-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De inkt van ons vorige artikel in verband met de fiscale regels rond bedrijfswagens[1] is net droog, of de vele evoluties lenen zich al tot een volgende editie. Dit keer willen we verder ingaan op de laadstations, elektriciteitskosten en enkele capita selecta.
Investeringen in elektrische laadstations
Aanpassingen verhoogde kostenaftrek
We gaven al mee dat er voorzien is in een fiscale stimulans voor ondernemingen die publiek toegankelijke laadstations installeren. De afschrijvingen op investeringen gedaan tot en met 31 maart 2023 (voorheen 31 december 2022) zijn voor 200% aftrekbaar. Voor investeringen gedaan tussen 1 april 2023 en 31 augustus 2024 bedraagt de aftrek 150%. Daarnaast is het niet meer nodig om het laadstation aan te melden bij de FOD Financiën.
Geen combinatie verhoogde kostenaftrek en investeringsaftrek
De gewone eenmalige investeringsaftrek voor kmo's bedraagt 25% voor activa verkregen of tot stand gebracht tot 31 december 2022 en nadien opnieuw 8%. Initieel kon deze aftrek in principe gecombineerd worden met de hogervermelde verhoogde kostenaftrek voor de elektrische laadstations. Nieuwe wetgeving bepaalt nu echter expliciet dat dat niet het geval is.
Toepassing investeringsaftrek
De verhoogde kostenaftrek is echter niet altijd toepasbaar. Wanneer een werkgever bijvoorbeeld de kosten draagt van de installatie van een laadstation bij een werknemer of bedrijfsleider thuis, kunnen we er wellicht van uitgaan dat er geen publieke toegankelijkheid is en dat de investering dus niet in aanmerking komt. Ook in bedrijfsgebouwen is de publieke toegankelijkheid niet altijd een optie. Is de toepassing van de investeringsaftrek in dat geval wel mogelijk?
Voor een laadstation bij een werknemer of bedrijfsleider thuis is dat helaas niet het geval. De investeringsaftrek kan niet toegepast worden voor activa waarvan het gebruiksrecht is overgedragen aan een derde (anders dan door leasing, erfpacht, opstal of een gelijkaardig onroerend recht), tenzij die derde zelf in aanmerking komt voor de investeringsaftrek.
Een laadstation dat in de bedrijfsgebouwen van de vennootschap geïnstalleerd wordt, komt wel in aanmerking indien aan de andere voorwaarden van de investeringsaftrek voldaan is. Dit geldt zowel wanneer het station gebruikt wordt door werknemers en bedrijfsleiders voor het opladen van hun bedrijfs- of privéwagens, als wanneer het door klanten gebruikt wordt. Wanneer het bedrijfsgebouw en de privéwoning van de bedrijfsleider echter een en dezelfde zijn en eigendom zijn van de bedrijfsleider, geldt dit niet want dan is de Minister van Financiën van mening dat het gebruik overgedragen wordt aan de bedrijfsleider.
Elektriciteit betaald door de werkgever – voordeel van alle aard?
Een andere situatie zien we wanneer de werknemer thuis zijn wagen oplaadt en een terugbetaling van de elektriciteitskosten ontvangt van zijn werkgever.
Het voordeel alle aard voor het privégebruik van een bedrijfswagen omvat in principe zowel het gebruik van de wagen als de brandstofkosten, meestal ter beschikking gesteld onder de vorm van een tankkaart. Wil dit zeggen dat de terugbetaalde elektriciteit ook inbegrepen is in dit forfaitaire voordeel?
Het antwoord van de Minister van Financiën is opnieuw negatief. Enkel onder strikte voorwaarden vormen de door de werkgever gedragen elektriciteitskosten geen apart voordeel alle aard, namelijk wanneer er een verifieerbaar communicatiesysteem is dat het verbruik communiceert aan de werkgever en de car policy van de firma hierop aangepast is.
Elektriciteit betaald door de werknemer – eigen bijdrage?
De veelheid aan opties voor de regeling van elektriciteitskosten omvat ook de situatie waarin de werknemer een elektrische bedrijfswagen ter beschikking krijgt, maar zelf de elektriciteitskosten draagt. In dat geval kan de vraag gesteld worden of deze kost, in wezen een eigen bijdrage gedaan door de werknemer, mag worden afgetrokken van het in zijn hoofde belastbaar voordeel alle aard voor het privégebruik van de wagen. De fiscus is van mening dat dat niet het geval is.
Capita selecta
Renting en operationele lease: opgelet bij doorverkoop van de wagen
De Minister van Financiën legde onlangs in het antwoord op een parlementaire vraag een bijzondere bijwerking bloot van de doorverkoop van wagens die het voorwerp waren van een rentingcontract. Specifiek betreft het de situatie waarin de vennootschap na afloop van de termijn de wagen overneemt, opnieuw doorverkoopt en daarbij een meerwaarde realiseert.
Meerwaarden op personenwagens zijn vrijgesteld van vennootschapsbelasting in de mate dat de afschrijvingen op de wagen verworpen werden. In tegenstelling tot bij een financiële lease wordt de wagen bij renting echter niet op de balans geboekt. Indien de aan- en verkoop van de wagen vervolgens in hetzelfde jaar gebeuren, is er dus nooit afgeschreven op de wagen en is de meerwaarde – aldus de Minister – volledig belastbaar.
‘Luxewagens’ en de fiscus
Dat de fiscus geen fan is van dure wagens in een vennootschap weten we al langer. Doorgaans wordt de aftrekbaarheid van dergelijke kosten betwist op basis van het argument dat ze overdreven zouden zijn.
In een geval waarin een wagen gebruikt werd door de partner van de bedrijfsleider, gooiden de fiscus en het Hof van Beroep van Luik het eerder dit jaar over een andere boeg en werd de aftrek geweigerd omdat niet voldaan was aan de algemene voorwaarde dat de kosten gedaan moeten worden om belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden. Lonen en voordelen betaald aan het personeel of de bedrijfsleiders voldoen hieraan enkel wanneer ze werkelijk verrichte prestaties vergoeden. Deze voorwaarde vormt vaak een discussiepunt bij tweede verblijven aangehouden door een vennootschap en ter beschikking gesteld aan de bedrijfsleider, maar in het kader van wagens kan dit argument dus ook ingeroepen worden.
[1] De term ‘bedrijfswagen’ omvat nogmaals personenwagens, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen, met inbegrip van ‘valse’ lichte vrachtauto’s (dit wil zeggen, lichte vrachtauto’s die niet voldoen aan de fiscale definitie van lichte vracht).