-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
The favourable tax regime for foreign executives and researchers temporarily working in Belgium (the so-called 'expat regime') will disappear soon.
In the context of the Belgian budget negotiations, the Belgian federal government announced its intention to modify the expat regime. The changes will result in the reduction of certain benefits and a series of limitations to the well-established regime that was based on an administrative circular letter and therefore lacked a legal base.
The government’s intention now is translating the new regime into a new law. A draft bill has been presented to the Belgian Parliament and the final law is expected to be voted on by the end of the year and to enter into force as of January 2022.
This note is based on the draft bill and its preparatory documents.
Current state of affairs
The expat regime has been applied for more than 35 years.
Initially introduced by an administrative circular letter of 8 August 1983, the main characteristics of the expat regime are the following:
- Belgian tax non-resident status:
The expatriate, benefiting from the expat regime is deemed to be a Belgian non-resident for income tax purposes and is therefore only taxed on his personal and professional Belgian sourced income.
- Tax free allowances:
Certain allowances are not taxed as they qualify as costs proper to the employer which are caused by the assignment to Belgium.
These tax-free allowances include certain recurring costs up to a limit of either €11.250 or €29.750 per year. Other recurring and one-time can be regarded as cost proper to the employer without limitation.
- Travel exclusion
The remuneration which related to professional activities performed outside Belgium is not taxable in Belgium. This foreign travel exemption is usually calculated on the basis of the number of days worked outside Belgium, using a specific method foreseen in the circular letter of 1983.
Special tax regimes for inpatriates and inpatriate researchers
The new regime will be included in the Belgian Income Tax Code of 1992 and therefore provide more legal certainty for the taxpayers than the expat regime.
Even though certain conditions are similar to the conditions and features applicable to the expat regime, substantial differences should result, in most cases, in a reduction of benefits, or even to the end of any special tax concession.
Conditions
- Recruited from abroad or posted from abroad
Similar to the expat regime, the special tax regime requires that the individual at hand is either recruited directly from abroad or posted from abroad.
However, the new regime offers the possibility to continue to apply the special tax regime after a change of employer under certain conditions. Please note that the duration limit (see further) will be appreciated based on the first arrival or start of activities in Belgium.
- Bonds with Belgium
The new regime can be applied if - during an uninterrupted period of 60 months preceding the start of activities or arrival in Belgium - the inpatriate was not:
-
- subject to Belgian income tax or non-resident income tax on his professional income
- living at a distance of less than 150 km from the Belgian borders.
It should be noted that – contrary to the current regime - the inpatriate’s nationality has no impact on the possibility to benefit from the new regime, meaning that a Belgian national who would fulfill the non-taxation and distance conditions described above could in principle possibly benefit from the special tax regime.
- Employees and directors alike
Similar to the expat regime, the special tax regime for inpatriates can be applied by both, employees and company directors. The special tax regime for inpatriate researchers however only applies to employees.
Furthermore, the draft bill currently foresees that directors of companies of which they are founder or co-founder, or holding at least 30% of the company’s shares should be excluded, implying that directors of personal service companies will not be entitled to benefit from the new regime.
- Minimum wage threshold
The inpatriate must earn a gross remuneration of more than €75.000 per calendar year from his employer or company for services provided in Belgium (this amount may be adjusted every three years as from income year 2024).
In case the inpatriate starts working or interrupts his activity in Belgium during the year, the €75,000.00 threshold should be distributed pro rata based on the number of relevant days.
If the inpatriate is only partially taxable in Belgium, only the remuneration subject to Belgian taxation will in principle be taken into account for the remuneration threshold.
Benefits in kind and variable remunerations (i.e. bonus) will be taken into account to appreciate this condition, which will have to be fulfilled every year. Failing to meet this condition in any given year will result in the interruption of the special tax regime on behalf of the inpatriate.
- Application request
In order to benefit from the new special tax regime, an application request should be submitted electronically by the employer or the company to the Administration within three months of the expatriate taking up employment in Belgium. The application must be accompanied by a certificate signed by the inpatriate, certifying his agreement to the application request.
The tax authorities must decide whether the conditions are met by the expatriate within three months following the filling of the application request. In case of a positive answer, the regime applies to the remuneration received by the inpatriate from the date of start of activities or arrival in Belgium.
- Employer formalities
Before 31 January of each year, the employer will need to confirm in writting to Belgian tax authorities the list of individuals benefitting from the provisions of the new special tax regime.
Features
- Tax residency
Contrary to expats, inpatriates will not be deemed to be Belgian tax non-residents nor will they need to demonstrate the temporary nature of their stay in Belgium.
Inpatriates will therefore have the possibility to be regarded as Belgian tax residents but should in that case follow normal rules foreseen in double tax treaties.
The draft bill currently explicitly foresees that, to be regarded as a Belgian tax non-resident, the individual will need to provide the Belgian tax authorities a tax residency certificate issued by another country every year.
- Duration
The new special tax regime for inpatriates and inpatriate researchers will only apply for an initial period of 5 years with the possibility of a 3-year extension under certain conditions.
This limited duration will also have an impact on the transition options available to individuals currently benefitting from the expat regime.
- Costs proper to the employer
On top of the annual gross salary described above, the individual is entitled to receive supplementary reimbursements of costs.
The employer can contractually foresee a lump-sum reimbursement up to 30% of the annual gross salary (with a maximum reimbursement of €90.000) covering e.g. higher costs of housing and living in Belgium and home leave costs.
On top of the lump-sum reimbursement and regardless of the limitation described above, reimbursements of moving costs and costs of setting up a household (capped at €1.500) and school fees can also be treated as tax-free costs to the employer.
- Travel exclusion
A 'travel exclusion' as intended in the old expat regime is no longer applied.
Entry into force
This new regime should be applicable for all employments/assignments starting as of 1 January 2022.
Transitional measures
The draft bill provides a transitional regime which offers the possibility for taxpayers who currently benefit from the expat regime to switch to the new regime.
- Opt-in
Expats currently benefitting from the current expat regime for less than 5 years may opt for the new special tax regime if they meet the qualifying conditions of the new special tax regime for inpatriates and inpatriate researchers since the beginning of their activities in Belgium.
The years benefitting from the current expat regime will be deducted from the 5 years limit of the new regime.
This request to opt-in must be filed by 31 July 2022.
- Opt-out
Expats benefitting from the current special tax regime for less than 5 years and meeting the qualifying conditions of the new special tax regime may also opt out and remain subject to the current regime until 31 December 2023.
For all the expatriates who do not qualify for the new special tax regime, they will still benefit from the current regime until 31 December 2023 at the latest.
Please bear in mind that this entry is based on a draft bill which is subject to changes before it is finalised.