-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Op 1 januari 2023 zijn een aantal wijzigingen in werking getreden die een impact hebben op de toepassing van de btw-aftrekregeling inzake ‘werkelijk gebruik’ waarvan gemengde btw-plichtigen gebruik kunnen maken.
De nieuwe regeling voert een verplichte elektronische voorafgaandelijke kennisgeving in voor bestaande en nieuwe btw-plichtigen die de regeling van het werkelijk gebruik al hanteren of wensen te hanteren.[i][1]
Algemeen
Gemengde btw-plichtigen, die zowel btw-belaste handelingen (die een recht op aftrek genereren) als btw-vrijgestelde handelingen verrichten (die geen recht op aftrek genereren[2]), dienen in België hun btw-aftrek te organiseren via het zogenaamde algemeen verhoudingsgetal.
Volgens de regels van het algemeen verhoudingsgetal moeten dergelijke btw-plichtigen hun btw in aftrek brengen volgens de verhouding van de breuk gevormd door het bedrag van de belaste uitgaande handelingen die gesteld zijn gedurende een kalenderjaar, en het totaal bedrag van alle verrichte handelingen (dat wil zeggen: de som van de btw-belaste en de btw-vrijgestelde handelingen) gedurende een kalenderjaar[3].
Als gemengde btw-plichtige kan je er ook voor opteren (of zelf verplicht worden) om de btw-aftrek op alle opgelopen kosten te organiseren volgens de regel van het werkelijk gebruik. Hierbij wordt geen btw-aftrek toegestaan op kosten die gelinkt zijn aan de btw-vrijgestelde activiteiten zonder recht op aftrek, en wordt 100% btw-aftrek toegestaan aan btw-belaste activiteiten.
Btw op kosten van een algemene aard kan daarentegen volgens een controleerbaar bijzonder verhoudingsgetal (of getallen) in aftrek worden gebracht.
Hoewel de overgang van de ene regeling naar de andere, in principe, steeds wordt toegepast op 1 januari van het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarbinnen men de gemaakte keuze kenbaar maakte, werden in de praktijk door de Administratie vaak retroactieve toepassingen van de regel van het werkelijk gebruik toegestaan.
Deze niet geautomatiseerde procedure (via schriftelijke kennisgeving) en deze retroactieve toepassing van het werkelijk gebruik zorgden ervoor dat de Administratie deze procedure als zeer arbeidsintensief aanzag aangezien deze een onmiddellijke controle vereisten. De nieuwe regeling poogt hieraan nu een oplossing te bieden.
Nieuwe regeling
Start toepassing ‘Regel werkelijk Gebruik’ voor gemengde btw-plichtigen vanaf 2023 (begin kalenderjaar)
Wanneer een bestaande gemengde btw-plichtige vanaf januari 2023 de regel van het werkelijk gebruik wil toepassen, moet hij vóór het einde van het aangiftetijdvak van zijn eerste btw-aangifte van het kalenderjaar 2023 (dat wil zeggen vóór 31 januari 2023 voor de maandaangevers, en vóór 31 maart 2023 voor de kwartaalaangevers) een voorafgaandelijke elektronische kennisgeving verrichten via de applicatie E-604 die beschikbaar is via MyMinfin.
De uitgevoerde optie tot toepassing van de regel van het werkelijk gebruik start dan vanaf 1 januari 2023 en heeft uitwerking voor een onbepaalde tijd. De optie blijft minimaal van toepassing tot 31 december van het derde jaar volgend op het kalenderjaar waarin deze werd uitgeoefend. Als de optie werd uitgeoefend in 2023, blijft men bijgevolg gebonden aan de regel van het werkelijk gebruik als gemengde btw-plichtige tot 31 december 2026. Wenst u vanaf 2027 als gemende btw-plichtige terug over te stappen naar de regel van het algemeen verhoudingsgetal, dan zal u vóór 31 december 2026 hiervan opnieuw een kennisgeving moeten verrichten.
Bij gebrek aan een voorafgaandelijke kennisgeving blijft de oude regeling van toepassing.
