-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Wanneer een Belgische onderneming naar het buitenland kijkt voor een uitbreiding van haar activiteiten, is een analyse van de mogelijke vaste inrichting-problematiek wellicht niet het eerste dat op de agenda staat. Toch is het niet slecht om hier tijdig bij stil te staan en enkele aandachtspunten in het achterhoofd te houden.
Zowel de Belgische belastingadministratie als andere landen gaan tegenwoordig immers actiever 'op zoek' naar vaste inrichtingen op hun grondgebied en kijken daarvoor naar allerlei factoren, zoals een btw-nummer, payroll, onroerende goederen, enzovoort. De problematiek speelt overigens niet enkel voor vennootschappen maar ook voor eenmanszaken, die eveneens een buitenlandse vaste inrichting kunnen hebben.
Ter herinnering: belang van het begrip ‘vaste inrichting’
Een Belgische onderneming betaalt in ons land inkomstenbelastingen op haar wereldwijde resultaten, dus ook op het resultaat dat in het buitenland gerealiseerd wordt. Andere landen kunnen echter ook belastingen heffen op het inkomen dat op hun grondgebied gerealiseerd wordt. Als beide landen een dubbelbelastingverdrag gesloten hebben, dan bepaalt dit doorgaans dat het tweede land de inkomsten slechts mag belasten als de Belgische onderneming een ‘vaste inrichting’ heeft op haar grondgebied. België moet in dat geval het resultaat van de vaste inrichting dat al in het buitenland belast werd, vrijstellen. Op deze manier wordt dubbele belasting vermeden.
Dit wil zeggen dat een buitenlandse vaste inrichting zowel een opportuniteit als een risico kan zijn:
- Wanneer een Belgische onderneming een vaste inrichting heeft in een land waarmee België een dubbelbelastingverdrag heeft gesloten, en dat een lager belastingtarief heeft dan het Belgische, kan zij het deel van haar resultaat dat aan de inrichting toerekenbaar is, laten belasten aan dit lagere tarief en vrijstellen in haar Belgische aangifte.
- Wanneer een Belgische onderneming daarentegen een buitenlandse vaste inrichting heeft maar de aan de inrichting toerekenbare winst niet aangeeft in het inrichtingsland, riskeert zij dat dit land op een bepaald moment alsnog de achterstallige belastingen heft. Vermits dit resultaat al eerder belast is in België, leidt dit mogelijk tot dubbele belasting. Indien het gaat om een land waarmee België geen dubbelbelastingverdrag heeft gesloten, bestaat hiertegen geen bescherming. Ook indien er wel een dubbelbelastingverdrag is, kijkt de onderneming echter aan tegen mogelijk complexe en lange procedures om de dubbele belasting ongedaan te maken.
Ook wanneer er geen vaste inrichting is op basis van het toepasselijke dubbelbelastingverdrag of er geen dubbelbelastingverdrag van toepassing is, kunnen buitenlandse activiteiten bepaalde fiscale verplichtingen met zich meebrengen. Lokale wetgeving kan immers een strengere definitie hanteren en vereisen dat bijvoorbeeld jaarlijks een (nihil)aangifte wordt ingediend.
Het bepalen van de aan de vaste inrichting toerekenbare winst gebeurt door deze te bekijken als een onafhankelijke onderneming waarmee het hoofdhuis handel drijft.
Wanneer is er sprake van een vaste inrichting?
Het analyseren van het mogelijke bestaan van een vaste inrichting gebeurt steeds op basis van het toepasselijke dubbelbelastingverdrag. Gelukkig hanteren de meeste verdragen min of meer dezelfde definitie die gebaseerd is op het Modelverdrag gepubliceerd door de OESO.
Voor directe belastingen kijken we daarbij naar locaties of personen in het buitenland.
Locaties: materiële vaste inrichting
Een materiële vaste inrichting is een fysieke locatie via dewelke de onderneming haar bedrijfsactiviteit uitoefent. Dit kan een kantoor zijn, een fabriek, huis, pijpleiding, windmolen, enzovoort. Een bepaalde hoeveelheid ruimte met een zekere temporele en geografische permanentie is voldoende. De locatie moet ter beschikking zijn van de onderneming, maar dit wil niet zeggen dat zij eigenaar of huurder ervan moet zijn. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om een standje op een markt of een kantoor in het gebouw van een buitenlandse groepsvennootschap. Het is evenmin noodzakelijk dat er personeel aanwezig is op de locatie als dat niet nodig is om de bedrijfsactiviteit uit te oefenen.
Personen: personele vaste inrichting
Een personele vaste inrichting ontstaat door een persoon die ageert voor de onderneming, die de bevoegdheid heeft om in diens naam contracten te sluiten en die bevoegdheid gewoonlijk uitoefent. Dit kan een werknemer, bestuurder, groepsvennootschap of een derde partij zijn (tenzij dit een onafhankelijke vertegenwoordiger is).
Voor dit type vaste inrichting is het niet noodzakelijk dat de onderneming een fysieke locatie heeft in het buitenland. Een verkoopagent die in België woont maar buiten de landsgrenzen actief is, kan dus een vaste inrichting vormen.
Actuele tendensen en speciale gevallen
Multilateraal OESO-Verdrag
Zoals vermeld hanteren de meeste dubbelbelastingverdragen een vergelijkbare definitie die gebaseerd is op het Modelverdrag van de OESO. In het kader van de initiatieven van de OESO tegen winstverschuiving tussen ondernemingen (het ‘BEPS’-actieplan) werd in 2017 een multilateraal verdrag gesloten dat onder meer wijzigingen aanbrengt aan de definitie van een vaste inrichting. Van zodra twee landen dit geratificeerd hebben (wat door België al gebeurd is), brengt dit rechtstreeks wijzigingen aan in het reeds bestaande dubbelbelastingverdrag tussen beide.
