-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Net als vorig jaar zijn er op 1 januari 2024 tal van btw-wijzigingen van kracht geworden. Eén wijziging in het bijzonder heeft betrekking op de formaliteiten voor de toepassing van de btw-aftrekregeling volgens de algemene pro-ratamethode.
Sinds 1 januari 2023 waren die formaliteiten al van toepassing op de aftrekmethode op basis van werkelijk gebruik. Voortaan zal dit dus ook gelden voor gemengde belastingplichtigen die de algemene pro-ratamethode toepassen. Zo krijgt de btw-administratie meer zicht op gemengde belastingplichtigen die hun recht op aftrek bepalen, en dat ongeacht de gebruikte methode.
Voor welke belastingplichtingen geldt dit?
Zoals hierboven vermeld, hebben deze maatregelen betrekking op gemengde belastingplichtigen. Dit zijn belastingplichtigen die zowel btw-plichtige als btw-vrijgestelde activiteiten verrichten, die beide binnen het toepassingsgebied van de btw vallen overeenkomstig artikel 2 van het Belgische btw-wetboek.
En wat met gedeeltelijke belastingplichtigen? Een gedeeltelijke belastingplichtige is een belastingplichtige die zowel handelingen verricht die binnen het toepassingsgebied van de btw vallen (onderworpen aan of vrijgesteld van btw) overeenkomstig artikel 2 van het Belgische btw-wetboek, als handelingen die buiten het toepassingsgebied van de btw vallen, zoals een holding die louter dividenden ontvangt en leningen verstrekt aan haar dochterondernemingen.
In principe zijn gedeeltelijk belastingplichtigen niet onderworpen aan de specifieke aftrekregels voor gemengde belastingplichtigen. Dat gezegd zijnde, passen ze in de praktijk dezelfde aftrekmethode toe als gemengde belastingbetalers die de berekening op basis van het werkelijke gebruik hanteren. De regels die hieronder worden uiteengezet met betrekking tot de methode van aftrek volgens het werkelijke gebruik (meer bepaald de terugkerende formaliteiten) zijn dus in principe ook op hen van toepassing. De verplichting tot voorafgaande kennisgeving wordt niet duidelijk vermeld in de wetgeving.
In dit artikel bespreken we de wijzigingen in de twee aftrekmethoden en belichten we de belangrijkste punten waarmee u in de praktijk rekening moet houden.
Herinnering aan de wijziging die op 1 januari 2023 van kracht werd voor de aftrek volgens werkelijk gebruik
Vereiste voorafgaande kennisgeving
Op 1 januari 2023 voerde de wetgever de verplichting tot voorafgaande kennisgeving in voor nieuwe belastingplichtigen en bestaande belastingplichtigen die de aftrekmethode volgens het werkelijke gebruik al toepasten of wilden toepassen (via MyMinfin).
Voor belastingplichtigen die deze methode al toepasten voordat de nieuwe maatregel van kracht werd, moest deze kennisgeving voor 1 juli 2023 worden ingediend met behulp van formulier E604.
Voortaan moet iedere belastingplichtige die de methode van aftrek volgens werkelijk gebruik wil toepassen, dit binnen de volgende termijnen aan de btw-administratie melden:
- Voor gewone belastingplichtigen die gemengde belastingplichtigen worden, moet de kennisgeving gebeuren voor het einde van de aangifteperiode volgend op die waarin de wijziging plaatsvond
- Voor beginnende belastingplichtigen die hun activiteiten opstarten in de loop van het kalenderjaar moet de kennisgeving gebeuren voor het einde van de eerste aangifteperiode volgend op het opstarten van de activiteiten
Zodra de kennisgeving is gebeurd, moet de regeling ten minste worden toegepast tot het einde van het derde jaar na de ingangsdatum van de kennisgeving (als de betrokken persoon een gemengde belastingplichtige blijft).
Terugkerende formaliteiten
Voor terugkerende formaliteiten moeten gemengde belastingplichtigen ook de volgende aanvullende informatie verstrekken via Intervat:
- Kennisgeving van de definitieve pro-rataverhoudingen voor het vorige kalenderjaar (als de belastingplichtige dit systeem eerder heeft toegepast)
- Het aandeel, uitgedrukt als percentage van:
- de vooraf betaalde btw die rechtstreeks verband houdt met de bedrijfssector van de belastingplichtige en recht geeft op 100% aftrek
- de vooraf betaalde btw die rechtstreeks verband houdt met de bedrijfssector van de belastingplichtige maar geen recht geeft op aftrek
- de vooraf betaalde btw die wordt toegerekend aan beide bovengenoemde bedrijfssectoren
- Het (de) bijzondere aftrekpercentage(s) dat (die) van toepassing is (zijn) op de werkzaamheden die thuishoren in de derde categorie, en bij toepassing van verschillende bijzondere percentages, het totale resultaat van de toepassing van deze bijzondere verhoudingen op de bedrijfssectoren van de eerste en tweede categorie
Als de belastingplichtige een maandaangever is, moet deze informatie worden verstrekt bij het indienen van een van de eerste drie maandelijkse aangiften. Kwartaalaangevers dienen deze informatie te verstrekken bij het indienen van de btw-aangifte voor het eerste kwartaal.
Als niet aan deze formaliteiten wordt voldaan, is de aftrekmethode op basis van werkelijk gebruik niet langer van toepassing.
Einde van de toepassing van de regeling op basis van werkelijk gebruik
Belastingplichtigen die de aftrekregeling op basis van werkelijk gebruik niet langer willen toepassen (om over te schakelen op de aftrekregeling volgens het algemene pro-ratatarief), moeten dit voor het einde van het jaar via elektronische weg melden. De wijziging gaat in op 1 januari van het jaar volgend op de kennisgeving.
