-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een…
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due…
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van…
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste…

-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering…
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin…
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te…
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt…
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw…
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht…
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op…
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen…
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste…
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te…
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te…
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke…
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en…
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete…
-
Cyber risk services
Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging…
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de…
-
Klokkenluiderswetgeving
Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt…
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen…
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en…
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te…
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om…
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering…
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin…
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en…
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning…
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders,…
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen…
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel…
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van…
-
Commercial Toolbox Check
Door een goed georganiseerde en up-to-date commerciële toolbox bij te houden, zorgt u ervoor dat uw…
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te…
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je…
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het…
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen,…
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale…
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien,…
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus…
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde…
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en…
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen…

Vandaag de dag kan men er niet meer naast kijken: de verstrengde kostenaftrek voor auto’s met een verbrandingsmotor, de verhoogde kostenaftrek en belastingvermindering voor elektrische laadpalen, de investeringsaftrek voor emissievrije vrachtwagens en hun laadinfrastructuur, enzovoort. De fiscale vergroening is vandaag op kruissnelheid door de recente invoering van tal van nieuwe fiscale maatregelen. Hierdoor zou men vergeten dat er al geruime tijd een fiscale stimulans bestaat voor energiebesparende investeringen, met name de investeringsaftrek voor vaste activa “die dienen voor een rationeler energieverbruik, voor de verbetering van de industriële processen uit energetische overwegingen en, in het bijzonder, voor de terugwinning van energie in de industrie”. In deze bijdrage verwijzen we hier verder naar als ‘de investeringsaftrek voor energiebesparende investeringen’.
In de personen- en vennootschapsbelasting zijn er een aantal bewerkingen die kunnen worden toegepast om het belastbaar resultaat (en dus de verschuldigde belasting) te verlagen, waaronder de ‘investeringsaftrek’. Met de investeringsaftrek kan de belastingplichtige een deel van zijn winst vrijstellen ten belope van een percentage van de aanschaffingswaarde van bepaalde activa die in nieuwe staat zijn verkregen en die in België worden gebruikt voor het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid.
Naast de ‘gewone’ investeringsaftrek zijn er ook een aantal ‘verhoogde’ investeringsaftrekken. Dat wil zeggen dat er een hoger percentage op de aanschaffingswaarde wordt toegepast. Een investeringsaftrek die al sinds de eeuwwisseling kan worden toegepast, is deze voor ‘energiebesparende’ investeringen. Met de invoering van deze bepaling had de wetgever reeds het efficiënter en groener maken van de ondernemingsactiviteiten voor ogen.
Aan de Koning werd de bevoegdheid gegeven om een lijst[1] op te maken met investeringen die kunnen genieten van deze verhoogde investeringsaftrek. Het gaat onder meer over volgende investeringen:
- zonnepanelen
- windturbines
- batterijen voor het opslaan van geproduceerde energie.
Wanneer de investering voorkomt op de lijst en aan de overige voorwaarden is voldaan (zie verder), kan de winst ten belope van 13,5% van de aanschaffingswaarde worden vrijgesteld voor het belastbaar tijdperk waarin de investering werd verricht. Indien voor het desbetreffend belastbaar tijdperk onvoldoende winst werd gemaakt om de volledige investeringsaftrek aan te wenden, is het niet-aangewend deel van deze aftrek onbeperkt in de tijd overdraagbaar.
Eenmanszaken en kleine vennootschappen kunnen voor investeringen verricht in 2022 opteren voor een hogere, eenmalige investeringsaftrek van 25%. Hiervoor moeten kleine vennootschappen wel rekening houden met het verbod op toepassing van de notionele interestaftrek voor datzelfde belastbaar tijdperk en de beperkte overdraagbaarheid (1 jaar) van deze niet-aangewende investeringsaftrek.
Algemene voorwaarden voor de investeringsaftrek
De algemene voorwaarden met betrekking tot de investeringsaftrek zijn ook van toepassing op de verhoogde investeringsaftrek voor energiebesparende investeringen. De algemene voorwaarden zijn als volgt:
- de investering moet uitsluitend voor het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid worden aangewend
- het recht van gebruik wordt niet aan een derde afgestaan (behoudens specifieke uitzonderingen)
- het actief is afschrijfbaar en wordt afgeschreven met vaste annuïteiten over minstens 3 jaar
- het actief is geen auto voor dubbel gebruik (personenwagen, minibus…).
Om de bijhorende kosten mee te kunnen opnemen in de berekeningsbasis, dienen deze mee met het actief te worden geactiveerd en afgeschreven.
De onderneming dient bij haar aangifte het formulier 276U (personenbelasting) of 275U (vennootschapsbelasting) toe te voegen en een opgave bij te houden waarin de activa per categorie worden opgelijst met bijhorende kenmerken (datum aanschaf, benaming, enzovoort).
Specifieke voorwaarden voor de verhoogde investeringsaftrek voor energiebesparende investeringen
Om gebruik te kunnen maken van de investeringsaftrek voor energiebesparende investeringen, moet de onderneming aan een bijkomende voorwaarde voldoen, naast de voorheen opgesomde algemene voorwaarden.
Zoals eerder vermeld, moet de investering voorkomen in de lijst. Hiervoor moet de vennootschap met een attest van de regering van het Gewest waar de investering plaatsvindt, aantonen dat deze investering behoort tot één van de omschrijvingen die voorkomen op de lijst.
Dit attest moet worden aangevraagd binnen de drie maanden na de laatste dag van het belastbaar tijdperk waarin de investering werd verricht. Indien een onderneming in het boekjaar eindigend op 31 december 2022 een investering heeft gedaan die in aanmerking komt voor deze aftrek, zal ze voor 31 maart 2023 het attest moeten aanvragen. Voor het Vlaams Gewest gebeurt dit bij het Vlaams Energieagentschap[2]. Het attest kan online worden aangevraagd. De tijdige aanvraag van dit attest is een essentiële voorwaarde voor het bekomen van deze verhoogde investeringsaftrek.
Conclusie
Ondernemingen die ten gevolge van de energiecrisis investeringen hebben verricht met het oog op het energiezuiniger maken van hun ondernemingsprocessen, komen mogelijk in aanmerking voor deze minder bekende, verhoogde investeringsaftrek. De investeringsaftrek kan door alle ondernemingen worden toegepast, dit in tegenstelling tot de gewone investeringsaftrek (bekend door de recente verhoging naar 25% tot en met 31 december 2022). Het is weliswaar van belang dat de onderneming tijdig het attest aanvraagt bij het bevoegde Gewest, op straffe van verval van de investeringsaftrek.
Wij geven u graag een korte opsomming van andere investeringsaftrekken die voor investeringen (verricht na 1 januari 2023) kunnen worden genoten: Voor alle ondernemingen
Voor ondernemingen die voldoen aan de KMO-grenzen
Voor ondernemingen onderworpen aan de vennootschapsbelasting
Indien u nog steeds met vragen zit na het lezen van deze bijdrage, kan u ons steeds vrijblijvend contacteren. |
[1] Deze lijst is terug te vinden in bijlage II van het Koninklijk Besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen (‘KB/WIB’).
[2] Koning Albert II-laan 20, bus 17, 1000 Brussel