-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Op 30 december 2020 hebben de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) op de valreep een handels- en samenwerkingsakkoord[1] (hierna: het “Handelsakkoord”) gesloten en werd een no-deal Brexit afgewend[2].
Enigszins atypisch voor het Handelsakkoord is dat het, naast de gebruikelijke afspraken inzake handel in goederen en diensten (bijvoorbeeld invoerrechten), ook afspraken bevat omtrent investeringen, mededinging, staatssteun, fiscale transparantie, lucht- en wegvervoer, energie en duurzaamheid, visserij, gegevensbescherming en coördinatie van de sociale zekerheid. Dat laatste onderwerp zullen we hierna verder belichten. De focus ligt op de regels voor de vaststelling van de toepasselijke socialezekerheidswetgeving.
Einde van het vrij verkeer van personen
Aan het vrij verkeer van personen tussen de EU en het VK is er sedert 1 januari 2021 een einde gekomen.
Voor het recht op tewerkstelling (en (langdurig) verblijf) betekent dit dat VK-onderdanen die vanaf 1 januari 2021 in België willen komen werken (en verblijven), net als andere derdelanders moeten beschikken over een toelating tot arbeid (en een toelating tot verblijf). Voor Belgen die vanaf 1 januari 2021 in het VK willen gaan werken (en wonen) geldt eenzelfde verplichting: zij dienen hiervoor een toelating te bekomen van de bevoegde autoriteiten van het VK.
Voor VK-onderdanen en Belgen die op 1 januari 2021 reeds legitiem werkten en/of woonden in respectievelijk België of het VK, geldt een uitzondering: zij behouden in principe hun recht op werken en wonen, zonder bijkomende verplichtingen. Zij moeten hiertoe wel tijdig actie ondernemen. Zo zullen VK-onderdanen die in België werken (en wonen), voor uiterlijk 31 december 2021 een aanvraag voor een nieuwe verblijfskaart als begunstigden van het terugtrekkingsakkoord[3] moeten indienen. Belgen die momenteel in het VK werken (en wonen), moeten op hun beurt voor 30 juni 2021 een settled of pre-settled status aanvragen bij de bevoegde VK-autoriteiten.
Coördinatie van de sociale zekerheid
De EU en het VK hebben ook afspraken gemaakt inzake het coördineren van de socialezekerheidsstelsels van de Lidstaten en het VK om de socialezekerheidsrechten van de personen die legaal in een Lidstaat of het VK verblijven, veilig te stellen. De regels hieromtrent zijn vastgelegd in het Protocol betreffende de coördinatie van de sociale zekerheid (hierna: het “Protocol”), dat gehecht is aan het Handelsakkoord.
Het Protocol vertoont inhoudelijk opvallend veel gelijkenissen met de Verordening (EG) Nr. 883/2004[4] en de Verordening (EG) nr. 987/2009[5]. Het is duidelijk dat de EU en het VK maximaal hebben ingezet op een status quo inzake de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels en dus op rechtszekerheid voor hun burgers.
Vaststelling van de toepasselijke socialezekerheidswetgeving[6]
Als basisregel geldt dat personen op wie het Protocol van toepassing is, slechts aan de wetgeving van één staat (zijnde een Lidstaat van de EU of het VK) onderworpen zijn. Welke staat dit is, wordt vastgesteld aan de hand van concrete vaststellingsregels[7].
1. Personen die werkzaamheden in loondienst verrichten
Algemene regel
Tenzij in het geval van detachering, van tewerkstelling in twee of meer staten of van vrijwillige of voortgezette verzekering, geldt als basisregel dat personen die werkzaamheden in loondienst[8] verrichten in een staat onderworpen zijn aan de socialezekerheidswetgeving van die staat (lex loci laboris of werklandprincipe).
Voor personen die niet werken, voor zeevarenden en voor piloten (en cabinepersoneel) bestaan bijzondere vaststellingsregels.
Detachering
Onder detachering van werknemers op vlak van sociale zekerheid verstaat men de situatie waarbij een persoon, die werkzaamheden in loondienst verricht in een staat voor een werkgever die in die staat zijn werkzaamheden normaliter verricht (de gewoonlijke werkstaat), gedurende een bepaalde periode door deze werkgever wordt uitgezonden om voor zijn rekening werkzaamheden in een andere staat (de tijdelijke werkstaat) te verrichten.
In geval van detachering blijft de werknemer onderworpen aan de socialezekerheidswetgeving van de gewoonlijke werkstaat indien:
- de duur van de werkzaamheden in de tijdelijke werkstaat niet meer dan 24 maanden bedraagt
- de betrokken werknemer niet wordt uitgezonden om een andere gedetacheerde werknemer te vervangen.
Het Protocol voorziet in de mogelijkheid voor de Lidstaten om ervoor te opteren om ook bij detachering niet af te wijken van de algemene regel (lex loci laboris) en dit gedurende een bepaalde overgangsperiode. Deze overgangsperiode eindigt één maand na de inwerkintreding van het Handelsakkoord en vanaf dat moment zullen alle Lidstaten dus verplicht zijn om de vaststellingsregel bij detachering toe te passen.
Verrichten van werkzaamheden in twee of meer staten (waaronder het VK)
Indien een werknemer, gelijktijdig of afwisselend, werkzaamheden verricht in een of meer lidstaten én in het VK, dan is hij onderworpen aan de socialezekerheidswetgeving van de staat waar hij woont (de woonstaat) indien hij in zijn woonstaat een substantieel gedeelte van zijn werkzaamheden verricht.
