-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.

-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging en support tot oplossingen op maat.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete oplossingen op maat en veranker ESG in je bedrijfsvoering. Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Klokkenluiderswetgeving
Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt je van a tot z met de klokkenluiderswetgeving.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Commercial Toolbox Check
Commercial Toolbox Check
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.

Wagens aangeschaft voor 1 juli 2023
Met nieuwe initiatieven in het vooruitzicht, herhalen we graag de bestaande regels voor de aftrekbaarheid van autokosten in de vennootschapsbelasting:
- Sinds aanslagjaar 2021 wordt per wagen[1] een apart aftrekpercentage berekend op basis van de CO2-uitstoot en het brandstoftype, in bepaalde gevallen gecorrigeerd door minima en maxima.[2]
- Brandstofkosten volgen dezelfde regeling, terwijl financieringskosten volledig aftrekbaar zijn.
- Taxikosten zijn 75% aftrekbaar.
In de personenbelasting volgen beroepsmatige autokosten dezelfde regels. Enkel wagens die vóór 1 januari 2018 zijn aangeschaft, kunnen daar nog genieten van een voordeliger regime.
Wagens aangeschaft vanaf 1 juli 2023
Niet-emissievrije wagens (fossiele brandstof en hybride wagens)
Op lange termijn wil de wetgever zoveel mogelijk emissievrije wagens op onze wegen zien. Daarom wordt de fiscale aftrekbaarheid van kosten voor niet-emissievrije wagens stapsgewijs afgebouwd.
- Voor wagens aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 blijft de huidige formule van toepassing, met een aantal aanpassingen. Vanaf 2025 heeft het aftrekpercentage namelijk geen minimum meer en wordt er een maximum ingesteld: 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 tot 0% in 2028. Met andere woorden, de kosten zijn vanaf aanslagjaar 2029 niet meer aftrekbaar. Het specifieke tijdstip van aankoop (i.e. tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025) is hierbij niet van belang.
- De kosten van wagens aangeschaft in 2026 of later zijn niet aftrekbaar.
Bij de aftrek van werkelijke beroepskosten in de personenbelasting o.b.v. het forfait van 0,15 EUR per kilometer (woon-werkverkeer) gelden dezelfde regels.
Koolstofemissievrije wagens
Kosten van emissievrije wagens die tot en met 2026 zijn aangeschaft, blijven volledig aftrekbaar. Voor wagens die in 2027 worden gekocht, geldt een aftrekpercentage van 95%, dat verder zal dalen naar 67,5% voor wagens die in 2031 worden aangeschaft. In tegenstelling tot bij de niet-emissievrije wagens, is het toepasselijke percentage hier dus wel afhankelijk van het jaar van aankoop en blijft het gedurende de gehele gebruiksduur van het voertuig gelijk.
Hoe zit dat dan met een (plug-in) hybride?
Fiscale aftrekbaarheid van de kosten: huidig en toekomstig
Hybride wagens worden beschouwd als niet-emissievrije wagens. Indien ze vanaf 1 januari 2023 zijn aangeschaft, geleased of gehuurd, volgen ze de gewone regels, maar voor oplaadbare hybride wagens, die hun batterij via een externe stroombron kunnen opladen, zijn de kosten voor benzine en diesel maximum van 50% aftrekbaar.
Althans, dat zijn de huidige regels. Het recente regeerakkoord – dat nochtans begint met een aankondiging van vereenvoudiging van de aftrekbeperkingen voor autokosten – introduceert een apart, weliswaar voordeliger regime voor hybride wagens:
- Er komen aparte maximumpercentages. Deze zijn hetzelfde tijdens “de hele gebruiksduur van het voertuig door dezelfde eigenaar/huurder”, wat impliceert dat het maximumpercentage afhankelijk zal zijn van het jaar van aanschaf/ingebruikname:
- Hybride wagens met een uitstoot van meer dan 50 g/km: 75% in 2025, 2026 en 2027, 65% in 2028 en 57,5% in 2029. Deze daling zou gelijktijdig moeten zijn met die voor elektrische wagens, maar die link zien we niet meteen.
- Hybride wagens met een uitstoot van maximum 50 g/km: 100% in 2025, 2026 en 2027, 65% in 2028 en 57,5% in 2029.
