-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Met de nieuwe Belgische wetgeving – we verwijzen naar deel 1 over de achtergrond van de wetgeving en het factuur formaat – is het tijd om na te gaan wie zal worden getroffen door de verplichte B2B elektronische facturatie en welke gunstmaatregelen zijn voorzien voor Belgische bedrijven.
In dit luik zullen we het hebben over het toepassingsgebied van de elektronische facturatie-mandaat en zullen we praktische toelichting geven over de stappen die een onderneming dient te zetten om zich voor te bereiden op deze belangrijke wijziging.
Peppol Network
Het Peppol netwerk zal de uitwisseling van elektronische facturen faciliteren via zogenaamde ‘access points’.” Het zal de vaste standard zijn voor de uitwisseling van elektronische facturen in België.
Voor een goed begrip is het eenvoudiger om dit uitwisselingsysteem te vergelijken met een telecommunicatienetwerk (hier: Peppol netwerk) en telecomoperatoren (hier: access points). Het huidige model voor elektronische Facturatie is een zogenaamd “model op basis van interoperabiliteit” of ook genaamd “four corner model”.
Om na te gaan of uw klant al geregistreerd is via Peppol, kan je de Peppol-gids consulteren (Peppol Directory - Search). Deze gids bevat voor iedere Peppol deelnemer een Peppol ID die gelinkt is aan het unieke Belgische btw-nummer.
Zowel de leverancier als de klant dienen een dienstverlener te kiezen die zal ageren als “access point”. Dit kan een aanbieder zijn van boekhoudsoftware, ERP pakket of facturatieprogramma of nog iedere andere dienstverrichter die diensten aanbiedt als “access point” en die een link kan maken met de boekhouding (wat van belang zal zijn voor de latere e-reporting).
Als tijdelijk alternatief wanneer de klant niet geregistreerd is in de Peppol-gids zal de leverancier al gebruik maken van het Hermes-platform om de elektronische factuur uit te wisselen met de klant. Het Hermes-platform faciliteert de uitwisseling van de elektronische factuur door de leverancier (in Peppol-BIS formaat via het Peppol-network).
Dit platform is specifiek nuttig voor ondernemingen waarvan de klanten (tijdelijk) nog niet technisch zijn uitgerust voor het automatisch ontvangen en verwerken van elektronische facturen (en die dus nog geen acces point hebben). In het Hermes-platform zal de XML-file worden omgezet in een eenvoudig leesbaar formaat (PDF) voor de klanten. Op basis van de gekozen verwoording, is het duidelijk dat dit enkel een tijdelijke oplossing kan zijn terwijl de klant navraag kan doen naar de oplossing die het beste bij hun eigen behoeften past.
Scope van verplichte B2B e-invoicing
Om na te gaan wat het toepassingsgebied is van de elektronische facturatie zijn er drie categorieën die tegelijkertijd in overweging dienen te worden genomen: (1) leverancier, (2) klant en (3) type transactie (zogenaamde “drie vectoren”).
Voor iedere Belgische entiteit, is het van belang om een nazicht te verrichten inzake de toepasbaarheid van de verplichte elektronische facturatie.
Belgisch btw-statuut van leverancier (als uitreiker van de factuur)
De verplichte elektronische facturatie houdt in dat de leverancier zal verplicht worden om een “gestructureerde elektronische factuur” uit te reiken. Deze verplichting geldt voor alle Belgische belastingplichtige. In het bijzonder voor:
- Btw-plichtige entiteiten gevestigd in Belgium (inclusief deze onder de bijzondere btw-regeling voor kleine ondernemingen, geen drempelbedrag)
- Belgische vaste inrichtingen van buitenlandse entiteiten die voor btw-doeleinden zijn geregistreerd voor de uitgaande handelingen
- Leden van een btw-eenheid in België
- Belgische btw-plichtige die genieten van de forfaitaire landbouwregeling inzake btw
De volgende categorie van leveranciers worden niet beoogd:
- Buitenlandse belastingplichtigen die alleen voor btw-doeleinden in België zijn geregistreerd (geen Belgische inrichting)
- Belgische entiteiten die enkel van btw-vrijgestelde activiteiten uitoefenen[1], bijvoorbeeld entiteiten in de financiële, onderwijs-, sociale of culturele sector
- Belgische entiteiten die reeds failliet zijn verklaard (met nog een actief btw-nummer)
- Belgische entiteiten die genieten van een forfaitair regime op basis van artikel 56 Wbtw (dit specifieke btw-regime zal uitdoven per 1 januari 2028).
Indien u als Belgische entiteit als leverancier in het toepassingsgebied valt, is de volgende stap om voor de klant en voor de transacties na te gaan of ze worden beoogd.
