-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Het tax shelter-systeem werd reeds in 2003 ingevoerd om ondernemingen de mogelijkheid te bieden om via investeringen de audiovisuele sector te ondersteunen. Het systeem werd doorheen de jaren aanzienlijk hervormd en uitgebreid tot podiumproducties in 2017 en recent nog videospellen.
Niettemin zien wij in de praktijk dat de huidige regelgeving nog veel ruimte laat voor interpretatie en nog steeds voor veel onduidelijkheden zorgt. De wetgever lijkt zich hiervan bewust en heeft afgelopen zomer een reparatiewetgeving uitgevaardigd om bepaalde aspecten van het systeem verder te verduidelijken[1].
We geven je graag een beknopte omschrijving van de voornaamste wijzigingen die in de praktijk een impact hebben op de productievennootschappen en/of de tax shelter-investeerders.
Belangrijkste wijzigingen aan het tax shelter-systeem
In aanmerking komende productievennootschap
Sinds 1 augustus 2022 worden de activiteiten van de productievennootschap verder verstrengd en moet voortaan de productie en ontwikkeling van de kwalificerende werken niet alleen het voornaamste doel vormen, maar ook de 'kernactiviteit' van de productievennootschap uitmaken. Om de ‘kernactiviteit’ te beoordelen moet men kijken naar de interne jaarrekening van de vennootschap. Voortaan worden de activiteiten van de productievennootschap enkel als ‘kernactiviteit’ beschouwd als de opbrengst uit de productie en exploitatie van de audiovisuele werken, podiumproducties of videospellen minstens 50% van haar totale opbrengst uitmaakt. Indien deze 50%-drempel niet wordt gehaald, zal de productie van de kwalificerende werken als een bijkomende activiteit worden beschouwd die niet in aanmerking komt om via tax shelter gefinancierd te worden. Deze beoordeling is een feitenkwestie en kan weerlegd worden indien de betrokken vennootschap kan aantonen dat haar kosten voornamelijk betrekking hebben op de productie en exploitatie van erkende werken (en dat de andere activiteiten (ondanks hun hogere opbrengst) slechts een beperkt aandeel in de kosten van de vennootschap vertegenwoordigen).
Producties mogen geen reclamedoeleinden nastreven
Voor audiovisuele werken wordt voortaan gestipuleerd dat deze niet in aanmerking kunnen komen als ze reclamedoeleinden nastreven. Hierbij denken wij bijvoorbeeld aan reclamespots op TV of bedrijfsfilms die niet aan het brede publiek worden getoond.
Ook voor podiumproducties wordt voortaan gesteld dat producties op zichzelf moeten staan en dat zij niet tot (hoofd)doel mogen hebben om reclame te maken voor of het bevorderen van bepaalde andere goederen of diensten[2]. Hierbij worden onder andere zogenaamde ‘dinershows’ geviseerd, waarbij men eigenlijk betaalt voor het diner en waarbij de bijhorende opvoering bijkomstig is (denk bijvoorbeeld aan de bekende voorstellingen in de Parijse Moulin Rouge).
Productie-uitgaven gelinkt aan de ‘try-out’ voor podiumwerken
In de praktijk was het voor podiumproducties niet altijd duidelijk welke opvoering precies als een ‘try-out’-voorstelling in aanmerking zou komen en welke als de eigenlijke ‘première’. Door de wetswijziging[3] werd een definitie voor een ’try-out’ ingevoerd. Er zijn zodoende twee belangrijke factoren die zullen bepalen of een voorstelling als een ’try-out’ kan beschouwd worden:
- een try-out is een proefvoorstelling van de podiumproductie bedoeld om de reactie van het publiek te peilen en eventueel alsnog wijzigingen in het stuk aan te brengen
- de toegangsprijs die wordt aangerekend aan het publiek, ligt beduidend lager dan de toegangsprijs voor de première en de daaropvolgende voorstellingen.
Verder werd er ook een maximale termijn van twee maanden ingevoerd die tussen het moment van een ’try-out’ en ‘première’ mag verlopen. Bijgevolg, indien er meer dan twee maanden tussen beide voorstellingen zou verlopen, dan wordt de eerste voorstelling die plaatsvindt vanaf de twee maanden na de eerste ‘try-out’ automatisch als de ‘première’ beschouwd. Vanaf dat ogenblik zal de relevante termijn van één maand voor het maken van de productie- en exploitatie-uitgaven lopen.
In aanmerking komende uitgaven
De reparatiewet heeft bepaalde verduidelijkingen gebracht aan wat als een in aanmerking komende productie- en exploitatie-uitgave kan worden beschouwd, aangezien deze kwalificatie in de praktijk zeer belangrijk is (gelet op het feit dat onvoldoende kwalificerende uitgaven kunnen leiden tot het niet (volledig) afleveren van het finaal tax shelter-attest).
- Hergebruik van decors, rekwisieten, kostuums en attributen
Verder wordt ook wettelijk bevestigd dat de uitgaven met betrekking tot de recyclage van onder andere decors, rekwisieten, kostuums en attributen ook als directe productiekosten worden beschouwd[4], zodat het hergebruik van deze goederen wordt aangemoedigd.
