-
Waarderingen
Voor organisaties die betrokken zijn bij een transactie, geschil, fusie, overname of herstructurering zal de waarde van de betrokken onderneming en haar activa een belangrijke commerciële overweging vormen. Een duidelijk en doordacht beeld van de respectieve waarde is in zulke situaties dan ook essentieel.
-
Due diligence onderzoek
Het due diligence-onderzoek brengt de risico's in kaart en onderzoekt mogelijke financiële, fiscale, juridische of operationele valkuilen. Wij bieden robuuste due diligence-diensten aan, die duidelijk zijn afgestemd op de vereisten van onze klanten.
-
Onafhankelijk advies bij overnames
Wilt u uw bedrijf verkopen of liever door een overname laten groeien?
-
Vennootschapsrechtelijke reorganisaties
De hertekening van je groepsstructuur kan een aanzienlijke kostenbesparing en/of efficiëntieverbetering betekenen. De herstructureringen van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (fusie, splitsing, inbreng of overdracht van bedrijfstak, ...) bezorgen u de juridische middelen om dit te bewerkstelligen.
-
Juridische begeleiding
Fusies en overnames betekenen een uitdaging voor dynamische organisaties. Als manager of ondernemer wil je die uitdaging langs alle kanten bekijken om de beste voorwaarden te bekomen. Daarom werken onze professionals bij fusie-, verkoop- of overnametrajecten op basis van integraal procesmanagement.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer pricing structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
IFRS-rapportering
IFRS-rapportering voor internationale groepen en kmo’s
-
Financial statement audit
Als grote organisatie bent u wettelijk verplicht om een commissaris te benoemen die verslag uitbrengt aan de algemene vergadering over de (geconsolideerde) jaarrekening.
-
Agreed upon procedures
Als ondernemer of manager kan u specifieke werkzaamheden toevertrouwen aan uw bedrijfsrevisor. De aard, de omvang en de reikwijdte van deze werkzaamheden of procedures worden steeds in onderling overleg overeengekomen.
-
IFRS-rapportering
De Europese IFRS-normen (International Financial Reporting Standards) zijn sinds 2005 verplicht voor beursgenoteerde ondernemingen in de Europese Unie. Echter, ook voor niet-beursgenoteerde bedrijven of kmo’s bieden deze normen specifieke voordelen.
-
Wettelijke opdrachten
Bij belangrijke gebeurtenissen legt de Vennootschapswet uw onderneming verplichtingen op inzake controle en rapportering. In welke gevallen is een rapportering vereist?
-
Transaction advisory services
Als onafhankelijke adviseurs verlenen onze transactiespecialisten onafhankelijk advies. Zij focussen op de volledige transactiecyclus en niet alleen op de financiële elementen ervan. Een onafhankelijke due diligence is in het belang van de koper én de verkoper.
-
Restructuring
Op basis van onze “to-the-point” analyses identificeren wij samen met u de gepaste herstructureringsmogelijkheden om kasstromen, resultaten en balansposities op korte termijn te helpen verbeteren.
-
Risicobeheer en compliancebeheer
Wat zijn de risico's voor mijn onderneming? Welke stappen moet ik ondernemen om deze risico's te vermijden? Onze business-risk-adviseurs helpen je graag op weg.
-
Interne audit
Een doeltreffende interne auditfunctie helpt dynamische organisaties risico’s beter te beheren en deze om te zetten in opportuniteiten.
-
Cyber risk services
Elke dag evolueren de dreigingen op het gebied van cybersecurity en gegevensprivacy. Het is essentieel om de dreigingen te herkennen, uw blootstelling te begrijpen, uw prioriteiten in evenwicht te brengen en een allesomvattende respons te formuleren. Wij bieden ondersteuning bij het aanpakken van zowel wereldwijde als lokale behoeften op het gebied van cybersecurity en privacy compliance. We beoordelen de risico's van cyberaanvallen en de maturiteit van beveiligingsprogramma's, en we adviseren en implementeren oplossingen op het gebied van personeel, proces en technologie om informatieactiva te beschermen. Neem contact met ons op voor een gedegen strategie waarmee u proactief de cyberrisico's kunt beheren, zowel binnen als buiten uw organisatie. Wij staan klaar om u te helpen uw toekomst te waarborgen.
-
Data-analyse & process mining
Bedrijven beschikken over enorm veel data en die hoeveelheid informatie neemt bovendien elke dag toe. Een dieper inzicht verwerven via data-analyse kan de waarde, de commerciële uitdaging en de mate van inzicht in het bedrijf doen toenemen.
-
Procesoptimalisatie en interne controles
Toekomstbestendige organisaties moeten regelmatig hun strategieën en doelstellingen herzien en daarbij hun tactieken, processen, interne controles en systemen optimaliseren.