- De term “hybride wagen” is niet gedefinieerd, dus het is afwachten of hiermee enkel plug-in dan wel ook volledig of half hybride wagens bedoeld worden.
- Evenmin is op dit moment duidelijk of voor de maximale CO2-uitstoot van 50 g/km de NEDC of WLTP waarde bepalend is. Voor de toepassing van de regels rond “valse hybrides” mag men op dit moment kiezen. Niet alle wagens hebben echter nog een – doorgaans lagere – NEDC (2.0) waarde, wat tot een verschil in behandeling zou leiden.
- Daarnaast is de term “gebruiksduur” nieuw in het verhaal van de autofiscaliteit en zal deze ongetwijfeld wat interpretatie vragen.
- De brandstofkosten van plug-in hybrides, die zoals vermeld 50% aftrekbaar zijn sinds 2023, blijven 50% aftrekbaar tot eind 2027. Of ze nadien de nieuwe “hybride percentages” of de bestaande “fossiele percentages” zullen volgen, is niet bekend. Overigens staat er in de tekst dat de brandstofkosten van “hybrides” 50% aftrekbaar “blijven” tot eind 2027, terwijl die beperkte aftrekbaarheid momenteel enkel geldt voor oplaadbare hybrides.
- De kosten van elektriciteit volgen de “elektrische percentages” die we hoger gedefinieerd hebben: 95% voor wagens aangeschaft in 2027 tot 67,5% voor wagens aangeschaft in 2031.
Zowel de bestaande regels als de nieuw aangekondigde regels hebben tot gevolg dat de brandstofkosten van oplaadbare hybrides meestal aan een ander percentage verworpen moeten worden dan bv. de leasekosten.
Wat is de impact daarvan op de forfaitaire kilometervergoeding voor een plug-in hybride?
Wanneer een werkgever een forfaitaire kilometervergoeding biedt voor dienstreizen met een plug-in hybride aangeschaft tussen 1 januari 2023 en 31 december 2025, wordt aangenomen dat 30% van de vergoeding betrekking heeft op de benzine- of dieselkosten, en 70% op andere kosten, inclusief elektriciteitskosten.
Forfaitaire kilometervergoeding × 30% = 50% aftrekbaar (benzine of dieselverbruik)
Forfaitaire kilometervergoeding × 70% = aftrekbaar volgens CO2-uitstoot, brandstoftype en aanschafdatum van de auto
En wat met de aftrek van het voordeel van alle aard of de eigen bijdrage van de verworpen uitgaven?
Bij het bepalen van de verworpen uitgaven in de aangifte vennootschapsbelasting van de werkgever mogen zowel de bij de werknemers belaste voordelen alle aard als de door hen gedane eigen bijdragen worden afgetrokken van de niet-aftrekbare autokosten.
Ook hier wordt vaak de 70/30-regel toegepast: 30% van het voordeel van alle aard of de bijdrage wordt aan brandstof toegerekend en 70% aan andere autokosten. Het is echter ook toegestaan om deze kosten op basis van de werkelijke verhoudingen te verdelen.
Wijzigingen aan een lease- of huurcontract
Wanneer een onderneming vóór 1 juli 2023 een lease- of huurovereenkomst voor een voertuig heeft afgesloten en na 30 juni 2023 de aankoopoptie uit dat contract uitoefent, blijft de oorspronkelijke aftrekregeling van kracht. Het uitoefenen van de aankoopoptie wordt niet gezien als een nieuwe aankoop.
Wanneer een bedrijfswagen en het bijbehorende leasecontract echter worden overgedragen aan een andere onderneming, bijvoorbeeld binnen dezelfde groep, en er een addendum wordt opgesteld om de nieuwe contractpartij aan te duiden, dan bepaalt de datum van dat addendum het toepasselijke belastingstelsel.
Ook een aanpassing aan de voorwaarden van het lease- of huurcontract kan er toe leiden dat het wordt gezien als een nieuw contract met een nieuwe contractdatum.
