-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Huidige wetgeving over ketenaansprakelijkheid
Om de tewerkstelling van illegale derdelanders verder in te dijken, werd er een hoofdelijke aansprakelijkheid tot betaling van de lonen van deze werknemers in het leven geroepen. Deze hoofdelijke aansprakelijkheid voor de betaling van de lonen van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen is van toepassing in alle sectoren. De strafbaarstelling verschilt naargelang het niveau van de keten waarin men zich bevindt.
Rechtstreekse onderaanneming
De aannemer (in afwezigheid van een keten van onderaannemers) en de intermediaire aannemer (in het kader van een keten van onderaannemers) zijn in principe steeds hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het loon dat hun rechtstreekse onderaannemer verschuldigd is aan illegaal verblijvende derdelanders.
Zij kunnen echter deze hoofdelijke aansprakelijkheid ontlopen door een verklaring in de dienstverleningsovereenkomst op te nemen waarin hun rechtstreekse onderaannemers verklaren dat zij geen illegaal verblijvende onderdanen van derde landen tewerkstellen en zullen tewerkstellen. Op die manier wordt het risico op hoofdelijke aansprakelijkheid bijgevolg uitgehold. Echter herleeft de hoofdelijke aansprakelijkheid opnieuw van zodra de (intermediaire) aannemer kennis krijgt van illegale tewerkstelling door een van zijn rechtstreekse onderaannemers (bv. door kennisgeving van de sociale inspectie).
In dit geval heeft de hoofdelijke aansprakelijkheid enkel betrekking op toekomstige loonschulden. D.w.z. het loon dat verschuldigd is vanaf het moment dat de (intermediaire) aannemer op de hoogte is gebracht van de illegale tewerkstelling door zijn rechtstreekse onderaannemer en uitsluitend met betrekking tot het loon voor de werken die gepresteerd werden in het kader van de betreffende overeenkomst.
Onrechtstreekse onderaanneming
Onrechtstreekse onderaanneming speelt enkel in aanwezigheid van een keten van onderaannemers. In dit geval zijn de hoofdaannemer en de intermediaire aannemer in principe slechts hoofdelijk aansprakelijk vanaf het moment dat zij kennis krijgen van de illegale tewerkstelling door een van de onrechtstreekse onderaannemers (bv. door kennisgeving van de sociale inspectie). Er is sprake van een onrechtstreekse onderaannemer als er geen contractuele relatie bestaat met de hoofdaannemer en/of intermediaire aannemer.
Ook hier betreft de hoofdelijke aansprakelijkheid enkel toekomstige loonschulden.
Opdrachtgever
De hoofdelijke aansprakelijkheid van de opdrachtgever speelt zowel in het kader van een keten van onderaannemers als buiten een dergelijke keten.
De opdrachtgever, die weet dat zijn rechtstreekse of onrechtstreekse (onder)aannemer één of meerdere illegaal verblijvende onderdanen van derde landen tewerkstelt, is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het nog verschuldigde loon door genoemde aannemer of onderaannemer. Deze aansprakelijkheid betreft het loon voor arbeidsprestaties die door deze illegaal verblijvende onderdanen zijn verricht vanaf het moment dat de opdrachtgever op de hoogte was van dit feit, en die ten goede kwamen aan de opdrachtgever.
Toekomstige wijziging vanaf 1 januari 2025 in Vlaanderen
Om de uitholling van de hoofdelijke aansprakelijkheid tegen te gaan heeft Vlaanderen beslist om de zorgvuldigheidsplicht van de (intermediaire) aannemer te verstrengen.[1] De wetgeving is enkel van toepassing voor activiteiten in Vlaanderen en heeft enkel betrekking op de strafrechtelijke aansprakelijkheid in het kader van rechtstreekse aanneming.
Uitbreiding zorgvuldigheidsplicht
De verstrenging van de zorgvuldigheidsplicht houdt in dat naast de schriftelijke verklaring in de dienstverleningsovereenkomst, de (intermediaire) aannemer volgende documenten vooraf moet opvragen bij zijn rechtstreekse onderaannemer:
- Identificatie- en contactgegevens van de rechtstreekse onderaannemer
- De persoonlijke gegevens, de gegevens over de verblijfsrechtelijke situatie en de gegevens over de tewerkstelling van de buitenlandse werknemers en buitenlandse zelfstandigen van de rechtstreekse onderaannemer.
De Vlaamse regering heeft een checklist opgesteld met de aan te leveren documenten, die verschillend zijn naargelang de context van de arbeidsmigratie. Er wordt een onderscheid gemaakt naargelang er al dan niet gebruik wordt gemaakt van het vrij verkeer van diensten. Als er gebruik wordt gemaakt van het vrij verkeer van diensten, spreekt men van intracommunautaire dienstverlening. Dit betreft de zogenaamde “Vander-Elst-vrijstelling”. Als er geen gebruik wordt gemaakt van het vrij verkeer van diensten en de derdelander vast in België werkt, gelden de normale regels over toelating tot arbeid.
