-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
In vorige bijdragen gingen we al nader in op artikel 5 (vaste inrichting) en artikel 10 (dividenden) van het nieuwe Verdrag ter voorkoming van dubbele belastingheffing tussen België en Nederland dat op 21 juni 2023 werd ondertekend.
In dit artikel behandelen we een aantal belangrijke wijzigingen van het verdragsartikel dat ziet op het bestuur van de vennootschap. Het huidig bestuurdersartikel 16 wijzigt naar artikel 15 in het nieuwe verdrag.
Huidige situatie
Onder het huidig verdrag wordt het inkomen van een bestuurder of een soortgelijke functie belast in het land waar de vennootschap is gevestigd. Dit betekent dat een Belgische bestuurder van een Nederlandse BV in Nederland inkomstenbelasting betaalt, ongeacht waar de bestuurder de werkzaamheden fysiek uitvoert. Het gaat hierbij niet alleen om de zuivere bestuurdersbeloning voor het formeel mandaat maar ook om beloningen voor leidende functies van bijvoorbeeld dagelijks bestuur.
Nieuwe verdrag
In het nieuwe verdrag is dit anders. Voormelde regel geldt enkel nog voor vergoedingen verkregen in de hoedanigheid van bestuurslid in een vennootschap. Met andere woorden alleen de vergoeding voor een formeel mandaat als bestuurder is belast in het land van vestiging van de vennootschap. De overige werkzaamheden, zoals de werkzaamheden van dagelijks bestuur, worden belast overeenkomstig artikel 14 van het nieuwe verdrag. Deze vallen onder het reguliere werknemersartikel. De belastingheffing van de bestuurder-werknemer kan hierdoor veel complexer worden, omdat bij het reguliere werknemersartikel onder andere de fysieke aanwezigheid van de werknemer in de woon- en werkstaat belangrijk is.
Voorbeeld – nieuwe verdrag
Bart woont in België en is benoemd als statutair bestuurder bij een Nederlandse BV. Hij ontvangt een bestuurdersvergoeding van €50.000. Daarnaast ontvangt hij een vergoeding voor dagelijks bestuur/directiewerkzaamheden van €100.000: 22% van zijn prestaties voor het dagelijks bestuur voert hij uit in België.
Nieuw is dat België onder het nieuwe verdrag de inkomsten (€ 22.000) uit dagelijks bestuur dat in België wordt uitgevoerd, mag belasten. Nederland heft belasting over de bestuurdersvergoeding ongeacht waar de bestuurder de prestaties uitvoert. Ook over de in Nederland uitgevoerde werkzaamheden voor het dagelijks bestuur mag Nederland belasting heffen.
Hiermee rekening houdend is het van belang om in de bestuurdersovereenkomst een duidelijke splitsing te maken tussen de vergoeding voor de statutaire bestuurstaak/het formeel mandaat en de vergoeding voor de overige werkzaamheden zoals dagelijks bestuur.
Het is duidelijk dat de belastingheffing over de vergoeding van een bestuurder complexer wordt. Het is immers mogelijk dat beloningen die thans alleen in Nederland of in België belast zijn, in de toekomst (deels) ook in het andere land belast worden. Dit noemen we ook wel een salary split of payroll split. Hierdoor moet de bestuurder voor deze ‘overige werkzaamheden’ in verschillende landen belastingen betalen. Dit kan in de praktijk tot een voordeel leiden doordat in twee (of meer) landen van de laagste tariefschijf kan worden geprofiteerd.
De bestuurder moet in het land waar hij/zij rijksinwoner is, zijn/haar wereldinkomen opnemen in de fiscale aangifte. De vergoedingen die belast worden in het vestigingsland van de BV, moet de bestuurder dus ook opnemen in deze fiscale aangifte. Evenwel worden deze inkomsten ingevolge de toepassing van het verdrag niet nog een tweede keer belast.
Voorbeeld – uitwerking
Bart moet in zijn Belgische aangifte personenbelasting opnemen:
- de vergoeding voor het dagelijks bestuur uitgevoerd in België (€22.000)
- de vergoedingen voor de uitvoering van het bestuurdersmandaat (€50.000), en
- de overige vergoeding voor dagelijks bestuur in Nederland uitgevoerd (€78.000), die in Nederland belast is (na aftrek van de Nederlandse belastingen en sociale zekerheidsbijdragen)
Om dubbele belastingheffing te voorkomen, is het inkomen onder 2. en 3. vrijgesteld van Belgische belastingheffing (toepassing van de zogenaamde vrijstellingsmethode). Hierbij geldt het progressievoorbehoud. Dit betekent dat er dus géén Belgische inkomstenbelasting wordt betaald op de Nederlandse inkomsten, maar ze tellen wel mee voor het bepalen van het toepasselijke belastingtarief op de (in België) belastbare inkomsten. Er zijn wel gemeentebelastingen verschuldigd.
Indien we de omgekeerde situatie nemen (Bart, Nederlands rijksinwoner, is benoemd bij een Belgische BV en voert 22% van het dagelijks bestuur vanuit Nederland) zal ook Nederland een voorkoming van dubbele belasting geven. Voor de Belgische vergoeding voor dagelijks bestuur t.b.v. €78.000 geldt de vrijstellingsmethode.
Tot 1 januari 2023 werd de vrijstellingsmethode ook toegepast op buitenlandse bestuurdersbeloningen. Deze regel is voortaan niet meer van toepassing zodat voor de zuivere Belgische bestuurdersbeloning t.b.v. €50.000 Bart de reeds betaalde Belgische belasting nog slechts kan verrekenen in zijn Nederlandse aangifte personenbelasting (toepassing van de zogenaamde verrekeningsmethode). Afhankelijk van de feiten en omstandigheden is de ene methode financieel gunstiger dan de andere.
Sociale zekerheid
Volledigheidshalve merken we op dat er op het vlak van sociale zekerheid niets wijzigt. Hier worden nog steeds de verwijzingsregels van de Verordening 883/04 gevolgd. Hierdoor kan er onder het nieuwe verdrag wel vaker een verschil ontstaan tussen de fiscale en de sociaal zekerheidsrechtelijke behandeling van de vergoeding voor dagelijks bestuur.
Advies
Uit bovenstaande uitwerking blijkt dus opnieuw dat het onder het nieuwe verdrag nog belangrijker is om een duidelijke (schriftelijke) splitsing te maken tussen de bestuurdersbeloning en beloning voor overige werkzaamheden (dagelijks bestuur).