-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
Eén van de vragen die ons sinds de invoering van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna het ‘WVV’) op 1 mei 2019 het vaakst wordt gesteld, is de vraag welke vennootschapsvorm men best kiest: de NV of de BV. In huidige bijdrage proberen wij de overblijvende significante verschillen tussen beide rechtsvormen in kort bestek uiteen te zetten.
WVV zorgt voor convergentie tussen NV en BV
Het hoeft geen betoog dat met de invoering van het WVV zeer ingrijpende wijzigingen werden aangebracht in het Belgisch vennootschapsrecht, met name wat betreft de BV (de opvolger van de BVBA). Maar ook het NV-recht onderging een aantal belangrijke wijzigingen. Statutaire vrijheid werd hierbij voor beide rechtsvormen meer dan ooit het codewoord, wat betekent dat de vrij grote verschillen tussen de oude BVBA en NV nu grotendeels zijn verdwenen, of op zijn minst kunnen worden weggewerkt in de statuten.
Zo kan een NV voortaan ook door één persoon worden opgericht én bestuurd, en kan in beide vennootschapsvormen worden gewerkt met meervoudig stemrecht en preferente dividenden.
Bovendien kan de beperkte overdraagbaarheid van aandelen van de oude BVBA (een van de oerkenmerken van deze rechtsvorm) voortaan in de BV statutair worden opgeheven, waardoor de al dan niet vrije overdraagbaarheid van aandelen geen kenmerkend onderscheid meer vormt tussen de NV en de BV, zoals dat voorheen wel het geval was.
Tot slot kan een orgaan van dagelijks bestuur ook worden ingericht in de BV. Deze mogelijkheid bestond al langer in de NV maar was niet voorzien in de BVBA.
Kortom: we focussen ons hieronder dus niet zozeer op welke wijzigingen het WVV allemaal heeft aangebracht aan beide rechtsvormen, maar wel op welke (significante) verschillen er thans nog overblijven.
Belangrijkste overblijvende verschillen tussen BV en NV[1]
Het (ontbreken van) kapitaal
Eén van de grootste verschillen is dat een BV geen kapitaal meer heeft. Dit betekent echter niet dat oprichters van een BV kunnen starten zonder de vennootschap te voorzien van de nodige financiële middelen. Zij moeten er immers voor zorgen dat de BV bij de oprichting over een eigen vermogen beschikt dat, mede gelet op de andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de voorgenomen bedrijvigheid van de BV. Deze financiële middelen kunnen de vorm aannemen van eigen vermogen (via inbrengen door de oprichters), maar ook vreemd vermogen (bijvoorbeeld aandeelhoudersleningen of bancaire financiering) komt hiervoor in aanmerking.
Indien blijkt dat het aanvangsvermogen (met andere woorden de voorziene financiële middelen) bij oprichting kennelijk ontoereikend was voor de normale uitoefening van de voorgenomen bedrijvigheid over ten minste twee jaar, zijn de oprichters hoofdelijk aansprakelijk voor de verbintenissen van de vennootschap in geval van faillissement dat binnen de eerste drie jaar na de oprichting ervan wordt uitgesproken.
Deze financieringsoefening vertaalt zich in een uitgewerkt financieel plan, dat door de oprichters moet worden overhandigd aan de notaris die de oprichtingsakte verlijdt.
In een NV moeten de oprichters nog steeds een minimumkapitaal van €61.500 volstorten, hetzij door een inbreng in geld of een inbreng in natura. Voor het overige gelden voormelde regels inzake het voorzien van toereikende financiële middelen voor de eerste twee jaar, de opmaak van een financieel plan en de oprichtersaansprakelijkheid ook voor een NV.
Impact van het verschil op de keuze van de rechtsvorm:
- Voor startende ondernemers of kleinere organisaties met een beperkte financieringsnood, kan het verplichte minimumkapitaal van €61.500 een te belangrijke financiële drempel zijn om voor de rechtsvorm van een NV te kiezen. Zij zullen allicht geneigd zijn om eerder te werken met een BV, waarin geen minimumkapitaal wordt opgelegd en er meer flexibiliteit wordt geboden bij het samenstellen van de financieringsmix in het kader van de vorming van het aanvangsvermogen.
- Grote organisaties of ondernemers met kapitaalintensieve activiteiten zullen minder hinder ondervinden van het vereiste minimumkapitaal van de NV en eerder geneigd zijn naar andere aspecten/voordelen van de NV (zie hieronder) te kijken.
Aanleg van een wettelijke reserve
In een NV moet de algemene vergadering elk jaar een bedrag inhouden van ten minste 5% van de nettowinst voor de vorming van een reservefonds (vaak ‘wettelijke reserve’ genoemd). Deze verplichting eindigt wanneer het bedrag van het reservefonds 10% van het kapitaal heeft bereikt.
Een dergelijke verplichting tot aanleg van een reservefonds bestaat niet binnen de BV.
