-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De definitie van een ‘vaste inrichting’
Een vaste inrichting wordt volgens het belastingverdrag tussen Nederland en België gedefinieerd als een vaste bedrijfsinrichting met behulp waarvan de werkzaamheden van een onderneming geheel of gedeeltelijk worden uitgevoerd. Deze definitie stemt overeen met die in het OESO Modelverdrag en vormt de basis voor de beoordeling of een thuiswerkplek als een vaste inrichting kan worden beschouwd. Voor een uitvoerige analyse van de definitie onder het Verdrag tussen Nederland en België, verwijzen wij graag naar het reeds gepubliceerde artikel.
Verschillende scenario's van telewerken
De nieuwe overeenkomst maakt een onderscheid tussen verschillende telewerksituaties, waaronder:
- Incidenteel telewerken
Bij incidenteel telewerken, waarbij werknemers onregelmatig of slechts af en toe telewerken, wordt de thuiswerkplek niet beschouwd als een werkplek die ter beschikking staat van de werkgever. In deze situatie is er dus geen sprake van een vaste inrichting.
- Structureel telewerken met ‘on-site’ opties
Bij structureel telewerken, waarbij werknemers regelmatig telewerken maar ook de mogelijkheid hebben om op de werklocatie van de werkgever te werken, wordt de thuiswerkplek doorgaans niet beschouwd als ter beschikking van de werkgever staand. Dit verandert echter als de werkgever expliciet eist dat de werknemer telewerkt en de thuiswerkplek daadwerkelijk wordt gebruikt voor de bedrijfsactiviteiten. In dat geval kan de thuiswerkplek als een vaste inrichting worden beschouwd.
- Structureel en verplicht telewerken
Wanneer werknemers verplicht zijn om structureel te telewerken, kan de thuiswerkplek worden beschouwd als een plek die ter beschikking van de werkgever staat. Ook dit kan leiden tot de aanwezigheid van een vaste inrichting.
Feitelijke kwestie
Of er dan ook effectief sprake is van een vaste inrichting, is een feitelijke kwestie die zal afhangen van de vraag of de werkgever de feitelijke macht heeft om de werkplek te gebruiken en of de werkgever feitelijk de mate kan bepalen waarin de onderneming op die plek aanwezig is en of deze de activiteiten kan bepalen die daar kunnen worden uitgeoefend.
Praktische richtlijnen in de overeenkomst
Naast de bovengenoemde situaties biedt de overeenkomst ook praktische richtlijnen. Zo wordt gesteld dat als een werknemer gedurende een jaar 50% of minder van zijn arbeidstijd vanuit de thuiswerkplek werkt, er geen sprake is van een vaste inrichting.
Daarnaast wordt verduidelijkt dat als de activiteiten die op de thuiswerkplek worden uitgevoerd van een voorbereidende of ondersteunende aard zijn, dit niet leidt tot een vaste inrichting. Hierbij kan gedacht worden aan secretariële, ICT- of HR-ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten.
We merken hierbij nog op dat de overeenkomst énkel betrekking heeft op de kwalificatie als ‘materiële’ vaste inrichting en dus niet de zgn. ‘personele’ vaste inrichting. Zoals reeds in onze vorige bijdrage in deze artikelenreeks werd toegelicht, zal in het geval van een vertegenwoordiger die de bevoegdheid heeft om contracten te onderhandelen (en/of af te sluiten), er mogelijks nog steeds sprake zijn van een belastbare vaste inrichting, ondanks het feit dat hij/zij minder dan 50% telewerkt.
De impact op werkgevers en werknemers
De overeenkomst tussen Nederland en België heeft directe gevolgen voor werkgevers en werknemers die betrokken zijn bij grensoverschrijdend telewerken. Als een thuiswerkplek wordt beschouwd als een vaste inrichting, kan dit leiden tot belastingplicht voor de werkgever in het land waar de vaste inrichting zich bevindt. Het is daarom van cruciaal belang voor werkgevers en werknemers om zich bewust te zijn van de mogelijke fiscale implicaties van grensoverschrijdend telewerken.
Het is dan ook jammer dat de overeenkomst énkel betrekking heeft op de kwalificatie als vaste inrichting. De overeenkomst heeft namelijk principieel géén impact op de belastbaarheid van de werknemers zelf: ze zijn (en blijven) belastbaar in het thuisland indien zij thuiswerken voor een werkgever in het andere land.
