-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Voor vele vennootschappen valt het tweede kwartaal van het jaar samen met de beslissing van de aandeelhouders over de bestemming van de jaarresultaten van de onderneming. Wij maken van deze nieuwsbrief gebruik om terug te komen op enkele regels die van toepassing zijn op naamloze vennootschappen. Daarbij baseren we ons op de bepalingen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV).
Het gewone en het tussentijdse dividend
Bij de goedkeuring van de jaarrekening is de gewone algemene vergadering bevoegd om een 'gewoon' dividend toe te kennen.
Volgens een arrest van het Hof van Cassatie uit 2003 heeft de vergadering ook de bevoegdheid om een 'tussentijds' dividend te verdelen.
Een bijzondere algemene vergadering kan besluiten om over te gaan tot een dergelijke tussentijdse dividenduitkering. Het dividend kan worden uitgekeerd uit de beschikbare reserves en de overgedragen winst zoals opgenomen in de goedgekeurde jaarrekening van de vennootschap.
Boekhoudkundig lijkt de beslissing van een bijzondere algemene vergadering om een tussentijds dividend uit te keren, op de uitkering van een gewoon dividend, en dus moet de resultaatverwerkingstabel worden gebruikt om de volgende boeking te doen:
694 Vergoeding van het kapitaal
aan 471 Dividenden van het boekjaar
Zowel voor het gewone als voor het tussentijdse dividend wordt de bovengrens van het uit te keren bedrag berekend door middel van een nettoactieftest die we hierna beschrijven.
Geen uitkering mogelijk zonder nettoactieftest
De nettoactieftest is een verplichte test die vόόr elke voorgenomen winstverdeling moet worden uitgevoerd.
Artikel 7:212 van het WVV definieert het nettoactief als het totaalbedrag van de activa, verminderd met de voorzieningen, de schulden en de nog niet afgeschreven bedragen van de oprichtings- en uitbreidingskosten en de kosten voor onderzoek en ontwikkeling.
In een uitzonderlijk geval, dat in de toelichtingen bij de jaarrekening moet worden vermeld en verantwoord, kunnen de niet-afgeschreven bedragen van de oprichtings- en uitbreidingskosten buiten beschouwing worden gelaten bij de berekening van het nettoactief. In de praktijk is dat moeilijk toe te passen, te meer omdat, door het ontbreken van toekomstige economische voordelen, de activering van deze kosten zal worden geannuleerd.
Gelet op de voorgenomen winstuitkering mag het nettoactief zoals dat uit de jaarrekening blijkt, in geen geval lager zijn dan de som van de volgende elementen:
- het bedrag van het gestorte kapitaal of van het opgevraagde kapitaal als dat hoger is
- alle reserves die volgens de wet of de statuten niet mogen worden uitgekeerd.
Wat die reserves betreft, wordt het niet afgeschreven gedeelte van de herwaarderingsmeerwaarden gelijkgesteld met een krachtens de wet als onbeschikbaar gestelde reserve.
Bovendien mag niet worden vergeten dat naamloze vennootschappen verplicht zijn om een bedrag van ten minste een twintigste van de nettowinst in te houden voor de vorming van een reservefonds, de wettelijke reserve. De verplichting tot die inhouding houdt op wanneer deze reserve een tiende van het kapitaal van de vennootschap heeft bereikt.
Die elementen hebben dus mogelijk een bijkomende impact op het bedrag dat daadwerkelijk kan worden uitgekeerd. Samengevat wordt dat bedrag dus als volgt berekend:
Totaalbedrag van het actief
min voorzieningen
min schulden
min nog niet afgeschreven bedragen van de oprichtings- en uitbreidingskosten
min nog niet afgeschreven bedragen van de onderzoeks- en ontwikkelingskosten
= nettoactief
min bestanddelen van het eigen vermogen die krachtens de wet of de statuten onbeschikbaar zijn, waaronder:
- het gestorte kapitaal (rekening 100 van de MAR) of het opgevraagde kapitaal als dat hoger is
- de onbeschikbare inbrengen buiten kapitaal (rekening 111 van de MAR)
- het niet afgeschreven gedeelte van de herwaarderingsmeerwaarden (rekening 12 van de MAR)
- de wettelijke reserves (rekening 130 van de MAR)
- de andere onbeschikbare reserves (rekening 131 van de MAR), namelijk:
- de statutair onbeschikbare reserves (rekening 1311 van de MAR)
- de reserve voor eigen aandelen (rekening 1312 van de MAR)
- de financiële steunverlening (rekening 1313 van de MAR)
- de overige onbeschikbare reserves (rekening 1319 van de MAR)
- de kapitaalsubsidies (rekening 15 van de MAR)
= maximaal uitkeerbaar bedrag.
