-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Een vennootschap die een winstgevende activiteit uitoefent en haar maatschappelijke zetel of voornaamste inrichting in België heeft, valt onder de toepassing van de vennootschapsbelasting. Buitenlandse vennootschappen die bedrijfsactiviteiten voeren in België en op die manier geacht worden te beschikken over een belastbare vaste inrichting, vallen dan weer onder de toepassing van de belasting voor niet-inwoners (vennootschappen), grotendeels in lijn met de vennootschapsbelasting.
In de regel moeten zij vennootschapsbelasting betalen over het totale bedrag van hun belastbare winst. Om belastingvermeerderingen te vermijden, moeten vennootschappen voorafbetalingen verrichten gedurende het boekjaar waarin ze winst realiseren. Met andere woorden, vennootschappen kunnen hun belastingen betalen voordat de definitieve belastbare basis bekend is. Deze voorafbetalingen zijn vrijwillig, maar een vennootschap die geen of onvoldoende voorafbetalingen heeft gedaan, moet een belastingvermeerdering betalen op het totaal of een deel van de normaal verschuldigde belasting.
Verhoging stijgt naar 9% voor 2024
Het tarief voor de belastingvermeerdering voor aanslagjaar 2025 bedraagt 9% voor vennootschappen. Dit is een stijging van meer dan 33% ten opzichte van het tarief van 6,75% van het vorige aanslagjaar. De te betalen belasting zal dus met 9% worden verhoogd op het gedeelte waarvoor te weinig (of niet) werd voorafbetaald. Dit komt door de impuls van de verhoogde rentes bij de Europese Centrale Bank (hierna: ECB), namelijk op 1 januari 2024 bedroeg de basisrentevoet van de ECB 4,75%. Terwijl die basisrentevoet vorig jaar nog 2,75% bedroeg.
Voor vennootschappen geldt die verhoging vanaf de eerste euro die te weinig werd voorafbetaald. Het is belangrijk om op te merken dat deze verhoging een echte toename van de belasting is, en daarom niet fiscaal aftrekbaar.
Toenemend belang van voorafbetalingen
Om de vermeerdering te vermijden, kunnen vennootschappen voorafbetalingen uitvoeren. Voor ondernemingen waarvan het boekjaar gelijkloopt met het kalenderjaar, moeten de voorafbetalingen voor 2024 uiterlijk op woensdag 10 april 2024, woensdag 10 juli 2024, donderdag 10 oktober 2024 en vrijdag 20 december 2024 geschieden.
Voor vennootschappen met afwijkende boekjaren moeten de betalingen plaatsvinden op de tiende dag van de vierde, zevende en tiende maand, en op de twintigste dag van de laatste maand van het boekjaar. Als een van deze dagen in het weekend valt, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag. Vennootschappen met een boekjaar van minder dan 12 maanden verliezen een of meerdere voorafbetalingsperiodes. Voor vennootschappen met een boekjaar langer dan 12 maanden gelden enkel de laatste 4 periodes.
Elke voorafbetaling geeft recht op een vermindering van de (theoretische) belastingvermeerdering. Hoe eerder de voorafbetaling plaatsvindt, hoe groter de vermindering is. De verminderingen voor inkomstenjaar 2024 - aanslagjaar 2025 zijn de volgende:
- Woensdag 10 april 2024: bedrag van de 1ste voorafbetaling x 12% (i.p.v. 9%)
- Woensdag 10 juli 2024: bedrag van de 2de voorafbetaling x 10% (i.p.v. 7,5%)
- Donderdag 10 oktober 2024: bedrag van de 3de voorafbetaling x 8% (i.p.v. 6%)
- Vrijdag 20 december 2024: bedrag van de 4de voorafbetaling x 6% (i.p.v. 4,5%).
Dat betekent dat een voorafbetaling van €100.000 op 10 april 2024 recht geeft op een vermindering van de belastingverhoging met €12.000, terwijl eenzelfde betaling op 20 december 2024 slechts zal leiden tot een vermindering van €6.000. Met andere woorden, een vennootschap die bij elke periode exact een kwart van de totale te betalen belasting voorafbetaalt, zal de volledige verhoging van 9% kunnen compenseren. Echter, een vennootschap die haar voorafbetalingen concentreert in het eerste kwartaal zal slechts 75% van de totale belasting moeten betalen om de volledige vermeerdering te vermijden. Omgekeerd zal een vennootschap die enkel de laatste periode gebruikt, 150% van de te betalen belasting moeten voorafbetalen om een vermeerdering te vermijden.