Belgische btw-statuut van de klant (als ontvanger van de factuur)
Vanuit het standpunt van de klant dient het te gaan om klanten die verplicht zijn om hun Belgische btw-nummer op te geven (waaronder gewone periodieke Belgische btw-aangiften worden ingediend).
De nieuwe verplichting houdt in dat de klanten in staat moeten zijn tot het ontvangen en automatisch verwerken van de “gestructureerde elektronische factuur”.
Bijgevolg gaat het om alle btw-plichtige entiteiten wat betreft de lokale Belgische aankopen die onderworpen zijn aan Belgische btw. Dit betreft zowel de Belgische btw-plichtige entiteiten als de buitenlandse belastingplichtigen met een Belgische btw-nummer (wat betreft hun lokale handelingen onderworpen aan Belgische btw).
Uitgesloten van deze regeling zijn enkel de van btw-vrijgestelde entiteiten, die niet onderworpen zijn om Belgische btw-aangiften in te dienen.
Lokale Belgische transacties
De verplichting zal gelden voor alle lokale Belgische transacties die onderworpen zijn aan Belgische btw, aldus met uitzondering van de (van btw) vrijgestelde handelingen.[1] Dit betekent dat die handelingen onder toepassing van de lokale verlegging van Belgische btw ook beoogd zijn onder de elektronische facturatie (zoals bijvoorbeeld werk in onroerende staat verricht door een aannemer). Bij wijze van voorbeeld zijn volgende handelingen niet beoogd:
- Intracommunautaire levering van goederen
- Diensten die worden verricht door een Belgische onderneming en die plaatsvinden in een andere EU-lidstaat. Bijvoorbeeld onroerende werkzaamheden van een Belgische aannemer verricht voor een pand in Frankrijk.
- Catering en accommodatie-diensten verricht in een andere EU-lidstaat
Fiscale gunstmaatregelen
De nieuwe wetgeving voorziet in een aantal fiscale gunstmaatregelen ter aanmoediging van de invoering van elektronische facturatie.
Kleine ondernemingen kunnen genieten van een tijdelijk verhoogde aftrekbaarheid van 120% voor kosten die verband houden met de implementatie van facturatieprogramma’s die gestructureerde elektronische facturatie toelaten (bv. abonnementsbijdrage) en voor de gerelateerde adviseringskosten. Deze maatregelen zijn van toepassing voor het belastbaar tijdperk met ingang van of na 1 januari 2024.
De aftrek kan niet langer worden toegepast vanaf belastingjaar 2029 (belastbaar tijdperk vanaf 1 januari 2028). Het geldt enkel voor de kosten die niet onderworpen zijn aan afschrijvingen en voor de ondernemingen die niet meer dan één van volgende criteria overschrijden: (1) jaarlijkse omzet van €11.250.000, (2) balanstotaal van €6.000.000 en (3) gemiddeld jaarlijks personeelsaantal van 50.
Bijkomend zal de investeringsaftrek voor digitale investeringen die verband houden met elektronische Facturatie verhogen met 20% vanaf 1 januari 2025.
Acties te nemen door uw onderneming
Om voor te bereiden op de verplichte elektronische facturatie dienen ondernemingen verschillende praktische stappen te nemen:
- Analyseren van de huidige facturatieprocessen binnen de onderneming. Welke verschillende systemen en afdelingen van de onderneming zijn betrokken voor de aanmaak van facturen (en zijn aldus ook getroffen door de wijzing naar e-invoicing). Dit bevat ook het in kaart brengen en het nazicht van de verschillende transacties, de bijhorende btw-behandeling en de inhoud van de facturen.
- Nakijken of alle masterdata van de klanten volledig en accuraat is (officiële benaming, officieel adres en Belgische btw-nummer). Hetzelfde geldt voor de gegevens van de leverancier die dienen te worden vermeld op de factuur. Juiste masterdata is essentieel voor vlotte en probleemloze e-invoicing.
- Nakijken of het facturatieprogramma op punt staat voor de Belgische elektronische facturatie, voorzien in de nodige upgrades of aanpassing, indien nodig. Nagaan of de betrokkenheid van een derde-partij softwareprovider nodig is voor de IT-aanpassingen (inclusief connectie met een access point).
Bovenstaande stappen zullen uw onderneming helpen om een vlotte en correcte omschakeling te kunnen maken voor de nieuwe elektronische facturatieverplichtingen. Ons toegewijd btw-team en al onze trusted advisors van Grant Thornton zijn enthousiast om u (en andere betrokken personen binnen uw organisatie) bij te staan in dit proces en te assisteren met de vragen die u heeft. Aarzel niet om ons te contacteren.
[1] In de zin van artikel 44 Wbtw.