-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Helaas wordt elke onderneming op jaareinde geconfronteerd met openstaande klantenvorderingen. Soms is dit louter een vergetelheid vanwege de klant, maar mogelijks gaat het om facturen waarvan de inning twijfelachtig is omdat de klant niet akkoord gaat met de factuur of omdat de klant financiële problemen heeft. In dit laatste geval rijst de vraag hoe en wanneer u dit verlies in resultaat kan nemen.
Verliezen op handelsvorderingen zijn immers slechts fiscaal aftrekbaar wanneer ze zeker en vaststaand zijn. Zodra dit bewijs kan geleverd worden is de minderwaarde een aftrekbare kost voor het boekjaar waarin het verlies van de vordering zeker en vaststaand is geworden.
We bekijken deze vraag kort op basis van de verschillende stadia, startend van een ‘onzekere vordering’ (dubieuze debiteur) tot het moment waarop het verlies zeker en vaststaand is.
Om problemen bij een fiscale controle te vermijden, is het zeer belangrijk om jaarlijks alle openstaande klanten grondig te evalueren en tijdig de juiste actie te ondernemen.
Een klant weigert te betalen
We spreken van een ‘onzekere vordering’ wanneer er voor het geheel of een gedeelte van de vordering onzekerheid bestaat over de betaling hiervan op de vervaldag.
Het bestuursorgaan is dan verantwoordelijk om een juiste inschatting te maken van de invorderbaarheid van de vordering. Indien deze onzeker is, kan men de klantenvordering overboeken naar de rekening 407 Dubieuze debiteuren.
Vervolgens moet men een inschatting maken van de invorderbaarheid. Voor het deel dat men als risico inschat, kan men een provisie aanleggen op rekening 6340 (D) & 409 (C) “Waardeverminderingen op handelsvorderingen”. Op die manier kan de onzekere vordering uit het resultaat worden gehaald. Dit hoeft niet voor de volledige vordering te zijn en kan dus bijvoorbeeld voor 50% zijn, afhankelijk van de inschatting van het risico. Hoewel de vordering in principe wordt opgenomen voor haar nominale waarde (i.e. inclusief btw), dient de boeking van de waardevermindering op deze vordering exclusief btw te gebeuren. Immers, in principe zal de btw op een later tijdstip kunnen worden teruggevraagd wanneer de voorwaarden daartoe vervuld zijn.
Om (fiscaal) aftrekbaar te zijn, is vereist dat de waardevermindering werd geboekt om het hoofd te bieden aan scherp omschreven verliezen die volgens de aan de gang zijnde gebeurtenissen waarschijnlijk zijn en waarvan de waarschijnlijkheid blijkt uit bijzondere tijdens het belastbare tijdperk voorgekomen omstandigheden (en dus niet uit een louter algemeen risico). Ze moeten ook individualiseerbaar zijn. Globale of forfaitaire waardeverminderingen zijn dus niet aftrekbaar. Om de fiscale aftrekbaarheid te verzekeren, moeten de nodige bewijsstukken (bijvoorbeeld correspondentie met de klant) ter beschikking worden gehouden van de belastingadministratie. Ook voor de latere recuperatie van de btw is het houden van deze bewijsstukken zeer belangrijk.
Het dubieuze karakter moet kunnen worden aangetoond en het totaalbedrag moet ook worden verantwoord in een opgave 204.3 als bijlage van de aangifte in de vennootschapsbelasting. De verleende vrijstelling blijft verworven zolang de belastingplichtige de waarschijnlijkheid van het verlies aantoont. Als het verlies definitief is of als het verwachte verlies niet langer kan worden verantwoord, moet de waardevermindering worden teruggenomen en wordt deze aangemerkt als winst van het belastbaar tijdperk van terugname.
De onzekere vordering blijft onbetaald
Indien de schuld oninbaar blijkt ondanks meerdere aanmaningen (en na het eventueel inzetten van bijkomende middelen om de schuld te innen), kunnen verdere stappen overwogen worden.
Wanneer de schuldeiser kan aantonen dat hij voldoende inspanningen heeft geleverd om het openstaande saldo te innen, maar de schuld oninbaar blijft, kan alvast de btw worden teruggevorderd. Dit kan via de periodieke btw-aangifte op voorwaarde dat er een ‘verbeterend stuk’ (of creditnota) wordt uitgereikt aan de klant voor het terugvorderbare bedrag met een verwijzing naar de onderbouwende documentatie die aantoont dat alles werd gedaan om deze schuldvordering te recupereren. Het boeken als “Waardeverminderingen op handelsvorderingen” is op zich onvoldoende bewijs om de terugvordering van de btw te rechtvaardigen. In de praktijk wordt aangeraden om het btw-controlekantoor te laten bevestigen dat de genomen invorderingsstappen volstaan om de btw te recupereren.
Dit zal meestal niet volstaan om de controleur vennootschapsbelasting te overtuigen van een definitieve vrijstelling, zodat de provisie moet aangehouden worden (en jaarlijks opgenomen worden op opgave 204.3).
Als nadien de onzekere vordering toch nog (geheel of gedeeltelijk) wordt betaald, moet de btw, begrepen in de sommen, alsnog worden teruggestort door de schuldeiser. De btw moet dan worden opgenomen in het bedrag van de verschuldigde btw met betrekking tot de periode waarin de storting is ontvangen. Op dat moment moet ook de geboekte waardevermindering worden teruggenomen om het betaalde gedeelte (boekhoudkundig en fiscaal) in resultaat te nemen.
De klant ondergaat een gerechtelijke reorganisatie
Wanneer een klant beslist om over te gaan tot een gerechtelijke reorganisatie, is de invordering van de openstaande facturen afhankelijk van het gekozen type van reorganisatie. De openstaande vorderingen en de geboekte waardevermindering moeten dan worden aangepast in functie van de uitkomst van deze procedures. We verwijzen hiervoor naar ons artikel hierover.