-
Fraude en integriteit
Fraudeurs worden steeds inventiever en kunnen verschillende strategieën toepassen afhankelijk van de zwakke punten van hun doelwit. Daarom is het van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat in uw organisatie het juiste niveau van preventieve maatregelen tegen frauderisico's aanwezig is.
-
Sustainability & Impact services
Hoe maak ik duurzaamheid echt onderdeel van mijn strategie? Hoe realiseer ik waardevolle impact? Hoe krijg ik grip op klimaat gerelateerde risico’s en kansen? Wij kunnen u helpen in uw ESG journey.
-
Klokkenluidersdienstverlening
Een klokkenluidersprogramma helpt uw organisatie zowel bij de preventie van fraude maar ook de snelle detectie van fraude. Op die manier kan u fraudeverliezen beperken en zelfs vermijden.
-
Vennootschapsbelasting
Het vereist voortdurend management en opvolging om uw organisatie aan de verplichtingen van de fiscale wetgeving te doen voldoen. Onze adviseurs staan u bij met advies op maat, assisteren bij onder andere aangifteverplichtingen of nemen uw volledige complianceproces in handen.
-
Btw
Ons team full-time BTW-specialisten kan u ondersteunen in verschillende domeinen, van advies en risicomanagement tot implementatie en optimalisatie. Naast advies bieden we ook assistentie en support: we kunnen u tevens helpen bij het vervullen van formaliteiten.
-
International tax & VAT
Uw onderneming is reeds internationaal actief of u overweegt de stap naar het buitenland te maken, dan wil u voortdurend uw inspanningen maximaliseren. Is nationale wetgeving inzake vennootschapsbelasting al complex, dan dragen buitenlandse regels en internationale fiscale wetgeving daar nog verder toe bij.
-
Compensation & Benefits
Om de beste talenten te kunnen aanwerven en houden, is het van essentieel belang om geoptimaliseerde en concurrerende loonpakketten te kunnen aanbieden. Grant Thornton helpt u met het samenstellen van aantrekkelijke pakketten op maat van uw activiteit en het profiel en expertiseniveau van uw medewerkers.
-
Transfer pricing
Onze experten helpen uw transfer pricing te documenteren en uw intra-groepstransacties en rapportering te organiseren. Zij ontwerpen en implementeren transfer-pricing-structuren, zowel voor lokale als voor internationale ondernemingen.
-
Global mobility services
Internationale tewerkstelling is een standaard praktijk geworden in het hedendaagse HR-beleid. Niettemin roept dit zowel bij de expat als bij de werkgever verschillende vragen op. Is een werkvergunning vereist? Welk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht is van toepassing? ...
-
Private client services
Familiebedrijven zijn generaties van ondernemers die hun organisatie opbouwen over jaren en generaties heen, vaak gepaard met persoonlijk risico’s om hun groeiambities te realiseren. Onze adviseurs begrijpen dat voor een familiebedrijf de accenten anders liggen en dat uw onderneming vaak meer betekent.
-
Juridische ondersteuning en contracten
Niet enkel bij sleutelmomenten zoals overnames, aandelentransacties en fusies is juridische ondersteuning van belang. Ook uw normale operationele activiteit kan juridische gevolgen hebben.
-
Vennootschapsrecht & overnames
Organisaties moeten zich naar verschillende stakeholders toe verantwoorden: aandeelhouders, bestuurders, management zowel intern als extern. Ondersteuning om aan alle rapporteringsvereisten te voldoen door een expert kan ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw organisatie.
-
Arbeids- en sociaal zekerheidsrecht
Het Belgisch arbeids- en socialezekerheidsrecht is een doolhof van reglementeringen waarin een werkgever gemakkelijk zijn weg verliest. Onze juristen adviseren u en staan u bij van bij de aanvang van de arbeidsrelatie met uw werknemer tot aan zijn uitdiensttreding (ontslag, pensioen, enz.).
-
ICT-recht & GDPR
Elke onderneming is afhankelijk van ICT-ondersteuning. Gelet op het bedrijfskritieke karakter van veel ICT-toepassingen is het afsluiten van degelijke contracten en absolute must. Grant Thornton beschikt over een uitgebreide expertise in de advisering over en redactie van diverse soorten ICT-contracten.
-
Legal Counsel as a Service
Heeft uw bedrijf nood aan een 100% betrokken ‘gespecialiseerde’ generalist die de ins and outs van uw bedrijf echt kent? Onze adviseurs redeneren vanuit uw business en verlenen pragmatische juridische ondersteuning door op de hoogte te zijn van uw bedrijfsstrategie, haar operaties en de business specifics.
-
Accounting & reporting
Of u er nu voor kiest om onze experts in te zetten om uw volledige financiële rapportering te verzorgen of u hen als ondersteuning wenst in te zetten voor een welbepaald project of een gedeelte van uw boekhouding: wij hebben de kennis en ervaring om kwaliteitsvolle ondersteuning te bieden op maat van wat u nodig heeft.
