-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De wet van 2 augustus 2002 voorziet in een geheel van regels die standaard van toepassing zijn op de afwikkeling van handelstransacties, voor zover de partijen onderling geen andere specifieke maatregelen zijn overeengekomen. Hier volgt een kort overzicht van de belangrijkste rechten die u als schuldeiser heeft.
Voor wie gelden deze regels?
De wet definieert een handelstransactie als elke transactie tussen ondernemingen (B2B) of tussen ondernemingen en overheden (B2G) die, tegen betaling met factuur, leidt tot de levering van goederen, de verlening van diensten of het ontwerp en de uitvoering van openbare werken.
Ondernemingen moeten uiteraard worden beschouwd in de ruimste zin van het woord, d.w.z. met inbegrip van allen die hun commerciële activiteit uitoefenen in de vorm van een vennootschap of als zelfstandige, mits zij gewoon een ondernemingsnummer hebben.
Betaling binnen 30 kalenderdagen standaard, maar niet meer dan 60 kalenderdagen
Het staat de overeenkomstsluitende partijen vrij de hun passende voorwaarden vast te stellen met betrekking tot de betalingstermijn van facturen voor verrichte diensten of geleverde goederen. In dit geval stelt de wet echter een maximumtermijn van zestig kalenderdagen vast. Elk contractueel beding dat voorziet in een langere betalingstermijn wordt als niet geschreven gehouden. Voor bepaalde specifieke sectoren kan de Koning evenwel een langere termijn dan zestig kalenderdagen toestaan, maar dit zijn eerder uitzonderlijke gevallen.
Wanneer de datum of termijn voor betaling niet in een contract of algemene voorwaarden is vastgesteld, moet elke betaling als vergoeding voor een transactie tussen ondernemingen binnen dertig kalenderdagen worden verricht.
De bovengenoemde termijnen worden steeds berekend vanaf de dag volgend op de dag van:
- de ontvangst door de schuldenaar van de factuur of een gelijkwaardig verzoek tot betaling
- de ontvangst van de goederen of diensten, indien de datum van ontvangst van de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling onzeker is of indien de schuldenaar de factuur of het gelijkwaardig verzoek tot betaling ontvangt vóór de goederen of diensten.
Bovendien dient te worden gewezen op het volgende:
- De termijnen voor de controle van de facturen moeten in bovengenoemde termijnen worden opgenomen.
- Het is niet langer mogelijk contractuele clausules overeen te komen over de datum van ontvangst van facturen.
- Tot slot doen de wet en de wijzigingen geen afbreuk aan de bepalingen van het koninklijk besluit van 26 september 1996 tot vaststelling van de algemene regels voor de uitvoering van overheidsopdrachten en concessies voor openbare werken. Dit betekent dat overheidsinstanties nog steeds de mogelijkheid zullen hebben om langere betalingstermijnen te handhaven.
Bijkomende rechten voor de schuldeiser in geval van niet-betaling binnen de wettelijke of contractuele termijn
Mits de levering of prestatie van diensten naar behoren is uitgevoerd, wordt het op de vervaldag niet betaalde bedrag vermeerderd met interest vanaf de volgende dag, tenzij de schuldenaar kan aantonen dat de vertraging hem niet kan worden toegerekend.
De interest stemt overeen met een bij koninklijk besluit vastgestelde wettelijke interest die tweemaal per jaar wordt bijgewerkt. Momenteel bedraagt dit percentage 8%.
Bovendien kan het onbetaalde bedrag, zodra door de eenvoudige toepassing van de wet verwijlinterest verschuldigd is, worden verhoogd met een forfaitaire vergoeding van €40 ter dekking van de door de schuldeiser gemaakte inningskosten.
Naast dit forfaitaire bedrag heeft de schuldeiser recht op een redelijke vergoeding voor alle andere invorderingskosten die hij als gevolg van de betalingsachterstand heeft moeten maken, waaronder bijvoorbeeld een procedurevergoeding overeenkomstig de bepalingen van het Gerechtelijk Wetboek.
Denk er ook om: deze interesten en toeslagen worden automatisch en zonder ingebrekestelling toegepast!
Gevolgen voor de boekhouding
Voor de schuldenaar
Volgens de Commissie voor Boekhoudkundige Normen moet de verschuldigde interest als zeker en van rechtswege opeisbaar worden beschouwd zodra de betalingstermijn is verstreken. Bijgevolg zou de voorzichtigheid betekenen dat de interest en forfaitaire vergoeding in rekening worden gebracht vanaf de eerste dag na de vervaldag van de betaling.
De schuldenaar moet derhalve de volgende boekingen verrichten:
- een schuld op rekening 440 Leveranciers
- interest en andere lasten op een rekening 6500 bestemd voor Rente, provisies en kosten van schulden of op rekening 668 als Overige eenmalige financiële lasten.
Voor de schuldeiser
In haar advies van 20 april 2022 herinnert de Commissie voor Boekhoudkundige Normen ook aan een ander voorzichtigheidsbeginsel dat bepaalt dat inkomsten niet mogen worden geboekt wanneer de daadwerkelijke inning ervan onzeker is. Bijgevolg kan de erkenning door de schuldeiser van de wegens de vertraging van de klant verschuldigde bedragen niet eveneens automatisch plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer het blijkt te gaan om een dubieuze debiteur.
Zodra de schuldeiser er echter voldoende zeker van is dat hij de aanvullende vergoedingen op zijn klant kan verhalen, dient hij de volgende boekingen te verrichten:
- een vordering voor interest en schade op rekening 400 Klanten
- interest en andere lasten op een rekening 751 Inkomsten uit vlottende activa of op rekening 769 als Overige eenmalige financiële baten.
Besluit
Uiteraard zal men in de praktijk altijd zijn gezond verstand moeten gebruiken alvorens de door de wet geboden rechten te verantwoorden of toe te passen, afhankelijk van de aard van de handelsrelatie tussen de klant en zijn leverancier.
Om deze relatie niet in het gedrang te brengen, gaan heel wat leveranciers niet over tot letterlijke toepassing van interesten of extra kosten. Toch blijft het een interessant instrument waarover zij beschikken om hun onwillige of weinig meewerkende onwillige klanten te sanctioneren. Dus te gebruiken volgens individuele specifieke behoeften... Voor de goede verstaander...