-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
De wederopbouwreserve is, zoals u weet, een specifieke fiscale stimulans waarmee de belastbare basis van de boekjaren 2021 tot 2023 kan worden verminderd voor vennootschappen die een bedrijfsverlies hebben geleden tijdens hun boekjaar dat in 2020 is afgesloten, of onder bepaalde voorwaarden zelfs in 2021.
De Commissie voor boekhoudkundige normen heeft onlangs de boekhoudkundige methode verduidelijkt die moet worden gevolgd voor de vorming van deze specifieke reserve.
Aanleggen van de wederopbouwreserve
Door middel van een wederopbouwreserve en op voorwaarde dat de vennootschap de door de toepasselijke belastingwetgeving opgelegde voorwaarden heeft nageleefd, kan een vennootschap een tijdelijke belastingvrijstelling genieten ten belope van het bedrag van de gevormde reserve. Hierdoor kan ze haar eigen vermogen versterken en haar solvabiliteit sneller herstellen.
Deze verrichting wordt als volgt geboekt:
Debet 689 Overboeking naar de belastingvrije reserves
Credit 132 Belastingvrije reserves
Het maximumbedrag dat aan een dergelijke reserve kan worden toegewezen, is gelijk aan het bedrag van het bedrijfsverlies, vastgesteld overeenkomstig de wetgeving betreffende de boekhouding en de jaarrekening, van het in 2020 afgesloten boekjaar, met een maximum van 20 miljoen euro. Dit komt meer bepaald overeen met code 9901 van het schema van de jaarrekening zoals gepubliceerd bij de Nationale Bank van België.
In afwijking hiervan kunnen vennootschappen die hun boekjaar afsluiten in de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 juli 2020, ervoor kiezen het maximumbedrag van de vrijstelling te beperken tot het bedrag van het bedrijfsverlies van hun in 2021 afgesloten boekjaar, met een maximum van 20 miljoen euro. Deze keuze wordt gemaakt wanneer de reserve voor de eerste keer wordt aangelegd en is onherroepelijk.
Uiteraard is ook de aanvulling van de wederopbouwreserve beperkt tot een bedrag per belastbaar tijdperk dat gelijk is aan de gereserveerde belastbare winst van datzelfde belastbaar tijdperk, die werd vastgesteld vóór de samenstelling van deze vrijgestelde reserve.
Gedeeltelijke terugname van de reserve in geval van specifieke verrichtingen
Zodra de reserve is gevormd, bepaalt het Wetboek van de inkomstenbelastingen dat de betrokken ondernemingen bepaalde verrichtingen met betrekking tot hun eigen vermogen niet vrij mogen uitvoeren. Het gaat om:
- inkoop van eigen aandelen of eigen deelbewijzen ten belope van de waarde van de inkoop
- uitkeringen of toekenning van dividenden, met inbegrip van de uitkering van een liquidatiereserve zoals bedoeld in de artikelen 184quater en 541 van het Wetboek, ten belope van het bedrag van het dividend
- kapitaalvermindering, met inbegrip van de kapitaalvermindering zoals bedoeld in artikel 537 van het Wetboek, of elke andere vermindering of verdeling van het eigen vermogen, ten belope van het bedrag van de kapitaalvermindering of verdeling.
In dat geval wordt de eerder aangelegde wederopbouwreserve, in de hierboven vermelde mate, belastbaar voor het belastbare tijdperk waarin die verrichtingen werden doorgevoerd.
De volgende boeking moet dan gebeuren:
Debet 132 Belastingvrije reserves
Credit 789 Onttrekkingen aan de belastingvrije reserves
Voorbeeld
We nemen als voorbeeld een vennootschap die een wederopbouwreserve heeft aangelegd voor een bedrag van €250.000 tijdens haar op 31 december 2021 afgesloten boekjaar. Bij de bestemming van het resultaat van het boekjaar dat eindigt op 31 december 2022, wordt beslist een bedrag van €100.000 uit te keren als dividend over het boekjaar 2022. De vennootschap moet dus €100.000 terugnemen van de wederopbouwreserve, door middel van de bovenstaande boeking.
