-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De modernisering van het Belgisch burgerlijk recht, destijds ingezet door toenmalig minister van justitie Koen Geens, gaat onverminderd door. Na de invoering van onder meer een nieuw bewijs- en goederenrecht (2020), de hervorming van het erfrecht (2021) en het personen- en familierecht (2022), treedt op 1 januari 2023 het ‘nieuwe’ verbintenissenrecht in werking, dat zijn plaats zal vinden in Boek 5 van het nieuw Burgerlijk Wetboek (‘NBW’).
Het ‘nieuwe’ verbintenissenrecht bestaat uit (i) een bestendiging van bestaande regels, (ii) een codificatie van bestaande principes die doorheen de jaren door de rechtspraak werden ontwikkeld en (iii) een aantal nieuwigheden.
In drie afleveringen omtrent dit thema zetten we de belangrijkste bepalingen uiteen. In deze aflevering zoomen we in op:
- Inwerkingtreding - wat met bestaande contracten?
- Oplossing voor conflicterende algemene voorwaarden
- ‘Nieuw’ wilsgebrek: ’misbruik van omstandigheden’
- Introductie imprevisieleer (‘veranderende omstandigheden’)
Inwerkingtreding - wat met bestaande contracten?
Het ‘nieuwe’ verbintenissenrecht zal van toepassing zijn op alle rechtshandelingen (bijvoorbeeld contracten die worden afgesloten) en -feiten die plaatsvinden vanaf 1 januari 2023.
Het ‘oude’ verbintenissenrecht blijft gelden voor overeenkomsten die vóór 1 januari 2023 werden afgesloten. Ook rechtshandelingen (bijvoorbeeld een ingebrekestelling, opzegging) gesteld na 1 januari 2023 worden nog beheerst door het ‘oude’ verbintenissenrecht, voor zover ze betrekking hebben op een overeenkomst die vóór 1 januari 2023 werd afgesloten.
De partijen kunnen evenwel overeenkomen om het ‘nieuwe’ verbintenissenrecht toch al van toepassing te maken op hun ‘oude’ overeenkomst, afgesloten onder het ‘oude’ verbintenissenrecht (‘opt-in’).
Oplossing voor conflicterende algemene voorwaarden[1]
In de praktijk komt het vaak voor dat beide partijen hun algemene voorwaarden simultaan opleggen aan hun medecontractant. De rechtspraak lost dit vandaag reeds op door, in geval van dispuut, beide sets simultaan van toepassing te verklaren en de bepalingen die onderling tegenstrijdig zijn, te vervangen door de bepalingen van het gemeen recht (de zogeheten ‘knock out rule’), al zijn er ook andere varianten die in de praktijk werden/worden gehanteerd.
De in de rechtsleer en rechtspraak ontwikkelde ‘knock out rule’ wordt nu uitdrukkelijk opgenomen als de standaardoplossing in het NBW, zodat voortaan enkel van deze regel toepassing zal worden gemaakt.
De partijen kunnen afwijken van de ‘knock out rule’ door uitdrukkelijk (dus niet enkel in hun algemene voorwaarden) te stellen dat zij niet wensen te contracteren ingeval van conflicterende algemene voorwaarden. In zulk geval kan het contract dat in deze context reeds een begin van uitvoering kreeg, vernietigd worden wegens afwezigheid van toestemming en kunnen de geleverde prestaties voorwerp van restitutie uitmaken. Dit gevolg is in de praktijk niet altijd wenselijk.
Take-awayZoals steeds is voorkomen beter dan genezen. Ga bij het aangaan van een commerciële samenwerking de algemene voorwaarden van je medecontractant goed na en probeer maximaal je eigen algemene voorwaarden op te leggen. Indien je de ‘knock out rule’ wil uitsluiten, breng dit dan zo snel als mogelijk en uitdrukkelijk ter kennis van je medecontractant. |
‘Nieuw’ wilsgebrek: ‘misbruik van omstandigheden’[2]
Contracten ontstaan door de wilsuiting van de contractspartijen. Indien deze wilsuiting van een contractspartij gebreken vertoont, kan dit aanleiding geven tot nietigverklaring van het contract. Zulk gebrek wordt in het recht een ‘wilsgebrek’ genoemd.
De klassieke wilsgebreken zijn dwaling, bedrog en geweld.
Deze wettelijk bepaalde wilsgebreken worden onder het ‘oude’ verbintenissenrecht nog aangevuld door de ‘gekwalificeerde benadeling’, ontwikkeld in rechtspraak en rechtsleer.
Onder het ‘nieuwe’ verbintenissenrecht wordt ‘gekwalificeerde benadeling’ nu ook een uitdrukkelijk wettelijk bepaald wilsgebrek, weliswaar ‘misbruik van omstandigheden’ genoemd[3].
Er is sprake van ‘misbruik van omstandigheden’ wanneer:
- bij de contractsluiting een kennelijk onevenwicht bestaat tussen de prestaties
- die het gevolg is van het misbruik door de ene partij van omstandigheden die verbonden zijn aan de zwakke positie van de andere partij.
