-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
In onze editie van februari 2020 bespraken we de wijzigingen die de hervorming van de vennootschapsbelasting met zich meebracht op het vlak van de fiscale behandeling van autokosten. Twee jaar later heeft deze regeling al een einddatum gekregen. In navolging van het regeerakkoord gesloten in mei, zet nieuwe wetgeving van eind november 2021 nu in op een volledige vergroening van het bedrijfswagenpark.
De term ‘bedrijfswagen’ omvat personenwagens, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen, met inbegrip van ‘valse’ lichte vrachtauto’s (dat wil zeggen, lichte vrachtauto’s die niet voldoen aan de fiscale definitie van lichte vracht). Voor taxi- en verhuurbedrijven en autorijscholen gelden aparte regels waar we niet verder op ingaan.
Huidige regelgeving voor wagens aangeschaft[1] voor 1 juli 2023
Sinds aanslagjaar 2021 wordt het aftrekbaar deel van de autokosten bepaald volgens een formule die rekening houdt met de CO2-uitstoot en het brandstoftype van de wagen.[2] Ook brandstofkosten volgen sindsdien dezelfde regel.
Er zijn 3 uitzonderingen:
- Wagens met een CO2-uitstoot boven 200 g/km (of waarvan de CO2-uitstoot niet gekend is bij de DIV) zijn slechts 40% aftrekbaar.
- Elektrische wagens zijn 100% aftrekbaar.
- Voor ‘valse’ hybrides aangeschaft na 1 januari 2018 wordt de CO2-uitstootwaarde gelijkgesteld aan die van de niet-hybride tegenhanger.
In de vennootschapsbelasting gelden deze wijzigingen zowel voor het bestaande wagenpark als voor nieuwe wagens. In de personenbelasting blijven de kosten die betrekking hebben op wagens aangeschaft voor 1 januari 2018 minstens 75% aftrekbaar zolang ze in gebruik zijn.
Inmiddels kunnen we bij deze regels nog enkele toelichtingen meegeven:
- Het aftrekbaar percentage wordt afgerond tot de hogere of lagere tiende, naargelang het cijfer van de honderdsten al dan niet 5 bereikt.
- Hybride wagens met een dieselmotor mogen worden beschouwd als ‘voertuigen met een andere motor’ (coëfficiënt van 0,95).
- De FOD Financiën heeft een lijst gepubliceerd van ‘valse’ hybrides en hun overeenstemmende niet-hybride modellen.[3]
- Sinds 2018 wordt in Europa de CO2-uitstoot van nieuwe wagens berekend volgens een nieuwe en strengere norm (WLTP), die doorgaans een hogere uitstootwaarde aangeeft dan de oude norm (NEDC). Wanneer een voertuig nog een NEDC (2.0) waarde heeft, mag de belastingplichtige er echter voor kiezen om deze waarde nog te gebruiken.[4]
- De wet bepaalt nu ook expliciet dat het voordeel alle aard belast in hoofde van de werknemer en de eigen bijdrage gedaan door die werknemer mogen afgetrokken worden van de verworpen uitgaven.
Wat brengt de toekomst?
- Fiscale aftrekbaarheid van kosten met betrekking tot niet-koolstofemissievrije wagens
Voor hybride wagens aangeschaft na 1 januari 2023 zullen de brandstofkosten (niet de elektriciteitskosten) nog slechts 50% aftrekbaar zijn.
Voor wagens aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 blijft de huidige aftrekregeling van toepassing, maar heeft het aftrekbare percentage vanaf 2025 geen ondergrens meer en krijgt het daarnaast een bovengrens, vertrekkende van 75% voor 2025, 50% voor 2026, 25% voor 2027 en 0% voor 2028.
Kosten van niet-emissievrije wagens aangeschaft vanaf 2026 zullen niet meer aftrekbaar zijn.
Wie in de personenbelasting zijn of haar werkelijke beroepskosten aftrekt en daarbij gebruik wenst te maken van het forfait van €0,15 per km (woon-werkverkeer), wordt aan dezelfde regels onderworpen. Vanaf 2026 geldt de forfaitaire kostenaftrek dus enkel nog voor (nieuwe) koolstofemissievrije voertuigen en ‘oude’ wagens met bovenstaande beperkingen.
- Fiscale aftrekbaarheid van kosten met betrekking tot koolstofemissievrije wagens
Kosten van koolstofemissievrije[5] wagens aangeschaft tot 2026 zijn en blijven 100% aftrekbaar. Daarna zal het fiscaal aftrekbare percentage van deze wagens echter ook dalen van 95% voor wagens aangeschaft in 2027 tot 67,5% voor wagens aangeschaft in 2031. Het toepasselijke percentage wordt bepaald door het jaar van aanschaf en blijft tijdens de hele gebruiksduur van de wagen hetzelfde.
- Investeringen in elektrische laadstations
Al die elektrische wagens moeten natuurlijk opgeladen worden. Daarom wordt voorzien in fiscale stimulansen om personen en bedrijven aan te zetten hierin te investeren. Hoe sneller de investering gebeurt, hoe hoger het voordeel bovendien is.
- Wie thuis[6] voor 31 augustus 2024 een intelligent laadstation plaatst, kan genieten van een eenmalige niet-overdraagbare belastingvermindering voor de gedane uitgaven, tot maximum €1.500 per laadstation en per belastingplichtige. Aan het voordeel zijn een aantal voorwaarden gekoppeld, zoals het feit dat enkel groene stroom gebruikt mag worden.
