-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De verplichte duurzaamheidsverslaggeving voor grote ondernemingen in Europa zal ook kleine en middelgrote ondernemingen mee in het bad trekken. Beschouw het als een ‘call for action’ voor iedere onderneming.
Met dit artikel willen we je de belangrijkste inzichten brengen omtrent:
Grote ondernemingen van openbaar belang met meer dan 500 werknemers waren reeds een aantal jaren onderhevig aan de richtlijn voor niet-financiële rapportage, de zogenaamde Non-Financial Reporting Directive (NFRD). Zo dienen zij verslag uit te brengen over de wijze waarop duurzaamheidsaspecten de prestatie, positie en ontwikkeling van de onderneming beïnvloeden en over de effecten die de onderneming heeft op mens en milieu. De meest voorkomende thema’s zijn milieuvervuiling, maatschappelijke verantwoordelijkheid, mensenrechten en diversiteit. Echter blijkt deze informatie vaak ontoereikend voor beleggers en andere belanghebbenden, wordt er niet overal even transparant gerapporteerd en is de informatie vaak moeilijk te vergelijken.
Met de CSRD, de richtlijn inzake duurzaamheidsverslaggeving, wil de EU een oplossing bieden voor deze bezorgdheden. De CSRD vormt één van de hoekstenen van de Europese Green Deal en de agenda voor duurzame financiering. De Europese Green Deal is de ‘roadmap’ voor de EU richting een moderne, hulpbronnenefficiënte en concurrerende economie. Vanaf 2050 zullen broeikasgassen volledig gereduceerd worden (‘Net zero’) en wordt een inclusieve aanpak voor alle EU-regio’s en -burgers vooropgesteld.
De CSRD vormt een uitbreiding op de eerder vernoemde NFRD en dit zowel inhoudelijk als voor wat betreft het toepassingsgebied. Dit maakt dat de groep van ondernemingen die hiermee aan de slag moeten veel groter wordt. De belangrijkste doelstelling van deze richtlijn is de beoogde transitie mee te begeleiden, maar vooral ook de kwaliteit, het getrouw beeld en de transparantie van de gerapporteerde duurzaamheidsinformatie te verbeteren.
Om dat alles te kunnen realiseren vraagt de richtlijn niet alleen meer gedetailleerde rapporteringsvereisten maar ook een audit (‘assurance’) op de gerapporteerde informatie.
Op 10 november 2022 heeft het Europese Parlement de CSRD goedgekeurd. Belangrijk om te weten is dat de rapportage wordt gekoppeld aan andere recente Europese regelgeving, bijvoorbeeld de EU Taxonomy maar evenzeer toekomstige standaarden zoals de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), een set normen met thematische indeling waaronder klimaatverandering, biodiversiteit, werknemers in de waardeketen, gemeenschappen (‘communities’), governance, risicobeheer en interne controle, enzovoort.
De CSRD-richtlijn zal ervoor zorgen dat er een significante stijging zal zijn in het aantal ondernemingen dat moet gaan rapporteren, momenteel geschat op 50.000 ondernemingen in Europa. Het gaat niet alleen meer over beursgenoteerde entiteiten, maar alle ondernemingen die aan twee van de volgende drie criteria voldoen:
- meer dan 250 werknemers
- meer dan €40 miljoen netto-omzet
- meer dan €20 miljoen op de balans
Volgens de huidige CSRD-tijdlijn moeten deze bedrijven zich beginnen voorbereiden om in 2024 (voor beursgenoteerde) of 2025 (voor ondernemingen volgens bovengenoemde criteria) klaar te zijn en tijdig aan de CSRD-verplichtingen te voldoen. Afhankelijk van het type onderneming en de sector zullen de inspanningen om zich hierop te organiseren aanzienlijk zijn. Vandaar dat het cruciaal is om zo snel mogelijk de eerste stappen te zetten.
We verwachten dat deze richtlijn in de praktijk ook kleine en middelgrote ondernemingen mee in het bad zal trekken. Velen onder hen zullen dit vanuit hun eigen overtuiging of volgens de principes van deugdelijk bestuur of goed huisvaderschap willen realiseren.