Wilt u als gemengde btw-plichtige pas vanaf 1 januari 2024 overstappen naar de regel van het werkelijk gebruik, dan zal de kennisgeving ten laatste op het einde van het eerste aangiftetijdvak van het (lopende) kalenderjaar (dat wil zeggen 31 januari 2024 voor maandaangevers, en 31 maart 2024 voor kwartaalaangevers) moeten plaatsvinden.
Toepassing ‘Regel werkelijk gebruik’ bij overgang van gewone naar gemengde btw-plichtige
Wanneer een gewone btw-plichtige gedurende een lopend kalenderjaar handelingen stelt waardoor hij gemengde btw-plichtige wordt, en ook wenst te opteren voor de regel van het werkelijk gebruik, dan dient deze btw-plichtige een elektronische kennisgeving te verrichten vóór het einde van het aangiftetijdvak volgend op het aangiftetijdvak waarin de wijziging is opgetreden.
Met andere woorden, wanneer een kwartaalaangever vanaf mei 2023 start met het stellen van vrijgestelde handelingen[4] en wenst gebruik te maken van het werkelijk gebruik, zal bijgevolg een kennisgeving moeten gebeuren vóór 30 september 2023. De regeling van het werkelijk gebruik start dan vanaf 1 juli 2023 (eerste dag van de aangifteperiode die volgt op de wijziging van de activiteit).
Deze regeling moet dan ook minstens tot 31 december 2026 (einde van het derde kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarin de optie werd uitgeoefend indien men gemengd btw-plichtig blijft) worden aangehouden.
Toepassing ‘Regel werkelijk gebruik’ bij startende btw-plichtigen in een kalenderjaar
Bij startende btw-plichtigen die hun (gemengde) btw-activiteiten opstarten tijdens een kalenderjaar en wensen gebruik te maken van de ‘Regel van het werkelijk gebruik’ vanaf de aanvang van hun activiteiten, zal de elektronische kennisgeving moeten gebeuren vóór het einde van het eerste aangiftetijdvak volgend op de aanvang van de activiteiten.
Wanneer een nieuwe btw-plichtige zijn zaak bijgevolg opstart op 1 mei, moet de voorafgaandelijke kennisgeving voor toepassing van de regel van het werkelijk gebruik plaatsvinden vóór het einde van het eerste aangiftetijdvak dat volgt op de aanvang van de activiteit (dat wil zeggen, vóór 30 juni 2023 voor een kwartaalaangever, en vóór 31 mei 2023 voor een maandaangever).
Deze regeling moet dan ook minstens aangehouden worden tot 31 december 2026 (einde van het derde kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarin de optie werd uitgeoefend indien men gemengd btw-plichtig blijft).
Elektronische (weder)kennisgeving ook vereist voor btw-plichtige die reeds regel van werkelijk gebruik toepassen
Naast de nog uit te oefenen keuzes voor toepassing van de regel van het werkelijk gebruik, voorziet de nieuwe wetgeving ook een verplichte elektronische (weder)kennisgeving voor bestaande gemengde btw-plichtigen die vóór 31 december 2022 reeds via schriftelijke weg hun optie voor de uitoefening van het werkelijk gebruik hebben uitgeoefend.
Om hun bestaande regeling inzake het werkelijk gebruik te kunnen behouden, dient een kennisgeving ten laatste op 30 juni 2023 plaats te vinden. Bij niet voldoening van deze formaliteit riskeert men terug te vallen op de regel van het algemeen verhoudingsgetal vanaf 1 januari 2023.
Voor bestaande gemengde btw-plichtigen die de regel van het werkelijk gebruik reeds jaren toepassen, is het dan ook primordiaal deze kennisgeving tijdig te verrichten om de voordelen van de door hun toegepaste btw-aftrek-methodologie te kunnen behouden.
Formaliteiten
Naast de voorafgaandelijke elektronische kennisgeving via de applicatie e-604A dient ook bijkomende informatie opgeleverd te worden bij de indiening van de eerste btw-kwartaalaangifte waarbij de regel van het werkelijk gebruik wordt toegepast. Of men levert deze informatie op bij een van de drie eerste maandelijkse btw-aangiften waarin men de regel van het werkelijk gebruik toepast. Dit is noodzakelijk om de btw-aftrek volgens de toepassing van de regel van het ‘werkelijk gebruik’ te verzekeren. Bij het niet naleven van de formaliteiten vervalt definitief de toepassing van de regel van het werkelijk gebruik.
