-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete oplossingen op maat en veranker ESG in je bedrijfsvoering. Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Verbod op louter financiële onderaanneming
Sinds 1 januari 2025 is het verboden voor onderaannemers om een opdracht aan te nemen van een (hoofd)aannemer en deze opdracht op zijn beurt geheel in onderaanneming te geven aan een andere onderaannemer of enkel de coördinatie te behouden. Dit verbod geldt voor onderaannemers in de bouw-, vleesnijverheid- en verhuissector, maar niet voor hoofdaannemers.
Overtreding kan leiden tot een sanctie van niveau 4, met gevangenisstraffen tot 3 jaar en boetes tot €56.000. Daarnaast kan de rechter ook uitsluiting van het recht om in te schrijven op overheidsopdrachten of om concessies te verkrijgen, uitspreken. Het is dan ook belangrijk om te controleren of jouw onderneming bij onderaannemingsopdrachten zelf nog een operationele taak uitvoert.
Voor verdere informatie verwijzen we naar onze eerdere publicatie: Verbod op louter financiële onderaanneming in bepaalde sectoren vanaf 2025
De nieuwe ‘pakjeswet’ – wijzigingen in de transportsector
Onlangs werd de “pakjeswet” goedgekeurd, die gericht is op het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van postpakketbezorgers. De nieuwe wetgeving is van toepassing op postpakketbedrijven die postpakketten laten bezorgen (binnen en buiten België) door postpakketbezorgers (werknemers en zelfstandigen). Deze wet bevat volgende nieuwigheden:
- Sinds 7 januari 2024 kunnen opdrachtgevers aansprakelijk worden gesteld voor overtredingen van hun onderaannemers op het gebied van arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden van postpakketbezorgers;
- Sinds 1 mei 2024 moeten opdrachtgevers en onderaannemers zich registreren bij het Belgisch instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Sinds 1 augustus 2024 moeten zij elk halfjaar rapporteren over hun activiteiten. Vanaf 1 april 2025 moeten opdrachtgevers de RSZ informeren over de onderaannemers waarop zij beroep doen;
- Sinds 1 mei 2024 moeten opdrachtgevers en onderaannemers een coördinator aanstellen;
- Sinds 1 augustus 2024 moeten opdrachtgevers en onderaannemers een tijdsregistratiesysteem invoeren. Vanaf 1 april 2025 moeten alle registraties via een onlinesysteem worden doorgegeven aan een gegevensbank van de RSZ;
- Sinds 1 oktober 2024 moeten opdrachtgevers een minimumvergoeding toekennen aan onderaannemers;
- Vanaf 1 juli 2026 wordt de pakketdistributietijd voor werknemers beperkt tot maximaal 9 uur per dag (met enkele uitzonderingen) en 56 uur per week, met een maximum van 90 uur over twee weken.
Uitbreiding registratieplicht voor schoonmaakactiviteiten
Sinds 1 september 2024 is de registratie van het begin en het einde van de activiteiten en rustpauzes verplicht voor elke werkkracht (werknemer, zelfstandige, uitzendkracht of stagiair) die bepaalde schoonmaakactiviteiten uitvoert. Werkgevers moeten zorgen voor een registratiesysteem en hun personeel hierover informeren.
Nieuwe regels in de verhuissector
Boven op de wijzigingen besproken onder punt a. treedt er uiterlijk op 1 januari 2025 nog andere nieuwe wetgeving in werking, die de regels over onderaanneming in de verhuissector grondig zal wijzigen:
- De onderaannemingsketen voor verhuisactiviteiten uitgevoerd in opdracht van een opdrachtgever wordt beperkt tot drie niveaus en elke onderaannemer moet zijn onderaannemer informeren over zijn positie in de keten;
- Er wordt een hoofdelijke aansprakelijkheid ingevoerd voor loonschulden. De opdrachtgever of (onder)aannemer moet 50% tot 65% van het factuurbedrag inhouden en storten aan een fonds als de onderaannemer vermeld staat in een loonschuldendatabank;
- Opdrachtgevers en aannemers zullen hoofdelijk aansprakelijk zijn voor sociale schulden van hun (onder)aannemers en moeten bij schulden 35% van het verschuldigde bedrag doorstorten aan de RSZ;
- Vanaf 1 januari 2027 is een “aangifte van werken” verplicht via de RSZ, inclusief registratie van elke natuurlijke persoon op elke arbeidsplaats waar verhuisactiviteiten plaatsvinden.
Verstrenging regels ketenaansprakelijkheid bij illegale tewerkstelling in Vlaanderen
De Vlaamse regering heeft nieuwe regels goedgekeurd die de strafrechtelijke aansprakelijkheid bij illegale tewerkstelling in Vlaanderen verstrengen. Sinds 1 januari 2025 is de zorgvuldigheidsplicht van de (intermediaire) aannemers uitgebreid: zij moeten vooraf bepaalde documenten opvragen bij hun rechtstreekse onderaannemers, zoals contactgegevens en informatie over de verblijfs- en tewerkstellingsstatus van buitenlandse werknemers/zelfstandigen.
Overtreding van deze plicht kan leiden tot een sanctie van niveau 4. Het is bijgevolg zeer belangrijk om alle dienstverleningsovereenkomsten met onderaannemers na te kijken en indien nodig bijkomende bepalingen op te nemen.
Voor verdere informatie verwijzen we naar onze eerdere publicatie: Verstrengde regelgeving ketenaansprakelijkheid bij illegale tewerkstelling in Vlaanderen vanaf 2025
Nieuwe registratie- en inhoudingsplicht in bouw- en schoonmaaksector
Sinds 1 juli 2024 moeten ondernemingen in de bouw- en schoonmaaksector hun werkende vennoten en helpers registreren via een specifieke toepassing van de KBO voordat de werkzaamheden beginnen. Het RSVZ controleert deze registratie. Bij niet-registratie riskeer je boetes van €500 tot €4.000 per inbreuk.
Vanaf 2026 komt er ook een aanvullende inhoudingsplicht: naast fiscale en RSZ-schulden (voor personeel) moeten opdrachtgevers nagaan of de (onder)aannemer andere achterstallige sociale zekerheidsbijdragen heeft
Voor verdere informatie verwijzen we naar onze eerdere publicatie: Nieuwe registratie- en inhoudingsplicht in de Belgische bouw- en schoonmaaksector
Om te voldoen aan de nieuwe regelgeving in de strijd tegen sociale dumping en oneerlijke concurrentie, is het essentieel dat ondernemingen proactief stappen ondernemen:
- Controleer je onderaannemers: zorg dat elke schakel in de keten voldoet aan de nieuwe aansprakelijkheids- en registratieverplichtingen;
- Pas contracten aan: werk bestaande overeenkomsten met onderaannemers bij om te voldoen aan de nieuwe wettelijke eisen;
- Implementeer indien nodig een registratiesysteem;
- Blijf op de hoogte van verdere wijzigingen.
Door nu actie te ondernemen, voorkom je problemen en draag je bij aan eerlijke concurrentie.
Voor vragen staan de adviseurs van Grant Thornton klaar met deskundig advies en praktische hulp.