- Vergoedingen betaald of toegekend aan executive producers, co-producers, associate of andere producers
De regel dat de vergoedingen betaald aan executive producers, co-producers, associate of andere producers onrechtstreekse productie-uitgaven uitmaken[5], voor zover deze niet meer bedragen dan 18% van de Belgische productie- en exploitatie-uitgaven, werd verder verfijnd[6]. Voortaan, indien alle activiteiten van deze producers gepresteerd zijn door de productievennootschap zelf (lees: productievennootschap zorgt via eigen personeel voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van het werk, zoeken naar tax shelter-investeerders, enzovoort), dan mogen deze vergoedingen niet meer bedragen dan maximaal 10% van de Belgische (in aanmerking komende) rechtstreekse productie- en exploitatie-uitgaven.[7] Het deel van de vergoedingen dat de 10%-grens zou overschrijden, wordt dan beschouwd als een niet kwalificerende uitgave en wordt volledig buiten beschouwing gelaten bij de berekening van de fiscale waarde van het tax shelter-attest. De invoering van deze grens is er gekomen omdat bleek dat producenten binnen de audiovisuele sector vaak op (discretionaire) forfaitaire wijze de vergoeding voor de door hen geleverde prestaties berekenen.
Indien daarentegen alle activiteiten van de voormelde producers door externe partijen worden geleverd, dan zullen de toegekende of betaalde vergoedingen aan de betrokken producers (mits die verband houden met werkelijke prestaties) als indirecte productie-uitgaven in aanmerking komen, aangezien deze vergoedingen geacht worden marktconform te zijn. Bijgevolg geldt de forfaitaire begrenzing van 10% hier niet.
Snellere indiening van de tax shelter-dossiers
In de praktijk zien wij dat productievennootschappen niet altijd het aanvraagdossier voor het bekomen van het fiscaal eindattest indienen van zodra de productie is afgerond. Wettelijk gezien hadden zij immers de mogelijkheid om hiermee te wachten, aangezien ze er enkel op moesten letten dat het eindattest vóór 31 december van het vierde jaar na het jaar waarin de raamovereenkomst werd ondertekend, werd afgeleverd[8]. De wetgever heeft hieraan een einde willen stellen door te bepalen dat de producenten verplicht zijn om het aanvraagdossier binnen de 9 maanden na de voltooiing van het erkende werk in te dienen[9]. Deze verplichting zorgt ervoor dat de tax shelter-investeerders sneller hun definitieve vrijstelling kunnen bekomen.
Tax shelter voor videospellen
Momenteel is het tax shelter-systeem voor videospellen verankerd in het wetboek[10], met een geplande inwerkingtreding vanaf 1 januari 2023.
De inwerkingtreding van het tax shelter-systeem voor videospellen was afhankelijk van de voorafgaande goedkeuring door de Europese Commissie en de Belgische Gemeenschappen. Op 25 juli 2022 werd door de Europese Commissie het groen licht gegeven dat de uitbreiding van het tax shelter-systeem naar games geen verboden staatssteun uitmaakt.
Momenteel is het enkel nog wachten op de goedkeuring door de Belgische Gemeenschappen die moeten beoordelen of videospellen de zogenaamde ’culturele test’ doorstaan.
Het blijft daarom nog afwachten of producenten van videospellen vanaf 1 januari 2023 tax shelter-fondsen gaan kunnen ophalen. Echter, heeft de wet van 5 juli 2022 de inwerkingtreding van dit systeem slechts afhankelijk gesteld van de aanname van een culturele test door alle gemeenschappen tot aan 1 januari 2023. Bijgevolg volstaat het vanaf die datum dat één van de Gemeenschappen een culturele test aanneemt opdat het regime er van toepassing zou zijn.
Conclusie
De recente reparatiewetgeving biedt bijkomende verduidelijkingen aan bepaalde begrippen en de werking van het tax shelter-systeem. In de praktijk stellen wij echter vast dat het recent gewijzigde tax shelter-systeem nog altijd bepaalde problemen oplevert (bijvoorbeeld de manier om de tax shelter-investering te berekenen, de boekhoudkundige en fiscale verwerking ervan, enzovoort). Daarom lijkt het ons niet uitgesloten dat het tax shelter-systeem in de komende jaren verder gewijzigd en vereenvoudigd zal worden.
[1] Wet van 5 juli houdende diverse fiscale bepalingen, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 15 juli 2022
[2] nieuw artikel 194ter/1 § 2, 2° WIB 92
[3] artikel 194ter/1, §2, 5° WIB92 werd
[4] artikel 194ter, §1, lid 1, 8°, 5de streepje WIB92
[5] In tegenstelling tot de vergoedingen van de productie-manager, de postproductiecoördinator en de line producer, die directe productie-uitgaven zijn.
[6] Wet van 5 juli 2022
[7] artikel 194ter § 1, 9° lid 2 WIB92
[8] artikel 194ter, §5 WIB92
[9] aangevuld artikel 194ter § 7 lid 1, 2° WIB92
[10] artikel 194ter/3 WIB92