-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Het beschikken over een bankrekening is voor de meeste ondernemingen een evidentie. De toenemende regelgeving omtrent antiwitwas en fraudebestrijding leidt er echter toe dat financiële instellingen terughoudender zijn, meer informatie opvragen en uiteindelijk vaak ook weigeren basisbankdiensten te leveren.
Op 8 november 2020 werd een wettelijk kader geschept dat het mogelijk moet maken om na een aantal weigeringen toch in aanmerking te komen voor basisbankdiensten. Het bijhorende Koninklijk Besluit werd eind 2022 gestemd en sinds begin 2023 kunnen ondernemingen deze aanvragen effectief indienen, aangezien op dat moment de leden van de basisbankdienstkamer werden benoemd bij Ministerieel Besluit.
Wat zijn basisbankdiensten?
De basisbankdiensten omvatten het storten en afhalen van geld, het uitvoeren van overschrijvingen en doorlopende opdrachten, het uitvoeren van domiciliëringen, het houden van een bankkaart en het gebruik van de digitale kanalen van de bank.
De rekening wordt in euro aangeboden. Op aanvraag kan hiervan afgeweken worden en kan een rekening in Amerikaanse dollar aangeboden worden. Men kan dan echter geen geld storten of afhalen.
Wie kan een aanvraag indienen?
Elke in België gevestigde onderneming [1] die ingeschreven is in de Kruispuntbank van Ondernemingen of dergelijke inschrijving aanvraagt, heeft recht op basisbankdiensten.
Volgende entiteiten worden niet beschouwd als onderneming en kunnen hier bijgevolg geen beroep op doen:
- feitelijke verenigingen
- overheden (gemeenten, ocmw’s, gewesten, gemeenschappen, provincies, …)
- iedere publiekrechtelijke rechtspersoon die geen goederen of diensten aanbiedt op een markt.
Naast ondernemingen hebben ook ambassades recht op het indienen van een aanvraag en het bekomen van basisbankdiensten.
Wie biedt basisbankdiensten aan?
Voorlopig bieden volgende instellingen basisbankdiensten aan:
- BNP Paribas Fortis
- KBC Bank
- Belfius Bank
- ING België
- Argenta
- Crelan
- Axa Bank Belgium.
Hoe verloopt de procedure?
De aanvraag kan ingediend worden bij de basisbankdienstkamer wanneer men kan aantonen dat de onderneming door ten minste 3 kredietinstellingen geweigerd werd.
Deze aanvraag kan online ingediend worden via de website van de FOD Economie. Voor deze aanvraag moet je kunnen inloggen bij CSAM[2]. Bedrijfsleiders die (nog) geen toegang tot CSAM hebben, kunnen aan een weigerende kredietinstelling vragen om gratis een papieren aanvraagformulier te bezorgen.
Bij deze aanvraag moet een verklaring worden toegevoegd dat de onderneming momenteel niet geniet van een basisbankdienst. Hiervoor is een template beschikbaar op de website van de FOD Economie.
Volgende stukken moeten bijkomend toegevoegd worden:
- bewijsstukken van de weigeringen
- bewijsstukken betrouwbaarheid van de natuurlijke personen die meer dan 25% van het kapitaal/vermogen bezitten. Er wordt niet gespecificeerd hoe je dit kan doen.
- uittreksel uit het strafregister van de vennootschap en haar bestuurders
- een lijst van gebruikelijke tegenpartijen
- transacties van aanzienlijke bedragen.
Nadat de aanvraag werd ingediend, volgt de basisbankdienstkamer de volgende procedure:
- controle of de aanvraag volledig, ontvankelijk en voldoende gemotiveerd is
- voorleggen van dossier aan CFI (indien vraag om advies)
- aanstelling van een basisbankdienst-aanbieder
- beslissing van aanstelling wordt aangetekend verzonden aan onderneming.
De basisbankdienstkamer heeft, na ontvangst van de aanvraag, 2 maanden de tijd om een aanbieder aan te stellen, tenzij er bijkomende risicobeperkte maatregelen moeten worden genomen. De basisbankdienstkamer voert geen inhoudelijke controle uit op deze informatie maar geeft deze door aan de basisbankdienst-aanbieder die controleert of de aanvragende onderneming voldoet aan de voorwaarden.
De basisbankdienst-aanbieder heeft vervolgens 10 werkdagen de tijd om diensten aan te bieden. Deze 10 werkdagen vallen buiten de tijd die nodig is voor de identificatie van de klant en eventuele risicobeperkende maatregelen.
Kan een dienstverlener weigeren?
De basisbankdienst-aanbieder kan weigeren als:
- de onderneming al een rekening bij een andere instelling heeft.
- de onderneming haar bankrekeningen zelf heeft opgezegd met het oog op het gebruik van de basisbankdienst.
- er uit de aanvraag blijkt dat er een schending is van het witwassen van geld, financiering van terrorisme of gebruik van contanten.
- een van de leden van het bestuursorgaan of personen belast met dagelijks bestuur veroordeeld zijn met betrekking tot oplichting, misbruik van vertrouwen, valsheid in geschriften.
- de onderneming onjuiste informatie verstrekt bij de aanvraag.
De weigering moet binnen de 10 dagen schriftelijk en gemotiveerd overgemaakt worden aan de aanvrager, tenzij dit in strijd zou zijn met de nationale veiligheid, openbare orde of witwaswetgeving.
Kan de basisbankdienst opgezegd worden?
De basisbankdienst-aanbieder kan de basisbankdienst opzeggen wanneer:
- een van de leden van het bestuursorgaan of personen belast met dagelijks bestuur veroordeeld wordt m.b.t. oplichting, misbruik van vertrouwen, valsheid in geschriften.
- er 12 maanden geen transacties zijn gebeurd op de rekening.
- er verkeerde informatie werd verstrekt bij de aanvraag.
- er in België of een andere lidstaat wel een bankrekening gehouden wordt door de onderneming.
- er witwassen van geld en/of financiering van terrorisme wordt vastgesteld.
- er geen transparantie is over het gebruik van contanten.
De opzegging moet schriftelijk en kosteloos gebeuren met motivering en rechtvaardiging behalve wanneer de reden verband houdt met het witwassen van geld en/of financiering van terrorisme.
Er moet ook rekening worden gehouden met een opzegtermijn van 2 maanden.
Wat kost de basisbankdienst?
De basisbankdienst is niet gratis. De aanbieder bepaalt de kost. Elektronische verrichtingen zijn steeds onbeperkt.
Wat bij klachten of geschillen?
Problemen en klachten kunnen gemeld worden via het meldpunt van de FOD Economie.
Klachten moeten eveneens ingediend worden bij de bemiddelingsdienst van de aangestelde dienstverlener. Indien geen oplossing geboden kan worden binnen een redelijke termijn, dan kan de ombudsdienst voor financiële diensten ingeschakeld worden. Deze dienst brengt een bindend advies uit.
Zoals u merkt, zijn er heel wat factoren waarmee u rekening moet houden en is het belangrijk uw aanvraag goed te documenteren. Aarzel niet om uw trusted advisor te contacteren indien u hierover vragen heeft en/of begeleiding wenst bij de aanvraag.
[1] Zoals omschreven artikel III.17 1 van het Wetboek economisch recht
[2] CSAM is een systeem van identiteits- en toegangsbeheer binnen het e-government. Het systeem werd opgezet door de Belgische federale regering. Het laat identificatie, authenticatie, autorisatie en beheer van de mandaten toe. CSAM is de toegangspoort tot een heleboel overheidsdiensten.