-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Sinds een aantal jaren kan men genieten van het zogenaamde VVPRbis-gunstregime, dat toelaat de roerende voorheffing van (standaard) 30% op dividenden te verminderen.
Wat houdt het VVPRbis-gunstregime precies in?
De roerende voorheffing op dividenden die van het gunstregime kunnen genieten, bedraagt slechts:
- 20% voor dividenden toegekend uit de winstverdeling voor het tweede boekjaar volgend op dat van de VVPRbis-inbreng
- 15% voor dividenden toegekend uit de winstverdeling voor het derde en latere boekjaren volgend op dat van de VVPRbis-inbreng.
Om in aanmerking te komen voor het VVPRbis-gunstregime (en dus voor uitkeringen aan een verminderd tarief inzake roerende voorheffing) diende een kapitaalsinbreng[1] tot en met 31 december 2021 aan de volgende voorwaarden te voldoen:
- inbreng in geld na 30 juni 2013 in een KMO-vennootschap
- uitgifte van nieuwe, niet-preferente aandelen op naam als vergoeding voor deze inbreng
- volledige volstorting van het kapitaal dat door de VVPRbis-aandelen werd vertegenwoordigd, en dit uiterlijk op het moment van de dividenduitkering.
Voor vennootschapsvormen zonder minimumkapitaal (bijvoorbeeld, de vroegere commanditaire vennootschap) diende het VVPRbis-kapitaal minstens het minimumkapitaal van een BVBA te bedragen (€18.550).
Wijziging in 2022 inzake volstorting VVPRbis-kapitaal
Door de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV) werd de kapitaalsvereiste voor een BV (de nieuwe naam voor een BVBA) afgeschaft en werd voor de voordien reeds bestaande BVBA’s het volgestort gedeelte van het kapitaal en de wettelijke reserve van rechtswege en zonder vervulling van enige formaliteit omgevormd in een statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening. Het niet gestorte gedeelte van het kapitaal werd op dezelfde wijze omgevormd in een eigen vermogensrekening ‘niet-opgevraagde inbrengen’.
Het was onduidelijk of vennootschappen die werden opgericht vóór de invoering van het WVV[2] alsnog moesten overgaan tot volstorting van hun ‘niet-opgevraagde inbrengen’ om hun ‘oude kapitaal’ op minimaal €18.550 te brengen.
Een aantal onder hen ging over tot een kapitaalvermindering door ‘vrijstelling van volstorting’. Op die manier werd getracht alsnog te voldoen aan de voorwaarde dat het (verminderde) VVPRbis-kapitaal ‘volstort’ dient te zijn.
De wetgever oordeelde echter dat dergelijke kapitaalverminderingen “gecorrigeerd” moeten worden om (blijvend) te kunnen genieten van de VVPRbis-regeling. Daarom moeten vennootschappen die tot een vrijstelling van volstorting van VVPRbis-kapitaal zijn overgegaan tussen 1 mei 2019 en 15 december 2021 hun kapitaal terug verhogen tot het oorspronkelijk bedrag.
Deze kapitaalverhoging in speciën moet uiterlijk op 31 december 2022 afgerond zijn. Zoniet verliest men het VVPRbis-gunstregime voor dit kapitaal.
Zulke kapitaalverhoging zal voor een BV moeten gebeuren met tussenkomst van de notaris. Ter gelegenheid van deze akte zal de vennootschap verplicht zijn om de statuten aan te passen aan de bepalingen van het WVV.
Niet-preferent karakter niet langer vereist
Voorheen mochten de in ruil voor VVPRbis-kapitaal uitgereikte aandelen geen enkel voorrecht hebben, noch qua stemrecht, noch qua omvang van dividend.
Sinds 1 januari 2022 geldt de uitsluiting enkel als de nieuwe aandelen een voorkeurrecht zouden hebben inzake deelname in winst, kapitaal of verdeling van het vermogen van de vennootschap.
Dit laat dus toe om bij inbrengen van VVPRbis-kapitaal diverse soorten van aandelen te creëren, bijvoorbeeld met verschillend stemrecht (zie kader). De mogelijkheden die het WVV op dit punt voorziet, worden dus niet langer belemmerd door een dreigend verlies van het VVPRbis-gunstregime.
