-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Voor een buitenlandse onderneming die aanwezig is in België en er transacties verricht, stelt zich de vraag of deze aanwezigheid ook een vaste inrichting vormt voor btw-doeleinden in België. Het omgekeerde geldt ook voor een Belgische onderneming die aanwezig is in een andere lidstaat.
Voor btw-doeleinden is de al dan niet kwalificatie als ‘vaste inrichting’ van belang voor de volgende aspecten:
- vaststelling van de procedure om btw te betalen en terug te vragen
- vaststelling voor de schuldenaar van de btw
- vastelling van de plaatsbepalingsregel voor diensten vanuit btw-oogpunt (in België of niet).
Voor Belgische ondernemingen is het daarom van belang om te weten of hun klant in België een vaste inrichting heeft en ze bijgevolg Belgische btw dienen aan te rekenen (geen toepassing mogen maken van de ‘verlegging van heffing’ van btw naar de klant).
Beknopte toelichting inzake het btw-concept ‘vaste inrichting’
Een buitenlandse onderneming zal in principe in België een vaste inrichting hebben wanneer de volgende voorwaarden simultaan zijn vervuld[1]:
- De belastingplichtige heeft in België een plaats waar de bestuurstaken worden uitgevoerd (directiezetel), een filiaal, een fabriek, een werkplaats, een agentschap, een magazijn, een kantoor, een laboratorium, een inkoop- of verkoopkantoor, een depot of enige andere vaste inrichting, maar met uitzondering van bouwwerven (ongeacht de duur van de werken).
- Die inrichting wordt gekenmerkt door een voldoende graad van bestendigheid en een aangepaste structuur in termen van menselijke en technische middelen.
- De genoemde menselijke en technische middelen staan deze inrichting toe om geregeld goederen te leveren of diensten te verstrekken (in de zin van het btw-wetboek), waar deze activiteit uit plaatsvindt en zonder onderscheid te maken tussen of deze handelingen daadwerkelijk aan de belasting onderworpen zijn of ervan vrijgesteld zijn.
In dergelijk geval zal de plaats van de diensten verricht door deze buitenlandse belastingplichtige via tussenkomst van de Belgische vaste inrichting voor een Belgische onderneming in België zijn (als plaats van Belgische vaste inrichting) en niet in het EU-land van de zetel van vestiging.
Daarentegen zal een belastingplichtige wiens zetel van economische activiteit of woonplaats of gebruikelijke verblijfplaats niet gevestigd is in België en voor wie de hierboven genoemde voorwaarden niet voldaan zijn, voor de toepassing van het btw-wetboek beschouwd worden als een ’niet in België gevestigde belastingplichtige’.
Dit betekent dat volgende twee situaties niet zullen worden beschouwd als een vaste inrichting voor uitgaande handelingen:
- een buitenlandse belastingplichtige met een Belgisch btw-nummer zonder vaste inrichting in België
- een buitenlandse belastingplichtige die in België een inrichting heeft die geen verkooptransacties verricht, zoals een representatiekantoor dat wordt aangewend voor reclame of gratis informatieverstrekking of een inrichting die alleen wordt aangewend voor opslag van goederen.
Momenteel is er een verhoogde focus op identificatie van vaste inrichtingen in de verschillende lidstaten. Dit is te verklaren door de budgettaire impact (btw-navordering) en blijkt uit de verschillende arresten van het Hof van Justitie en de gehanteerde standpunten van de lokale btw-autoriteiten, ook in België. We merken dit ook tijdens Belgische btw-controles.
We merken nog op dat de kwalificatie als vaste inrichting ook van belang is als ‘ontvanger van de dienst’. De onderstaande recente arresten van het Hof van Justitie handelen over zowel ‘vaste inrichting als dienstverrichter’ als ‘vaste inrichting als dienstontvanger’.
Recente beslissingen van het Hof van Justitie
Titanium Ltd v Finanzamt Österreich[2] – dienstverrichter heeft geen Oostenrijkse vaste inrichting
Titanium Ltd, gevestigd in Jersey, is eigenaar van onroerend goed in Oostenrijk. De onderneming beschikt niet over andere middelen in Oostenrijk en heeft geen personeel werkzaam in Oostenrijk. Het vastgoedbeheer werd uitbesteed aan een Oostenrijkse vastgoedmakelaar. Alle belangrijke bedrijfsbeslissingen - zoals het afsluiten of het beëindigen van huurovereenkomsten, de economische en juridische voorwaarden van de huurovereenkomsten, de investeringen en te verrichten reparaties – werden genomen door Titanium vanuit Jersey.
Het Hof oordeelt dat het louter bezitten en verhuren van onroerend goed in Oostenrijk geen vaste inrichting in Oostenrijk tot gevolg heeft. Dit daarbij gelet op het feit dat Titanium geen eigen personeel heeft in Oostenrijk en de vastgoedbeheerder niet de belangrijke beslissing neemt inzake de verhuur. De diensten worden dus terecht gefactureerd zonder aanrekening van Oostenrijkse btw (verlegging van heffing).