Impact van het verschil op de keuze van de rechtsvorm:
- Tot het reservefonds volledig is gevormd, zal er in de NV minder winst kunnen worden uitgekeerd. Dit nadeel vergroot vanzelfsprekend naarmate het (start)kapitaal van de NV groter is in omvang. In de mate dat er maximaal en snel winsten moeten worden opgestroomd in de organisatie, kan dit als een nadeel worden ervaren ten aanzien van de BV.
Andere regels inzake winstuitkering
Zowel in de NV als in de BV kunnen dividenden worden uitgekeerd door de algemene vergadering van aandeelhouders en door het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan moet deze bevoegdheid dan wel expliciet toegekend krijgen in de statuten.
In beide vennootschapsvormen moet een dergelijke dividenduitkering worden gedaan op basis van een nettoactieftest, waarvan de bijzonderheden grotendeels afhangen van de timing van de uitkering en het vennootschapsorgaan dat daartoe beslist. In grote lijnen komt het erop neer dat de uitkering er niet toe mag leiden dat het nettoactief van de vennootschap zou dalen tot een bepaald, wettelijk gedefinieerd drempelbedrag.
Bij de NV is dit het bedrag van het kapitaal, vermeerderd met een aantal niet uitkeerbare eigen vermogensposten.
Bij de BV mag het nettoactief niet negatief worden, of niet dalen beneden het bedrag van het krachtens de wet of de statuten onbeschikbaar gemaakte eigen vermogen (indien dit aanwezig is in de BV). Bij afwezigheid van wettelijk of statutair onbeschikbaar gemaakt eigen vermogen, kan in de BV dus het ganse nettoactief (met inbegrip van de verrichte inbrengen in geld) worden uitgekeerd en bestaat er in de BV dus een grotere ruimte en vrijheid tot uitkering van winsten dan bij de NV het geval is.
Deze ruimte en vrijheid heeft evenwel een prijs. In de BV bestaat immers de verplichting om bij iedere uitkering aan de aandeelhouders een ‘liquiditeitstest’ uit te voeren. In deze liquiditeitstest zal het bestuursorgaan moeten vaststellen dat de vennootschap, volgens de redelijkerwijs te verwachten ontwikkelingen, na de uitkering in staat zal blijven haar schulden te voldoen naarmate deze opeisbaar worden over een periode van ten minste twaalf maanden te rekenen van de datum van de uitkering. Het besluit van het bestuursorgaan wordt verantwoord in een verslag dat niet wordt neergelegd. In de vennootschappen waarin een commissaris is aangesteld, beoordeelt hij de historische en prospectieve boekhoudkundige en financiële gegevens van dit verslag.
Een dergelijke liquiditeitstest is niet van toepassing in een NV, waar enkel de duidelijke en kwantitatieve beperkingen van de nettoactieftest van toepassing zijn.
In de praktijk blijkt de liquiditeitstest verschillende vragen op te roepen en voor verschillende implementatieproblemen te zorgen. Bovendien zorgt het voor extra papierwerk en is het bijkomend advies van externe accountants/financiële adviseurs hierbij vaak onontbeerlijk. De liquiditeitstest veronderstelt immers een moeilijke en complexe beoordeling door het bestuursorgaan, niet alleen van de cijfers zoals deze zijn opgenomen in de jaarrekening of een recente tussentijdse staat van activa en passiva, maar ook van de verwachte evolutie van de financiële parameters van de vennootschap in het jaar dat volgt op de uitkering.
Bovendien lopen de bestuurders die de liquiditeitstest niet of onzorgvuldig uitvoeren, niet te verwaarlozen risico’s. Zo zijn bestuurders die behoorden te weten dat de vennootschap ten gevolge van de uitkering kennelijk niet meer in staat zou zijn haar schulden te voldoen gedurende het jaar dat volgt op de uitkering, tegenover de vennootschap en derden hoofdelijk aansprakelijk voor alle daaruit voortvloeiende schade. Ook is de niet-naleving van de bepalingen over de liquiditeitstest een van de weinige inbreuken die nog steeds aanleiding kunnen geven tot de strafrechtelijke aansprakelijkheid van de bestuurders (met andere woorden een strafrechtelijke geldboete tussen €400 en €80.000 en – althans in theorie – een gevangenisstraf van één maand tot een jaar).
Impact van het verschil op de keuze van de rechtsvorm:
- In de mate dat er maximaal en snel winsten moeten worden opgestroomd in de organisatie, kan de grotere ruimte en vrijheid van uitkering van de BV als een voordeel worden ervaren ten aanzien van de NV.
- De complexiteit, het formalisme en de kostprijs van de bijkomende liquiditeitstest, gekoppeld aan de strenge sanctionering van de bestuurders wanneer hij niet of foutief wordt uitgevoerd, kan een afweging zijn om te kiezen voor de rechtsvorm van een NV, die wat betreft de winstuitkering een rigider, maar duidelijker wettelijk kader voorziet.
