-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Als Belgisch rijksinwoner bent u verplicht om uw wereldwijd inkomen aan te geven in uw Belgische aangifte personenbelasting. Dit wereldwijd inkomen omvat onroerend en roerend inkomen, beroepsinkomen en divers inkomen, waardoor u de inkomsten van uw onroerende goederen moet vermelden in uw aangifte. Enkel de gezinswoning is van voorgenoemde aangifteplicht vrijgesteld.
Het bedrag dat u moet aangeven wordt bepaald door de ligging van uw onroerende goed (in België of in het buitenland) en hoe u dit aanwendt (eigen gebruik, private verhuur of professionele verhuur).
Onroerende goederen gelegen in het buitenland werden lange tijd echter anders behandeld dan deze gelegen in België. Recente wetgeving bracht hier verandering in.
Kader
Een Belgisch rijksinwoner met een onroerend goed gelegen in België dat hij zelf gebruikt of verhuurt aan personen die dit onroerend goed aanwenden voor bewoning, wordt belast op een forfaitair geraamd bedrag dat rekening houdt met het kadastraal inkomen van het onroerend goed. Dit kadastraal inkomen (‘KI’) vertegenwoordigt de netto jaarhuurwaarde van een onroerend goed in het jaar 1975.
Onroerende goederen gelegen in het buitenland werden lange tijd anders behandeld dan deze gelegen in België. In plaats van de forfaitaire belastbare basis te hanteren, werd de belastbare basis van in het buitenland gelegen onroerende goederen bepaald door hun nettohuurwaarde of nettohuurinkomen. In beide situaties lag de belastingdruk hoger dan bij Belgische onroerende goederen.
Noteer dat onroerende goederen gelegen in het buitenland van belasting worden vrijgesteld in België wanneer België met dat ander land een verdrag tot voorkoming van dubbele belasting heeft afgesloten. Het aangegeven bedrag wordt dus niet belast, maar wordt in rekening gebracht om het belastingtarief te bepalen dat van toepassing is op de andere, in België belastbare, inkomsten (de zogenaamde ‘vrijstelling met progressievoorbehoud’). Indien echter buitenlands onroerend goed op dezelfde manier zou worden behandeld als Belgisch onroerend goed (met name op forfaitaire basis), zal dit ten voordele zijn van de belastingplichtige.
Bovenstaande ongelijke behandeling werd door het Hof van Justitie aanzien als belemmering van het vrij verkeer van kapitaal binnen de Europese Unie. In 2014 werd België voor de eerste keer veroordeeld voor het verschil in behandeling tussen Belgisch en buitenlands onroerend goed dat voor eigen gebruik wordt aangewend. Vier jaar later volgde een tweede veroordeling, deze keer wat betreft de privatief verhuurde onroerende goederen. Vorig jaar werd België opnieuw door het Hof veroordeeld. Dit had de betaling van €2 miljoen en bijkomend €7.500 per dag dat de ongelijkheid nog niet is weggewerkt tot gevolg.
Nieuwe wetgeving
Naar aanleiding van bovenstaand arrest van het Hof van Justitie van vorig jaar, heeft België dit voorjaar haar wetgeving omtrent de bepaling van de belastbare basis van onroerende goederen gewijzigd.
Deze nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat de belastbare basis voor onroerend goed gelegen in het buitenland op dezelfde manier wordt bepaald als voor onroerend goed gelegen binnen de landsgrenzen. Een kadastraal inkomen zal worden toegewezen door de belastingadministratie aan in het buitenland gelegen onroerende goederen aangehouden door Belgische rijksinwoners.
De nieuwe regeling geldt voor buitenlands onroerend goed in het bezit van Belgische rijksinwoners (onderworpen aan de personenbelasting) en voor rechtspersonen (onderworpen aan de rechtspersonenbelasting). Binnen de vennootschapsbelasting heeft de nieuwe regeling geen gevolg aangezien vennootschappen niet op hun onroerende goederen worden belast op basis van het kadastraal inkomen. Ook buitenlands onroerend goed aangehouden door een juridische constructie waarvan een Belgisch rijksinwoner de oprichter is (zoals gedefinieerd in de wetgeving van de Kaaimantaks), valt hieronder.
Bepaling van het kadastraal inkomen
Zoals eerder vermeld, is het kadastraal inkomen het startpunt om de forfaitaire belastbare basis te berekenen. Dit kadastraal inkomen is gelijk aan de nettohuurwaarde van het onroerend goed in 1975. Wanneer deze nettohuurwaarde niet gekend is, wordt de verkoopwaarde in 1975 genomen en vermenigvuldigd met 5,3%.
