-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Argumentatie voor e-invoicing
Het hoofddoel voor de verplichte invoering van elektronische facturatie is de beperking van de BTW-kloof - en de bestrijding van fraude. Elektronische facturatie biedt tal van voordelen, zoals
- Verhogen van efficiëntie voor de btw-compliance door geautomatiseerde en gestandaardiseerde facturatieprocessen
- Kostenbesparing voor bedrijven (vermindering van menselijke tussenkomst, vermijden van drukkosten, beperking van de compliance kost)
- Positieve effecten voor het milieu (vermindering van onze ecologische voetafdruk door het verminderen van papieren facturen)
De efficiëntie-winsten kunnen worden bereikt door het sneller verwerken en aldus een snellere betaling door klanten, vermindering van de compliance (administratieve) beslommeringen – denk ook aan btw-controles - door het verminderen van fouten en te verzekeren dat alle transacties correct worden gerapporteerd door zowel de leverancier als de klant (tenminste wanneer e-invoicing wordt gecombineerd met e-reporting).
Daarnaast, vereenvoudigt het de btw-compliance en de documentatie/archivering, het verhoogt de transparantie en het leidt tot harmonisatie binnen alle EU-landen. E-invoicing ondersteunt digitale transformatie, waardoor het zowel efficiënter als betrouwbaar maakt voor zowel bedrijven als overheden.
België heeft wetgeving gepubliceerd met ingangsdatum vanaf 1 januari 2026
De wet van 6 februari 2024, zoals gepubliceerd op 20 februari 2024, introduceert verplichte B2B facturatie in België. Voor de inwerkingtreding van het Europese project “VAT in a digital Age (VIDA)”, dienen lidstaten de goedkeuring te krijgen van de Europese Raad om elektronische facturatie te verplichten op nationaal niveau.
België is momenteel nog in afwachting van deze goedkeuring van Europa. Het wordt echter verwacht dat deze goedkeuring zal worden gegeven, aangezien ook andere lidstaten een goedkeuring hebben gekregen voor de invoering van verplichte elektronische facturatie voor lokale transacties.
Eerste implementatie fase: geen directe e-reporting
Het is belangrijk om te vermelden dat – hoewel de invoering van e-invoicing kan worden gezien als een eerste stap naar e-reporting – op basis van de huidige wetgeving er nog geen e-reporting verplichtingen in België zijn voorzien.
Zoals we later zullen bespreken, het Belgische e-invoicing systeem focust op lokale handelingen die plaatsvinden in België en die aldus verband houden met het ontvangen van een Belgische btw-nummer van de klant.
Samenhang met VIDA-voorstel
Introductie van e-invoicing in België is in overeenstemming met het Europese project “VAT in the digital Age (VIDA)”. Momenteel staat de VIDA proposal op de agenda van de ECOFIN-meetings.[1]
Tijdens de vergadering van 21 juni 2024 kon er geen overeenstemming worden bereikt tussen de lidstaten. De blokkerende factor was de weigering van Estland voor de voorgestelde btw-regeling voor “Digital platform for deemed suppliers” (digitale plaftorms voor reizen en accommodatie). Verwachtingen zijn dat het voor de volgende voorzitters van de Europese Raad zal zijn van Polen (eerste helft van 2025) en Denemarken (tweede helft van 2025) om een akkoord (in unanimiteit) te bereiken op EU-level. De volgende poging tot akkoord zal zijn gedurende de Ecofin-meeting van november 2024.
Het doel van VIDA is om het Europese btw-systeem te moderniseren en aan te passen aan de nieuwe uitdagingen van de digitale economie. Volgens het VIDA-voorstel zal e-invoicing verplicht worden in het kader van digitale rapporteringsverplichtingen (“DRR”, “Digital Reporting Requirements”, e-reporting) van grensoverschrijdende verplichtingen. Elektronische facturen dienen te worden uitgereikt binnen de 10 dagen volgend op het belastbaar feit.
Begrip “gestructureerde elektronische factuur”
In de nieuwe Belgische wetgeving wordt het begrip “gestructureerde elektronische factuur” gedefinieerd als “een elektronische factuur die is opgesteld, verzonden en ontvangen in een gestructureerde elektronische vorm die automatische en elektronische verwerking ervan mogelijk maakt”.
“Gestructureerde elektronische factuur” (hierna genoemd “e-factuur”) zal worden uitgereikt in Peppol-BIS formaat en uitgewisseld worden via het Peppol netwerk. Het Peppol netwerk wordt reeds gebruikt voor B2G transacties. Deze e-factuur dient in overeenstemming te zijn met de EN 16931-1 en CEN/TS 16931-2 standaarden.
Peppol BIS format
In de praktijk zal deze gestructureerde elektronische factuur de vorm aannemen van een XML-file, die toelaat om de factuur automatisch te verwerken in de boekhouding. Facturen in PDF-formaat worden niet beschouwd als een “btw-conforme factuur” in een B2B context.
Echter, in geval van wederzijds akkoord tussen de partijen (leverancier en klant) kan een andere standaard worden gebruikt op voorwaarde dat deze overeenkomt met de Europese standaard EN 16931-1.
Dit betekent dat er een risico is voor de leverancier om beboet te worden door de btw-administratie met een forfaitaire btw-boete per niet-conforme factuur. Nog belangrijker is het commercieel risico door de btw-gevolgen voor de klant. Tijdens een Belgische btw-controle bij de klant, kan de btw-administratie de btw-aftrek verwerpen, een btw-boete van 10% opleggen, alsook interesten voor laattijdige betaling (momenteel 0,66% per maand).
Het is tijd om de nodige voorbereiding te nemen
Aangezien België doorzet in de verplichte B2B elektronische facturatie, zal het correct interpreteren van de wetgeving en het tijdig voorbereiden uw onderneming helpen om competitief te blijven en btw- boetes te vermijden. Wacht niet langer om aan de slag te gaan en zorg ervoor dat uw facturatiesystemen de overstap naar elektronische facturatie vlot kunnen maken.
In een volgend luik zullen we het hebben over het toepassingsgebied van de verplichte elektronische facturatie, de voorziene fiscale gunstmaatregelen en de essentiële vervolgstappen die ondernemingen dienen te nemen om compliant te blijven.
[1] Economic and Financial Affairs Council of the European Union