Voorafbetalingen voor het aanslagjaar 2025 (inkomsten van 2024) moeten worden uitgevoerd op het rekeningnummer BE61 6792 0022 9117 (BIC: PCHQ BEBB) van het 'Inningscentrum – Dienst voorafbetalingen', gevestigd op Koning Albert II-laan 33, 1030 Brussel. Het bedrag moet gestort zijn op de rekening van de dienst voorafbetalingen uiterlijk tegen de eerder vermelde data. Betalingen na deze data worden meegeteld voor het volgende kwartaal.
Voorbeeld
Stel dat u de belastbare winst van uw vennootschap aan het einde van het boekjaar 2024 op €100.000 schat. De verschuldigde belasting bedraagt dan €25.000 (= €100.000 x 25%). Als u geen voorafbetalingen doet, bedraagt de belastingvermeerdering maar liefst €2.250,00 (= €25.000,00 x 9%).
Om de belastingvermeerdering te vermijden, moeten er dus voorafbetalingen worden betaald. Als u vóór 10 april al 75% van de geschatte belasting betaalt, wordt de belastingvermeerdering al met uw eerste voorafbetaling tot nul herleid. In ons voorbeeld komt dat neer op €18.750,00 (= €25.000,00 x 75%). Die betaling geeft immers recht op een vermindering van €2.250,00 (€18.750,00 x 12%).
U kan er echter ook voor kiezen om te spreiden. In dat geval moet u in totaal meer betalen om dezelfde vermindering te krijgen. Hier is een overzicht:
- Voorafbetaling 1 vóór 10 april 2024: 25%
- Voorafbetaling 2 vóór 10 juli 2024: 25%
- Voorafbetaling 3 vóór 10 oktober 2024: 25%
- Voorafbetaling 4 vóór 20 december 2024: 25%
Uiteraard zijn er diverse andere “tussenliggende” scenario’s mogelijk, in functie van de cash-positie en -planning. Echter, als u wacht tot 20 december, moet u 150% van de geschatte belasting betalen om de vermeerdering te vermijden. In ons voorbeeld komt dit neer op een voorafbetaling van €37.500.
Als uw bedrijf niet over voldoende liquide middelen beschikt om een voorafbetaling te doen, kan worden overwogen om een bankfinanciering aan te gaan. De rentekosten van deze financiering zijn wel fiscaal aftrekbaar in de vennootschapsbelasting. Dit staat in contrast met de vermeerdering wegens onvoldoende voorafbetaling, die geen fiscaal aftrekbare kost is en in de praktijk vaak hoger oploopt dan de rentelast op een bankfinanciering.
Wijziging van bestemming
Uiteraard is het niet evident om reeds in april een correcte inschatting te maken van de te betalen belastingen. Indien achteraf zou blijken dat er toch te veel is voorafbetaald, zijn er verschillende mogelijkheden om dit overschot te recupereren.
De eerste optie is niets doen. Het overschot zal dan echter pas worden terugbetaald na het vestigen van een aanslag over 2024 (aanslagjaar 2025). Deze gelden zullen dus een geruime tijd niet beschikbaar zijn en u ontvangt geen rente op het terugbetaalde bedrag.
Vaak zal het dan ook interessanter zijn om het teveel aan voorafbetalingen terug te vragen of over te dragen naar 2025 (aanslagjaar 2026). Hierdoor dienen er minder voorafbetalingen te worden gedaan tegen 10 april 2025. Hiertoe is het van belang om deze beslissing te nemen vóór het einde van de derde maand na het einde van het boekjaar, dus vóór eind maart 2025. Dit kan worden gedaan via MyMinfin of per e-mail. De teruggevraagde of overgedragen voorafbetalingen tellen dan uiteraard niet meer mee om de vermeerdering voor inkomstenjaar 2024 - aanslagjaar 2025 te compenseren.
Uiteraard zijn onze adviseurs beschikbaar voor advies hieromtrent.