-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Sinds begin 2024 worden er weer heel wat Belgische ondernemingen geconfronteerd met een specifieke Transfer Pricing (‘TP’) controle, en het aantal controles neemt alsmaar toe. Dergelijke controles zijn erg diepgaand, arbeidsintensief en omvatten een diepgaande doorlichting van de analytische cijfers van de onderneming. In dit artikel gaan wij in op de recente ontwikkelingen inzake TP controles en delen wij onze ervaringen hieromtrent.
Decentralisatie van het TP audit team
Vroeger werden TP controles uitsluitend uitgevoerd door de TP experten die deel uitmaakten van de Cel Verrekenprijzen. De laatste jaren zien wij een decentralisatie van deze Cel naar de lokale belastingkantoren. Zo werden er binnen de lokale teams Grote Ondernemingen ook controleurs opgeleid tot TP experten, zodat ook zij TP controles kunnen uitvoeren. Vaak wordt dit dan geïnitieerd door (of gecombineerd met) een standaard controle op vlak van vennootschapsbelasting. Daarnaast zijn er ook binnen de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) TP experten actief.
De specifieke Cel Verrekenprijzen bestaat uiteraard vandaag nog steeds en is ook heel actief met het uitvoeren van TP controles.
Deze toename van gespecialiseerde TP controleurs binnen de verschillende afdelingen van de Belgische administratie maakt bijgevolg meer TP controles mogelijk.
Voortaan ook focus op kmo’s
Sinds begin 2024 ligt de focus van de administratie voor TP controles niet alleen meer op multinationale ondernemingen, maar ook op kmo’s die internationaal actief zijn. Ze wensen deze kmo’s reeds te controleren bij de aanvang van hun internationale expansie, zodat kmo’s vanaf de start kunnen weten of zij een correct TP beleid voor hun intragroepstransacties hanteren.
Nieuwe controle- en aanslagtermijn
De wet van 20 november 2022 heeft voor een aanzienlijke verlenging van de controle- en aanslagtermijnen gezorgd voor boekjaren die op of na 1 januari 2022 gestart zijn (aanslagjaar 2023).
Voortaan is deze termijn verlengd van 3 tot 6 jaar wanneer de belastingaangifte bepaalde internationale elementen bevat, zoals bijvoorbeeld de verplichting om Belgische transfer pricing formulieren in te dienen (master file (275MF) / local file (275 LF) / country-by-country report (275CBC)).
Bijgevolg kunnen de intragroepstransacties van Belgische ondernemingen (die onderworpen zijn aan de Belgische TP documentatieverplichtingen) gedurende 6 boekjaren gecontroleerd worden.
Triggers voor een TP controle
Bedrijven worden geselecteerd via een intern systeem van datamining waarbij de administratie zoekt naar bepaalde ‘knipperlichten’. De specifieke triggers worden door de administratie geheimgehouden.
Niettemin zien wij dat de administratie de laatste jaren, naast de algemeen bekende triggers voor een TP controle (bijv. structurele verliezen, herstructureringen, complexe structuren, aanzienlijke TP correcties op het einde van het boekjaar, …), meer en meer gebruikmaakt van de volgende informatiebronnen om ondernemingen voor TP controles te selecteren:
- gesofisticeerde AI tools waarbij gescreend wordt op financiële ratio’s, specifieke woorden in de jaarrekening, enz.
- het ingediende lokaal dossier (Formulier 275LF)
- de ingediende jaarrapporten, publicaties op websites en andere publieke informatie (bijv. in de media)
- uitwisseling van gegevens met andere landen.
Er zijn dus heel wat bronnen die de administratie kan gebruiken om een onderneming voor een TP controle te selecteren.
Meer diepgaande analyses van functie- en risicoprofiel en gehanteerde TP methodes
Vroeger ging men tijdens TP controles eerder de uitgevoerde benchmarks in vraag stellen en deed men een diepgaande analyse van de weerhouden vergelijkbare bedrijven (comparables). Zo gebeurde het vaak dat de fiscus bepaalde ‘comparables’ uit de finale set van resultaten verwijderde, zodat de marktconforme range wijzigde en er dus een correctie diende te gebeuren om binnen de range te vallen.
