solvabiliteit en de continuïteit van ondernemingen te waarborgen en zo derden gerust te stellen. De alarmbelprocedure is een van de verplichtingen die niet mogen worden verwaarloosd wanneer bepaalde voorwaarden zijn vervuld. Anders kan de aansprakelijkheid van de bestuurders in het gedrang komen.
Nettoactief als centraal controlepunt
Zowel voor kapitaalvennootschappen (bijvoorbeeld naamloze vennootschappen) als voor kapitaalloze vennootschappen (bijvoorbeeld besloten vennootschappen) moet het bestuursorgaan regelmatig het bedrag van het nettoactief van hun vennootschap monitoren.
Sinds de inwerkingtreding van het WVV wordt dit nettoactief altijd berekend als het totaalbedrag van de activa, verminderd met de voorzieningen, de schulden en, behoudens in uitzonderlijke gevallen te vermelden en te motiveren in de toelichting bij de jaarrekening, de nog niet afgeschreven bedragen van de oprichtings- en uitbreidingskosten en de kosten voor onderzoek en ontwikkeling. Vanuit een louter praktisch standpunt verduidelijkt de Commissie voor Boekhoudkundige Normen (CBN) overigens dat dergelijke uitzonderlijke gevallen zich zelden voordoen, zodat bij de berekening van het nettoactief nagenoeg altijd rekening wordt gehouden met de nog niet afgeschreven bedragen.
Zodra het nettoactief is berekend, hangt de verdere procedure af van de vraag of de vennootschap een kapitaalvennootschap of een kapitaalloze vennootschap is.
Kapitaalvennootschap
Bij een kapitaalvennootschap moet men bijzonder waakzaam zijn voor de aanwezigheid van verliezen. Zodra deze verliezen tot gevolg hebben dat het nettoactief tot minder dan de helft van het maatschappelijk kapitaal is gedaald, komen er immers nieuwe verplichtingen op het bestuursorgaan te rusten:
- voorstel aan de algemene vergadering tot ontbinding van de vennootschap of opstelling van een bijzonder verslag aan de aandeelhouders waarin de door het bestuursorgaan voorgestelde maatregelen om de continuïteit van de vennootschap te vrijwaren worden gerechtvaardigd
- verplichting om op te roepen tot een algemene vergadering binnen twee maanden na de datum waarop het verlies werd vastgesteld of krachtens wettelijke of statutaire bepalingen had moeten worden vastgesteld om te besluiten over de ontbinding van de vennootschap of over in de agenda aangekondigde maatregelen om de continuïteit van de vennootschap te vrijwaren.
Naleving van deze procedure is van groot belang want de door derden geleden schade zal, behoudens tegenbewijs, geacht worden voort te vloeien uit de niet-bijeenroeping door het bestuursorgaan, voor zover de algemene vergadering niet daadwerkelijk binnen de gestelde termijn werd bijeengeroepen.
Specifiek voor naamloze vennootschappen kunnen de sancties ook aanzienlijk zijn, want een vermindering van het nettoactief tot minder dan € 61.500 geeft elke belanghebbende partij of het openbaar ministerie het recht de ontbinding van de betrokken vennootschap rechtstreeks bij de rechtbank te vorderen.
Kapitaalloze vennootschap
Bij een kapitaalloze vennootschap moet worden nagegaan of het nettoactief niet negatief is geworden of dreigt te worden.
In dat geval gelden dezelfde formaliteiten als voor kapitaalvennootschappen, steeds met een termijn van twee maanden om ze te vervullen, te rekenen vanaf de datum waarop de kritieke toestand werd vastgesteld of krachtens wettelijke of statutaire bepalingen had moeten worden vastgesteld.
Bovendien geldt specifiek voor kapitaalloze vennootschappen dat dezelfde procedure moet worden gevolgd wanneer het bestuursorgaan vaststelt dat het niet langer vaststaat dat de vennootschap, volgens redelijkerwijs te verwachten ontwikkelingen, in staat zal zijn om gedurende minstens de twaalf volgende maanden haar schulden te voldoen naarmate deze opeisbaar worden.