Interim-dividenden
De statuten kunnen aan het bestuursorgaan de bevoegdheid verlenen om uit het resultaat van het boekjaar een interim-dividend uit te keren.
Die uitkering mag alleen gebeuren uit:
- de winst van het lopende boekjaar
- de winst van het voorgaande boekjaar zolang de jaarrekening van dat boekjaar nog niet is goedgekeurd, maar ook rekening houdend met het overgedragen verlies of de overgedragen winst.
Elke onttrekking aan de bestaande reserves is dus uitgesloten. Uiteraard dient er ook rekening te worden gehouden met de reserves die volgens een wettelijke of statutaire bepaling moeten worden gevormd.
Voor de beoogde uitkering van een interim-dividend moet het bestuursorgaan een staat opmaken van de activa en passiva op een datum die niet meer dan twee maanden mag voorafgaan aan de daadwerkelijke beslissing om een interim-dividend uit te keren. Die staat stelt het bestuursorgaan in staat om het bedrag van het interim-dividend te bepalen en te controleren of de door de nettoactieftest opgelegde voorwaarden vervuld zijn, zoals de Commissie voor Boekhoudkundige Normen (CBN) trouwens recent heeft verduidelijkt in haar advies 2021/02.
Als de vennootschap een commissaris heeft aangesteld, moet die de door het bestuursorgaan opgemaakte tussentijdse staat beoordelen en zelf ook een beperkt beoordelingsverslag opstellen dat bij zijn controleverslag wordt gevoegd.
De problematiek van een te hoog interim-dividend
Als het interim-dividend hoger is dan het bedrag van het later door de algemene vergadering vastgestelde dividend, wordt het verschil als een voorschot op het volgende dividend beschouwd. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen wanneer de winst van het jaar lager is dan de winst die in de eerste tussentijdse staat werd vermeld.
Als het bestuursorgaan de voormelde regels voor de uitkering van een interim-dividend correct heeft nageleefd, wordt het te veel betaalde bedrag beschouwd als definitief verworven door de aandeelhouders. De vennootschap kan dit saldo in principe niet terugvorderen. Daarom is de CBN van mening dat dit saldo niet als een actief mag worden beschouwd. Het is immers geen schuldvordering die de vennootschap in het algemeen kan innen.
Dit geeft de volgende boeking:
14 Overgedragen winst/verlies
aan 694 Vergoeding van het kapitaal
De CBN beveelt in dergelijke gevallen bovendien aan dit te vermelden in een toelichting bij de jaarrekening.
Als blijkt dat de regels voor het uitkeren van een interim-dividend niet werden nageleefd en het bestuursorgaan bijgevolg kan vaststellen dat het saldo terugvorderbaar is, wordt het te veel betaalde bedrag als volgt bij de vorderingen geboekt:
416 Diverse vorderingen
aan 694 Vergoeding van het kapitaal
Conclusies
De regels voor winstuitkeringen bij naamloze vennootschappen zijn streng vastgelegd in het WVV.
Bij niet-naleving kunnen strafrechtelijke sancties worden opgelegd aan het bestuursorgaan, dat ook aansprakelijk kan worden gesteld. Bovendien moeten de aandeelhouders en alle andere begunstigden elke uitkering die zij ten onrechte hebben ontvangen, terugstorten als de vennootschap kan bewijzen dat ze van de onregelmatigheid op de hoogte waren of ze er gezien de omstandigheden niet onkundig konden van zijn.
Daarom raden wij aan altijd advies in te winnen bij uw gecertificeerde accountant. Hij kan met u de bedragen bevestigen die effectief kunnen worden verdeeld, alsook de tussentijdse staten die eventueel moeten worden opgesteld. Voor vennootschappen zonder aangestelde commissaris kan elke gecertificeerde accountant de tussentijdse staat beoordelen om te bevestigen dat het bedrag van het interim-dividend dat u wenst uit te keren, is toegestaan.