De ‘zwakke positie’ van een partij kan voortvloeien zowel uit haar persoonlijke kenmerken (bijvoorbeeld haar fysieke, morele of financiële toestand), haar onwetendheid of onervarenheid, als uit de positie van de misbruikplegende partij, die zich bijvoorbeeld in een monopoliepositie of een machtspositie bevindt ten aanzien van de ‘zwakke partij’.
Belangrijke nieuwigheid is dat, in geval van ‘misbruik van omstandigheden’, de rechter de mogelijkheid heeft om bij wijze van herstel van de schade een aanpassing van de prestatie van de ‘zwakke partij’ door te voeren. Dit laatste geeft de rechter de mogelijkheid om de sanctie aan te passen aan het specifieke belang van de ‘zwakke partij’. Slechts bij een ‘misbruik van omstandigheden’ dat een doorslaggevend karakter heeft voor de ‘zwakke partij’, zal de relatieve nietigheid kunnen worden gevorderd.
Introductie imprevisieleer (‘veranderende omstandigheden')[4]
Onder het ‘oude’ verbintenissenrecht ontslaat enkel overmacht een contractspartij van de uitvoering van haar verbintenissen. Dit impliceert dat de uitvoering van de betrokken verbintenis onmogelijk is geworden, zonder aan de schuldenaar ervan toerekenbaar te zijn. Wanneer de uitvoering ervan slechts moeilijker, maar dus niet onmogelijk, is geworden, blijft een verbintenis onverminderd uitvoerbaar.
Onder het ‘nieuwe’ verbintenissenrecht zal een contractspartij/schuldenaar in principe nog steeds verplicht zijn zijn/haar verbintenissen na te komen, ook al zou de uitvoering ervan meer bezwarend geworden zijn, ofwel doordat de kostprijs van de uitvoering is gestegen, ofwel doordat de waarde van de tegenprestatie is verminderd.
Voortaan kan de schuldenaar echter aan de schuldeiser vragen om het contract opnieuw te onderhandelen met het oog op de aanpassing of zelfs beëindiging ervan, indien aan alle van de volgende vereisten is voldaan (‘verandering van omstandigheden’):
- een verandering van omstandigheden maakt de uitvoering van het contract buitensporig bezwarend, in die mate dat de uitvoering ervan redelijkerwijze niet langer kan worden geëist
- die verandering was onvoorzienbaar bij de contractsluiting
- die verandering is ontoerekenbaar aan de schuldenaar
- de schuldenaar heeft dit risico niet voor zijn rekening genomen en
- de wet noch het contract sluit die mogelijkheid van aanpassing/beëindiging uit.
Indien de partijen niet binnen een redelijke termijn tot een akkoord komen, kan de rechter, op verzoek van één van de partijen:
- het contract aanpassen om het in overeenstemming te brengen met hetgeen de partijen op het moment van afsluiten van hun contract redelijkerwijze zouden zijn overeengekomen indien zij rekening hadden gehouden met de gewijzigde omstandigheden, of
- het contract geheel of gedeeltelijk beëindigen op een datum die niet mag voorafgaan aan de verandering van omstandigheden.
Tijdens de heronderhandelingen moeten de partijen hun verbintenissen blijven nakomen.
Deze bepalingen inzake verandering van omstandigheden zijn van aanvullend recht, zowel wat het principe als de toepassingsmodaliteiten ervan betreft. De partijen kunnen in hun contract dus steeds het recht op heronderhandeling en wijziging van het contract schrappen of aanpassen.
Voorbeeld Een schrijnwerker verbindt zich er in het begin van het jaar toe om in het najaar een kantoorgebouw te voorzien van handgemaakte kantoormeubelen. Hij komt hiervoor met zijn klant een vaste prijs overeen, waarbij hij zich evenwel baseert op de houtprijzen van dat moment. Tussen de datum van de overeenkomst en de uitvoering van de werken gaat de prijs van de gekozen houtsoort met 150% omhoog, zodat de schrijnwerker geen enkel rendement meer kan halen op het project. |
|
Oud recht De uitvoering van de verbintenissen van de schrijnwerker, met name het maken van de kantoormeubelen, is door de prijsstijgingen dan wel een stuk minder rendabel, maar zeker niet onmogelijk geworden. De schrijnwerker zal dus verplicht zijn om de kantoormeubelen te maken en te plaatsen aan de in het begin van het jaar overeengekomen prijs. |
NBW Indien cumulatief aan voormelde voorwaarden is voldaan, heeft de schrijnwerker onder het ‘nieuwe’ verbintenissenrecht de mogelijkheid om aan de rechter te vragen het contract aan te passen (bijvoorbeeld een hogere prijs te bepalen), dan wel het te beëindigen. |
[1] artikel 5.23 NBW
[2] artikel 5.37 NBW
[3] artikel 5.37 NBW
[4] artikel 5.74 NBW