Belangrijk: deze kennisgeving is niet vereist wanneer de overschakeling het gevolg is van een wijziging in de activiteiten van de belastingplichtige (waardoor hij volledig btw-vrijgesteld of volledig btw-plichtig wordt) of van de beëindiging van zijn activiteiten. Deze wijzigingen moeten in elk geval worden doorgegeven met formulier E604.
Aanvaarding of weigering door de btw-autoriteiten
Zodra de kennisgeving is ingediend, stuurt de btw-dienst een ontvangstbevestiging in pdf-formaat. Deze ontvangstbevestiging bewijst alleen dat de kennisgeving daadwerkelijk werd uitgevoerd.
In principe kan de btw-administratie haar weigering meedelen tot 31 december van het jaar volgend op het jaar waarin de mogelijkheid om de aftrekmethode op basis van het werkelijke gebruik toe te passen van kracht wordt.
Weigeringen moeten worden gemotiveerd. De btw-administratie heeft ook de mogelijkheid om wijzigingen in de methode voor te stellen (bijvoorbeeld met betrekking tot de speciale pro-rataverhoudingen die moeten worden toegepast). De btw-plichtige kan dan een aangepast verzoek indienen (via een klacht of een verzoek om instemming).
Ook belangrijk om te weten: ook als er geen weigeringsbeslissing is, behoudt de btw-administratie zich steeds het recht voor om de aftrekmethode volgens het werkelijke gebruik te weigeren indien uit een latere controle blijkt dat de btw-aftrek niet overeenstemt met de werkelijkheid of veel te hoog is. De btw-administratie kan dus ofwel nieuwe speciale pro-ratatarieven opleggen of de belastingplichtige dwingen om het algemene pro-ratatarief toe te passen.
Formaliteiten die ook moeten worden vervuld als het algemene pro-ratasysteem vanaf 1 januari 2024 wordt toegepast
Vereiste voorafgaande kennisgeving
Net als bij de aftrekmethode op basis van het werkelijke gebruik, moeten gemengde belastingplichtigen die de algemene pro-ratamethode willen toepassen, dit vanaf 1 januari 2024 aan de btw-administratie melden door middel van formulier E604.
Daarvoor gelden de volgende deadlines:
- Voor belastingplichtigen die de pro-ratamethode al toepasten voordat de nieuwe maatregel van kracht werd, moet deze kennisgeving voor 1 juli 2024 worden ingediend met behulp van formulier E604.
- Voor gewone belastingplichtigen die gemengde belastingplichtigen worden, moet de kennisgeving gebeuren voor het einde van de aangifteperiode volgend op die waarin de wijziging plaatsvond
- Voor belastingplichtigen die hun activiteiten starten tijdens het kalenderjaar, lijkt er geen deadline te zijn gespecificeerd. Toch moet de kennisgeving in principe worden ingediend voor het einde van de eerste aangifteperiode na het begin van de activiteiten (zoals het geval is bij de methode van aftrek op basis van werkelijk gebruik)
Zodra de kennisgeving is gebeurd, zal de belastingplichtige de regeling voor onbepaalde tijd toepassen.
Terugkerende formaliteiten
Elk jaar moet de belastingplichtige zijn verhoudingen doorgeven op basis van de omzet van het voorgaande jaar (of op basis van prognoses als de belastingplichtige zijn activiteiten opstart). Deze pro-rataverhouding vormt
- De definitieve verhouding voor het voorgaande jaar
- De voorlopige verhouding voor het lopende jaar
Deze verhouding moet uiterlijk worden opgegeven in de btw-aangifte van maart (voor belastingplichtigen die maandelijks aangifte doen) of van het eerste kwartaal (voor belastingplichtigen die per kwartaal aangifte doen).
In principe moet er ook een rekenblad met betrekking tot de genoemde algemene verhoudingen worden verstrekt.
Einde van de toepassing van het algemene pro-ratasysteem
Belastingplichtigen die de pro-rataregeling niet langer willen toepassen (om over te schakelen op de aftrekregeling op basis van het werkelijke gebruik), moeten dit voor het einde van het jaar via elektronische weg melden. De wijziging gaat in op 1 januari van het jaar volgend op de kennisgeving.
Belangrijk: deze kennisgeving is niet vereist wanneer de overschakeling het gevolg is van een wijziging in de activiteiten van de belastingplichtige (waardoor hij volledig btw-vrijgesteld of volledig btw-plichtig wordt) of van de beëindiging van zijn activiteiten. Deze wijzigingen moeten in elk geval worden doorgegeven met formulier E604.
Samenvattende tabel
Volgens werkelijk gebruik | Algemene pro-rataregeling | |
Inwerkingtreding | 1 januari 2023 | 1 januari 2024 |
Kennisgevingsmethode | Formulier E604 (aanvang of wijziging van de activiteiten) | Formulier E604 (aanvang of wijziging van de activiteiten) |
Kennisgevingstermijn voor btw-plichtigen |
|
|
Toepassingsperiode | Ten minste tot 31 december van het derde jaar na de ingangsdatum van de voorafgaande kennisgeving | Onbepaalde duur |
Wijziging van aftrekmethode | Kennisgeving voor het einde van het jaar. De wijziging wordt van kracht op 1 januari van het jaar volgend op de kennisgeving (rekening houdend met de minimale aanvraagperiode hierboven) | Kennisgeving voor het einde van het jaar. De wijziging wordt van kracht op 1 januari van het jaar volgend op de kennisgeving |
Informatie die elk jaar uiterlijk op 20 april moet worden verstrekt (via Intervat met behulp van de btw-aangifte) |
|
|