Uittreding/uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen
De statuten van de BV kunnen voortaan bepalen dat aandeelhouders (i) enerzijds het recht hebben uit de vennootschap te treden en (ii) anderzijds om een wettige reden, of omwille van een andere in de statuten vermelde reden, kunnen worden uitgesloten. Zulke uittreding of uitsluiting gebeurt dan aan een in de statuten bepaalde prijs(formule) en “lastens het vennootschapsvermogen”, hetgeen betekent dat de uitbetaling van de uitgetreden in dit geval uitgesloten aandeelhouder gebeurt door de vennootschap en dus niet door collega-aandeelhouders of derden.
Deze mogelijkheid moet aandeelhouders van de BV de mogelijkheid bieden om soepel in- en uit te treden, zoals voorheen in de oude coöperatieve vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid (‘CVBA’) het geval was.
Zulke uittreding en uitsluiting van aandeelhouders lastens het vennootschapsvermogen is niet mogelijk in de NV.
Impact van het verschil op de keuze van de rechtsvorm:
- In organisaties die een groot verloop verwachten in hun aandeelhouderschap (bijvoorbeeld vennootschappen tussen vrije beroepers) kan de in de BV geboden flexibiliteit van de uittreding/uitsluiting lastens het vennootschapsvermogen een reden zijn om te opteren voor een BV.
Verschillen inzake bestuursmodellen
In zowel de NV als de BV is het mogelijk om te opteren voor een meerhoofdig, collegiaal bestuursorgaan (in NV ‘raad van bestuur’ genoemd / in BV ‘college van bestuurders’ genoemd) of voor een eenhoofdig bestuur.
In de BV kan er bovendien worden gewerkt met meerdere bestuurders, die allen volledig en concurrentieel bevoegd zijn (‘meerdere kapiteins op hetzelfde schip’). In de NV is die setup niet mogelijk.
Tot slot kan in de NV worden gekozen voor een duaal bestuursmodel, met een overkoepelende, door de algemene vergadering benoemde, raad van toezicht, die op zijn beurt een directieraad samenstelt. Deze setup is niet mogelijk in een BV.
Het betreft een ‘echt’ duaal systeem, waarbij geen enkele bestuurder of directeur kan zetelen in beide organen. Daarnaast hebben beide organen van elkaar verschillende, exclusieve bevoegdheden: de raad van toezicht zal, zoals zijn naam aangeeft, toezicht uitoefenen op de directieraad, die de operationele leiding van de vennootschap zal voeren en de ‘restbevoegdheid’ zal hebben. Dit wil zeggen dat de directieraad bevoegd zal zijn voor alles wat niet volgens het WVV en de statuten is toegewezen aan de raad van toezicht of de algemene vergadering.
Zowel de raad van commissarissen als de raad van bestuur moeten uit ten minste drie leden bestaan, waarbij leden van de raad van bestuur geen lid kunnen zijn van de raad van commissarissen. Dit betekent dat je minimaal zes verschillende leden nodig hebt om dit bestuursmodel op te zetten.
Impact van het verschil op de keuze van de rechtsvorm:
- Gezien de grote statutaire vrijheid die op dit vlak wordt geboden, zal dit verschil meestal geen onderscheidende factor zijn om te kiezen voor één van beide rechtsvormen. Enkel grote organisaties die een duaal bestuur willen opzetten, zullen verplicht zijn te kiezen voor een NV.
- Het leidt geen twijfel dat het duaal bestuursmodel voor vele kleine en middelgrote organisaties als te zwaar zal worden ervaren, temeer aangezien de wetgever de mogelijkheid niet heeft voorzien om een duaal model in te voeren met een directieraad onder een individuele bestuurder. Voor deze organisaties zal deze mogelijkheid dus op zich geen incentive zijn om te kiezen voor een NV.
Conclusie
Door de grote statutaire vrijheid en de convergentie tussen beide rechtsvormen na de invoering van het WVV, lijkt de keuze voor NV of BV minder pertinent te zijn dan vroeger. Grosso modo geldt dat wat in de BV mogelijk is, dat ook is in de NV en vice versa. De vraag is of de liquiditeitstest, met al haar complexiteit en de strenge sanctionering ervan, niet als een molensteen rond de nek van de BV hangt. Organisaties voor wie €61.500 startkapitaal neertellen geen pijn doet, zullen om die reden misschien dan toch opteren voor het ‘eenvoudiger’ kader van de NV.
[1] Een ander verschil tussen beide vennootschapsvormen is de mogelijkheid tot het verrichten van een inbreng in nijverheid, dat wil zeggen de mogelijkheid om “een verbintenis om arbeid of diensten te presteren” als inbreng in natura te kwalificeren, wat enkel mogelijk is in een BV. Gezien de interpretatiemoeilijkheden, vooral omtrent de fiscale en boekhoudkundige behandeling/verwerking van zulke inbreng in nijverheid, lijkt deze in de praktijk voorlopig nog weinig te worden gebruikt. Het is dan ook om die reden dat we de inbreng in nijverheid niet in detail bespreken in deze bijdrage.