-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
In de loop van 2023 werd de Europese Mobiliteitsrichtlijn omgezet in Belgisch recht. Ingevolge deze omzetting werden een aantal nieuwe herstructureringsvormen geïntroduceerd, waaronder de vereenvoudigde zusterfusie, waarvan wij hieronder de krachtlijnen uiteenzetten.
Wat zijn zustervennootschappen en vereenvoudigde zusterfusies?
Met zustervennootschappen worden vennootschappen bedoeld die gehouden worden door één en dezelfde aandeelhouder, of die in dezelfde verhouding worden gehouden door dezelfde aandeelhouders.
Uit de definitie in artikel 12:7, tweede lid van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen [1], kunnen we volgende voorwaarden afleiden om te kunnen spreken over een vereenvoudigde zusterfusie:
- een overdracht van het gehele vermogen van de overgenomen vennootschap(pen),
- die resulteert in de ontbinding zonder vereffening van de overgenomen vennootschap(pen),
- aan een andere vennootschap waarvan de aandelen (en andere stemrechtverlenende effecten) worden gehouden door één en dezelfde aandeelhouder, of in dezelfde verhouding worden gehouden door dezelfde aandeelhouders als deze van de overgenomen vennootschap(pen),
- zonder dat er aandelen worden uitgegeven door de overnemende vennootschap.
De vereenvoudigde zusterfusie is trouwens zowel grensoverschrijdend als nationaal mogelijk.
Een vereenvoudigde procedure - de logica zelve
Voor de omzetting van de Europese Mobiliteitsrichtlijn was het ook al mogelijk om een fusie te laten plaatsvinden tussen zustervennootschappen, zij het dat de overnemende zustervennootschap verplicht was in het kader hiervan aandelen uit te geven aan de aandeelhouder(s) van de overgenomen zustervennootschap(pen), die dus dezelfde zijn als die van de overnemende zustervennootschap.
Het resultaat van zulke fusies was steevast dat de aandeelhouders van de zustervennootschappen in dezelfde verhouding bleven participeren in de overnemende vennootschap als voorheen het geval was.
Iedere fusie gebeurt bovendien in boekhoudkundige continuïteit zodat er in de zusterfusie bij het bepalen van de gehanteerde waarderingsmethode in welk geval ruilverhouding geen enkel risico is op benadeling van de bestaande aandeelhouders. Het verslag van het bestuursorgaan en het controleverslag van een bedrijfsrevisor of externe accountant bleken daarom verslagen die in de context van zusterfusies zelden veel toegevoegde waarde hadden.
Door de Europese Mobiliteitsrichtlijn is deze herstructureringsoperatie nu vereenvoudigd en is de procedure nu gelijklopend met die van de reeds gekende moeder-dochterfusie (in het jargon vaak geruisloze fusie genoemd), waarin naast het fusievoorstel geen bijkomende verslaggeving is vereist. Dit is naar onze mening een logische beslissing in het licht van het beperkte nut dat deze bijkomende verslaggeving had.
De procedure kan dus worden samengevat als volgt:
- redactie van een gezamenlijk fusievoorstel door de bestuursorganen van de zustervennootschappen
- neerlegging van dit fusievoorstel op de griffie van de bevoegde ondernemingsrechtbank(en) en bekendmaking ervan in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad
- respecteren van een wachttermijn van zes weken te rekenen vanaf de datum van neerlegging van het fusievoorstel
- verlijden van de notariële aktes waarin door de algemene vergaderingen van de betrokken vennootschappen tot de fusie wordt besloten
- neerlegging en bekendmaking van de fusiebesluiten in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad
- administratieve formaliteiten post-fusie (stopzetting btw-registratie overgenomen vennootschap, wijzigingen inschrijvingen in de KBO, etc.)
Wat met de fiscale neutraliteit?
Mits er afdoende zakelijke motieven bestaan voor een herstructureringsverrichting onder het WVV, zoals bijvoorbeeld een fusie, kan deze verlopen onder een vrijstelling van inkomstenbelastingen.