Daarnaast zal deze groep van ondernemingen ook andere invloeden ervaren die hen een duwtje in de rug zullen geven. Denk aan medewerkers, klanten en andere belanghebbenden die verwachtingen omtrent duurzaamheid zullen stellen. Verder ook bij het ophalen van extern kapitaal. Banken, beleggers, private-equity-spelers, investeringsmaatschappijen maar ook subsidiërende overheden zullen naar de toekomst toe nog meer de klemtoon gaan leggen op duurzaamheidscriteria bij hun investeringsbeslissingen of het toekennen van fondsen. Tot slot zullen de grotere spelers ter voorbereiding van hun duurzaamheidsverslaggeving informatie opvragen en verwachtingen stellen aan hun klanten, leveranciers of andere partijen binnen hun waardeketen en zal dit een kritiek punt vormen bij de evaluatie van nieuwe contracten. Partijen die deze verwachtingen niet kunnen inlossen, lopen hier bijgevolg een competitief nadeel. Ondernemingen die wel tijdig het pad inslaan, zullen vanzelfsprekend de positieve effecten ondervinden en dit op vlak van (maatschappelijk) vertrouwen, reputatie, weerbaarheid en duurzame resultaten. Kortom, het bekrachtigt hun ‘license to operate’ en verzekert lange-termijn-succes.
Ons advies is om zich vertrouwd te maken met de principes van duurzaamheid binnen een geïntegreerde context waarin de elementen van milieu, het sociaal maatschappelijke, transparante rapportering en deugdelijk bestuur vervat zitten. Ondernemingen die buiten het toepassingsgebied van de CSRD vallen kunnen op een pragmatische manier aan de slag rekening houdend met de grootte en maturiteit van hun onderneming. Elke stap, ook al is die een kleine, is een stap in de goede richting en zorgt ervoor dat de onderneming kan aantonen dat duurzaamheid hoog op de agenda staat en op die manier bijdraagt aan de transitie en het bereiken van de EU-doelstellingen.
Om tot een doelgerichte en doeltreffende duurzaamheidsstrategie te komen, is het cruciaal om een degelijk plan van aanpak voorop te stellen. Een plan waarin onder andere volgende elementen aan bod komen:
- Governance: Welk opzet past het beste bij mijn onderneming? Moet ik een duurzaamheidsmanager aanduiden? Hoe zorg ik ervoor dat zowel mijn Raad van Bestuur als mijn medewerkers mee zijn in dit verhaal?
- Stakeholders: Welke partijen hebben een stem in dit verhaal? Hoe kan ik hun inzichten verwerven en welke primeren?
- Materialiteiten: Welke duurzaamheidsrisico’s en opportuniteiten zijn voor mijn onderneming van belang en welke materiële gevolgen hebben mijn activiteiten op mens en milieu? Hoe zorg ik ervoor dat ik het principe van ‘dubbele materialiteit’ toepas? Wat is mijn speelveld, mondiaal of regionaal?
- Prioritering: Hoe zorg ik ervoor dat we de juiste klemtonen leggen? Wanneer maak ik een GAP-analyse? Hoe maak ik mijn actieplan?
- Procesintegratie: Hoe zorg ik ervoor dat dit ingebed geraakt in de dagelijkse praktijk, beleidslijnen en besluitvormingsprocessen?
- Tools & Data-analyse: Welke tools ondersteunen mijn onderneming het beste bij het opzetten en meten van KPI’s? Hoeveel KPI’s moet ik opvolgen? Hoe scherp zet ik mijn streefdoelen?
- Rapportering: Welk rapporteringskader past het beste bij mijn onderneming en activiteit? Hoe kan ik toekomstgerichte informatie gaan rapporteren?
Naast een doeltreffende aanpak is het zinvol om te gaan bepalen in welke fase de auditor het beste kan betrokken worden. Of het nu gaat om de interne of externe auditor, in een adviserende, readiness- of assurance-verstrekkende rol, deze partij kan op onafhankelijke wijze mee de kwaliteit en integriteit borgen van het opzet, de data en de rapportering.
Wil je meer weten?
Deze ‘Sustainability & ESG Information page’ geeft een overzicht van een aantal belangrijke elementen en reikt ook enkele handvaten om de weg naar duurzaamheid in te slaan en tijdig mee te zijn.
Grant Thornton België ontwikkelde een mijlpaal benadering, de ‘ESG Journey’. Samen met onze partners CONNECTS en BECI helpen we organisaties bij het ontwikkelen en implementeren van strategieën en acties om de impact van jouw organisatie op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur te verbeteren en vice versa om jouw organisatie meer weerbaar te maken tegen invloeden van buitenaf.
De ‘ESG Journey’ bestaat uit een aantal cruciale stappen, van het prille begin tot de voorbereiding van de eerste duurzaamheidsverslaggeving. Voor elke mijlpaal in de ‘ESG Journey’ zal het CONNECTS platform een webinar organiseren. We zorgen voor een interessante mix tussen 'theoretische' inzichten, getuigenissen, inzichten van BECI, enzovoort.
Wil je meer informatie over dit onderwerp of neem je graag deel aan onze webinars? Neem gerust contact op met Isabel Derison (Partner Sustainability & Business Risk Services) of neem hier een kijkje.