direct tax

Recente ervaringen met Transfer Pricing controles in België

Michaël Schoonjans
Door:
Michaël Schoonjans
insight featured image

Sinds begin 2024 worden er weer heel wat Belgische ondernemingen geconfronteerd met een specifieke Transfer Pricing (‘TP’) controle, en het aantal controles neemt alsmaar toe. Dergelijke controles zijn erg diepgaand, arbeidsintensief en omvatten een diepgaande doorlichting van de analytische cijfers van de onderneming. In dit artikel gaan wij in op de recente ontwikkelingen inzake TP controles en delen wij onze ervaringen hieromtrent.

Decentralisatie van het TP audit team

Vroeger werden TP controles uitsluitend uitgevoerd door de TP experten die deel uitmaakten van de Cel Verrekenprijzen. De laatste jaren zien wij een decentralisatie van deze Cel naar de lokale belastingkantoren. Zo werden er binnen de lokale teams Grote Ondernemingen ook controleurs opgeleid tot TP experten, zodat ook zij TP controles kunnen uitvoeren. Vaak wordt dit dan geïnitieerd door (of gecombineerd met) een standaard controle op vlak van vennootschapsbelasting. Daarnaast zijn er ook binnen de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) TP experten actief.

De specifieke Cel Verrekenprijzen bestaat uiteraard vandaag nog steeds en is ook heel actief met het uitvoeren van TP controles.

Deze toename van gespecialiseerde TP controleurs binnen de verschillende afdelingen van de Belgische administratie maakt bijgevolg meer TP controles mogelijk.

Voortaan ook focus op kmo’s

Sinds begin 2024 ligt de focus van de administratie voor TP controles niet alleen meer op multinationale ondernemingen, maar ook op kmo’s die internationaal actief zijn. Ze wensen deze kmo’s reeds te controleren bij de aanvang van hun internationale expansie, zodat kmo’s vanaf de start kunnen weten of zij een correct TP beleid voor hun intragroepstransacties hanteren. 

Nieuwe controle- en aanslagtermijn

De wet van 20 november 2022 heeft voor een aanzienlijke verlenging van de controle- en aanslagtermijnen gezorgd voor boekjaren die op of na 1 januari 2022 gestart zijn (aanslagjaar 2023). 

Voortaan is deze termijn verlengd van 3 tot 6 jaar wanneer de belastingaangifte bepaalde internationale elementen bevat, zoals bijvoorbeeld de verplichting om Belgische transfer pricing formulieren in te dienen (master file (275MF) / local file (275 LF) / country-by-country report (275CBC)).

Bijgevolg kunnen de intragroepstransacties van Belgische ondernemingen (die onderworpen zijn aan de Belgische TP documentatieverplichtingen) gedurende 6 boekjaren gecontroleerd worden.

Triggers voor een TP controle

Bedrijven worden geselecteerd via een intern systeem van datamining waarbij de administratie zoekt naar bepaalde ‘knipperlichten’. De specifieke triggers worden door de administratie geheimgehouden.

Niettemin zien wij dat de administratie de laatste jaren, naast de algemeen bekende triggers voor een TP controle (bijv. structurele verliezen, herstructureringen, complexe structuren, aanzienlijke TP correcties op het einde van het boekjaar, …), meer en meer gebruikmaakt van de volgende informatiebronnen om ondernemingen voor TP controles te selecteren:

  • gesofisticeerde AI tools waarbij gescreend wordt op financiële ratio’s, specifieke woorden in de jaarrekening, enz.
  • het ingediende lokaal dossier (Formulier 275LF)
  • de ingediende jaarrapporten, publicaties op websites en andere publieke informatie (bijv. in de media)
  • uitwisseling van gegevens met andere landen.

Er zijn dus heel wat bronnen die de administratie kan gebruiken om een onderneming voor een TP controle te selecteren. 

Meer diepgaande analyses van functie- en risicoprofiel en gehanteerde TP methodes

Vroeger ging men tijdens TP controles eerder de uitgevoerde benchmarks in vraag stellen en deed men een diepgaande analyse van de weerhouden vergelijkbare bedrijven (comparables). Zo gebeurde het vaak dat de fiscus bepaalde ‘comparables’ uit de finale set van resultaten verwijderde, zodat de marktconforme range wijzigde en er dus een correctie diende te gebeuren om binnen de range te vallen.

