-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Als gevolg van de digitalisering worden er steeds meer documenten en contracten elektronisch ondertekend. Maar hoe zit het nu juist met de juridische waarde van zo’n elektronische handtekening? Is die evenveel waard als de klassieke, met de pen geplaatste handtekening? In deze bijdrage zoomen we in op de verschillende soorten elektronische handtekeningen en de waarde ervan in het rechtsverkeer[1].
Soorten elektronische handtekeningen
In België is de elektronische ondertekening van documenten in principe algemeen aanvaard en zelfs in de wet opgenomen. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden zal nog een klassieke, met de pen geplaatste handtekening vereist zijn. De ondertekening van arbeidsovereenkomsten is er één van. Een ander voorbeeld is de publicatie van bepaalde beslissingen in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad (bijvoorbeeld bestuurswijzigingen, wijzigingen van het adres van de maatschappelijke zetel).
Andere documenten van overheidsinstanties vereisen soms ook nog een klassieke, met de pen geplaatste handtekening (bijvoorbeeld aanvragen voor subsidies of vergunningen), al is de huidige trend dat meer en meer van deze instanties ook overschakelen op het aanvaarden van elektronische handtekeningen.
Er zijn meer bepaald drie soorten elektronische handtekeningen die kunnen worden gebruikt, afhankelijk van het soort document dat moet worden ondertekend.
Gewone elektronische handtekening (Standard electronic signature – ‘SES’)
Deze vorm van ondertekening is zeer eenvoudig en snel uit te voeren, maar minder verifieerbaar dan de andere twee vormen - AES en QES (zie hieronder). Dit is omdat de SES niet duidelijk aan een persoon kan worden toegewezen. Een SES biedt daarom minder zekerheid vanuit bewijsoogpunt. De eIDAS-verordening (een Europese verordening die sinds 1 juli 2016 van kracht is) bepaalt echter wel dat een SES geen rechtsgevolgen en ontvankelijkheid in gerechtelijke procedures kan worden ontzegd, louter op grond van het feit dat ze niet voldoet aan de vereisten van een QES (zie hieronder).
Een klassiek voorbeeld van een gewone elektronische handtekening is het invoeren van een PIN-code of wachtwoord, een gescande handtekening, of het aanklikken van een "ik ga akkoord"-knop.
Gewone elektronische handtekeningen kunnen in het algemeen in de volgende gevallen worden gebruikt (niet-limitatieve opsomming):
- commerciële overeenkomsten tussen organisaties, met inbegrip van verkoopovereenkomsten, algemene voorwaarden, dienstverleningsovereenkomsten
- consumentenovereenkomsten
- interne reglementen of protocollen
- gewone huur- en leaseovereenkomsten met een looptijd van negen jaar of minder.
Geavanceerde elektronische handtekening (Advanced electronic signature – ‘AES’)
Een AES vereist extra stappen voor de authenticatie van de gebruiker: een ondertekenaar wordt gevraagd een geldig document over te leggen om zijn identiteit te bevestigen, net als een unieke toegangscode na het ondertekeningsproces.
Geavanceerde elektronische handtekeningen vereisen ook dat een digitaal certificaat wordt gegenereerd en aan de digitale enveloppe wordt gehecht als onderdeel van de ondertekening.
Een AES vereist daarom een aantal technische controles die aantonen dat de handtekening authentiek is en dat het te ondertekenen document ongewijzigd blijft. Het biedt dus meer garanties op het vlak van authenticiteit en integriteit dan een SES, en zal in de meeste gevallen volstaan als bewijs voor de rechtbank.
Een voorbeeld van een geavanceerde elektronische handtekening zijn de handtekeningen geplaatst via de softwareproducten DocuSign, Adobe Sign en SignHere.
De AES biedt dus weliswaar meer waarborgen dan een SES, maar toch is ze evenmin juridisch gelijkwaardig aan een handgeschreven handtekening en zal ze niet van rechtswege moeten worden erkend in andere lidstaten van de EU of in andere derde landen.
Gekwalificeerde elektronische handtekening (Qualified electronic signature - ‘QES’)
Deze vorm van elektronische handtekening bevat de meest uitgebreide identificatie. Een QES is een specifieke implementatie van een elektronische handtekening die heeft voldaan aan de bepaalde specificaties van een overheid, waaronder het gebruik van een veilig middel voor het aanmaken van handtekeningen, en als "gekwalificeerd" is gecertificeerd door die overheid of door een door die overheid aangestelde, private partij.
Bij de QES moet de identiteit van de persoon worden geverifieerd vóór de ondertekening. Daarna geeft een gecertificeerd vertrouwensdienstaanbieder een elektronisch certificaat af dat de naam van de ondertekenaar draagt. Dit stelt de ondertekenaar in staat om vervolgens gekwalificeerde handtekeningen te genereren (één of meerdere keren, afhankelijk van het type certificaat).
De QES is juridisch gelijkwaardig aan een handgeschreven, met de pen geplaatste handtekening.
Een QES verschuift ook de bewijslast van de ongeldigheid van de handtekening van de ondertekenende partij naar de betwistende partij.
Tot slot vereist de eIDAS-verordening dat elke lidstaat de geldigheid van een QES aanvaardt, zelfs indien deze in een andere lidstaat van de EU is uitgevoerd.