-
CFO-as-a-Service
Wil je groeien, maar is een voltijdse CFO een brug te ver voor je bedrijf? Met CFO-as-a-Service krijg je financieel advies, op strategisch en operationeel niveau.
-
Outsourcing
Uw financiële informatie is een belangrijke management tool. Daarom is het belangrijk dat het volledige rapporteringsproces, van budgettering tot het indienen van jaarrekeningen en aangiftes volledig in lijn is met de ondernemingsstrategie en informatienoden.
-
Consolidatie
U staat voor de uitdaging om (geconsolideerde) cijfers steeds sneller ter beschikking te stellen, en dit in een reglementaire omgeving die permanent evolueert. U moet de juiste technische keuzes maken om flexibel te blijven wat de informatiesystemen en de organisatie van processen betreft.
-
Global Compliance and Reporting Solutions
Als ondernemer actief in verschillende landen, word je dikwijls geconfronteerd met diverse lokale verplichtingen. Dankzij onze Global Compliance and Reporting-dienstverlening bieden wij u de oplossing in dit regelgevend kluwen.
-
Waarden en cultuur
Onze waarden geven ons wereldwijd de juiste richting om onze klanten te begeleiden en zelf te groeien, zowel individueel als binnen onze teams.
-
Flexibiliteit en work-lifebalance
Flexibiliteit en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden, op en naast de werkvloer. Dus jij kan ambitieus zijn en een goede work-lifebalance nastreven.
-
Klantenportefeuille
Leren en groeien doen we samen met onze klanten. Daarom krijg je een gevarieerde klantenportefeuille met bedrijven uit heel diverse sectoren.
-
Internationaal netwerk
Met 72.000 collega’s in meer dan 140 landen zijn we een van de grootste accountancy- en adviesorganiaties wereldwijd. Jij profiteert mee van al die expertise.
-
Inclusieve werkcultuur
Waar jij vandaan komt, is belangrijk voor ons. Diverse denkwijzen, achtergronden en ervaringen maken ons als organisatie net boeiend en scherp. We zijn oprecht geïnteresseerd in jou als mens, dus breng je volledige verhaal mee.
How a tax shelter investment can be a solution to anticipate the uncertain financial results of your company due to a negative impact of the Corona crisis and how such tax shelter investment can reduce the net cash flow impact of corporate tax prepayments?
Context
Since 1 January 2018, a tax increase of 6,75% on the initial corporate income tax liability is applied to Belgian companies if they do not or insufficiently prepay their estimated corporate tax liability during the financial year. In order to avoid such tax increase, although optional, Belgian companies are encouraged to perform sufficient and timely corporate income tax prepayments.
Only if sufficient corporate tax prepayments are made before some specific dates, a tax credit is attributed to each corporate income tax prepayment , which will offset wholly or partially the tax increase of 6,75% of the initial (estimated) corporate income tax liability, but such tax credits can never give rise to a bonification, only to a reduction of annulation of the tax increase due to the lack or insufficient tax prepayments. For a Belgian company, where the financial year corresponds to the calendar year, the ultimate dates for the tax prepayments and related tax credits are as follows:
Ultimate due date for corporate income tax prepayment |
Tax benefit in case of a dividend distribution (or in case of an assimilated transaction, f.i. acquisition of own shares) between 12 March 2020 and 31 December 2020 |
Tax benefit in case of no dividend distribution between 12 March 2020 and 31 December 2020: introduction of a specific Corona tax measure to increase tax benefits for prepayment 3 and 4 |
1st quarter, by no later than 14 April 2020 |
9% |
9% |
2nd quarter, by no later than 10 July 2020 |
7,5% |
7,5% |
3rd quarter, by no later than 12 October 2020 |
6% |
6,75% |
4th quarter, by no later than 21 December 2020 |
4,5% |
5,25% |
As such, the decision to make (a) corporate income tax prepayment(s) is more a financial than a tax decision. We can illustrate this with a few examples:
- A Belgian company, with no dividend distribution during 12 March and 31 December 2020, can avoid the tax increase of 6,75% on its initial (estimated) tax liability during financial year 2020, when it pays:
- Either 75% of its estimated tax liability prior to 14 April 2020 (tax prepayment 1)
- Alternatively, 90% of its estimated tax liability prior to 10 July 2020 (tax prepayment 2)
- Alternatively,100% of its estimated tax liability prior to 12 October 2020 (tax prepayment 3)
- A Belgian company, which distributes a dividend during 12 March and 31 December 2020, can avoid the tax increase of 6,75% on its initial (estimated) tax liability during financial year 2020, when it pays:
- Either 75% of its estimated tax liability prior to 14 April 2020 (tax prepayment 1)
- Alternatively, 90% of its estimated tax liability prior to 10 July 2020 (tax prepayment 2)
- Alternatively, 25% of its estimated tax liability prior to each quarterly prepayment due date
Timely corporate tax prepayments can weigh hard on a company’s cash flow when the taxable result is likely to be negatively impacted due the uncertain economic circumstances resulting from this COVID-19 crisis
As the current COVID-19 crisis, especially for those companies that are most affected by the lock down/soft closing measures imposed by the Government, may prove to have a significant impact on the financial results for 2020 of many Belgian corporations, it is clear that “cash will be king” for the next months. As a result, many companies may seek to solutions where they can minimize “cash out” transactions, including looking into postponing any corporate income prepayments and/or reducing the amount of corporate income tax prepayments. With the potential negative consequence that a (partial) tax increase of (maximum) 6,75% may arise on the initial tax liability for 2020.