In tegenstelling tot bij kapitaalvennootschappen stellen we dus vast dat het bestuursorgaan nog meer als taak heeft om zoveel mogelijk te anticiperen op de toekomstige resultaten van de vennootschap, door middel van begrotingen en cash flow-plannen, zodat het zich kan verzekeren van de aanwezigheid van voldoende liquiditeit om de activiteit ten minste één jaar te dekken, en tegelijkertijd het risico kan afwenden van verslechterde toekomstige resultaten die op termijn tot een negatief nettoactief kunnen leiden.
De waakzaamheidsplicht van het bestuursorgaan is uiteraard geen jaarlijkse verplichting, maar moet doorlopend worden uitgeoefend, vooral omdat de zakenwereld in sommige sectoren tegenwoordig zeer volatiel is.
Weerslag op de toepasselijke waarderingsregels
Het feit dat een alarmprocedure wordt gestart, betekent daarom niet dat de continuïteit van de onderneming in gevaar is. De coronaviruscrisis is daar het beste voorbeeld van. Veel ondernemingen hebben bepaalde verliezen geleden, met als gevolg een negatief of te laag nettoactief, maar dat bijgevolg rechtvaardigt dat concrete maatregelen worden genomen om de continuïteit van de onderneming in deze moeilijke tijden te vrijwaren. En veel ondernemingen hebben deze crisis overleefd dankzij de adequate maatregelen die ze hebben getroffen, naast de steun van de verschillende regeringen.
In dat geval moet men volgens het advies van de CBN voor het opstellen van de jaarrekening de waarderingsregels van continuïteit van het bedrijf blijven toepassen, die wordt beoordeeld over een periode van ten minste twaalf maanden, te rekenen vanaf de afsluitdatum van het boekjaar.
Indien bij het in werking treden van de alarmprocedure duidelijk wordt dat er op lange termijn geen levensvatbare oplossing meer voorhanden is en de ontbinding van de vennootschap de enige mogelijke oplossing lijkt, moet onmiddellijk worden geopteerd voor de toepassing van specifieke discontinuïteitsregels, waarbij de waarderingsregels automatisch worden aangepast op de volgende punten:
- de nog niet afgeschreven oprichtingskosten moeten volledig worden afgeschreven;
- voor de vaste en de vlottende activa moet tot aanvullende afschrijvingen of waardeverminderingen worden overgegaan om de boekwaarde terug te brengen tot de vermoedelijke realisatiewaarde;
- voorzieningen moeten worden gevormd voor de kosten die verbonden zijn aan de stopzetting van de activiteiten, met name voor de aan het personeel uit te keren vergoedingen.
Tot besluit mogen we niet uit het oog verliezen dat het bestuursorgaan altijd moet beraadslagen over de maatregelen die moeten worden genomen om de continuïteit van de economische activiteit gedurende een minimumperiode van twaalf maanden te vrijwaren wanneer gewichtige en overeenstemmende feiten de continuïteit van de onderneming in het gedrang kunnen brengen.
Dit geldt los van een alarmprocedure, en dus ondanks de aanwezigheid van een ruimschoots positief nettoactief. Het komt er dus opnieuw op aan een adequate prognose voor de komende twaalf maanden op te stellen.
Conclusie
De financiële gezondheid van de onderneming moet dus nauwlettend worden opgevolgd, niet alleen op basis van de huidige resultaten, maar ook op basis van de verwachte resultaten.
De aansprakelijkheid van de bestuurders kan worden ingeroepen bij gebrek aan de nodige waakzaamheid en bij niet-naleving van de door het WVV opgelegde voorwaarden.
Vragen?
Uw gecertificeerde accountant bij Grant Thornton kan u bijstaan en u het beste beeld geven van de huidige cijfers, maar ook van uw prognoses. Als blijkt dat een alarmprocedure moet worden ingezet, staan onze juridische adviseurs ook voor u klaar om in dat kader de meest relevante adviezen te verlenen.