Berlin Chemie A. Menarini[3] – dienstontvanger heeft geen Roemeense vaste inrichting
Berlin Chemie A. Menarini SRL, gevestigd in Roemenië (Berlin RO), verricht diensten voor de moedervennootschap Berlin Chemie AG, gevestigd in Duitsland (Berlin DE). De ondernemingen hebben een overeenkomst afgesloten voor dienstverlening inzake marketing, advisering en juridische verplichtingen en formaliteiten. Berlin RO verricht alle marketingdiensten voor de actieve promotie met het oog op de verkoop van de producten van Berlin DE in Roemenië conform de daartoe ontvangen instructies van Berlin DE. Berlin RO factureert een maandelijkse vergoeding zonder aanrekening van btw (toepassing van verlegging van heffing op grond van de algemene B2B-plaatsbepalingsregel voor diensten (‘waar de klant is gevestigd’)).
De Roemeense autoriteiten zijn van oordeel dat de desbetreffende diensten belastbaar zijn in Roemenië (in plaats van in Duitsland) op grond van de argumentatie dat de klant Berlin DE over voldoende technische en menselijke middelen beschikt in Roemenië.
Het Hof van Justitie oordeelt dat het niet vereist is dat een onderneming zelf over eigen personeel en eigen technische middelen dient te bezitten (maar dat het voldoende is dat de onderneming kan beschikken over deze menselijke en technische middelen alsof hij de eigenaar is). In het concrete geval oordeelt het Hof dat Berlin DE niet kan beschikken over een vaste inrichting via de Roemeense groepsvennootschap aangezien deze groepsvennootschap dan zou worden geacht zowel dienstverrichter als ontvanger te zijn (wat niet kan).
Cabot Plastics Belgium[4] – geen Belgische vaste inrichting als ontvanger
Cabot Plastics Belgium, gevestigd in België, verricht maakloonwerk exclusief voor Cabot Switzerland GmbH (Cabot CH), de Zwitserse opdrachtgever. De diensten worden gefactureerd aan Cabot CH zonder aanrekening van btw (toepassing van verlegging van heffing op grond van de algemene B2B-plaatsbepalingsregel voor diensten (‘waar de klant is gevestigd’)).
De Belgische administratie oordeelt dat Belgische btw dient te worden aangerekend omdat Cabot CH beschikt over een Belgische vaste inrichting – via de Belgische groepsvennootschap – en dat de Belgische vaste inrichting de werkelijke ontvanger is van het maakloonwerk. Hierbij wordt geargumenteerd dat de genoemde technische en menselijke middelen aan Cabot CH worden ter beschikking gesteld alsof het diens eigen middelen zouden zijn[5].
Het Hof oordeelt echter dat er geen sprake kan zijn van een vaste inrichting in België op basis van de volgende elementen:
- De exclusiviteit voor de dienstverlening is geen beslissend criterium aangezien de leverancier (Cabot Plastics Belgium) verantwoordelijk blijft voor zijn eigen middelen en de diensten levert op zijn eigen risico. De maakloonovereenkomst, zelfs indien exclusief, houdt niet in dat de bedrijfsmiddelen dienen te worden beschouwd als middelen van de klant zelf (Cabot CH). De bijkomende dienstverlening verandert hier niets aan.
- Het maakloonwerk dient afzonderlijk te worden beschouwd van de goederenlevering door Cabot CH. De diensten en de goederenleveringen vormen afzonderlijke handelingen, onderworpen aan een eigen btw-regime.
- Dezelfde middelen kunnen niet worden ingezet om zowel de dienst te verrichten als te ontvangen[6]. Hier kan geen onderscheid worden gemaakt tussen de middelen ingezet voor het verrichten van de dienst en de middelen ingezet voor het ontvangen van de dienst in België (wat werd geargumenteerd door de Belgische fiscus).
Onze conclusie
Zoals blijkt uit bovenstaande, vereist de interpretatie voor het kwalificeren als een ‘vaste inrichting’ voor diensten een volledige analyse van de feitelijke situatie. Hierbij zijn lokale overheden wel eens te snel en te vlug geneigd om een bepaald concreet geval te kwalificeren als een ‘vaste inrichting’ (bijvoorbeeld wanneer er aanknopingspunten met België terug te vinden zijn op de bestelbon, zoals telefoonnummer, e-mail, taal). Het Europees Hof van Justitie tracht hierbij duiding te geven (en een ‘beperking’ waar nodig) aan de kwalificatie als ‘vaste inrichting’.
Uit bovenstaande rechtspraak kan alvast worden afgeleid dat de lokale menselijke en technische middelen voldoende aanwezig dienen te zijn en ter beschikking dienen te staan van de onderneming (als was hij de eigenaar) om te kunnen spreken van een ‘vaste inrichting in die andere lidstaat’. Hierbij is het evenwel niet vereist dat de onderneming eigenaar is en kan het ook gaan om middelen die behoren tot een lokale groepsvennootschap (maar die dus niet tegelijkertijd worden aangewend als dienstverrichter en als ontvanger).
We raden ondernemingen met activiteiten in andere lidstaten dan ook aan om een analyse te laten verrichten inzake de kwalificatie als ‘vaste inrichting’. Onze btw-adviseurs in België of de collega's uit ons netwerk in de andere lidstaten helpen u hierbij graag verder.
[1] Artikel 11(2) van de uitvoeringsverordening nr. 282/2011 van 15.03.2011
[2] C‑931/19
[3] C-333/20
[4] C-232/22
[5] Conform de beslissing in Berlin Chemie A. Menarini (C-333/20)
[6] Zelfde conclusie als in het arrest Berlin Chemie A. Menarini (C-333/20)