-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een…
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due…
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van…
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste…

-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering…
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin…
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te…
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt…
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw…
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht…
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op…
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen…
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste…
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te…
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te…
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke…
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en…
-
ESG-consulting
Ga aan de slag met duurzaamheid en laat je bijstaan door Grant Thornton. Kies voor onze concrete…
-
Cyber risk services
Voorkom de desastreuze gevolgen van een cyberaanval met onze cyber risk services. Van 24/7 opvolging…
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de…
-
Klokkenluiderswetgeving
Zorg dat je in orde bent met de verplichte klokkenluidersregeling in België. Grant Thornton ondersteunt…
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen…
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en…
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te…
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om…
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering…
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin…
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en…
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning…
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders,…
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen…
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel…
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van…
-
Commercial Toolbox Check
Door een goed georganiseerde en up-to-date commerciële toolbox bij te houden, zorgt u ervoor dat uw…
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te…
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je…
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het…
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen,…
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale…
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien,…
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus…
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde…
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en…
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen…
The last several years have seen an increased focus by companies on mergers and acquisitions as a means of stabilising their operations and increasing stakeholder value by achieving strategic expansion and cost reduction through business combinations.
Although such transactions can have significant benefits for an acquiring company, the related accounting is complex. IFRS 3 ‘Business Combinations’ (IFRS 3) requires an extensive analysis to be performed in order to accurately detect, recognise and measure at fair value the tangible and intangible assets and liabilities acquired in a business combination. Furthermore, the interaction of IFRS 3 with IFRS 10 ‘Consolidated Financial Statements’ (issued May 2011) and IFRS 13 ‘Fair Value Measurement’ (issued May 2011) means that this continues to be both a complex and a developing area of financial reporting.
The accounting for intangible assets acquired in a business combination is particularly challenging for a number of reasons. Intangible assets are by nature less detectable than tangible ones. Many are not recognised in the acquiree’s pre-combination financial statements. Determining their fair value usually involves estimation techniques as quoted prices are rarely available.
Where an ‘intangible resource’ is not recognised as an intangible asset, it is subsumed into goodwill. Some acquirers might be motivated to report fewer intangibles, and higher goodwill, because most intangible assets must be amortised whereas goodwill is measured under an impairment only approach. However, a high goodwill figure can create the impression that the acquirer overpaid for the acquired business. It also raises questions as to whether IFRS 3 has been applied correctly. Acquirers can expect reported amounts of intangible assets and goodwill to be closely scrutinised by investors, analysts and regulators.
Accounting for intangible assets in a business combination is therefore a sensitive area of financial reporting. Fortunately, Grant Thornton has extensive experience with business combinations and the related accounting requirements. Grant Thornton International Ltd (GTIL), through its IFRS team, develops general guidance that supports the Grant Thornton member firms’ (member firms) commitment to high quality, consistent application of IFRS. We are pleased to share these insights by publishing ‘Intangible Assets in a Business Combination’ (the Guide). The Guide reflects the collective efforts of GTIL’s IFRS team and the member firms’ IFRS experts and valuation specialists.
The Guide includes practical guidance on the detection of intangible assets in a business combination and also discusses the most common methods used in practice to estimate their fair value. It provides examples of intangible assets commonly found in business combinations and explains how they might be valued.
This Guide is organised as follows:
• Section A explains the general procedures necessary to detect intangible assets in a business combination. It outlines some of the strategies that are commonly used to detect acquired technologies, trademarks, and other resources that may meet the definition of identifiable intangible assets
in a business combination
• Section B explains fundamentals of fair value measurement as well as common methods to estimate the fair value of intangible assets. Key inputs for each method are identified and various examples further illustrate the issue
• Section C explains the characteristics of intangible assets that are frequently found in practice and common methods used to estimate their fair value. Factors that will usually impact their fair value measurement are also discussed
• Case Study.