Voor vastgoed in het buitenland is dergelijke informatie echter vaak niet gekend. Daarom heeft de wetgever een bijkomende (meer praktische) methode geïmplementeerd, die de belastingplichtige en de belastingadministratie kunnen gebruiken bij het bepalen van het kadastraal inkomen van onroerende goederen gelegen in het buitenland. Deze methode is als volgt:
- de huidige (of oudere) verkoopwaarde onder normale omstandigheden
- gecorrigeerd met een specifieke coëfficiënt (deze wordt jaarlijks gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, voor 2021 is deze 15,018)
- vermenigvuldigd met 5,3%.
Een voorbeeld: indien u een onroerend goed heeft aangekocht in 2011 voor een prijs van €200.000, zal de coëfficiënt 13,124 bedragen. Dit resulteert in een (niet-geïndexeerd) kadastraal inkomen van €808 (200.000 / 13,124 = 15.240, vermenigvuldigd met 5,3%).
Voor buitenlandse gronden wordt het kadastraal inkomen op €2 per hectare bepaald.
Indien u niet akkoord gaat met het kadastraal inkomen zoals bepaald door de belastingadministratie, kan u een bij post aangetekend bezwaar indienen binnen de twee maanden volgend op de betekening van desbetreffend kadastraal inkomen. Het bezwaarschrift moet een waarde omvatten die volgens u meer correct is.
Meldingsplicht
Belastingplichtigen die reeds een buitenlands onroerend goed hebben aangegeven in hun aangifte van vorig aanslagjaar (2020), zullen door de belastingadministratie worden geïnformeerd over de bovenstaande wetgeving.
Om het kadastraal inkomen van buitenlands vastgoed te bepalen, zullen belastingplichtigen een bericht ontvangen waarin bepaalde informatie met betrekking tot het onroerende goed wordt gevraagd, met name een korte beschrijving van het onroerend goed, de ligging (land en adres) en de normale marktwaarde of (indien geen normale marktwaarde beschikbaar is), de aankoopprijs in het jaar van aankoop. Indien er na aankoop nog significante renovatie- of verbouwingswerkzaamheden hebben plaatsgevonden, zal ook de kostprijs van dergelijke werken moeten worden vermeld.
Belgische rijksinwoners en rechtspersonen dienen de gevraagde informatie voor 31 december 2021 te bezorgen aan de belastingadministratie, zelfs wanneer zij nog geen bericht hebben ontvangen. Bovendien is elke belastingplichtige ertoe gehouden om vóór 31 december 2021 de nodige informatie aan de belastingadministratie te verschaffen voor onroerende goederen die zij reeds in bezit hadden vóór 1 januari 2021.
Vanaf 1 januari 2021 is elke belastingplichtige gehouden om de verwerving (op eender welke manier, bijvoorbeeld ook door erfenis) of vervreemding van enig zakelijk recht op buitenlands onroerend goed te melden aan de belastingadministratie binnen de vier maanden volgend op deze verwerving of vervreemding. Voor buitenlands onroerend goed verkregen in de periode van 1 januari tot 25 februari wordt de termijn verlengd tot 30 juni 2021.
Zoals reeds het geval was voor Belgisch vastgoed, zal een wijziging van het kadastraal inkomen zich opdringen wanneer een renovatie, verbouwing of enig andere significante verandering plaatsvindt aan het buitenlands onroerend goed. U bent gehouden tot het melden van deze werken aan de administratie binnen de dertig dagen volgend op de gebeurtenis.
Sancties
De nieuwe wetgeving voert nieuwe sancties in met betrekking tot de meldplicht inzake onroerende goederen. Wanneer een belastingplichtige nalaat de verwerving, vervreemding of significante wijziging mee te delen aan de belastingadministratie, zal een vaste boete van €250 tot €3.000 verschuldigd zijn.
Belastingaangifte
Het kadastrale inkomen van buitenlandse onroerende goederen, bepaald volgens de nieuwe wetgeving, zal van toepassing zijn vanaf 1 januari 2021. Hierdoor zal u dit kadastraal inkomen moeten aangeven in de aangiften personenbelasting voor aanslagjaar 2022 (inkomsten 2021). De belastingadministratie verwacht dat deze een kadastraal inkomen heeft toegekend aan alle buitenlandse onroerende goederen in het bezit van Belgische rijksinwoners tegen eind maart 2022.
Wat nu?
De administratie heeft bepaalde informatie nodig om het kadastraal inkomen van uw buitenlands vastgoed te bepalen. U moet antwoorden op het bericht van de administratie of, indien u geen bericht heeft ontvangen, dit spontaan meedelen aan de administratie, rekening houdend met de opgelegde termijnen.
Heeft u meer informatie nodig over deze topic?
Indien u nog bijkomende vragen heeft na het lezen van dit artikel, kan u ons altijd contacteren. Wij kunnen u bijstaan in de contacten met de belastingadministratie en het bepalen van een correct kadastraal inkomen voor uw buitenlands onroerend goed.