-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
We evolueren meer en meer naar een leefomgeving waar voertuigen niet meer uitsluitend op traditionele brandstoffen, zoals benzine of diesel, worden aangedreven maar wel meer en meer (al dan niet volledig) elektrisch worden aangestuurd.
De automobielsector evolueert dan ook mee en voorziet momenteel reeds diverse oplossingen, zoals aangepaste oplaadinfrastructuren en -systemen waarmee batterijen van elektrische en hybride voertuigen worden opgeladen.
Daarnaast gaan werkgevers meer en meer oplaadpunten binnen hun eigen onderneming opstellen of bij hun werknemers voorzien, als aanvulling op hun ter beschikking gestelde bedrijfswagenpark. Deze wijzigende omstandigheden brengen dan ook diverse vragen met zich mee.
Met de recente circulaire[1] heeft de Belgische btw-administratie gepoogd de btw-behandeling voor, (1) de levering en installatie van laadstations en (2) het opladen van elektriciteit voor hybride en elektrische wagens in kaart proberen te brengen.
Levering met plaatsing van een ‘laadstation’
Het eerste luik behandelt de regels inzake de levering met installatie van ‘laadstations’ zowel op publieke plaatsen of op private terreinen zoals bedrijfsterreinen, als bij privéwoningen.
De term laadstation omvat zowel de laadpalen (die verankerd zijn in de grond) als laadpunten, meestal aan de muur van een gebouw gevestigd. Deze bestaan uit een elektrische aansluiting met een stekker om aan het elektrische voertuig te koppelen.
Wanneer het laadstation in België wordt geïnstalleerd, is er Belgische btw op van toepassing.
In principe dient hiervoor het algemeen tarief van 21% te worden toegepast. Het verlaagde btw-tarief van 6% kan hier echter ook op worden toegepast wanneer bijvoorbeeld, onder bepaalde voorwaarden, het laadstation geïnstalleerd wordt in of aansluitend bij een privéwoning (ouder dan 10 jaar).
Deze uitzondering dient strikt geïnterpreteerd te worden. Dit houdt in dat je, bijvoorbeeld, bij de plaatsing van een laadstation in de tuin of aan een parkeerplaats naast de oprit of niet grenzend aan de woning, niet van het verlaagd tarief van 6% kan genieten. Bij gemengd gebruik van het gebouw (voor privé- en beroepsdoeleinden) zal het verlaagd tarief enkel van toepassing zijn op het geheel wanneer het beroepsgebruik van de woning bijkomstig is. Bij overwegend beroepsgebruik zal het verlaagd tarief enkel van toepassing zijn wanneer het laadstation wordt geplaatst in/aan de privévertrekken van de woning.
Verlegging van heffing
Wie de btw effectief dient aan te rekenen en af te dragen hangt af van het btw-statuut van de klant. Betreft het een in België gevestigde klant met een gewone btw-belastingplicht of een in het buitenland gevestigde klant met een btw-belastingplicht, die in België een (individueel) fiscaal vertegenwoordiger heeft aangesteld en regelmatig gewone btw-aangiften indient, dan geldt de verlegging van heffing van btw.
In alle overige gevallen zal er Belgische btw moeten aangerekend worden door de leverancier.
Bij toepassing van de verlegging van heffing, geldt deze niet enkel voor wat betreft de plaatsing maar ook het onderhoud en andere bijkomende diensten (bijvoorbeeld toegang tot digitaal platform), op voorwaarde dat er sprake is van één contract en dat er op elke factuur wordt verwezen naar de betreffende overeenkomst.
Recht op aftrek ‘laadstation’
Voor het recht op aftrek in hoofde van de onderneming die een laadstation aankoopt of huurt, dient een onderscheid te worden gemaakt tussen de installatie van het laadstation bij de onderneming of bij een werknemer.
Wanneer een laadstation wordt geïnstalleerd bij een onderneming, wordt het geacht deel uit te maken van de algehele elektrische installatie van die onderneming. De btw kan dan ook in aftrek worden gebracht zoals een onderneming dit doet voor al haar andere bedrijfsmiddelen. Met andere woorden, er wordt hier, wat btw betreft, geen aftrekbeperking voorzien, zoals deze van toepassing is op autokosten.