Deze informatie moet via Intervat, samen met de desbetreffende aangiften, ingediend worden, en omvat onder meer:
- de kennisgeving van het definitief verhoudingsgetal van het voorgaande kalenderjaar (indien men voorheen deze regeling toepaste)
- het procentueel aandeel van de aankoop-btw die betrekking heeft op handelingen die 100% recht op aftrek genereren, het procentueel aandeel van aankoop-btw op handelingen die geen recht op aftrek genereren, en het procentueel aandeel van aankoop-btw op handelingen die niet specifiek aan bovenstaande handelingen toegewezen kan worden
- de diverse bijzondere verhoudingsgetallen die van toepassing zijn op handelingen die niet rechtstreeks toegewezen kunnen worden aan de btw-belaste en/of btw-vrijgestelde activiteiten[5] en de btw-bedragen die hierdoor effectief in aftrek worden gebracht per bijzondere pro rata.
Beëindiging regeling ‘werkelijk gebruik’
De btw-plichtige die de regeling van het werkelijk gebruik wenst te beëindigen, moet de Administratie hiervan in kennis stellen via een elektronische voorafgaandelijke kennisgeving, in te dienen vóór 1 januari volgend op het lopende kalenderjaar.
De wijziging zal dan ook intreden vanaf 1 januari volgend op de kennisgeving.
Dergelijke kennisgeving is niet vereist indien uit een ingediende wijziging van activiteit duidelijk blijkt dat de enige overblijvende activiteit(en) nog volledige btw-belaste of btw-vrijgestelde activiteiten zijn of wanneer alle activiteiten worden stopgezet.
Aanvaarding / weigering toepassing ‘Regel werkelijk gebruik’
Bij weigering van de toepassing van het werkelijk gebruik kan de fiscus zijn beslissing meedelen uiterlijk op 31 december van het jaar dat volgt op het jaar waarin de keuze van het werkelijk gebruik uitwerking krijgt. Wanneer dus een gemengde btw-plichtige kwartaalindiener de regeling van het werkelijk gebruik wenst toe te passen vanaf 1 januari 2023 (waarbij hij zijn voorafgaandelijke kennisgeving en formaliteiten heeft verricht voor 31 maart 2023), bekomt hij slechts enige bevestiging van goedkeuring of weigering ten laatste op 31 december 2024.
Bij weigeringsbeslissing dient de administratieve beslissing, in het kader van het behoorlijk bestuur, gemotiveerd te zijn. Bij weigering kan de fiscus een aangepaste regeling alsnog voorleggen (bijvoorbeeld aangepaste bijzondere verhoudingsgetallen) of kan de btw-plichtige alsnog een aangepast verzoek voorleggen (via bezwaar of verzoek tot akkoord).
Voor de volledigheid melden wij u dat bij ontvangst van het elektronisch verzoek tot toepassing van de regeling van het ‘werkelijk gebruik’ de fiscus steeds een ontvangstmelding zal versturen in PDF-vorm. Deze ontvangstbevestiging zal echter geen goedkeuring inhouden maar enkel een bewijs van indiening.
Tot slot wijzen we u erop dat bij gebrek aan weigeringsbeslissing de Administratie zich nog steeds het recht voorbehoudt de toepassing van het werkelijk gebruik achteraf niet toe te staan indien uit een controle achteraf zou blijken dat de btw-aftrek niet zou overeenstemmen met de werkelijkheid of tot een veel te hoge btw-aftrek aanleiding zou geven. Zo kan de fiscus nieuwe spelregels voor het werkelijk gebruik alsnog opleggen of de toepassing van het algemeen verhoudingsgetal alsnog doordrukken.
[1] Deze wijziging vindt zijn oorsprong in de wet van 16 oktober 2022 houdende diverse bepalingen en in het KB van 26 oktober 22 gepubliceerd in het BS van 10 november 2022
[2] zoals voorzien in art. 44 Wbtw
[3] art. 46 §1 Wbtw
[4] zoals voorzien in art. 44 Wbtw
[5] art. 44 Wbt
Vragen?
Mocht u hieromtrent nog verdere vragen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met uw gebruikelijke GT-adviseur.