- Ondernemingen en vrije beroepers kunnen genieten van een verhoogde aftrek van de afschrijvingen op investeringen gedaan tot 31 augustus 2024 in intelligente, publiek toegankelijke laadstations. De publieke toegang moet beschikbaar zijn tijdens de ‘gangbare’ openingsuren dan wel sluitingsuren van de onderneming.
De Vlaamse Overheid heeft daarnaast ook regels uitgevaardigd over de verplichte installatie van laadstations. Zo moeten bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen vanaf 2025 minstens 2 oplaadpunten hebben.[7]
Op dit moment zijn de kosten van laadstations volledig aftrekbaar, maar het aftrekbare percentage zal dalen tot 75% voor laadstations aangeschaft vanaf 2030.
- Mobiliteitsbudget
De nieuwe wetgeving omvat ook een aantal aanpassingen aan het mobiliteitsbudget.[8] Andere duurzame vervoermiddelen omvatten in dit kader reeds fietsen, speed pedelecs, bromfietsen, openbaar vervoer, georganiseerd gemeenschappelijk vervoer, carpooling en autodelen, autohuur, etc. Daaraan worden onder meer abonnementen voor het openbaar vervoer van het gezin, parkeerkosten verbonden aan het openbaar vervoer en een voetgangerspremie toegevoegd. Naast deze uitbreiding bevat de wet ook een aantal vereenvoudigingen en versoepelingen. Daar staat tegenover dat vanaf 2026 de milieuvriendelijke bedrijfswagen een wagen zonder CO2-uitstoot zal moeten zijn.
Conclusies en actiepunten
De nieuwe regels houden geen verbod in op het gebruik van wagens die (deels) op fossiele brandstof rijden. De nakende volledige niet-aftrekbaarheid van de kosten heeft echter wel een financiële impact, die zal moeten worden afgewogen tegen de kost van investeringen in onder meer laadstations, alsook eventuele niet-financiële overwegingen, zoals de voorkeur van de werknemers.
Voor wie van de fiscale gunstmaatregelen voor de installatie van laadstations gebruik wil maken, zal het belangrijk zijn om tijdig actie te nemen. Zeker voor (grotere) bedrijven zullen er mogelijk wat praktische afwegingen aan vooraf moeten gaan, zoals omtrent het benodigde aantal laadstations, het voorzien van ‘publieke toegang’ tot een afgesloten bedrijfsterrein of een ondergrondse parkeergarage, de mogelijkheden in gehuurde bedrijfsgebouwen, etc.
Voor ondernemingen met een groot wagenpark, zal het daarnaast nog belangrijker worden om een gedetailleerd overzicht bij te houden om de te verwerpen autokosten nog te kunnen berekenen. De overheid heeft de complexiteit op dat vlak mogelijk ook zien aankomen, want de nieuwe wet bepaalt dat vanaf 2021 (aanslagjaar 2022) belastingplichtigen alle gegevens die nodig zijn om de impact ervan op de voordelen alle aard, aftrekbaarheid van kosten, brandstofaccijnzen en btw te kunnen vaststellen, aan de FOD Financiën zullen moeten bezorgen. De manier waarop dit moet gebeuren, wordt nog door een Koninklijk Besluit vastgelegd. Wordt vervolgd.
[1] Waar in dit artikel gesproken wordt over de datum van ‘aanschaf’ van een wagen, wordt de datum van de ondertekende bestelbon of van het lease- of huurcontract bedoeld.
[2] 120% - (0,5% x coëfficiënt x aantal gram CO2 per kilometer). De gebruikte coëfficiënt is 1 voor dieselauto’s, 0,90 voor voertuigen met een aardgasmotor en een belastbaar vermogen van minder dan 12 fiscale paardenkracht en 0,95 voor voertuigen met een andere motor.
[3]https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/personeel_en_loon/voordelen_van_alle_aard/bedrijfswagens#q2
[4] Voor de CO2-waarden kan het gelijkvormigheidsattest van de wagen geraadpleegd worden of de gegevens beschikbaar bij de DIV in de webtoepassing “mijn voertuig, mijn plaat”.
[5] De wetgeving spreekt van koolstofemissievrije wagens. Op dit moment wordt vooral ingezet op elektrische wagens, maar ook wagens op waterstof vallen hier onder.
[6] ‘Thuis’ wil zeggen in of in de onmiddellijke nabijheid van de woonplaats van de belastingplichtige of in een niet-aansluitende parking in de onmiddellijke nabijheid waarover de belastingplichtige gebruiksrechten heeft.
[7] Art. 9/1.1.1. Energiebesluit van 19 november 2010, ingevoegd bij Besluit Vlaamse Regering 18 december 2020.
[8] Ter herinnering, een werknemer die beschikt over een bedrijfswagen of hier recht op heeft, kan een aanvraag doen om deze in te ruilen voor een mobiliteitsbudget. Als de werkgever hierop ingaat, mag het toegekende budget vrij besteed worden aan een milieuvriendelijke bedrijfswagen of andere, duurzame vervoermiddelen. Het niet-gebruikte bedrag wordt uitbetaald in cash (na aftrek van een bijzondere solidariteitsbijdrage van 38,07%).