Hoewel de QES dus gelijkwaardig is aan een handgeschreven handtekening op papier, zijn er toch documenten waarvoor de wetgever nog een papieren versie voorschrijft, zoals:
- bepaalde vennootschapsdocumenten, zoals de inschrijving van de overdracht van aandelen in het register van aandelen van de vennootschap dat niet in elektronische vorm wordt aangehouden [2]
- ondertekening van bepaalde formulieren, waaronder belastingaangiften en -aanvragen, die bij de overheid worden ingediend
- contracten die rechten op onroerende zaken doen ontstaan of overdragen (met uitzondering van huurovereenkomsten met een looptijd van negen jaar of minder, die geldig kunnen worden ondertekend door elke vorm van een elektronische handtekening, mits de contractuele bewijsregels in acht worden genomen) [3]
- contracten die wettelijk de tussenkomst vereisen van rechtbanken, autoriteiten of beroepsgroepen die een publieke taak uitoefenen (bijvoorbeeld openbare/authentieke akten die voor een notaris worden verleden)
- contracten voor persoonlijke en zakelijke zekerheden die gesteld worden door personen die handelen voor doeleinden buiten hun handels- of beroepsactiviteit [3], of
- overeenkomsten die onder het familierecht of het erfrecht vallen (bijvoorbeeld huwelijkscontracten) en akten van adoptie en van aan echtscheiding voorafgaande overeenkomsten.
De Europese Commissie heeft per lidstaat een lijst gepubliceerd van gekwalificeerde aanbieders van vertrouwensdiensten, in overeenstemming met de eIDAS-verordening.
Een van de bekendste voorbeelden van een gekwalificeerde elektronische handtekening in België is Itsme, maar ook via andere dienstverleners als GlobalSign en ZetesConfidens kunnen in België gekwalificeerde elektronische handtekeningen worden geplaatst.
Kanttekeningen met betrekking tot de (rechts)geldigheid
Betwisting geldigheid niet ondenkbaar
Ondanks dat een elektronische handtekening principieel geldig is, betekent dit niet dat de betwisting ervan ondenkbaar is. Men kan nog steeds de geldigheid van een elektronische handtekening aanvechten. Een SES is uiteraard makkelijker betwistbaar dan een AES of QES. Daarom wordt het gebruik van een SES buiten een informele/vertrouwde context eerder afgeraden.
Rechtsgeldigheid van een geprinte elektronische handtekening
Indien een document met een elektronische handtekening op papier wordt afgedrukt (gematerialiseerd), verliest de elektronische handtekening haar juridisch statuut. De functies van authenticiteit en integriteit gaan immers verloren via zo’n afdruk op papier.
Ondertussen zijn er bepaalde technologieën beschikbaar die het mogelijk maken om, aan de hand van het originele digitale document, bijvoorbeeld via een QR-code, de originele elektronische handtekening op te vragen, en bijgevolg toelaten dat een ‘gematerialiseerde handtekening’ de functies van een AES kan vervullen. Dit wordt ook een hybride handtekening genoemd.
Toch maakt dit de elektronisch ondertekende stukken soms onbruikbaar. Zo worden elektronisch getekende stukken niet aanvaard door de griffies van de ondernemingsrechtbanken, aangezien alles daar nog in papieren versie wordt neergelegd.
Rechtsgeldigheid van een document dat op verschillende manieren werd ondertekend
Het spreekt vanzelf dat wanneer verschillende partijen eenzelfde document moeten ondertekenen, dit best door iedereen op dezelfde manier wordt getekend (of elektronisch, of handgeschreven).
Het is echter mogelijk om een overeenkomst rechtsgeldig te laten ondertekenen met verschillende handtekeningen (handgeschreven én elektronisch), namelijk via het ondertekenen in zogenaamde counterparts. Dit betekent dat elke partij haar eigen exemplaar van (eenzelfde, identieke) overeenkomst ondertekent, waarna de ondertekenpagina’s onderling tussen alle partijen worden uitgewisseld. Elke partij beschikt op die manier over de overeenkomst met de ondertekenpagina’s van de andere partijen, die samen één origineel vormen.
Je kan er dan best voor zorgen dat er een counterpartsclausule in de overeenkomst staat zodat de ondertekenpagina’s met de handtekening(en) van je contractspartij(en) samen met de tekst van de overeenkomst zelf als een origineel exemplaar kan worden beschouwd.
Voor de meeste gebruikelijke overeenkomsten en handelingen volstaat een SES. Natuurlijk kan het zijn dat bepaalde organisaties of derden een AES vragen, waarbij gebruik kan worden gemaakt van gangbare dienstverleners zoals DocuSign, Connective en Adobe.
Wanneer een QES vereist is, zal de ondertekenaar een ondertekeningssoftware moeten gebruiken van een van de vertrouwde dienstverleners voor QES-certificaten van de lidstaat in kwestie (zie hierboven vernoemde lijst).
Samenvattend schema
Gewone elektronische handtekening (SES) | Geavanceerde elektronische handtekening (AES) | Gekwalificeerde elektronische handtekening (QES) | |
Principieel geldige ondertekening | Ja | Ja | Ja |
Controle authenticiteit handtekening en integriteit document | Neen | Ja | Ja |
Assimilatiebeginsel (gelijkwaardigheid aan fysieke handtekening) | Neen | Neen | Ja |
Automatische erkenning in andere lidstaten? | Neen | Neen | Ja |
[1] Bron: https://www.vlaanderen.be/informatiemanagement/informatie-digitaliseren/de-elektronische-handtekening
[2] Artikel 7:74 WVV
[3] Artikel XII.16 van het Wetboek Economisch Recht