Wat zijn ‘soorten’ van aandelen?Zowel bij oprichting als bij latere kapitaalverhogingen kunnen verschillende soorten aandelen worden uitgegeven, waaraan zekere rechten verbonden worden. ‘Soort’ verwijst naar de verschillen binnen elke categorie van effecten die een vennootschap heeft uitgegeven. De soortvorming van aandelen is bijna eindeloos: zo kan er worden gedifferentieerd op het vlak van winstrechten (bijvoorbeeld, bevoorrecht dividend), stemrechten (bijvoorbeeld, vetorechten) of kunnen bepaalde aandelen bijzondere rechten geven bij de aanstelling van bestuurders (voordrachtrechten). Hoe creëer je die ‘soorten’?De creatie van soorten vereist een statutenwijziging en dus bij een BV en een NV ook een notariële akte. Bovendien moet bij iedere creatie van een soort, of de wijziging aan de rechten van een bestaande soort, een bijzondere procedure worden gevolgd. Zo moet het bestuursorgaan de voorgestelde creatie/wijzigingen en de gevolgen daarvan verantwoorden in een bijzonder verslag. Als aan dit verslag ook financiële en boekhoudkundige gegevens ten grondslag liggen, moet de commissaris (indien er één is), dan wel een bedrijfsrevisor of een externe accountant, in een apart verslag attesteren dat deze gegevens in alle van materieel belang zijnde opzichten getrouw en voldoende zijn om de algemene vergadering die over het voorstel moet stemmen, voor te lichten. Tot slot moet op de algemene vergadering die over de creatie of wijziging beslist, de beslissing binnen elke soort van aandelen worden genomen met naleving van de aanwezigheids- en meerderheidsvereisten voorgeschreven voor een statutenwijziging. |
Verschillende soorten aandelen ook nuttig voor de liquidatiereserve
Het gebruik van verschillende soorten van aandelen binnen een vennootschap, kan ook nuttig zijn om het gunstregime van de ‘liquidatiereserve’ te optimaliseren. Een aanleg van een liquidatiereserve kan gebeuren mits betaling van een bijzondere aanslag van 10% in de vennootschapsbelasting.
Het voordeel bestaat erin dat bij latere uitkering van de liquidatiereserve:
- geen roerende voorheffing ten laste van de aandeelhouder verschuldigd is wanneer de uitkering plaatsvindt bij de vereffening van de vennootschap
- slechts 5% roerende voorheffing verschuldigd is indien de uitgekeerde liquidatiereserve ten minste vijf jaar, te rekenen van de laatste dag van het belastbare tijdperk waarin ze werd aangelegd, behouden is gebleven op een afzonderlijke rekening van het passief.
Door diverse soorten van aandelen te creëren, kan er bijvoorbeeld worden gewerkt naar een situatie waarbij de aandeelhouders, die reeds in de vennootschap deelnamen ten tijde van de aanleg van een liquidatiereserve, hun dividend uit de liquidatiereserve kunnen bekomen (terwijl men de dividenduitkeringen naar andere aandeelhouders kan putten uit andere reserves).
Een ander doel kan zijn om de natuurlijke personen-aandeelhouders een dividend uit de liquidatiereserve te bezorgen, terwijl vennootschappen-aandeelhouders hun dividend uit de overige reserves verkrijgen. Immers, vennootschappen-aandeelhouders zullen vaak van een vrijstelling van roerende voorheffing op dividenden kunnen genieten.
Uiteraard moeten dergelijke situaties met de nodige motivatie opgesteld worden, onder meer met het oog op de eventuele toepassing van de algemene antimisbruikbepaling in fiscale zaken.
[1] In dit artikel wordt met ‘kapitaal’ het ‘fiscaal kapitaal’ bedoeld, zoals gedefinieerd in het Wetboek van de inkomstenbelastingen. Dit begrip omvat zowel het vennootschapsrechtelijk kapitaal van een NV als de soortgelijke begrippen voor andere rechtsvormen.
[2] De datum van invoering was 1 mei 2019.