Andere nieuwigheden
Ook uit het regeerakkoord: verhoogde kostenaftrek voor elektrische bestelwagens
De nieuwe regering wil op termijn af van de voordelen voor nieuwe bestelwagens die op fossiele brandstof rijden. We veronderstellen dat het regeerakkoord hiermee verwijst naar de volledige fiscale aftrekbaarheid van wagens die voldoen aan de fiscale definitie van “lichte vracht”. En zoals dat dan gaat in België, zal dit gecompenseerd worden door een nieuwe maatregel, nl. een tijdelijke verhoogde kostenaftrek voor elektrische bestelwagens en vrachtwagens. Het is nog niet bekend wat de wisselwerking zal zijn met de recent aangepaste investeringsaftrek en welk van beide fiscaal het interessantste zal zijn.
Thuisladen en terugbetalingen
Het feit dat elektrische en plug-in hybride wagens thuis opgeladen kunnen worden in plaats van aan een tankstation met een tankkaart, vraagt niet alleen creatieve oplossingen op het vlak van techniek maar ook in de fiscaliteit.
Een situatie die lang tot vragen en problemen geleid heeft, is die waarin een werknemer thuis zijn wagen oplaadt en de werkgever de elektriciteitskosten terugbetaalt.
Het voordeel alle aard voor het privégebruik van een bedrijfswagen omvat in principe zowel het gebruik van de wagen als de brandstofkosten, meestal ter beschikking gesteld onder de vorm van een tankkaart. Wil dit zeggen dat de terugbetaalde elektriciteit ook inbegrepen is in dit forfaitaire voordeel? Ja, maar onder voorwaarden, nl. wanneer er een kwalificerend communicatiesysteem is dat het verbruik doorgeeft aan de werkgever.
Hoe bepalen we vervolgens het terug te betalen bedrag? Lang werd door de Minister van Financiën het standpunt ingenomen dat dit de werkelijke kost van de “getankte” elektriciteit moest zijn, wat in de praktijk vrijwel onmogelijk is. In september 2024 kwam gelukkig toch (voorlopig) een ommekeer en is de Minister akkoord gegaan met de terugbetaling o.b.v. een specifiek tarief van de CREG. Dit werd inmiddels verder geconcretiseerd in een circulaire.
Voor het eerste kwartaal van 2025 bedraagt het maximaal vast tarief per kWh: Vlaams Gewest: 28,22 eurocent/kWh, Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 32,94 eurocent/kWh en Waals Gewest: 32,56 eurocent/kWh. Let wel, deze tolerantie is voorlopig beperkt in de tijd tot 31 december 2025.
Referentie-uitstoten boekjaar 2025
De referentie CO2-uitstoten zijn opnieuw gedaald tegenover vorig jaar en bedragen voor 2025 71 g/km voor motoren op benzine, LPG of aardgas en 59 g/km voor dieselmotoren. Wanneer de referentie-uitstoten dalen, stijgt het voordeel alle aard voor deze wagens.
Kilometervergoeding
Een vergoeding voor dienstverplaatsingen die een werknemer doet met zijn of haar eigen wagen wordt beschouwd als een belastingvrije terugbetaling van een kost eigen aan de werkgever wanneer deze niet hoger is dan de vergoeding die de Belgische Staat toekent aan haar ambtenaren. Er wordt een jaarlijkse vergoeding en een vergoeding per kwartaal gepubliceerd. Deze bedragen 0,4290 EUR per kilometer voor het eerste kwartaal van 2025 of 0,4415 voor de periode 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2025. Werkgevers moeten wel voor de volledige periode kiezen voor één systeem.
Elektrische wagens blijven voorlopig vrijgesteld van verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling
Elektrische wagens genieten op dit moment van een vrijstelling van de verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling. De Vlaamse Regering besliste om hieraan een einde te maken maar heeft inmiddels dit plan voorlopig in de koelkast geplaatst. Het is niet duidelijk wanneer dit terug opgepikt zal worden.
[1] De datum van aanschaf is de datum van de ondertekende bestelbon of datum van het ondertekende leasing- of huurcontract.
[2] Percentage aftrekbaarheid = 120% - (0,5% x coëfficiënt x aantal gram CO2 per kilometer). De gebruikte coëfficiënt is 1 voor dieselauto’s, 0,90 voor wagens met een aardgasmotor en een belastbaar vermogen van minder dan 12 fiscale paardenkracht en 0,95 voor alle andere wagens.