Het Wetboek Inkomstenbelasting (WIB92) bevat echter autonome fiscale definities van deze herstructureringsverrichtingen die voor fiscale neutraliteit in aanmerking komen. De hierboven omschreven vereenvoudigde zusterfusie paste echter in geen van deze fiscale definities. De wetgever heeft dan ook ingegrepen door de fiscale omschrijving van de met fusie gelijkgestelde verrichting uit te breiden met de vereenvoudigde zusterfusies zonder aandelenuitgifte, zodat deze zusterfusies voortaan fiscaal neutraal kunnen worden verricht.
Voorzichtigheid is echter geboden!
Bij de introductie van de vereenvoudigde zusterfusie in de fiscale definities van het WIB92 werd echter niet gekozen voor een letterlijke overname van de definities uit het WVV. Daardoor is er géén vrijstelling van inkomstenbelastingen voor een vereenvoudigde zusterfusie waarbij alle aandelen onrechtstreeks of indirect worden gehouden door één en dezelfde aandeelhouder, of onrechtstreeks of indirect in dezelfde verhouding door dezelfde aandeelhouders. Zulke vereenvoudigde zusterfusies kunnen dus (nog) niet in fiscale neutraliteit worden verricht.
Bovendien zijn er voor een aantal soorten belastingvrije reserves die voorafgaand aan de fusie werden aangelegd bij de overgenomen vennootschap, specifieke voorwaarden opdat deze reserves vrijgesteld blijven van inkomstenbelastingen. Meer bepaald worden deze nog steeds belastbaar in de mate dat:
- de aandeelhouders van overgenomen vennootschap geen aandelen in de overnemende vennootschap krijgen,
- tenzij de reden daarvan was dat voor de fusie de overnemende vennootschap aandelen bezat in de overgenomen vennootschap (bv. bij een moeder-dochter fusie).
Een aandachtig lezer van het voorgaande ziet hier het probleem. Immers, in de context van de vereenvoudigde zusterfusie:
- krijgen de aandeelhouders van de overgenomen vennootschap geen aandelen in de overnemende vennootschap,
- maar is de reden daarvan niet dat de overnemende vennootschap aandelen bezat in de overgenomen vennootschap (de fusie vindt immers plaats tussen zustervennootschappen).
Een aantal soorten vrijgestelde reserves die voorafgaand aan de fusie werden aangelegd bij de overgenomen vennootschap, zullen derhalve na een vereenvoudigde zusterfusie belastbaar worden onder de huidige stand van de fiscale definities.
Reparatiewetgeving is noodzakelijk
Door de complexiteit van het WIB92 volstond het dus niet om via bijkomende definities van types fusie, de bestaande fiscale neutraliteit ook integraal op de vereenvoudigde zusterfusie te kunnen toepassen.
Vermits dit wellicht niet de bedoeling van de wetgever is geweest, en dit een reden zou kunnen zijn om af te zien van de vereenvoudigde zusterfusie (zie hieronder), hopen we dat er binnenkort reparatiewetgeving zal worden gestemd om ook op de ontbrekende gebieden (bij voorkeur retroactief) in een vrijstelling van inkomstenbelastingen te voorzien.
Is een klassieke zusterfusie een alternatief?
Voormelde onzekerheid omtrent de fiscale neutraliteit van de vereenvoudigde zusterfusie doet de vraag rijzen of vennootschappen vrijwillig kunnen opteren voor de klassieke zusterfusie, dus met uitgifte van aandelen en bijhorende verslagen van het bestuursorgaan en cijferberoeper.
Wij zien geen reden waarom vennootschappen dit niet vrijwillig zouden kunnen doen. De kosten van de bijkomende verslaggeving weegt allicht niet op tegen de (mits het bestaan van zakelijke motieven) zekerheid die de klassieke zusterfusie biedt voor de betrokken vennootschappen.
[1] Tenzij anders bij wet bepaald, wordt met fusie door overneming gelijkgesteld: de rechtshandeling waarbij het gehele vermogen van één of meer vennootschappen, zowel de rechten als de verplichtingen, als gevolg van ontbinding zonder vereffening overgaat op een andere vennootschap zonder uitgifte van aandelen in de verkrijgende vennootschap wanneer al hun aandelen en andere stemrechtverlenende effecten rechtstreeks of onrechtstreeks in handen zijn van één persoon of wanneer de vennoten of aandeelhouders in de fuserende vennootschappen hun effecten en aandelen in alle fuserende vennootschappen in dezelfde verhouding aanhouden.