Bij plaatsing van een laadstation bij de werknemer thuis, waarbij aan de werknemer ‘gratis’ een laadstation en/of bedrijfswagen ‘ter beschikking’ wordt gesteld door een werkgever, is de btw op de plaatsing van het laadstation aftrekbaar volgens het professioneel gebruik van de wagen. Maar de aftrekbeperking van 50%, van toepassing op autokosten, is niet van toepassing[2]. Bij een beroepsgebruik van het laadstation voor 70% zal er aldus een recht op aftrek van 70% van de btw gelden. Voor de bepaling van het professioneel gebruik van het laadstation verwijst de administratie naar de bestaande drie methoden ter bepaling van het professioneel gebruik zoals voorzien in de btw-circulaire van de bedrijfswagens[3].
Bij een ‘terbeschikkingstelling’ van een laadstation ‘onder bezwarende titel’, zal een recht op aftrek kunnen worden toegepast, zoals dit op gewone bedrijfsmiddelen van toepassing is, maar zal op de ter beschikkingstelling onder bezwarende titel van het laadstation btw moeten aangerekend worden op de ‘normale waarde’.
Wanneer het laadstation het bedrijfspatrimonium bij de werkgever zou verlaten (wanneer bijvoorbeeld het laadstation in de woning blijft staan bij de verhuis van een werknemer), dient de initiële afgetrokken btw gecorrigeerd te worden. Zowel bij een laadpaal als bij een laadstation aanvaardt de administratie dat hierop een herziening van de initiële in aftrek gebrachte btw kan gebeuren.
Opladen van voertuigen via een laadstation
In het tweede deel van de circulaire[4] worden de btw-gevolgen opgenomen die gerelateerd zijn aan het opladen van een elektrisch voertuig aan een laadstation. Het opladen van een elektrisch voertuig kwalificeert als een levering van een goed (elektriciteit) en wordt voor de toepassing van de btw behandeld als brandstofkost. Deze brandstofkost zal bijgevolg dan ook aan de btw-aftrekbeperkingen van autokosten onderworpen zijn.
De elektriciteit die door de gebruiker wordt afgenomen in België, zal in België belastbaar zijn aan het btw-tarief van 21%.
De afrekening van de afnames van elektriciteit op (semi-)publieke laadstations, gebeurt in de praktijk via tussenpersonen (de zogenaamde ‘e-mobility service provider’ (eMP)) die aan de consument een laadpass of app uitreiken die wordt gebruikt om de juiste hoeveelheid elektriciteit die is afgenomen te bepalen en af te rekenen. Er bestaan verschillende mogelijkheden voor de financiële afrekening via een eMP waarop een werkgever beroep kan doen. Afhankelijk van het gekozen systeem zijn er specifieke btw-gevolgen waarmee rekening dient gehouden te worden en die telkens door de btw-administratie worden neergeschreven. Het is enkel in het geval waar een eMP, naast de monitoring, de afrekeningen, etc. in eigen naam en voor eigen rekening elektriciteit naar de werkgever factureert, dat hij geacht wordt een globale levering van elektriciteit onderworpen aan btw te verrichten, die in hoofde van de werkgever in aftrek kan worden gebracht volgens het beroepsmatige gebruik van de wagens van zijn werknemers. Bij toepassing van de zogenaamde derde methode inzake bedrijfswagens zou dit bijvoorbeeld een btw-aftrek van 35% kunnen vormen.
In het geval dat een werknemer een bedrag ontvangt voor de elektriciteit die via het laadstation werd opgeladen bij hem thuis, is er strikt gezien inzake btw een levering van elektriciteit die gebeurt door de werknemer. De administratie heeft voor dit geval een tolerantie ingebouwd dat in dat geval de werknemer niet beschouwd wordt als een btw-belastingplichtige, waardoor hij op de levering geen btw moet aanrekenen, noch enige btw-verplichtingen moet nakomen. Het spreekt voor zich dat dit dan ook geen recht op aftrek van btw genereert in hoofde van de werkgever.
Het is enkel wanneer de werknemer het laadstation bij hem thuis ook ter beschikking zou stellen aan andere personen, dat hij voor deze handelingen als btw-plichtige kan worden aanzien.
[1] Circulaire 2021/C/113
[2] Zoals deze voorzien is in art. 45 §2 van het Btw-Wetboek.
[3] Circulaire AAFisc N° 36/2015
[4] Circulaire 2021/C/113