-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Eind 2021 vaardigde de OESO/G20 richtlijnen uit met de bedoeling om het risico op uitholling van de belastbare grondslag te verminderen, alsook om winstverschuivingen tussen landen tegen te gaan. Deze nieuwe regels sluiten aan bij het ‘Base Erosion and Profit Shifting’ (‘BEPS’) project en werden in de zogenaamde ‘Pillar 1’- en ‘Pillar 2’-rapporten gegoten.
De Pillar 1-regels zorgen ervoor dat de heffingsrechten op de multinationale ondernemingen op een andere manier worden toegekend (zijnde aan de landen waar de winsten effectief worden behaald). Pillar 2 daarentegen voert een minimumbelasting van 15% in voor de landen waarin de vennootschappen van een multinationale groep winst maken. Voor een uniforme uitvoering van de principes inzake Pillar 2 op Europees niveau werd op 14 december 2022 een Europese Richtlijn[1] uitgevaardigd, die de regels vastlegt voor de in de EU gevestigde entiteiten die deel uitmaken van een multinationale groep.
Hieronder lichten wij kort de regels over de nieuwe minimumbelasting toe, zoals die momenteel door de richtlijn zijn voorzien.
Toepassingsgebied
De Pillar 2-regels zijn in principe enkel van toepassing op grote multinationale groepen met een geconsolideerde jaaromzet van ten minste €750 miljoen, en dit tenminste voor twee van de laatste vier jaar voorafgaand aan het betreffende inkomstenjaar.
De richtlijn heeft echter het toepassingsgebied uitgebreid naar grote nationale groepen met een geconsolideerde jaaromzet van ten minste €750 miljoen (om discriminatie tussen nationale en grensoverschrijdende groepen te vermijden).
Sommige entiteiten worden wegens hun specifieke doel of status buiten het toepassingsgebied gesloten, zoals overheidsinstellingen, internationale organisaties, pensioenfondsen, non-profitorganisaties, enzovoort.
Tarief en heffingsbevoegdheid
Om het tarief van de bijkomende belastingheffing te kennen, moet men eerst de effectieve belastingdruk op jurisdictieniveau berekenen (waarbij rekening moet worden gehouden met verschillende correctiemechanismes op het resultaat). Dit wordt dan vergeleken met het minimumtarief van 15% zodat kan worden uitgemaakt of een bijheffing moet worden betaald.
Om te weten welk land deze bijkomende heffing mag innen, voorziet de richtlijn dat een lidstaat mag kiezen om een bijkomende aanslag te vestigen, zodat dan de effectieve jurisdictionele belastingdruk 15% wordt. Dit systeem van ‘gekwalificeerde binnenlandse bijheffing’ moet ter kennis van de Europese Commissie worden gebracht, zodat de belastingautoriteiten van andere lidstaten en jurisdicties van derde landen en MNO-groepen voldoende zekerheid krijgen over de toepasbaarheid van de gekwalificeerde binnenlandse bijheffing op laagbelaste groepsentiteiten in die lidstaat.
Als een lidstaat hiervoor niet opteert, dan zal de bijkomende belasting geïnd worden via twee onderling verbonden regels, namelijk de regel inzake inkomeninclusie (‘Income Inclusion Rule – IIR’) en de regel inzake onderbelaste winst (‘Undertaxed Profit Rule – UTPR’).
De IIR-regel zou de hoofdregel moeten zijn en stelt dat de in een lidstaat gevestigde moederentiteit van een multinationale onderneming haar aandeel in de bijheffing moet toepassen op elke laagbelaste entiteit van de groep, ongeacht of die entiteit binnen of buiten de Unie is gevestigd.
De UTPR-regel fungeert dan als vangnet voor de IIR, waarbij de eventuele restbedragen van de bijheffing in hoofde van de laagbelaste groepsentiteit worden geïnd.
Inwerkingtreding
Vanaf 1 januari 2024 zouden de nieuwe Pillar 2-regels in werking moeten treden. De lidstaten hebben dus nog maar tot 31 december 2023 de tijd om de richtlijn in nationale wetgeving om te zetten. Het zou de bedoeling zijn dat de IIR-regel van toepassing zou zijn voor boekjaren startend na 1 januari 2024. De UTPR-regel zou daarentegen pas van toepassing zijn voor boekjaren startend na 1 januari 2025.