As a consequence, in view of the fast approaching due date for performing a tax prepayment (due by 14 April 2020), which gives rise to the highest tax credit to offset the tax increase for insufficient corporate income tax prepayments, most Belgian companies may be willing to postpone to make a tax prepayment until later in the year 2020, when they may have a more clear view on their expected taxable profits, or may look into ways to (significantly) reduce the amount of corporate tax prepayment(s) to be made in order to avoid such tax increase of (maximum) 6,75%.
A tax shelter investment as a pragmatic solution to (i) postpone the timing for corporate income tax prepayments and/or to (ii) reduce the amount of corporate income tax prepayments and, hence, preserving the cash in the company
Reducing the cash out payments
If a Belgian company has not enough cash to make sufficient and timely corporate income tax prepayments or prefers to preserve the cash as much as possible in the company, it could envisage to engage in a tax shelter investment with a recognized producer of audiovisual works or stage producer. The Belgian tax shelter regime, which provides for a tax exemption of 421% (figure for financial year 2020) when certain conditions and requirements are met, is to be considered as “an alternative” to settle a Belgian company’s corporate income tax liability. When engaging into a tax shelter investment during the financial year 2020, a Belgian company can hereby significantly reduce its corporate tax liability for 2020 and, hence, also the amount of corporate income tax prepayment(s) during the financial year in view of avoiding the (maximum) tax increase of 6,75%.
Indeed, when an optimal tax shelter investment is realized for the financial year 2020, in stead of performing a corporate income tax prepayment of 75% of the initial estimated tax charge by no later than 12 April 2020 as a so-called “tax prepayment 1”, only a tax prepayment in the first quarter of 45% of the expected tax debt would be sufficient to avoid a tax increase due to the lack or insufficient corporate tax prepayment.
Whilst many Belgian corporations are currently amid the COVID-19 crisis, with no clear view on how long such crisis will last and what the economic/financial impact on companies could be, they could prefer not to make a corporate income tax prepayment of the first quarter of 2020 and to postpone such payment until the due date for the second quarter (i.e. by 10 July 2020). If a Belgian company performs a tax prepayment in the second quarter, this prepayment should -in combination with an optimal tax shelter investment- only amount to 56% of the expected tax liability for 2020 to avoid a tax increasement (rather than 90% to avoid a tax increase, if no such tax shelter investment is realized).
Postponing the cash out payments
In addition, signing a framework agreement for such tax shelter investment with such recognized producer can be signed until the last day of the financial year and, hence, postponed until the end of the financial year (e.g. in the course of December 2020), while the legal ultimate due date for making the payment of the tax shelter investment is set to be no later than three months after signing the framework agreement relating to such tax shelter investment. E.g.: for a framework agreement for a tax shelter investment that is signed on 20 December 2020, the tax shelter investment amount should only be paid to the recognized producer by no later than 20 March 2021, resulting in a significant delay of the cash out for making both the tax prepayments and tax shelter investment.
Conclusion/recommendation
Belgian companies facing temporary cash problems as a result of this COVID-19 crisis or wishing to preserve as much as possible the liquidity in the company, could opt to combine the tax prepayments with a tax shelter investment. The main advantage of this combination is that a company can already perform a lower tax prepayment with the available cash to ensure that it will not suffer a tax increase for insufficient tax prepayments. At a later moment in the year, when a more clear view arises in the aftermath of this Corona crisis, the company can then decide to engage into a tax shelter investment (by no later than the end of its financial year (2020)), which will provide for a tax advantage linked to such tax shelter investment of 5,25% of the amount invested via the tax shelter regime (for 2020, for companies subject to the corporate tax rate of 25%; potentially increased with an additional financial return).
Grant Thornton can assist your company, based on the estimated corporate income tax liability for the financial year 2020 which potentially may be significantly impacted by the COVID-19 crisis, to simulate the optimal combination between corporate income tax prepayments and tax shelter investment, in view of postponing and reducing as much as possible the cash out.