Hoewel er door de grote toename van het (grensoverschrijdend) thuiswerk de algemene verwachting heerste dat het nieuwe dubbelbelastingverdrag zou voorzien in een thuiswerkregeling waarbij werknemers gedurende een aantal dagen per jaar thuis kunnen werken, zonder gevolgen voor de fiscale heffingsbevoegdheid, is niets minder waar. Zulk een regeling bestaat nochtans bijvoorbeeld tussen België en Luxemburg, op grond waarvan werknemers tot maximaal 34 dagen thuis mogen werken – zonder fiscale consequenties. Voorlopig blijft het dus wachten op een dergelijke regeling tussen België en Nederland.
Nieuwe EU-kaderovereenkomst voor sociale zekerheid van grensarbeiders
Naast het nieuwe dubbelbelastingverdrag tussen Nederland en België, is er een nieuwe EU-kaderovereenkomst geïntroduceerd die van toepassing is op de sociale zekerheid van grensarbeiders die regelmatig van thuis werken. Deze overeenkomst, die op 1 juli 2023 in werking is getreden, is ontworpen om de uitdagingen op het gebied van sociale zekerheid aan te pakken die voortkomen uit hybride werkmodellen. Het verschaft zowel werkgevers als werknemers meer duidelijkheid over welke socialezekerheidswetgeving van toepassing is.
Volgens deze overeenkomst mogen werknemers die regelmatig telewerken tot 50% van hun arbeidstijd thuis, in hun woonland, doorbrengen zonder dat dit invloed heeft op de socialezekerheidswetgeving die op hen van toepassing is. Daarnaast is het vereist dat minimaal 50% van de arbeidstijd fysiek in het land van de werkgever wordt doorgebracht. Werkgevers en werknemers kunnen samen een verzoek indienen bij de autoriteiten van het land waar de werkgever gevestigd is, om van deze regeling gebruik te maken.
Rapport thuiswerkregelingen voor grensarbeiders
In dit verband is het interessant om te wijzen op een recent gepubliceerd rapport genaamd "Thuiswerkregelingen voor grensarbeiders”, waarin de (inkomens)effecten van mogelijke thuiswerkregelingen in de belastingverdragen die Nederland heeft gesloten met België (en Duitsland) worden geanalyseerd. Uit het rapport blijkt dat thuiswerkregelingen vaak niet gunstig uitpakken voor het netto-inkomen van grenswerkers die hybride werken. Het rapport benadrukt ook dat het toepasselijke socialezekerheidsstelsel een significante invloed kan hebben op het netto-inkomen, afhankelijk of de socialezekerheidswetgeving van het woonland of werkland van toepassing is.
Daarnaast toont het aan dat belastingheffing plaatsvindt volgens de huidige afspraken in de belastingverdragen, waarbij zonder thuiswerkregeling het heffingsrecht naar rato wordt verdeeld tussen twee landen (zogenoemde ‘salary split’), wat doorgaans gunstig is voor het netto-inkomen van de grenswerker vanwege de mogelijke werking van het progressie-voorbehoud. Specifiek is er geen voordeel van een ‘salary split’ als een drempelregeling geldt waarbij de belastingheffing bij het land van de werkgever blijft.
Een 'salary split’ kan in veel gevallen dus voordelig zijn, evenwel brengt het ook extra administratieve rompslomp met zich mee voor de werkgever en/of werknemer. Denken we aan het opstarten van een loonadministratie in de verschillende landen voor de inhouding en doorstorting van werknemers- en werkgeversbijdragen, het invullen van aparte belastingaangiftes per land, enzovoort.
Conclusie
Door de toename van het thuiswerken zijn Nederland en België overeengekomen wanneer thuiswerkplekken als 'vaste inrichtingen' kunnen gelden volgens hun belastingverdrag. Deze overeenkomst schept aldus helderheid over de fiscale status van diverse telewerksituaties en hun gevolgen. Bovendien bevat een nieuwe EU-kaderovereenkomst regels voor de sociale zekerheid van grensarbeiders die regelmatig thuiswerken. Werkgevers en werknemers worden aangemoedigd om professioneel advies te zoeken voor correcte naleving en belastingverplichtingen in beide landen.