Belgische implementatie
Als voorloper op deze minimumbelasting heeft de Belgische wetgever reeds beslist dat de korf van bepaalde aftrekposten niet langer wordt vermeerderd met 70% van de resterende belastbare winst, als die 1 miljoen euro overschrijdt. Het percentage is vanaf 1 januari 2023 verlaagd naar 40% voor aanslagjaar 2024. Hierdoor zal er voortaan een minimumbelasting zijn op het stuk dat de 40% overschrijdt (namelijk 60%), als de belastbare winst boven de 1 miljoen euro gaat. Concreet betekent dit dat alle Belgische vennootschappen met een belastbare basis van meer dan 1 miljoen euro steeds een effectieve belastingdruk van 15% zullen hebben (dat wil zeggen 60% x 25%) op het deel dat de grens van 1 miljoen euro overschrijdt.
Daarnaast heeft de Belgische regering in haar begrotingsakkoord van eind maart beslist om de volgende basisprincipes van de Pillar 2-regelgeving in België te implementeren:
- België zal een systeem van lokale bijheffing invoeren (zogenaamde 'gekwalificeerde binnenlandse bijheffing' - zie hoger).
- De Pillar 2-belasting zal onderworpen worden aan de belastingvermeerdering wegens onvoldoende voorafbetalingen, zodat ondernemingen bij het verrichten van voorafbetalingen reeds rekening moeten houden met deze bijheffing.
- De belastingschuld zal slechts worden vastgesteld voor rekening van één groepsentiteit, waarbij de andere groepsentiteiten hoofdelijk aansprakelijk zullen zijn voor de belastingschuld.
- Om in lijn te zijn met de Pillar 2-regels zal het Belgisch systeem van het belastingkrediet voor O&O worden aangepast, in de zin dat de terugbetalingsperiode voor het krediet verkort wordt van 5 naar 4 jaar.
Welke acties kunnen ondernemingen reeds nemen?
Momenteel heersen er nog heel wat onzekerheden en onduidelijkheden omtrent de Pillar 2-regelgeving en de manier waarop België de regels in de praktijk zal toepassen. De OESO is zich hiervan bewust en tracht via verschillende rapporten meer duidelijkheid te schetsen over de complexe Pillar 2-regels en -berekeningen (getuigen hiervan de recente rapporten met administratieve richtlijnen, de zogenaamde 'GloBE aangifte', enzovoort).
Niettemin moeten Belgische ondernemingen niet wachten op concrete wetgeving en raden wij aan om alvast te starten met de volgende actiepunten:
- Ga na of uw multinationale onderneming momenteel onder het toepassingsgebied van de Pillar 2-regels valt (of in de toekomst onderworpen zal worden).
- Als u onder het toepassingsgebied valt, dient u alvast de impact van de regelgeving na te gaan en actiepunten vast te leggen.
- Ga na welke punten in de overgangsregels van toepassing zouden kunnen zijn (bijvoorbeeld de erkenning of uitsluiting van bepaalde bestaande belastingvoordelen, zoals fiscale verliezen, de impact van bedrijfsherstructureringen, enzovoort).
- De Pillar 2-regels zijn onlosmakelijk verbonden met bepaalde boekhoudstandaarden (in IFRS of Local GAAP). Ook zal de informatie moeten komen van verschillende departementen binnen de groep (zoals bijvoorbeeld finance, tax of legal). Begin daarom alvast met het organiseren van een belangrijke gegevensverzameling.
Onze experts hebben de nodige expertise aan boord om uw onderneming te begeleiden bij de correcte toepassing en berekeningen van de complexe Pillar 2-regelgeving. Zij kunnen er samen met u voor zorgen dat uw onderneming volledig voldoet aan de nieuwe vereisten.
[1] Richtlijn (EU) 2022/2523 van de Raad van 14 december 2022 tot waarborging van een mondiaal minimumniveau van belastingheffing voor groepen van multinationale ondernemingen en omvangrijke binnenlandse groepen in de Unie, gepubliceerd op 22 december 2022 (nr. L.328).