Er zijn namelijk drie types van reorganisatie, met elk hun eigen gevolgen op de vorderingen.
Het minnelijk akkoord
De schuldenaar sluit met minstens twee schuldeisers een minnelijk akkoord onder toezicht van een gedelegeerd rechter die het akkoord zal bekrachtigen en uitvoerbaar verklaren. Het akkoord is enkel bindend voor de betrokken partijen. De rechtbank kan ook gematigde betalingstermijnen toestaan en schuldeisers dwingen om een uitstel toe te staan. De onderneming geniet voor een periode van maximum 6 maanden (verlengbaar tot 18 maanden) bescherming tegen haar schuldeisers.
De btw op de schuldvorderingen waarvan de vermindering werd opgetekend in het akkoord, is terugvorderbaar op de datum van het vonnis dat het minnelijk akkoord vaststelt en uiteraard opnieuw op voorwaarde dat er een verbeterend stuk (of creditnota) wordt uitgereikt aan de klant voor het terugvorderbare bedrag.
Het collectief akkoord
De schuldenaar probeert tot een akkoord te komen met alle schuldeisers en een reorganisatieplan wordt opgesteld om binnen maximaal 5 jaar de schulden geheel of gedeeltelijk af te betalen. Als het plan wordt aanvaard en uitgevoerd, blijft de onderneming bestaan en worden de eventuele resterende schulden kwijtgescholden. Het plan kan maar worden goedgekeurd als de meerderheid van de schuldeisers akkoord gaat. Na bekrachtiging van het plan door de rechtbank is het bindend voor alle schuldeisers.
De btw op de schuldvorderingen waarvan de vermindering werd opgetekend in het reorganisatieplan, is terugvorderbaar op de datum van de bekrachtiging door de rechtbank. Daartoe moet ook een verbeterend stuk of creditnota worden uitgereikt.
De overdracht onder gerechtelijk gezag
Op vraag van de schuldenaar wordt een gerechtsmandataris aangesteld door de ondernemingsrechtbank. Deze heeft als opdracht de bestaande activa en/of de activiteiten te verzilveren. In de meerderheid van de gevallen wordt de onderneming na de overdracht failliet verklaard of deficitair vereffend.
De btw op de schuldvorderingen die ten gevolge van de overdracht niet konden worden aangezuiverd is terugvorderbaar op de datum van de uitspraak tot sluiting van de procedure van gerechtelijke reorganisatie door overdracht onder gerechtelijk gezag. Daartoe moet ook een verbeterend stuk of creditnota worden uitgereikt.
De klant gaat failliet of in vereffening
Indien een klant failliet wordt verklaard of in vereffening gaat, is het van belang om zo snel mogelijk een aangifte van de vordering in te dienen bij de curator. Deze zal dan nagaan of er bij afsluiting van het faillissement of de vereffening voldoende middelen zijn om alle schuldeisers (geheel of gedeeltelijk) te betalen.
Bij een faillissement kan de afgedragen btw reeds worden teruggevraagd vanaf de datum van het vonnis van faillietverklaring. Het is dus niet nodig om de sluiting af te wachten en de schuldeiser moet ook geen verbeterend stuk (of creditnota) uitreiken om de btw te kunnen terugvorderen. Een soortgelijke bijzondere regeling werd helaas niet voorzien voor de vereffening. In dat geval geldt dus de algemene regel (zie hierboven) en moet dus nog wel een verbeterend stuk worden uitgereikt.
Er zijn verschillende soorten schuldeisers: de bijzonder bevoorrechte schuldeisers (bijvoorbeeld de hypothecaire schuldeiser, de pandhoudende schuldeiser, …), de algemeen bevoorrechte schuldeisers (curator, personeel, btw en belastingen, sociale zekerheid) en de niet-bevoorrechte schuldeisers (de gewone schuldeisers).
De meeste leveranciers behoren tot de gewone schuldeisers en zullen dus achteraan in de rij belanden. In dit kader wensen we ook te wijzen op het belang om in uw algemene verkoopsvoorwaarden te voorzien in een eigendomsvoorbehoud bij de levering van goederen. Op die manier blijven de goederen eigendom van de verkoper tot op het moment dat deze volledig betaald zijn. Wanneer de betaling dan toch uitblijft, kan de verkoper middels zijn eigendomsvoorbehoud de goederen terugvorderen. Dit kan zelfs nadat de koper failliet is verklaard.
De sluiting van een faillissement of vereffening is de meest duidelijke situatie waar het verlies van schuld zeker en vaststaand is. Het moment van de afsluiting van de vereffening van het faillissement van de klant is hierbij bepalend.
Wanneer de schuldeiser in het bezit is van het vonnis van faillietverklaring of van een geïndividualiseerd attest van de curator waaruit blijkt dat desbetreffende schuldvordering volledig en definitief verloren is, kan het verlies als zeker en vaststaand worden beschouwd. Boekhoudkundig boekt men het verlies dan op een 642 rekening "Minderwaarde op de realisatie van handelsvorderingen", draait men de provisie terug en verdwijnt deze van de opgave 204.3. Dit heeft dan ook in principe geen impact op uw boekhoudkundig (en fiscaal) resultaat.
Deze minderwaarde is een aftrekbare kost voor het boekjaar waarin het verlies van de vordering zeker en vaststaand is geworden (eenjarigheidsbeginsel). Als een vordering niet wordt afgeboekt in het jaar waarin deze vordering definitief verloren is gegaan, bestaat het risico dat de fiscus de aftrek niet meer aanvaardt.