-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Vennootschappen zijn verplicht om jaarlijks een aangifte vennootschapsbelasting in te dienen[1]. De algemene regel luidt dat vanaf de balansdatum, ongeacht de datum van de algemene vergadering, er een termijn bestaat van 7 maanden om de aangifte tijdig in te dienen[2].
Echter, in de praktijk staat de Minister van Financiën jaarlijks een bijkomend uitstel toe, waardoor vennootschappen die hun boekjaar afsluiten op 31 december over een langere periode beschikken om hun aangifte vennootschapsbelasting tijdig in te dienen. Op basis van de zogenaamde ‘Engagementsverklaring’ zoals ondertekend door het ITAA (Institute for Tax Advisors and Accountants) en de Minister van Financiën, zullen dergelijke bijkomende uitstellen beperkt worden in de tijd. Voor aanslagjaar 2023, dat geldt als overgangsjaar, werd de uiterste indieningsdatum voor die vennootschappen vastgepind op 9 oktober 2023.
Tegelijkertijd vermeldt de Engagementsverklaring dat tussentijdse indieningsdata gehanteerd zullen blijven, waardoor vennootschappen die voor een welbepaalde datum hun aangifte indienen, een ‘snellere teruggave krijgen van hun vennootschapsbelasting’ (indien van toepassing).
Anderzijds merken we in de praktijk (op basis van recente rechtspraak en recente wetswijziging) dat een laattijdige/onvolledige/onjuiste aangifte vennootschapsbelasting strikter en zwaarder bestraft wordt door de fiscus.
Volledigheidshalve vermelden we graag de deadlines die voor de aangifte personenbelasting gelden voor aanslagjaar 2023:
- 30 juni 2023 voor aangifte personenbelasting op papier
- 15 juli 2023 voor aangifte personenbelasting via Tax-on-Web
- 18 oktober 2023 voor complexe aangiftes personenbelasting via Tax-on-Web.
Tot slot herinneren wij u eraan dat individuele uitstellen slechts per absolute uitzondering worden toegekend en alleen omwille van ernstige redenen of overmacht.
Wat is een laattijdige/onvolledige/onjuiste aangifte?
Sinds enkele jaren ligt de focus op een correct én tijdig ingediende aangifte. Tegelijkertijd worden geen individuele uitstellen meer toegestaan.
In de praktijk kwam het daardoor steeds vaker voor dat vennootschappen waarvan de opmaak en goedkeuring van de jaarrekening door allerlei omstandigheden vertraging opliep, er niet in slaagden een correcte én tijdige aangifte in te dienen. In de praktijk werd dit probleem ‘opgelost’ door aangiften vennootschapsbelasting in te dienen op basis van een zogenaamde voorlopige jaarrekening (dat wil zeggen een jaarrekening waarvan de cijfers nog niet goedgekeurd werden door de Algemene Vergadering) om op die manier alvast een tijdige aangifte in te dienen en hierdoor de nadelige gevolgen van een laattijdige indiening van de aangifte te vermijden (aanslag van ambtswege met omkering bewijslast en de bijhorende belastingverhogingen en boetes). Van zodra de finale jaarrekening beschikbaar was, werd er gebruikgemaakt van de beschikbare procedurele middelen om de ingediende aangifte desgevallend te ‘corrigeren’.
Wij stellen nu evenwel vast dat deze pragmatische benadering de betrokken vennootschappen niet langer behoedt voor nadelige gevolgen. Het verslag van de Algemene Vergadering vormt een verplichte bijlage bij de aangifte vennootschapsbelasting. Bovendien wordt de gepubliceerde (en dus door de Algemene Vergadering goedgekeurde) jaarrekening geacht deel uit te maken van de aangifte. Het ontbreken van dergelijk verslag en/of het feit dat de jaarrekening nog niet werd goedgekeurd, leidt dus tot de kwalificatie van een onvolledige/onjuiste aangifte. Bovendien zijn de gevolgen van een laattijdige/onjuiste/onvolledige aangifte gelijkgeschakeld. De laatste wettelijke uitvalsweg werd eind 2022 gedicht door een tekstuele wijziging in het Koninklijk Besluit.
Wat zijn de gevolgen van een laattijdige, onvolledige of onjuiste aangifte?
Administratieve sancties
De fiscus kan in geval van geen aangifte, een laattijdige aangifte en een onvolledige of onjuiste aangifte een belastingverhoging[3] én een administratieve boete[4] opleggen.
Indien er sprake is van een belastingverhoging, zal de verschuldigde belasting worden verhoogd met een percentage tussen de 10% en de 200%[5] van de belasting verschuldigd op het niet-aangegeven of laattijdig aangegeven inkomensgedeelte. Echter, indien de niet-aangegeven of laattijdig aangegeven inkomsten lager zijn dan €2.500, zal de fiscus zich niet kunnen beroepen op de toepassing van een belastingverhoging.
Bovendien kan het resultaat dat het gevolg is van een wijziging van de aangifte of van een aanslag van ambtswege (hetgeen kan worden opgelegd naar aanleiding van een laattijdige/onjuiste/onvolledige aangifte) waarvoor effectief een belastingverhoging van 10% of hoger werd toegepast, niet gecompenseerd worden met fiscale aftrekken, hetgeen leidt tot een effectieve cash-out.
Een administratieve boete kan variëren tussen de €50 en de €1.250.