In recente controles hebben wij gemerkt dat de controleurs vaker het functie- en risicoprofiel van Belgische ondernemingen in vraag stellen om na te gaan of de toegepaste TP methodiek wel in lijn is met de economische realiteit van de activiteiten. Een voorbeeld: wanneer een onderneming meent dat zij de principaal van de groep is (bijv. voor productieactiviteiten), zal moeten worden aangetoond dat zij ook alle functies uitoefent die men van een principaal verwacht, en dat zij de gerelateerde risico’s draagt. Indien dan blijkt dat de uitgeoefende functies beperkt zijn en de gedragen risico’s gering, zal de Belgische administratie het functie- en risicoprofiel van de onderneming wijzigen (naar bijv. een contract manufacturer) en bijgevolg ook de TP methode aanpassen.

Bijgevolg zien wij een trend dat niet enkel de hoogte van de vergoeding voor intragroepstransacties wordt aangepast, maar ook het volledige TP model

Dit alles zorgt ervoor dat TP controles een lange doorlooptijd kennen, met een gemiddelde duurtijd van 18 maanden. 

TP correcties

Tijdens recente controles valt op dat de voornaamste TP correcties betrekking hebben op o.a. de volgende elementen / transacties:

  • COVID-19 verliezen geleden door een Belgische groepsvennootschap: de Belgische administratie probeert om (een deel van) deze verliezen door te schuiven naar de buitenlandse groepsvennootschappen.
  • opleggen van een cost plus remuneratiemethode voor Belgische ‘entrepreneur’ vennootschappen zodat stabiele winsten in België worden gegarandeerd.
  • grensoverschrijdende herstructureringen: bepalen van een good- of badwill voor de overname van activiteiten.
  • doorrekening van kosten: vermijden van een dubbele ‘mark-up’.
  • financiële transacties: 
    • opleggen van een marktconforme interestvoet op intragroepsfinancieringen
    • herkwalificaties van rekening-couranten, kortetermijnleningen en langetermijnleningen.

Elke TP correctie leidt tot een minimale belastbare grondslag, wat betekent dat de vennootschap hiertegen geen fiscale aftrekken kan afzetten. Enkel in het geval men kan negotiëren dat de 10% belastingverhoging wegvalt, zal de vennootschap haar fiscale aftrekken kunnen gebruiken. In de praktijk zien we dat het steeds vaker moeilijk is om de administratie te overtuigen om de 10% belastingverhoging te laten vallen, aangezien zij interne instructies krijgen dat ze de 10% belastingverhoging in principe steeds moeten toepassen, ongeacht het bedrag van de correctie. 

Aangezien een TP correctie automatisch leidt tot het ontstaan van economische dubbele belasting, zal dit enkel (en soms slechts deels) kunnen verholpen worden via de formele MAP procedure (procedure van onderling overleg) of de procedure op basis van het EU Arbitragebedrag (enkel tussen EU lidstaten). Om deze jarenlange procedures te vermijden, raden wij de ondernemingen ook steeds aan om op een informele manier contact op te nemen met de buitenlandse administratie om te zien of zij een stuk aan de economische dubbele taxatie tegemoet kunnen komen. 

Mijn onderneming is geselecteerd voor een TP controle, wat nu?

Voorbereid zijn op een TP audit is dus essentieel, gezien de grote hoeveelheid informatie die in een kort tijdsbestek moet worden verstrekt. Dit geldt zowel voor Belgische grote ondernemingen als voortaan ook voor Belgische, internationaal actieve kmo’s. 

Naast het voorhanden hebben van een goed onderbouwde TP documentatie voor de relevante intragroepstransacties, is het ook zeer belangrijk dat ondernemingen kunnen aantonen dat ze duidelijke, consistente en economisch accurate interne beleidsregels en processen hebben om de documentatie te ondersteunen. 

Hoe kunnen wij je helpen?

Ons Transfer Pricing team heeft intussen al heel wat Belgische ondernemingen ondersteund tijdens complexe TP controles. Met hun ervaring en kennis kunnen zij je onderneming met de volgende diensten ondersteunen:

  • identificatie van de potentiële discussiepunten die tijdens een TP controle aan bod kunnen komen  
  • begeleiding tijdens de verschillende fasen van de controle (pre-audit, uitwisseling van informatie, vergaderingen met de administratie, ...)
  • begeleiding tijdens de eindonderhandelingen met de administratie omtrent de voorgestelde TP correctie
  • implementatie en monitoring van de controle zodat het risico van een TP correctie naar de toekomst toe beperkt kan worden (bijv. door het afsluiten van een ruling).

Aarzel dus niet om één van onze experten te contacteren, mocht je onderneming onderworpen worden aan een TP controle.

The Field-nieuwsbrief: je maandelijkse businessupdate

Opt-in checkbox