In recente controles hebben wij gemerkt dat de controleurs vaker het functie- en risicoprofiel van Belgische ondernemingen in vraag stellen om na te gaan of de toegepaste TP methodiek wel in lijn is met de economische realiteit van de activiteiten. Een voorbeeld: wanneer een onderneming meent dat zij de principaal van de groep is (bijv. voor productieactiviteiten), zal moeten worden aangetoond dat zij ook alle functies uitoefent die men van een principaal verwacht, en dat zij de gerelateerde risico’s draagt. Indien dan blijkt dat de uitgeoefende functies beperkt zijn en de gedragen risico’s gering, zal de Belgische administratie het functie- en risicoprofiel van de onderneming wijzigen (naar bijv. een contract manufacturer) en bijgevolg ook de TP methode aanpassen.
Bijgevolg zien wij een trend dat niet enkel de hoogte van de vergoeding voor intragroepstransacties wordt aangepast, maar ook het volledige TP model.
Dit alles zorgt ervoor dat TP controles een lange doorlooptijd kennen, met een gemiddelde duurtijd van 18 maanden.
TP correcties
Tijdens recente controles valt op dat de voornaamste TP correcties betrekking hebben op o.a. de volgende elementen / transacties:
- COVID-19 verliezen geleden door een Belgische groepsvennootschap: de Belgische administratie probeert om (een deel van) deze verliezen door te schuiven naar de buitenlandse groepsvennootschappen.
- opleggen van een cost plus remuneratiemethode voor Belgische ‘entrepreneur’ vennootschappen zodat stabiele winsten in België worden gegarandeerd.
- grensoverschrijdende herstructureringen: bepalen van een good- of badwill voor de overname van activiteiten.
- doorrekening van kosten: vermijden van een dubbele ‘mark-up’.
- financiële transacties:
- opleggen van een marktconforme interestvoet op intragroepsfinancieringen
- herkwalificaties van rekening-couranten, kortetermijnleningen en langetermijnleningen.
Elke TP correctie leidt tot een minimale belastbare grondslag, wat betekent dat de vennootschap hiertegen geen fiscale aftrekken kan afzetten. Enkel in het geval men kan negotiëren dat de 10% belastingverhoging wegvalt, zal de vennootschap haar fiscale aftrekken kunnen gebruiken. In de praktijk zien we dat het steeds vaker moeilijk is om de administratie te overtuigen om de 10% belastingverhoging te laten vallen, aangezien zij interne instructies krijgen dat ze de 10% belastingverhoging in principe steeds moeten toepassen, ongeacht het bedrag van de correctie.
Aangezien een TP correctie automatisch leidt tot het ontstaan van economische dubbele belasting, zal dit enkel (en soms slechts deels) kunnen verholpen worden via de formele MAP procedure (procedure van onderling overleg) of de procedure op basis van het EU Arbitragebedrag (enkel tussen EU lidstaten). Om deze jarenlange procedures te vermijden, raden wij de ondernemingen ook steeds aan om op een informele manier contact op te nemen met de buitenlandse administratie om te zien of zij een stuk aan de economische dubbele taxatie tegemoet kunnen komen.
Mijn onderneming is geselecteerd voor een TP controle, wat nu?
Voorbereid zijn op een TP audit is dus essentieel, gezien de grote hoeveelheid informatie die in een kort tijdsbestek moet worden verstrekt. Dit geldt zowel voor Belgische grote ondernemingen als voortaan ook voor Belgische, internationaal actieve kmo’s.
Naast het voorhanden hebben van een goed onderbouwde TP documentatie voor de relevante intragroepstransacties, is het ook zeer belangrijk dat ondernemingen kunnen aantonen dat ze duidelijke, consistente en economisch accurate interne beleidsregels en processen hebben om de documentatie te ondersteunen.
Hoe kunnen wij je helpen?
Ons Transfer Pricing team heeft intussen al heel wat Belgische ondernemingen ondersteund tijdens complexe TP controles. Met hun ervaring en kennis kunnen zij je onderneming met de volgende diensten ondersteunen:
- identificatie van de potentiële discussiepunten die tijdens een TP controle aan bod kunnen komen
- begeleiding tijdens de verschillende fasen van de controle (pre-audit, uitwisseling van informatie, vergaderingen met de administratie, ...)
- begeleiding tijdens de eindonderhandelingen met de administratie omtrent de voorgestelde TP correctie
- implementatie en monitoring van de controle zodat het risico van een TP correctie naar de toekomst toe beperkt kan worden (bijv. door het afsluiten van een ruling).
Aarzel dus niet om één van onze experten te contacteren, mocht je onderneming onderworpen worden aan een TP controle.