Procedurele gevolgen
De fiscus heeft eveneens procedurele mogelijkheden: dat wil zeggen aanslag van ambtswege[6], minimum belasting (€41.900 voor aanslagjaar 2023)[7] en het toepassen van de verlengde aanslagtermijnen[8]. In het geval van een aanslag van ambtswege zal de fiscus een aanslag vestigen op het bedrag van de belastbare inkomsten die zij kan vermoeden op grond van de gegevens waarover zij beschikt (bijvoorbeeld de laattijdig ingediende aangifte). In hoofde van de belastingplichtige geldt dan echter een omkering van de bewijslast. Dit wil zeggen dat het de verplichting is van de belastingplichtige om het bewijs aan te leveren van het juiste bedrag van de belastbare inkomsten.
Om de belastingplichtigen aan te moedigen hun aangiften tijdig in te dienen, werd recent ook een verlengde controle- en aanslagtermijn ingevoerd. Vanaf aanslagjaar 2023 zal een nieuwe verlengde controle- en aanslagtermijn van 4 jaar van toepassing zijn (in plaats van 3 jaar), indien de aangifte laattijdig of niet werd ingediend[9]. Volledigheidshalve merken we op dat de nieuwe controle- en aanslagtermijnen vanaf heden afhankelijk zullen zijn van de complexiteit van de aangifte.
Wat zijn de meest recente tendensen?
Een recent arrest van het Grondwettelijk Hof bevestigt dat er geen schending is van het ‘non bis in idem’-principe (dat wil zeggen het principe waarbij eenzelfde inbreuk slechts één keer bestraft kan worden), indien de fiscus een belastingverhoging én een administratieve boete oplegt, gezien de belastingverhoging als doel heeft om de rechten van de schatkist te vrijwaren, terwijl de administratieve boete tot doel heeft om de belastingplichtige burgerzin bij te brengen en hem aan zijn toekomstige fiscale verplichtingen te doen voldoen[10].
Zoals reeds boven uiteengezet, bestaat er een breed scala aan sancties bij een laattijdige, onvolledige of onjuiste aangifte. Op basis van recente rechtspraak[11] werd de vraag geopperd of de fiscus toepassing kan maken van het aftrekverbod bij een aanslag van ambtswege waarbij de belastbare grondslag werd vastgesteld op basis van de laattijdige aangifte zonder dat er sprake is van een effectieve verhoging van de belastbare grondslag naar aanleiding van een daadwerkelijke controle.
Voor de rechtbank van Antwerpen ging het in casu over een vennootschap die laattijdig haar aangifte indiende voor aanslagjaar 2019. Als reactie hierop vestigde de fiscus een aanslag van ambtswege die gebaseerd is op de laattijdig ingediende aangifte. Bovendien vestigde de fiscus het aftrekverbod op basis van het toenmalige artikel 207 uit het Wetboek van de Inkomensbelastingen (WIB) én werd daarbij een belastingverhoging toegepast. Concreet leidde dit ertoe dat geen fiscale aftrekken konden worden toegestaan. De rechtbank oordeelde dat artikel 207 WIB duidelijk is en geen verdere interpretatie behoeft. Echter, de rechtbank erkende dat de belastingverhoging niet kon worden opgelegd, aangezien het toenmalig artikel 444 WIB niet voorzag in een belastingverhoging op grond van laattijdig aangegeven inkomsten. Bijgevolg kon het aftrekverbod van voormalig artikel 207 WIB niet worden toegepast. In tussentijd werd de fiscale wetgeving aangepast, waardoor ook in geval van een laattijdige aangifte een belastingverhoging kan worden opgelegd.
Een andere rechtszaak[12] te Gent betrof een vennootschap die haar aangifte vennootschapsbelasting laattijdig indiende. De administratie legde haar via een aanslag van ambtswege een belastingverhoging op van 10% en stond op basis van artikel 207 WIB geen fiscale aftrekken toe. In voorkomend geval besliste de rechtbank dat de gevolgen disproportioneel waren (de bijkomende belasting bedroeg namelijk ongeveer €60.000). Hierdoor verlaagde de rechtbank de belastingverhoging van 10% naar 9,9% waardoor het aftrekverbod niet meer van toepassing was.
In een notendop
Het belang van een tijdig én juist ingediende aangifte neemt aan belang toe. Het is met andere woorden cruciaal dat aangiften vennootschapsbelasting tijdig worden ingediend op basis van een goedgekeurde jaarrekening. Zoniet kan de fiscus een belastingverhoging, aanslag van ambtswege (met omkering bewijslast), administratieve boete én het aftrekverbod toepassen.
Bovendien blijkt uit de recente rechtspraak dat de wetgeving momenteel geen interpretatie meer behoeft (alle fiscale uitvalswegen werden gedicht) en dat de fiscus niet terugdeinst om de wetgeving strik toe te passen. Het is dus meer dan ooit aan te raden om een tijdig én juiste aangifte in te dienen, teneinde discussies met de fiscus (en rechtszaken) te vermijden.
[1] Artikel 305 WIB 1992.
[2] Artikel 310 WIB 1922.
[3] Artikel 444 WIB 1992.
[4] Artikel 445 WIB 1992.
[5] Artikel 444 en 445 WIB 1992.
[6] Artikel 351 WIB 1992.
[7] Artikel 342,§3 WIB 1992.
[8] Artikel 354 WIB 1992.
[9] Artikel 354 WIB 1992.
[10] Gw. Hof 17 november 2022, nr. 149/2022, Nihoul.
[11] Rb. Antwerpen 29 juni 2022, nr. 2021/CO/560, www.fisconetplus.be; Rb. Gent 13 september 2022, nr. 21/655/A, www.monkey.be.
[12] Rb. Gent 13 september 2022, nr. 21/655/A, www.monkey.be.