Onder het verrichten in een staat van een substantieel gedeelte van de werkzaamheden wordt begrepen dat in die staat een kwantitatief substantieel deel van alle werkzaamheden wordt verricht, zonder dat het hierbij noodzakelijkerwijs om het grootste deel van deze werkzaamheden hoeft te gaan.
Om dit te beoordelen, werden een aantal indicatieve criteria vastgelegd[9]. Zo houdt men voor de beoordeling van het substantieel gedeelte van werkzaamheden in loondienst rekening met de arbeidstijd of de bezoldiging. Daarbij geldt in het algemeen dat, indien de arbeidstijd of bezoldiging in de woonstaat minder dan 25% van respectievelijk de totale arbeidstijd of totale bezoldiging bedraagt, er geen substantieel gedeelte van de werkzaamheden in de woonstaat wordt verricht.
Indien de multi-state werknemer geen substantieel gedeelte van zijn werkzaamheden in zijn woonstaat verricht, wordt de toepasselijke socialezekerheidswetgeving vastgesteld aan de hand van de volgende regels:
- Indien de werknemer in dienst is van één onderneming of werkgever: de wetgeving van de staat waar de zetel of het domicilie van de onderneming of de werkgever zich bevindt
- Indien de werknemer in dienst is van twee of meer ondernemingen of werkgevers die hun zetel of domicilie in slechts één staat hebben: de wetgeving van de staat waar de zetel of het domicilie van de ondernemingen of de werkgevers zich bevinden
- Indien de werknemer in dienst is van twee of meer ondernemingen of werkgevers die hun zetel of domicilie hebben in een Lidstaat en in het VK, waarvan één in de woonstaat: de wetgeving van de staat waar de zetel of het domicilie van de onderneming of de werkgever zich bevindt dat niet de woonstaat is
- Indien de werknemer in dienst is van twee of meer ondernemingen of werkgevers, waarvan tenminste twee hun zetel of domicilie in verschillende staten hebben waarvan geen enkele de woonstaat is: de wetgeving van de woonstaat.
Verrichten van werkzaamheden in twee of meer Lidstaten (en niet in het VK)
Het Protocol voorziet ook in een bijzondere regeling voor werknemers die enkel in twee of meer Lidstaten van de EU werkzaamheden verrichten (en dus niet in het VK), maar waarbij er toch een link is met het VK (namelijk omdat (één of meerdere van) de werkgever(s) gevestigd is (zijn) in het VK of omdat de werknemer in het VK woont).
Dergelijke werknemers zijn onderworpen aan de socialezekerheidswetgeving van het VK indien de werknemer geen substantieel gedeelte van die werkzaamheden in zijn woonstaat verricht en de werknemer:
- in dienst is van een of meer ondernemingen of werkgevers die alle hun zetel of domicilie in het VK hebben; of
- in een Lidstaat van de EU woont en in dienst is van twee of meer ondernemingen of werkgevers die alle hun zetel of domicilie hebben in het VK en in de Lidstaat waar hij woont; of
- in het VK woont en in dienst is van twee of meer ondernemingen of werkgevers waarvan er ten minste twee hun zetel of domicilie in verschillende Lidstaten van de EU hebben; of
- in het VK woont en in dienst is van een of meer ondernemingen of werkgevers, waarvan er geen een zetel of domicilie in een andere staat heeft.
Dit artikel maakt deel uit van onze reeks over Brexit.
Geïnteresseerd in onze andere topics? U vindt de volledige reeks hieronder.
In een volgende editie belichten we de werkzaamheden als zelfstandige en de gecombineerde werkzaamheden. Wordt vervolgd.
[1] Handels- en Samenwerkingsakkoord tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, enerzijds, en het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, anderzijds.
[2] Het Handelsakkoord is, in afwachting van de goedkeuring door de Europese Raad (en dus eenparig door de 27 lidstaten van de EU) en van het Europees Parlement, slechts voorwaardelijk van toepassing. De initiële deadline voor de ratificatie van het handelsakkoord door de EU was voorzien voor 28 februari 2021 maar werd inmiddels verlengd tot 30 april 2021.
[3] Akkoord inzake de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland uit de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie (2019/C 384 I/01) – zie: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:12019W/TXT(02)&from=EN
[4] Verordening (EG) Nr. 883/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels
[5] Verordening (EG) nr. 987/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 tot vaststelling van de wijze van toepassing van Verordening (EG) nr. 883/2004 betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels
[6] Titel II van het Protocol omvat de regels tot vaststelling van de toepasselijke wetgeving en Bijlage SSC-7: Uitvoeringsdeel (hierna: “Bijlage SSC-7) legt de toepassingsregels van het Protocol nader vast.
[7] In een eerste deel worden de vaststellingsregels die van toepassing zijn op personen die werkzaamheden in loondienst verrichten (werknemers) besproken. In een tweede deel komen de personen die werkzaamheden anders dan in loondienst verrichten (zelfstandigen) en de personen die zowel werkzaamheden in loondienst als werkzaamheden anders dan in loondienst verrichten aan bod.
[8] Artikel SSC.1, (a) van het Protocol definieert werkzaamheden in loondienst als “werkzaamheden of daarmee gelijkgestelde situaties die als zodanig worden beschouwd voor de toepassing van de socialezekerheidswetgeving van de staat waar die werkzaamheden worden verricht, of waar die gelijkgestelde situaties zich voordoen”. Of een persoon werkzaamheden in loondienst verricht, dient dus steeds te worden beoordeeld aan de hand van de nationale wetgeving van de staat waar de werkzaamheden worden verricht.
[9] Artikel SSCI.13, par. 11 van de Bijlage SSC-7