-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De Belgische belastingdienst heeft een nieuw belastingstelsel voor ingekomen belastingplichtigen en ingekomen onderzoekers uitgewerkt[1]. Het nieuw regime biedt werknemers en bedrijfsleiders die reeds op 1 januari 2022 in België werkzaam zijn, de mogelijkheid om toe te treden tot het nieuw belastingstelsel. Anderzijds kunnen expats die momenteel genieten van het bijzonder aanslagstelsel voor buitenlandse kaderleden en onderzoekers van 1983, in principe beslissen om hun huidige statuut te behouden tot 31 december 2023. Hierdoor verliezen ze echter wel het recht om over te stappen naar het nieuwe stelsel.
Met dit artikel willen we een beter inzicht geven in de overgangsregeling vanuit een strategisch standpunt.
Het nieuwe regime: voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor het nieuwe bijzonder belastingstelsel voor ingekomen belastingplichtigen en ingekomen onderzoekers, moeten zowel de werknemer als de werkgever aan bepaalde voorwaarden voldoen. Hieronder volgt een beknopt overzicht van deze voorwaarden. We zullen een grondige analyse van de voorwaarden uitwerken na publicatie van de volgende FAQ door de Belgische fiscus.
- Het bijzonder belastingstelsel vereist dat de betrokken persoon rechtstreeks in het buitenland wordt aangeworven of vanuit het buitenland wordt gedetacheerd.
- Gedurende een ononderbroken periode van 60 maanden voorafgaand aan de aanvang van de activiteiten of de aankomst in België geldt dat de ingekomen belastingplichtige:
- niet werd beschouwd als een fiscaal inwoner van België
- niet onderworpen was aan de Belgische belasting niet-inwoners voor beroepsinkomsten in België of
- niet binnen een straal van 150 km van de Belgische grens heeft gewoond.
- Minimale bezoldigingsdrempel: de ingekomen belastingplichtige moet op jaarbasis minstens een brutoloon van €75.000 ontvangen van zijn werkgever of vennootschap voor de in België geleverde prestaties (dit bedrag kan met ingang van het inkomstenjaar 2024 om de drie jaar worden aangepast).
Indien de ingekomen belastingplichtige slechts gedeeltelijk belastbaar is in België, wordt bij het berekenen van de bezoldigingsdrempel in principe enkel rekening gehouden met de bezoldiging die onderworpen is aan de Belgische belasting. Voordelen van alle aard en variabele vergoedingen (dat wil zeggen, bonussen) worden in aanmerking genomen bij de beoordeling van de drempelvoorwaarde, waaraan elk jaar opnieuw moet worden voldaan.
Wanneer deze voorwaarde in een bepaald jaar niet wordt nageleefd, zal dit leiden tot de opschorting van het bijzonder belastingstelsel ten gunste van de ingekomen belastingplichtige. - De werkgever of de vennootschap moet binnen drie maanden nadat de expat in België in dienst is getreden, via elektronische weg een aanvraag indienen bij de fiscale administratie. Bij deze aanvraag moet een door de ingekomen belastingplichtige ondertekend attest worden gevoegd, dat zijn akkoord met de aanvraag voor de toepassing van het stelsel bevestigt.
Restrictiever of toch niet?
Het nieuwe bijzonder belastingstelsel is in zekere zin restrictiever dan het oude expatstatuut (bijvoorbeeld, de loondrempel, de afstand van 150 km, en de maximumperiode van 5 jaar). Hierdoor kunnen sommige werknemers en bedrijfsleiders die in België werkzaam zijn en onder het oude expatregime vielen, worden uitgesloten van toetreding tot het nieuwe stelsel.
Op andere punten lijkt de nieuwe regeling dan weer soepeler te zijn. Het is in dat opzicht dus ook perfect mogelijk dat een persoon die niet kon genieten van het oude expatregime, wel in aanmerking komt voor het nieuwe bijzonder belastingstelsel.
Hoewel een dubbele voorwaarde ontstaat met betrekking tot de afwezigheid van banden met België (zie boven), speelt nationaliteit niet langer een rol bij de aanvraag tot toetreding tot de nieuwe regeling. Zo was een persoon met de Belgische nationaliteit die na meer dan 5 jaar afwezigheid op het Belgisch grondgebied terugkeert naar België uitgesloten van het oude regime, terwijl hij nu wel in aanmerking kan komen voor het nieuwe stelsel (indien aan alle andere voorwaarden is voldaan).
Een ander voorbeeld is de vereiste om voldoende banden met het buitenland aan te tonen, wat er vaak toe leidde dat het oude expatregime werd geweigerd voor personen die bijvoorbeeld gehuwd waren met een Belgisch rijksburger. Ook deze beperking bestaat niet meer in het nieuwe stelsel (nog te bevestigen op basis van de komende aanvullende toelichtingen van de Belgische belastingdienst).
Heel wat expats die genieten van het huidige regime, voldoen niet aan de voorwaarden van de nieuwe regeling. Anderzijds komen veel expats die geen beroep konden doen op de oude regeling, mogelijk wel in aanmerking voor het nieuwe regime. Het is daarom van belang dat ondernemingen hun volledige personeelsbestand screenen op de mogelijkheid om toe te treden tot de nieuwe regeling en deze screening niet beperken tot de personen die onder het huidige regime vallen, aangezien alle werknemers en bedrijfsleiders eventueel in aanmerking kunnen komen voor de nieuwe regeling.
Het bovenstaande standpunt is gebaseerd op de huidige tekst van de programmawet die hopelijk te zijner tijd zal worden bevestigd door de Belgische fiscus.
Welke systeem is potentieel het meest gunstige?