Gedeeltelijke terugname ten gevolge van een daling van de loonmassa
De belastingwetgeving met betrekking tot de wederopbouwreserve vereist ook een nauwgezette opvolging van de post ‘620 Bezoldigingen en rechtstreekse sociale voordelen’, zoals opgenomen in de jaarrekening van de vennootschap. Deze post omvat de brutobezoldigingen en de rechtstreekse sociale bijdragen die worden uitbetaald aan bestuurders of zaakvoerders met een arbeidsovereenkomst, directiepersoneel, bedienden, arbeiders en andere personeelsleden. Met rechtstreekse sociale voordelen worden de voordelen bedoeld die niet vrijgesteld zijn binnen de personenbelasting.
Volgens de belastingwetgeving mag het bedrag van post ‘620 Bezoldigingen en rechtstreekse sociale voordelen’ voor de boekjaren waarin een wederopbouwreserve in de rekeningen van de vennootschap aanwezig is, niet lager zijn dan 85% van het bedrag dat voor diezelfde post is vastgesteld op de afsluitdatum van het boekjaar dat is afgesloten in 2019. Deze analyse moet dus van jaar tot jaar worden uitgevoerd en het eventueel vastgestelde tekort moet in mindering worden gebracht van de wederopbouwreserve, die dus belastbaar wordt voor dit gedeelte.
Dit wordt als volgt geboekt:
Debet 132 Belastingvrije reserves
Credit 789 Onttrekkingen aan de belastingvrije reserves
Op te merken valt dat het bedrag dat als gevolg van de vastgestelde tekorten belastbaar kan worden, beperkt blijft tot het bedrag van de in de rekeningen aanwezige wederopbouwreserve.
Telkens de hierboven vermelde ratio van 85% niet wordt nageleefd, wordt het daadwerkelijk lagere bedrag dat in het geobserveerde jaar wordt bereikt zelf een nieuwe drempel die in aanmerking zal worden genomen bij de analyse van de naleving van de voorwaarden in verband met de loonmassa in de volgende jaren. De wederopbouwreserve kan dus niet worden heraangevuld als de gewenste ratio gedurende slechts één jaar niet werd bereikt, maar wel in het daaropvolgende jaar opnieuw wordt bereikt. De sanctie is dus definitief.
Voorbeeld
We nemen als voorbeeld een vennootschap die een wederopbouwreserve heeft aangelegd voor een bedrag van €250.000 tijdens haar op 31 december 2021 afgesloten boekjaar, dat overeenstemt met het bedrag van het bedrijfsverlies van haar op 31 december 2020 afgesloten boekjaar. In 2019 stond in de post ‘620 Bezoldigingen en sociale voordelen’ een bedrag van €100.000 vermeld. De ratio van 85% die bij de aanvankelijke vergelijking moet worden nageleefd, komt dus uit op een bedrag van €85.000.
Met als gevolg:
- Indien de post ‘620 Bezoldigingen en sociale voordelen’ in de loop van het boekjaar 2022 een saldo van €80.000 vertoont, moet bij de afsluiting van de rekeningen over het jaar 2022 een bedrag van ongeveer €5.000 worden teruggenomen uit de wederopbouwreserve, waardoor deze reserve op een bedrag van €245.000 wordt gebracht.
- Indien de post ‘620 Bezoldigingen en sociale voordelen’ in de loop van het boekjaar 2023 een saldo van €70.000 vertoont, moet bij de afsluiting van de rekeningen over het jaar 2023 aanvullend een bedrag van €10.000 worden teruggenomen uit de wederopbouwreserve, waardoor deze reserve op een bedrag van €235.000 wordt gebracht.
Behandeling van de wederopbouwreserve bij vereffening van de vennootschap
Er is geen tijdslimiet vastgesteld voor de boekingsduur van de wederopbouwreserve aan de passiefzijde van de balans. Op te merken valt echter dat de wederopbouwreserve ten laatste bij de afsluiting van de vereffening van de vennootschap belastbaar wordt.
Conclusie
De wederopbouwreserve is zeker een kans voor vennootschappen die in 2020 en deze laatste maanden verzwakt zijn door de gevolgen van de crisis die we hebben doorgemaakt, waardoor ze de belasting die mogelijk verschuldigd is op de volgende belastbare winst in de tijd kunnen uitstellen. De toepassing van de wetgeving vereist evenwel een nauwgezette opvolging van bepaalde boekhoudkundige posten om ervoor te zorgen dat de verschillende door de wetgeving opgelegde maxima worden nageleefd.
Onze accountants en belastingadviseurs staan voor u klaar om uw wederopbouwreserve zo goed mogelijk te optimaliseren. Aarzel niet om met een van hen contact op te nemen als ook u deze fiscale kans ten volle wilt benutten.