Personele vaste inrichting
De wijzigingen aan de definitie van een vaste inrichting houden onder meer in dat het voldoende is voor een personele vaste inrichting dat de persoon gewoonlijk een belangrijke rol speelt in het sluiten van contracten die nadien door de onderneming zonder materiële wijzigingen gesloten worden (‘substance over form’). Er wordt ook geprobeerd om misbruik door zogenaamde ‘commissionairsstructuren’ tegen te gaan. Het gevolg daarvan is dat in sommige gevallen ook diensten geleverd door onafhankelijke agenten of zelfs groepsvennootschappen aanleiding kunnen geven tot het bestaan van een belastbare vaste inrichting.
Uitzonderingsbepalingen
Volgens de definitie uit het OESO-Verdrag geven voorbereidende of hulpwerkzaamheden uitgevoerd in een land in bepaalde gevallen geen aanleiding tot een vaste inrichting. Dit zijn werkzaamheden die slechts een beperkte toegevoegde waarde hebben en/of waaraan het zeer moeilijk is om winst toe te rekenen. Zo vormt bijvoorbeeld het aanhouden van een voorraad in een land voor opslag en levering of voor verwerking door een andere onderneming vaak geen vaste inrichting.
Ook hier brengt het Multilateraal Verdrag van de OESO wijzigingen aan. Voortaan moeten alle complementaire activiteiten van de onderneming en nauw verbonden entiteiten in hetzelfde land samen bekeken worden. Als deze in hun geheel niet meer als voorbereidende of hulpwerkzaamheden beschouwd kunnen worden, kan er een vaste inrichting zijn.
Constructiewerkzaamheden en installaties
Een bouwwerf, constructie- of installatieproject vormen een vaste inrichting wanneer het project langer dan een aantal maanden aanhoudt. Dit omvat ook renovatie, installatie van nieuw materiaal, toezicht houden, enzovoort. Het OESO-Modelverdrag stelt een termijn van 12 maanden voor, maar veel dubbelbelastingverdragen wijken hiervan af. De tijd gespendeerd door onderaannemers wordt bij de tijd van de hoofdaannemer gerekend.
Omdat de vaste termijn in de praktijk aanleiding gaf tot misbruik, raadt de laatste versie van de commentaar van de OESO bij het modelverdrag aan om een antimisbruikbepaling te hanteren, zoals een bepaling die verdragsvoordelen weigert wanneer het bekomen hiervan het voornaamste doel van een constructie was, of een specifieke bepaling om het opsplitsen van contracten tegen te gaan, zoals België deze bijvoorbeeld heeft.
Thuiskantoor als vaste inrichting
De vraag of het thuiskantoor van een werknemer die in het buitenland woont, een vaste inrichting kan vormen, is niet nieuw maar is wel actueler geworden tijdens en na de covid-pandemie. Het gaat dan specifiek over een materiële vaste inrichting. Vanzelfsprekend kan een buitenlandse werknemer steeds een personele vaste inrichting vormen als de nodige voorwaarden daartoe voldaan zijn.
Het thuiskantoor van waaruit een werknemer regelmatig werkt, is een bedrijfsinrichting via dewelke de beroepswerkzaamheden van de onderneming worden uitgeoefend. De discussie zal hier veelal draaien rond de vraag of het thuiskantoor ter beschikking is van de werkgever. De rulingcommissie kijkt daar onder meer naar het arbeidscontract van de werknemer, diens mogelijkheid om te verhuizen zonder voorafgaand overleg, of een kantoor ter beschikking gesteld wordt door de werkgever, of een vergoeding voor thuiswerk toegekend wordt, enzovoort.
Specifiek in het kader van de covid-pandemie, heeft de OESO echter bevestigd dat thuiswerk als gevolg van de pandemie doorgaans geen aanleiding zal geven tot een vaste inrichting. Dit is een uitzonderlijke situatie waar thuiswerk opgelegd of aangeraden wordt door de overheid en geen vereiste is van de werkgever.
E-commerce
De groei van e-commerce brengt diverse nieuwe fiscale vragen met zich mee, onder meer in het kader van vaste inrichtingen.
Kan een website bijvoorbeeld een vaste inrichting zijn? Volgens de OESO-commentaar is een website, dat wil zeggen een combinatie van software en data, geen tastbaar bezit dat een locatie heeft. In principe kan het dus geen vaste bedrijfsinrichting zijn.
De server waarop die website wordt gehost, kan dat echter wel zijn. Dit is een bedrijfsinrichting via dewelke de onderneming haar bedrijfsactiviteit uitoefent. De volgende vraag die dan beantwoord moet worden, is of de locatie ter beschikking is van de onderneming, wat een feitelijke analyse is.
Conclusie
Het begrip ‘vaste inrichting’ maakt reeds lang deel uit van de manier waarop belastingrechten verdeeld worden tussen landen en is bijgevolg al even lang het onderwerp van fiscale planning. De OESO tracht daaraan paal en perk te stellen via het BEPS-initiatief en het Multilateraal Verdrag. Daarnaast vereisen nieuwe evoluties in de organisatie van ondernemingsactiviteiten en ook in onze manier van werken aanpassingen aan het begrip. Verdere wijzigingen zullen uiteraard volgen.