Vanaf 1 januari 2022 (inkomstenjaar 2022) kunnen geen aanvragen meer worden ingediend voor toetreding tot het oude systeem (behalve voor expats die tussen 31 juli 2021 en 31 december 2022 in België zijn aangekomen).
In de recente administratieve circulaire 2022/C/9, heeft de Belgische fiscus echter aangegeven dat het oude aanslagstelsel nog tot en met 31 december 2023 van toepassing blijft, mits aan de voorwaarden van het oude belastingstelsel wordt voldaan en de betrokken werknemer of bedrijfsleider op 1 januari 2022 reeds van het oude systeem genoot.
Expats die momenteel onder het oude expatstatuut vallen (minder dan 5 jaar) én aan de voorwaarden van de nieuwe regeling voldoen, hebben bijgevolg de mogelijkheid om te opteren voor het nieuwe systeem of om gedurende de overgangsperiode in het oude systeem te blijven.
Bij belastingplichtigen die opteren voor het nieuwe belastingstelsel, worden de jaren die de belastingplichtige tot 1 januari 2022 reeds in België heeft gewerkt, afgetrokken van de tijdslimiet van 5 jaar. In dat geval moet er een afweging worden gemaakt tussen de potentiële voordelen. Het nieuwe belastingstelsel zou in principe altijd voor een langere periode moeten gelden dan het oude. Dit als gevolg van de vereiste om minder dan 5 jaar in België te zijn om te kunnen opteren voor het nieuwe stelsel, en de mogelijkheid om de duur te verlengen tot 8 jaar. Toch kan het interessanter zijn om, zelfs voor een kortere periode, onder het oude expatregime te blijven (dit is voornamelijk het geval voor expats die een hoog reispercentage hebben).
Bijvoorbeeld: een expat die op 1 januari 2018 in België is beginnen te werken, die momenteel onder het oude statuut valt met een brutoloon van €85.000, 50% reisvrijstelling en het maximum van €11.250 aan niet-belastbare vergoedingen, en die voldoet aan de voorwaarden voor toetreding tot het nieuwe regime. Opteren voor het nieuwe stelsel zou in dit geval resulteren in vier jaar met voordelen (één jaar om de vijf jaar vanaf de aanvang van de activiteiten in België te bereiken, plus drie jaar verlenging), tegenover twee overgangsjaren onder het oude expatregime.
Normaal | Aanslagstelsel expats | Belastingstelsel ingekomen belastingplichtigen | |
Brutoloon | 85.000,00 | 85.000,00 | 75.000,00 |
NBV Expat | -22.500,00 | ||
Sociale zekerheid | -11.053,63 | -8.112,88 | -9.753,21 |
NBV Expat | 11.250,00 | ||
Belastbaar | 73.946,37 | 65.637,12 | 65.246,79 |
Belgische belasting | -29.171,02 | -10.100,70 | -24.540,00 |
NBV Expat | 11.250,00 | ||
NBV Ingekomen belastingplichtige | 10.000,00 | ||
Nettoloon | 44.775,35 | 66.786,42 | 50.706,79 |
Het geaccumuleerde nettoloon over de laatste vier jaar zou in het nieuwe systeem echter €202.827,18 bedragen (dat wil zeggen 4 x €50.706,79), terwijl dit zou oplopen tot €223.123,53 (dat wil zeggen 2 x €44.775,35 + 2 x €66.786,42) tijdens de overgangsperiode in het oude systeem.
In het bovenstaande voorbeeld gaan we ervan uit dat de Belgische fiscus geen rekening zal houden met het Belgisch belastbaar inkomen na aftrek van de reisvrijstelling (uit het oude expatregime) om te bepalen of de belastingplichtige al dan niet aan de voorwaarden van de nieuwe regeling voldoet. Is dit wel het geval, dan zou de persoon in dit voorbeeld waarschijnlijk niet aan de voorwaarden van het nieuwe systeem voldoen. Dit is een van de punten die de Belgische belastingdienst hopelijk nader zal toelichten in de volgende FAQ.
Andere overwegingen kunnen ook een rol spelen. In dit voorbeeld kan een reisvrijstelling van 50% bijvoorbeeld leiden tot een verhoogd risico op een belastingcontrole. Dergelijke afwegingen moeten ook worden meegenomen bij het maken van een keuze.
Er moet dus geval per geval worden bekeken wat de voor- en nadelen van een bepaalde keuze zijn.
Contractuele bepalingen van cruciaal belang
Het brutoloon om het drempelbedrag van €75.000 en het maximum van 30% aan niet-belastbare vergoedingen te bepalen, moet het contractuele brutosalaris zijn.
Voor werknemers en bedrijfsleiders die reeds op 1 januari 2022 in België werkzaam zijn en momenteel overwegen om al dan niet te opteren voor de nieuwe regeling, moet nog worden bevestigd wat de sociale en belastingdiensten zullen aanvaarden op het gebied van contractuele regelingen. Zo zou een verlaging van het contractuele brutoloon in combinatie met een ‘nieuwe’ niet-belastbare vergoeding door de Belgische sociale autoriteiten als een inbreuk op de Belgische arbeidswetgeving kunnen worden beschouwd, of door de Belgische belastingdienst als fiscaal misbruik kunnen worden aangemerkt.
Conclusie
Gelet op het voorgaande en in afwachting van verdere opheldering over de onderliggende voorwaarden, kunt u reeds overgaan tot een evaluatie van uw eigen positie of een screening van uw personeelsbestand om eventuele opportuniteiten te identificeren.
Een dergelijke screening moet met het nodige voorbehoud gebeuren en moet worden gevolgd door een analyse per individueel geval.
[1] De onderliggende programmawet werd gepubliceerd op 27 december 2021.