Intracommunautaire dienstverlening
|
Toelating tot arbeid
|
Bewijs van geldig paspoort (of gelijkgestelde reistitel) van alle onderdanen van derde landen die worden tewerkgesteld door de rechtstreekse onderaannemer of die zelfstandige beroepsactiviteiten uitoefenen in opdracht van de rechtstreekse onderaannemer en van de rechtstreekse onderaannemer natuurlijke persoon
|
Idem
|
Bewijs van recht op verblijf of de verblijfsvergunning van meer dan 3 maanden in lidstaat van de EER of Zwitserse bondstaat waar de betreffende onderdanen van derde landen verblijven
|
Bewijs van wettig verblijf
|
Indien van toepassing, bewijs van inschrijving in het Limosakadaste
|
Bewijs van een geldige Belgische toelating tot arbeid of beroepskaart van de voormelde onderdanen van derde landen
|
A1 formulier (minstens ontvangstbewijs van de aanvraag)
|
Voor werknemers bewijs DIMONA
|
Praktische toepassing
Tegen 1 januari 2025 zou er een onlineapplicatie worden ontwikkeld waarin bepaalde van deze documenten geraadpleegd kunnen worden. De (intermediaire) aannemer moet nagaan of de nodige gegevens aanwezig zijn in deze applicatie. Als de gegevens niet beschikbaar zijn in de applicatie, moet de (intermediaire) aannemer deze opvragen bij zijn rechtstreekse onderaannemer (met uitzondering van een geldig paspoort). Het is hierbij belangrijk om een deadline voor de aanlevering van deze documenten te communiceren. Als de rechtstreekse onderaannemer de gegevens niet aanlevert (binnen de aangegeven deadline), moet de (intermediaire) aannemer de sociale inspectie hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen.
Indien gewenst kunnen (intermediaire) aannemers zich voor deze uitgebreidere zorgvuldigheidsplicht laten bijstaan door een sociale dienstverrichter (i.e. mandatarissen die in naam en voor rekening van werkgevers formaliteiten over sociale zekerheid in een rechtstreekse relatie met de instellingen van sociale zekerheid vervullen) of een erkend sociaal secretariaat.
Marginale controle
Het gaat louter om een zorgvuldigheidsplicht en geen controleplicht van de geldigheid van de documenten. Uiteraard dient de (intermediaire) aannemer steeds zijn gezond verstand aan de dag te leggen en bijvoorbeeld na te gaan of de geldigheidsdatum van de documenten nog niet is verstreken.
Uitbreiding toepassingsgebied
Naast de verstrenging van de zorgvuldigheidsplicht voorziet de nieuwe wetgeving ook in een uitbreiding van het toepassingsgebied. De nieuwe wetgeving is niet enkel van toepassing op derdelanders onder het werknemer statuut, maar ook op zelfstandigen. Het gaat onder andere over de rechtstreekse onderaannemer die zelf als zelfstandige (bestuurder/ werkende vennoot) diensten levert.
Het is echter niet duidelijk of het ook de situatie betreft waarbij de rechtstreekse onderaannemer zelfstandige natuurlijke personen in opdracht van hem diensten laat leveren. Het besluit van de Vlaamse regering spreekt immers over “onderdanen van derde landen die zelfstandige beroepsactiviteiten uitoefenen in opdracht van de rechtstreekse onderaannemer”. Als dit laatste het geval zou zijn, wordt er een extra stap in de keten van de aansprakelijkheid toegevoegd. De toepassing in de praktijk zal hierover duidelijkheid moeten brengen.
Strafrechtelijke sanctie
Als de (intermediaire) aannemer deze (nieuwe) verplichtingen niet naleeft en er sprake is van een inbreuk op illegale tewerkstelling zal hij gesanctioneerd worden met een sanctie niveau 4. Het gaat om ofwel strafrechtelijke sancties (gevangenisstraf van 6 maanden tot 3 jaar[2] en/of strafrechtelijke geldboete van 4.800 EUR tot 56.000 EUR) of administratieve sancties (geldboete van 2.400 EUR tot 28.000 EUR). De geldboeten moeten vermenigvuldigd worden met het aantal betrokken buitenlandse onderdanen op wie de inbreuk betrekking heeft met een maximum van 100.
Besluit - To do
In geval van activiteiten in Vlaanderen zullen (intermediaire) aannemers vanaf 1 januari 2025 bijkomende informatie en documenten moeten opvragen van hun rechtstreekse onderaannemers. Deze documenten moeten ter beschikking worden gehouden van de sociale inspectiediensten. Het is bijgevolg belangrijk om nu uw dienstverleningsovereenkomsten met onderaannemers na te kijken en desgevallend bijkomende bepalingen op te nemen.
[1] Decreet 27 oktober 2023 tot wijziging van de wet van 30 april 1999 over de tewerkstelling van buitenlandse werknemers, BS 30 november 2023; Besluit Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2018 houdende uitvoering van de wet van 30 april 1999 over de tewerkstelling van buitenlandse werknemers, wat betreft de aan te brengen gegevens bij onderaanneming, BS 5 juni 2024.
[2] Voor rechtspersonen wordt de gevangenisstraf omgezet in een geldboete van 24.000 EUR tot 576.000 EUR.